Moikka! Itsellä neljäs synnytys pian edessä ja olen muistellut aiempia kokemuksia.
Ensimmäinen lapseni syntyi ennenaikaisena 33+6 oksennustaudin käynnistämänä. Silloin kokeilin ilokaasun (josta ei kai ihmeemmin ollut apua), ja aquarakkulat. Ne auttoivat sekäkipuun, mutta laitto sattui niin paljon että ei enää kiitos. Liikkua mun ei juuri annettu, kun piti makoilla käyrillä niin paljon, ja en oikeastaan jaksanutkaan. Jossakin vaiheessa lääkäri tuli laittamaan kohdunkaulapuudutusta, mutta neuloja odottaessaaan laittoi ravintotipan, jota olin pyytänyt jo pari tuntia aiemmin (mahataudin takin olin ollut syömättä puolitoista vuorokautta ja tosi heikkona). Tipasta tuli supistuksiin tehoa niin, että parilla supistuksella aukenin loppuun ja pääsin ponnistamaan, mitään puudutteita ei siis ehditty laittaa. Vauva syntyi puoliistuvassa asennossa ja muistan oikeastaan pahimpana säryn selässä. Kipuja pahempana muistona jäi tunne potilaana olosta, siitä että ei oikein kuunneltu. Esim. sitä ravintotippaa oikeasti tarvitsin kuntoni takin, mutta kätilöt eivät laittaneet vaan odottivat lääkäriä.
Seuraava synnytys meni ihan luomuna. Ammeessa makoilu vei supistuksista kivun, ja lopulta harvensi supistuksetkin niin, että lopulta puhkaistiin kalvot synnytyksen nopeuttamiseksi. Kalvojen puhkeamisen jälkeen kivut olivat kovat, mutta liikkuminen, lantion keinuttamienn ja selän hierominen auttoi. Ja se, että mulle sattui ihana kätilö. Ponnistin jakkaralla, mikä oli todella positiivinen kokemus: pystyin tuntemaan vauvan etenemisen synnytyskanavassa, ja polte tuntui tasaisesti toisin kuin selällään maatessa. Koin ponnistamisen työkipuna, ja tiesin, että se pian on palkinto odottamassa. Poika oli kilon isompi kuin esikoinen, mutta en revennyt, ei tarvittu episiotomiaa ja muutenkin synnytys tuntui hyvältä kokemukselta.
Kolmas lapsi syntyi myös ennenaikaisena 35+0, ja sekin meni luomuna. Liikuin niin paljon kuin kätilö vain antoi (jouduin taas aika tiheään käyrille), sillä mulle makaaninen on joka kerta tuntunut vaikealta, liike taas vie ajatukset muualle. Kätilön kanssa olin ihan eri aaltopituudella ja tunsin ajoittain suurta kiukkua häntä kohtaan: hän mm. oli sitä mieltä että jakkaralla ponnistamienn ei onnistu koska se on HÄNELLE huono työasento. Lopulta sain luvan ponnistaa sängyllä kyykyssä, mikä sujuikin ihan hyvin kun mies tuki takaa (vähän tuntui pelottavalta kapealla sängyllä korkealla). Ammetta toivoin, mutta en saanut, koska vedet olivat menneet jo kotona. Kuitenkin ihan ok kokemus.
Jokaisessa synnytyksessä olen oksentanut joka supistusksella -ehkä ollut minun tapani reagoida kipuun. Ja kuten joku kirjoitti, synnytyksen pituudella on varmasti merkitystä: omat synnytykset ovat olleet suht. lyhyitä: 4-7,5 h (tosin pisin oli paras kokemus), mutta kun edistymistä kuitenkin on tapahtunut koko ajan, saa siitä voimaa ja rohkeutta. Uskon, että pitkittyessään synnytys vie paitsi voimia, myös turhauttaa ja saa sitten kivutkin tuntumaan pahemmilta.
Nyt tuleva neljäs synnytys jännittää lähinnä siksi, että epäilen tämän olevan lapsista isoin. Olen toivonut ammetta ja jakkaraa, ja tahdon liikkua enkä olla sidottuna sänkyyn. Mieluiten haluaisin synnyttää kotona, mutta se kun täällä Suomessa aika vaikeaa... Kauheasti en ole edes miettinyt kivunlievitysvaihtoehtoja, mutta tietysti aina voi tulla tilanne, että niitä tarvitseekin.
Mutta tsemppiä kaikille, ja varsinkin ensikertalaisille! Kuunnelkaa tuntemuksianne ja kroppaanne herkällä korvalla ja edetkää sen mukaan!