Kilojen seurantaa ja ihmettelyä

Mä stressaan niin kauheasti painonnousua etten oo kotona käyny vaa alla enää ollenkaan. Monet itkut oon itkeny kun paino vaan nousee vaikka liikkuu säännöllisesti ja syö terveellisesti :sad001 Tulee sit vedettyä turhaa stressiä siitä.. Viimeksikin oli painonnousu viikkoa kohden tippunu 900g~ 350g kun lopetin stressaamisen :wink Ei vaan en tiedä mistä johtui mut näin oli käyny.. Nyt innolla odotan mitä vaaka näyttää neuvolassa sitten viikon päästä.
 
Varmasti monia huolettaa tuo painon nousu, kannattaa kuitenkin pitää mielessä ettei siitä ota itselleen mitään mahdotonta stressiä. Tietenkin terveellinen ruokavalio ja liikunta on hyväksi ihan jokaiselle, mutta jos siitä huolimatta painoa tulee niin se on sitten vaan tullakseen. Itse kun aloin odottaa esikoista, olin ihan normaalipainon ylärajoilla ja keräsin siihen vielä +15kg lisää. Synnärille jäi max 7kg ja loput lähtivätkin imetyksellä ja vauvan kanssa touhuilulla niin, että lopulta olin -10kg kevyempi lähtöpainoa. Tän ei siis ollut tarkoitus olla mikään "raskaana saa syödä mitä haluaa"-puhe, vaan ennemminkin sellainen kannustus. :)
 
Miullakin yks kaveri söi raskaana ollessaan erittäin tarkasti ku painoa tuli herkästi, mutta silti tais painoa tulla +28kg mikä on jo hurrrrrjasti. Mutta hänelläkin on melko lailla turvotusta pitkän aikaa ja melko paljonkin niin sekin jo tekee osansa :) Ja ei silloin uskonu että se tullut paino sulaa siitä melko nopeasti pois :)
Silleensä tuntuu, että painosta ei niin stressiä oo paitsi sit kun neuvolassa sit katotaan tarkkaan, ja varsinkin ku sf-mitta ittellä käyrien ylärajan yläpuolella :/ Paljon ne laittaa odotuksia ja stressiä haluamattaankin odottajalle kun kuitenkin raskaudesta pitäis nauttiakin :) Tänään diabeteshoitaja sit taas sanoi, että kui hienosti oon saanu pidettyä painon kurissa :) Kyll se vaan tuntuu kivalta ku joku mainitsee asiasta noinkin päin eikä vain silloin kun mennään liikaa plussan puolella :)
Itte oon vähän siten, että syön niitä herkkujakin välillä, mutta yritän siten, että ainoastaan silloin kun olen pysyny ruokavaliossa niin sit voi hiukan hemmotella herkkuruualla :)
 
Mulla on paino alkanu nyt ihan muutamanviikon aikana nousta kovempaa tahtia, argh :arghh: Eipä siinä, kyllähän se paino nousta saa kunhan pysyis jotakuinkin edes aisoissa :shifty: Nyt on noussut ekasta neuvolakäynnistä +6kg ja menossa rv 24+0.
 
Ittellä ainakin ollut kans että nyt rv20 jälkeen on painoa tullu suht herkästikin. Ja jos oikein käsitin niin näillä vaihein onkin nämä painonnousut huimimpia, ja sokeritkin paukkuu jos on paukkuakseen :) Ittellä edellisessä raskaudessa helpotti sit lähempänä rv30:a
 
Tänään kävin vaa´alla pitkästä aikaa. Nyt rv 27+3. Painoa kertynyt lähdöstä 9kg :D Esikoisesta oli tässä kohtaa 7kg eli aika samoissa mennään. Olen normaalipainoinen ja liikunnallinen....katsotaan mikä valas lyllertää synnärille:woot:
 
Hih, kotivaaka näyttää reilun kilon vähemmän kun neuvolassa. :) Eli nyt 23+5 n.6kg muutos lähtöpainoon.
 
Mulla oli paino laskenut eilisellä neuvolakäynnillä kilon. Olen syönyt ihan samalla tavalla, kuin aiemminkin. Olisikohan voinut olla turvotusta edellisellä kerralla ja nyt sitten tasaantunut?
 
Mullon 10kg tullu, edellisraskaudessa ei tullu koko raskausaikana yhteensä kymmentä kiloo. Ekassa tuli 12kg. Tästä tulee varmaan 15....
 
Miten teillä on painonnousu jakautunut? Mulle on tähän mennessä (28+6) tullut vajaa 7 kg, josta n. 3 kg tuli rv 20 mennessä ja loput sen jälkeen.
 
Nyt joku +7-8kg lähtöpainoon, aika tasaisesti noussut mutta eniten varmasti nyt edellisen (syyskuun alussa) ja ensi viikolla olevan neuvolakäynnin välillä.
 
Painon nousu painottui aikalailla toisen kolmanneksen alkuun, nyt se on sitten jostain syystä jäänyt junnaamaan paikoilleen. +10 kg on tullut ekaneuvola käynnin jälkeen ja rv24 jälkeen painoa ei olekkaan kertynyt yhtään. Mitään mielihaluja ei ole tullut koko raskauden aikana enkä mielestäni ole missään välissä syönyt yhtään sen enempää/vähempää kun normaalistikkaan ennen raskautta. Nyt siis rv28+3.
 
Kävin tänään kotipuntarilla niin lähtöpainoon on tullut 3,6kg mutta sit jos lasketaan alimmasta kotipunnituslukemasta niin sit ois 6-7kg tullut tähän mennessä. Löysin esikoisen odotusajan äitiyskortin niin silloin oli tähän mennessä tullut lähtöpainoon nähden +5kg ja alimpaan mittaukseen nähden 6,4kg. Eli näyttäis menevän melko lailla samoissa näköjään painonnousu :) Tällä logiikalla loppuviikkojen painonnousu ois vielä 4kg jos menee samoissa ku edellisessä raskaudessa.
 
Mulla rv 28+6 ja vielä mennää n. 4 kg miinuksella mut kuitenki viime tiistaina oli eka plussa tulos neuvolassa ( eli siis alussa putosi paino n. 6 kg ja nyt alkanut nousemaan). Mullahan on siis ihan reilusti painoa et hyvä kun ei vielä enempää noussut. Huvittaa vaan et housut kiristää tai ei mahdu jalkaan ja esikoisen odotuksessa paino nousi n. 14 kg ja samat farkut mahtu koko raskauden ajan päälle, eikä olleet edes äitiysfarkut.
 
Mulla alko paino nousemaan vasta noin rv 20 ylöspäin. Tän viikon lauantaina rv 30 ja tähän mennessä painoa tullu lisää 9 kg. Eli noin 3kg tullu per kuukaus lisää. Nyt tuntunu että painon tulo vähä hidastunu, mut kaipa se vielä nousee kun ei enää pysty liikkumaan ja harrastamaan
 
7kg tullut kaikkiaan. Vielä rv 20 olin lähtöpainossa. :) Nyt viikot 30+3.
 
Takaisin
Top