Kiinteiden ruokien aloitus

Sormiruokaillaan ja annan lusikalla vielä ruuvat. Poika saa sormiruokailla leipää kun annan lämpimän ruuan. Pojalla menee murto-osa suuhun ja sitte viskelee ruuan lattialle ja tiedän, jos hän saisi syyä itte kaikki ruuat niin nälkä jäisi :D mutta pikku hiljaa :)
Mannapuurosta poika tykkää iha hirveenä, illalla keitin sitä niin söi kyllä semmosen annoksen, minkä olis voinu kuvitella että minä söisin :D ja banaani on herkkua, vois jösses sitä mussutusta :Heartred
Meillä ollaan siirrytty jo tavan maitoon, ja poika juo sitä mielellään :) poika ei enään korvikkeesta tykännyt ja se oli iha mahotonta taistelua se juottaminen.. Ja ja ruuan kanssa annan sitä maitoa ja vettä sillon kun esim. Juon itse sitä.
 
Meillä tökkii kiinteät, tai ei ehkä sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta menemään saan kerrallaan maksimissaan 1,5 dl. 5 kertaa päivässä syödään eikä edes joka syönnillä mene tuota määrää.
Ostin kokeeksi niitä 8 kk hedelmäsoseita, kun välillä on näyttänyt että saattaisi mennä enemmänkin kuin pikkupurkillinen, niin eikös vaan syöminen tökännyt justiin siinä vaiheessa kun pikkupurkillinen oli mennyt :D.
Kai se lapsi tietää, paljonko ruokaa tarvitsee ja mitä haluaa syödä (ei tietenkään enää siinä vaiheessa, kun osaa vaatia esimerkiksi makeaa), pakottamaan en ala.
 
Meillä tyttö juuri 3kk ja rintamaito minun sairastelun takia joutunut koetukselle, iski myyräkuume... Eli mulla ei siis enään rintamaito riitä vauvalle, illalla ei juuri maitoa vauvalle ole ja korviketta pullosta ei suostu millään syömään. Huutaa, itkee, pärryyttää ja sylkee maidon ulos. Eri merkkejä ollaan kokeiltu ja vettä ottaa jo ihan hienosti pullosta ja nokkamukista, mutta korvike ei mene alas. 3kk neuvolassa oli painokin sitten jo alarajalla tai sen alla, niin sain ohjeeksi kokeilla tytölle maissivelliä, sitä tyttö nyt syö iltaisin 10ml vähäisen rintamaidon lisäksi kumma kyllä, mutta enpä usko että tuo paino sillä määrällä nousee. :sad001 Tuttia myöskään tyttö ei ole suostunut imemään koskaan, joten uskon ettei se kelpuuta siksi myöskään tuttipullosta korviketta, joissa hajukin aikuisen nenään on kammottava. Onko kenelläkään ideoita pullolle/korvikkeelle opettamisesta? Ei syö mummin, isin tai minun antamanakaan pullosta.
 
Löpö, jos sinulla on toiveita imetyksen jatkumiselle, liity facebookin imetyksen tuki ryhmään ja tee tukipyyntö, siellä sinulle vastaavat koulutetut, ihanat tukiäidit! :) Maidontuotannon voi nostaa takaisin vastaamaan vauvan tarpeita. Nykyään noita vellejä ei yleensä edes suositella, sillä käytännössä ovat maustettuja korvikkeita. Vauvalla voi tulla maha kipeäksi niistä.

Tuossa iässä vauva saattaa ihan "asua " rinnalla varsinkin iltaisin ja vaikuttaa tyytymättömältä, mutta sinnikkäästi vaihdat rintaa aina kun vauva alkaa kitistä, niin maito alkaa uudestaan herumaan. Maito ei yleensä lopu kesken ihan tuosta vaan, mutta toki heruminen voi olla tiukemmassa jos olet sairastellut. Vauva on niin "viisas " että tilaa maitoa lisää olemalla rinnalla tiuhaan. Tiedän että tämä on turhauttavaa ja meinaa usko loppua oman maidon riittävyyteen, mutta tämäkin vaihe menee yleensä ohi muutamassa päivässä! Eli en pitäisi pulloa parhaana ideana, vaan imetyksen tehostamista, varsinkin kun on noin pieni vauva joka vielä haluaa olla rinnalla . Imetyksen tuella on myös nettisivut, joista löytyy tietoa tiheänimun kausista (yksi on juuri tuossa 3 kk) ja sieltä löytyy myös puhelinnumero, johon vastaa tukiäidit.

Tsemppiä sinulle, olet varmasti huolissasi, mutta muistathan, että kaikki eivät kasva plussskäyrillä. Riittää että kasvaa omalla käyrällä :) toivottavasti tästä oli jotain apua, kehotan sinua siis olemaan sinnikäs ja antamaan vauvan olla rinnalla mahdollisimman paljon, äläkä anna vettä, sitä ei täysimetetty vauva tarvitse, vie vain tilaa mahasta maidolta.
 
Mites muilla menee tällä hetkellä ruokailuhommat? Joko syödään ihan "normiruokaa" vai vieläkö on lapsella omat ruoat? Meillä muuten normaalit, siis samaa kun muu perhe, mutta aikalailla olen vielä tehnyt suolatonta. Muita mausteita joo ja jos mausteseoksessa on suolaa ni sitä kohtuudella, keittoon isoon satsiin 1/2-1 liemikuution jne. nyt onkin "ressi" kun ollaan loppuviikosta lähdössä reissun päälle, että mitäs sitte. Annanko niitä mitä ne nyt on taapero/napero pilttejä vai noutopöydästä normaaliruokaa vai mitä tekis. Matkaa on niin et omatekemät ei oikein säily :/ enkä kyllä nyt hirveästi jaksa alkaa kikkailemaan...
 
Annan samaa kuin itsekin syödään, tosin vähän vähemmän käytän suolaa kuin aiemmin ja yritän miettiä pojalle sopivia ruokia. Välillä hän syö myös purkkiruokaa, hippiä ja semperiä. Meidän pojalla on nyt 2,5 hammasta, niin edelleen pitää olla ruoka melkoista mössöä... Monesti lirautan sekaan maitoa tai vettä tai runsaasti kastiketta tai hieman ruokaöljyä, että olisi notkeampaa.

Jos kyseessä väliaikainen tilanne, niin kuin reissu, niin ihan hyvillä mielin sinuna Jonsku antaisin pojalle joko samaa, mitä itse syötte, tai sitten valmispöperöä :) tai jos lapsenne osaa sormiruokailla (syö itse käsin tai aterimella), niin hänellehän voi pyytää omaa vähäsuolaista annosta, johon tulee vaikka kasviksia, kanaa ja pastaa :) vauvojen valmisruuat on käytännössä suolattomia ja niitä saa ihan luomunakin, minusta esimerkiksi semperin jauhelihakastike ja spagetti tuoksuu ja näyttää ihan hyvältä, ei haise teolliselle. Tai voittehan ottaa mukaan jotain hyvin säilyvää, kuten banaania, omenaa tms, maissi- tai ruisnaksuja, taateleita, kenties eväsleipää rasiaan ja kylmäkalle kaveriksi :)

Mukavaa reissua! :)
 
Mä antaisin kans ihan noutopöydän ruokaa Jonsku :) Ja voihan sitä pari purkkiruokaa varata varmuudeksi mukaan.
Meillä syödään hyvin, niin kotona kuin päiväkodissakin. Ihan samaa ruokaa syö kuin minäkin, normi kotiruokaa :) Kaikilla mausteilla, mutta vähemmällä suolalla kuin aikaisemmin itse olen käyttänyt. Syö itse haarukalla/lusikalla, joskus sormin jos niin helpompi. :)
 
Kiitos Justiina ja Ronja kommenteista :) edelleen mukava kuulla, mitä/miten muilla syödään, mutta nyt tuo matkalla syöminen ei taas enää olekaan ajankohtaista. Tuli porukka kipeeksi ni jää reissu väliin. Tuo suolahan se on se ikuisuuskysymys paljonko tohtii, tohtiiko mitä ja miten... Mä nyt olen tosiaan ajatellut että piilosuolana tulee toistaiseksi tarpeeksi, mutta kai sitäkin pitäisi vähän jo alkaa antaa, ettei just tämmöisessä matkalle lähtötilanteessa tulis sitten paniikki ja liian suuri ero siihen kotiruokaan. Kun muuten meillä tosiaan syödään ihan kaikkea, mitä vaan keksin tarjota. Sokeri meillä on toinen mitä tiukasti valvon ja makkarat kanssa. Makkarakastiketta ja keittoa oon tehnyt jo, mutta ei edes joka toinen viikko kuulu meillä ruokalistalle.
 
Harmi että reissunne peruuntui Jonsku! Toivottavasti pääsette reissuun lähiaikoina. :)

Kyllähän sitä itsekin on ruvennut syynäämään ruokia tarkemmin kuin ennen lasta. Joillakin läheisillä tuntui jotenkin kauhean ylivoimaiselta se, että en antanut alle vuoden ikäiselle sokerisia herkkuja. He jotenkin ajattelivat (vanhempia ihmisiä) että lapsirukka kateellisena ja surullisena katsoo vieressä, että muilla on paljon paremmat herkut kuin hänellä. Ja ilmeisesti luulevat, etten koskaan anna lapsen maistaa mitään herkkuja. Nooh, kyseessä lähinnä appiukko joka nyt ei lasten kasvatuksesta ja ravitsemuksesta muutenkaan mitään tiedä :D eikä kukaan ole nalkuttanut tms, vähän on kulmia kohoteltu ja silleen " no eikö nyt kuitenkin annettais... " :D olen ollut aika jämäkkä mutta ystävällinen, perustellut asiallisesti.

Kun poika täytti vuoden, ollaan pikkuhiljaa annettu tämän maistella oikeastaan ihan kaikkea ruokaa mihin osoittaa kiinnostusta, paitsi jotain todella tulista. Myöskään karkkia tai limukkaa ei ole maistanut, eikä ihan heti tarvitsekaan :D Poika ehti toisaalta joulu-tammikuussa sairastaa kolme kertaa ja syöminen oli niin olematonta, että siinä vaiheessa ihan toivoi, että voi kunpa söisi edes jäätelöä tai sipsiä! :D eli ollaan kyllä lipsuttu tiukasta linjasta sellaiseen aika normaaliin tyyliin. Vältetään liikoja sokereita, mutta ei haittaa jos kylässä syö keksin tai joskus ihan valmiiksi maustetun rahkan tms. Pääasiassa syö kuitenkin melko mietoja ruokia :) poikahan tykkäisi hirveästi leikkeleistä, mutta ei ole kovin taitava onneksi niitä syömään, eli viikossa menee joku 1-2 siivua. Makkararuokia on ehkä kerran tai kahdesti kuussa. Määrällisesti poika syö ylipäätään melko vähän mitään... Noin desin per ateria, jos on lusikkaruokaa.

Joko teillä ruokaillaan itse? Meillä poika kyllä osaa, oppi tasan 1-vuotiaana, mutta ei viitsi tai jaksa keskittyä, niin saa edelleen kyllä äiti syöttää kaikki lusikkaa vaativat safkat. Pojalla on itselläänkin kädessä yleensä lusikka, mutta yleensä sillä vain hakataan pöytää, uutuuden viehätys itsenäisestä syömisestä on kyllä mennyt :D
 
Niin toivotaan Justiina :)

Meillä poika on sormiruokaillut jo pitkään, lusikkakin ollut omassa kädessä jo ties kuinka kauan, mutta menty kahden lusikan taktiikalla ja varmaan 95% ruoista joku on syöttänyt. Nyt tällä viikolla on alettu omatoimisempaan ruokailuun siirtyä, mutta edelleen totta kai autetaan. Välillä poika syö lusikalla, välillä kahdella, välillä käsin. Välillä joku tekee lusikkaan kuorman ja välillä taas syötetään tykkänään. Ihan tilanteen mukaan. Yleensä alkuruokailusta jaksaa paremmin itsekin syödä, mutta loppua kohden avustetaan enemmän kun nälkä häviää ja tulee muut touhut mielenpäälle.

Ja joo siis, on meilläkin jo pikkuhiljaa makeitakin saatu, pullaa ja kakkuja, mutta tilanteen mukaan koitan aina valita sen vähiten sokeria sisältävän vaihtoehdon. Ja yleensä aina pidän mukana vielä myös rinkeliä, rusinoita, maissinaksuja tms.
 
Kuulostaa tosi paljon samanlaiselta kuin meillä nuo teidän ruokailut :D Poika ei kyllä osaa kovin hyvin kauhoa mitään lusikkaan ja se vähän hankaloittaa... No, oppia ikä kaikki :)
 
Meillä on jo tovi syöty hienosti itse... jos on syödäkseen. Päätoiminen sormiruokailu piti lopetta 10kk iässä, koska meillä tuon painon nousun kanssa on ollut ongelmia ja on edelleen. Ensiviikolla painokontrolli. Nyt ollsan kk juotu kevyt maitoa punaisen sijaan. Typy näytti pyöristyneen niin lopetettiin. Nyt on taas 4 viikkoa syönyt normaaliakin huonommin. Ei edes hoidossa maistu ruoka. Vaikka normaalisti syö siellä ku linnun poikanen.
Mua ressaa kauheasti ku hän ei syö kotona. Aamu ja ilta puuro menee yleensä hyvin. Lounas, välipala, päivällinen... aina ei voi sano että on syönyt kun menee vain 2lusikallista yhdellö ruoalla. Ollaan kokeiltu omatekoset, sileet, karkeet, erimerkkiset purkkkruoat ni ei... Saatiin yhdessä vaiheesa jo syömään hyvin. Iso purkki joka ruoalla. Ni ei enää. Ja tyttö tietysti näyttää hoikistuneen taas kun 3 vatsatautia ollut ja nyt flunssa.
Onko muita todelma huonosyömäisiä? Toki meillä ollut se etu että typy oli vauvana niin ihanan pyöreä, että vaikka paino onkin pudonnut niin se ei vielä keskikäyrän alle ole mennyt. Mutta siitä enempää se ei saisi tippua.
Hän saa syödä itse, syötetään, saa myös sormiruokailla...
 
Meillä on huonosyöntinen poika. Tosiaan, jos syö hyvin, menee se desi. Joskus vain teelusikallinen tai pari. Juo vanhanajan täysmaitoa n. 1 dl päivässä ja on rinnalla sen 8-12 kertaa vuorokaudessa, eli suurin osa ravinnosta on edelleen äidinmaitoa. Juoko tttiuhti teidän lapsi paljon maitoa? Siitähän saa paljon energiaa. Ymmärrän kyllä huolesi, itsekin välillä tuskailen asiaa ja ihmettelen miten poika jaksaa.
 
Meillä kanssa saa välillä maistaa pullaa tai keksiä. Karkkia tai sipsiä ei ole saanut, eikä limua. Meillä mennään vähän periaatteella "kohtuus kaikessa". Jos ollaan kyläilemässä tai on juhlat niin saa poika kans hieman herkutella. :) Lisätyn suolan käyttöä tosiaan olen vähentänyt ruuan teossa.
 
Meillä koko perhe on syönyt samaa ruokaa siitä lähtien, kun tyttö oli noin 11kk ja otettiin maitotuotteet ruuanlaitoon mukaan. Alussa pienittiin ruokaa pienemmäksi, koska suussa oli vain muutama hammas. Suolaa ei oikein lisätä ruokaan. vähennettiin sen käyttöä miehen kanssa, kun tyttö syntyi. Meidän tyttö on kaikki ruokainen ja syö todella hyvällä ruokahalulla, välillä jopa isompia annoksia kuin itse syön. Ainoastaan maitoa tyttö ei suostu juomaan. Piimää hörppii pieniä määriä lasin reunalta. Kuitenkin tykkää kaikista hapanmaitotuotteista ja juustosta, joten saa sitä kautta tarvitsemansa kalsiumin. Pieniä määriä on saanut maistaa keksiä/piparia/kakkua juhlissa. Muuten ei saa lisättyä sokeria. Tänään oli saanut pöydältä keksikipon ja tuli onnellisena keksiä hartaasti mutustaen vastaan. En ottanut kesken syönnin pois. Kunhan ei saa päivittäin makeita. Kunhan tuosta kasvaa muutamalla vuodella, niin otetaan herkkupäivä käyttöön. Näin oli itselläni ja miehelläni lapsuudessa.
 
Meillä syödään tosi hyvin, menee kunnon annoksia. Maito välillä täälläkin tökkii, taas menee mutta hyvin vähäsiä määriä. Maitotuotteet kyllä uppoaa hyvin. Meillä ei olla vielä maisteltu oikeastaan mitään herkkuja. Ollaan näköjään vähän jälkijunassa muista :D No, tänään sai pienen maistiaisen pehmiksestä, sellaisen pikkulusikan kärjellisen :D Siinä meidän ekat herkut. Ei kyllä halunnut lisää, olis voinut vähän saadakin. Meillä allergiaa, esim. Kananmuna, monet mausteet, jotkut hedelmät, pähkinöitä en uskalla antaa, voi olla että mennään ne altistuksen kautta. Tämäkin rajaa noita herkkuja pois. En mikään tiukkis asiassa ole, ei vaan ole tullut vielä mitään annettua :) Ehkä kohta voidaan lisätä pillimehua saunaherkuksi :D
Muuten kyllä syödään normiruokaa, mutta mausteena meillä käytetään suolaa ja mustapippuria. Välillä allergioiden takia syödään eri ruokia, mutta pääasiassa yritetään syödä samoja juttuja.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä on pitkään sormiruokailtu käytännössä jokaisella aterialla (poislukien aamu- ja iltapuuro), lounaalla nykyään meneekin pelkästään sormin syötäviä ruokia, kun totesin lämmintä ruokaa menevän tuskin ollenkaan niin pian puuron jälkeen. Välipalana menee iso purkki hedelmäsosetta. Päivällisellä on oikea lämmin ruoka ja lisäksi juustoa, kurkkua, leipää, tms. Janojuomana on vesi, ruokailujen yhteydessä maitoa.

Tänään aloitettiin iltapuurolla myös vihdoin lusikkaharjoitukset ja ihmeen hyvin kyllä onnistuikin, hieman ehkä turhaan pelkäsin sotkua :).
 
Meillä on jo pitkään syöty kaikki samaa ruokaa. Suolan käyttöön en oo kummemmin kiinnittäny huomiota, koska en mielestäni sitä oo ikinä mitenkään liikaa käyttänyt. Vauvan purkkiruokia tyttö ei varmaan enää huoli, syö itse joko sormin tai lusikalla/haarukalla. On kausia kun ei kelpaa aamulla ja illalla puuro, sitten syödään esim. leipää ja hedelmää. Ollaan oltu ulkona ja reissussa syömässä, hyvin on ruokavaihtoehtoja ollut esim. seisovissa pöydissä. Mä en oo syöttänyt kuukausiin, tyttö ei mun sitä anna tehdäkään, mutta isä tuppaa puuroa suuhun iltaisin vähän apuna, ja sen tyttökin hyväksyy. On saanut maistaa keksiä ja pullaa, mutta ei mässäillä herkuilla.
 
Takaisin
Top