Kiinteiden aloitus

Eemi onko ollu mitään muita oieita kuin punaisuus? kitinää? yö valvomista? Toivotaan ettei tosiaan mitään allergiaa olisi. Ei oo nimittäin kovinkaan kivaa tämä lääkärissä ramppaaminen.
 
Voi hemmetti Eemi, hyvä etten tukehtunu aamukahviini emoticon  Vaikka Miu onkin palstalta poistunut, pidän kyllä huolen että täällä on ainakin yksi sekoilija vielä :DD
 
Me alotellaan tänään maissivelliin totuttelu.. Poika huutaa rinnan jälkeen iltasin nälkäänsä. Eilenki vetäs lypsettyä maitoa 80 ml ja sit viel korviketta 100ml.. Ääh ärsyttää kun ei oma maito riitä, ei vaan tule rinnoista mitään pojan syömisen jälkeen tai no juu saan sieltä n.20 milliä aina ja niitä sitten kokoan iltaan että saa poika ees omaa mahdollisimman paljon. Noh mut tänään lähetään pikkuhiljaa alottelee vellii. Poika on viikkoo vajaa 4kk saas nähä mitä neuvolas parin viiko pääst sanotaan ku oon etuajas alottanu mut enpä ny viitti mitään korvike rumbaa täs kohtaa enää alottaa vaan mielummin rupeen totuttaa siihen velliin ja annan korviketta sen mikä on pakko.
 
Ärh! Oon ihan ulapalla tästä uudesta foorumista!! Anyway, me aloitettiin perunan maistelu nyt viikko sitten, tänään viimeistä päivää perunaa ja huomenna aloitetaan, luulen että porkkana... Riia se ei tajunnut lainkaan ruuan päälle, vasta sunnuntaina tajusi ensimmäisen kerran niellä ja maistella, siihen asti vain yökkäili ja sylki pahan naköisenä pois emoticon Tääkin varmaan on siis ihan normaalia, minä kun kyllä sain sellasen mielenkiintosen ruokakirjasen neuvolasta, mutta kun ei ole ollut aikaa vielä avata sitä, varmasti asiakirja! Tyhmä minä emoticon
 
Meil ollaan nyt viikko syöty peruna-kukkakaalia. Tänää  Wilma sit söi 11 aikoihin n.2rkl peruna-kukkakaalia ja 1rkl luumua( ku o vatta kovalla) ja veti 80ml maitoo pääl, meni klo 12 päikkäreil ja klo 1 alko äheltää, menin kattoo ni oli oksentanu (haisi oksennuksel) vähä sellast vähä luumun sekasta. Noh käänsin kylkee ja hetken pääst oli sama juttu. Olikoha syöny vaan liikaa tai si miettisin et tekeeköhä peruna sen ku ei vissii kaikil sovi. Tosin ollaa pelkäl perunal alotettu jo 2 viikkoo sitten... Äh, ärsyttää ku tollaset pikku asiat jää mietityttää, tai tällee pienen äitinä ne tuntuu kyl tosi suurilta kysymyksiltä... emoticon
 
Ei mitään ihmeenpää muuta oiretta ole ollut kuin nuo punaiset läiskät. Näkyvät kaulala vieläkin, mutta vaaleina. Nyt ollaan menty pelkällä maissilla ja pienellä annoksella luumua. Tosin Siina ei tykkää siitä luumusta. Mut ku muuten kakka on kovaa. Vaikka kyllä se siitä tasottuu kun vatsa oppii. Jos pari päivää vielä näillä ja sit koittais perunaa joukkoon.

Hebzu: Hyvin vaikee sanoa mistä okentainen johtui. Saattoi tietty olla vain sattumaa tai mitä lie. Yhestä kerrasta en menis hätääntymään. Jos tavaksi ottaa niin sitten miettisin tarkemmin.

Paukke: Musta saavat sanoo neuvolas mitä sanovat. Jos susta tuntuu et nyt on hyvä hetki alottaa vellillä niin silloin on hyvä hetki. Ei mulle ainkaan sanottu mitään 4kk neuvolas vaikka kerroin et olin jo antanu velliä. Mut sehän tietty riippuu ihan täysin siitä millanen neuvolan täti on.

Minnikristiina: Se pelkkä peruna ei ole kovin hyvää Siinankaan mielestä. Lisää siihen jotain muuta nii alkaa ihan varmasti uppoomaan. Maissista meillä tykätään.
 
Ollaan nyt toista päivää maisteltu riisiä, ajattelin että ennen ens ti lääkäriä ehdittäis vähä alottelemaan. Mietin nyt että mitähän seuraavaksi maistattaisin? Sen vaan muistan että riisillä käski alottaa kun niin mietoa vatsalle. eikö maissi ole myös mietoa? 
 
paukke, ei sillä sun neuvolan tädillä oo oikeutta sanoa oikeestaan mitään tuosta vellin alottamisesta, sun lapsihan se on. Mut meitähän on moneksi.
Meillä oli tänään 4kk neuvola ja neukku kysyi et mitä syö, sanoin et täysimetyksellä mennään muuten mut 3kk ikäisestä asti saanut illalla 160-200ml maissivelliä, sanoi vain että hyvä että muuten maito riittää ja että ei lasta kannata illalla huudattaa jos ei meinaa maidolla maha täyttyä..  
Nyt saadaan alottaa perunalla ja porkkanalla  sit ku hyvältä tuntuu mut painotti ettei ole kiire. :)
 
Tänään maisteltiin piltin kaurapuurojauheesta tehtyä puuroa ekaa kertaa...laitoin sekaan suvihedelmät sosetta....Ihan kohtalaisesti upposi...vähän kakistelua ehkö, mutta puuro kyl oli aika kuivan makuista ku itsekin maistoin sitä...
eilen illalla nykäisi puol purkkia persikka-banaanisosetta...Tais olla vähän nälkä...
 
Meillä ollaan maisteltu kiinteitä varmaan joku reilu pari viikkoa. Perunaa ensin, mut tylsän makustahan se pelkiltään on, joten lisäsin aika pian mukaan porkkanan. Luumua ollaan annettu ruuan yhteydessä, et maha toimii. Parsakaali on inhokki, ei meinaa oikein kelvata, joten se on unohdettu toistaseks. Sit seuraavaks lisättiin maissi, jonka oon kyl valmiina ostanu. Sit ostin bataattia, mut olin epähuomiossa ottanu jotain purppurabataattia. Oli sellasta ihan lilaa ja ei maistunu mun mielestä yhtään samalle ku "oikee" bataatti. Kokeilin sitä antaa, mut ei Veera siitä innostunu.
Tänään sit tein kesäkurpitsa-porkkanaa ja se nyt meni alas jotenkuten. Uuden maun kans tietenki menee aina aikaa, et tottuu.

Noista hedelmäsoseista. Oottekste jo ruvennu antaan niit heti kasvisten rinnalla vai opetellu ensin kasvikset ja sit vasta hedelmät? Ja hedelmät jälkkärinä vai välipalana/myöhemmin sit puuron kanssa?
Me ei olla viel annettu hedelmiä ollenkaan. Mä jotenki pelkään, et sit Veera tottuu makeeseen????

Iltaisin annettiin muuten aluks maissivelliä, mut se tuli usein hetken päästä ulos. Peruna-porkkanavelli uppoo meillä paremmin.

Meillä siis syödään kiinteitä n. klo.11-12 ja 16-18 ja illalla velliä. Muuten korviketta. Miten muut ootte rytmittäny ruokailut?
 
Siis niin jänniä nää erot. Miten meiän neuvolantäti sanoi 3kk neuvolassa että ei kannata kiinteitä aloittaa jos imetys vaan sujuu ja 4kk neuvolassa neuvolalääkäri suorastaan kehotti aloittamaan kiinteet, etei tule lapsen kiire tottua muuhunkin kuin maitoon, outoa!!

Kuitenkin, olen nyt sen ruokakirjasen verran viisaampi emoticon
Ja "perunaviikon" jälkeen vaihtui nyt ruoka porkkanaan ja voi kuinka siitä tykätään emoticon  Naamakirjassa hieman todistusaineistoa, uskokaa tai älkää mutta kyllä sinne suuhunkin sitä porkkanaa osui emoticon . Ensi viikolla sitten maissia !

Onneks ei vatsan kanssa ole tullut mitään ongelmia, kakka vähän jopa jo kiinteytyi ja siitä äiti on mielissään :)

Mites teitä on neuvottu menettelemään tässä mitä syötetään?
Meille siis sanottiin että kannattaa aloittaa yksittäisillä ruoka-aineilla kuten just esim. ensin viikko perunaa, sit viikko porkkanaa ja sit esim. maissia, jotta jos on lapsella ruoka-allergioita niin vois tällälailla tulla esiin ja näin tietäisi mille on allerginen ja mille ei...

Sartza me ei olla rytmitetty syömistä mitenkään sen koommin kuin että vaan "päiväsaikaan". En koe aikatauluttamista helpoksi näin nuoren kanssa, siksi meillä mennään ihan lapsentahtisesti emoticon
 
Meidän neuvolantäti kehotti pysymään maidossa niin kauan kuin vauvalla vaan nälkä lähtee sillä. Neuvolalääkäri ei kommentoinut asiaa mitenkään.

Minä sain ohjeeksi aloittaa perunalla, sitten seuraavalla viikolla porkkana, sitten kukka-/parsakaali jne. Ja edellisten viikkojen ruoka pysyy aina mukana, ei siis viikkoa yhtä ja sitten totaalisiirtymistä seuraavaan ruoka-aineeseen.

Antoipa neuvolan täti myös jotain kellonaikoja varsinkin sille ajalle, kun vauva saa useamman kiinteän ruoan päivässä. En kyllä usko, että niitä tulee kovin orjallisesti noudatettua. Kiinteiden aloituksessa taidan noudattaa neuvoa sen verran, että annan ruoan puolen päivän aikoihin. Jos tulee vatsavaivoja, niin ei sitten mene koko ilta ja yö piloille sen takia (toivon mukaan ainakaan).
 
Minä en ihmeemmin perusta noista kellonajoista.. Jollain toisella keskustelupalstalla joku äiti kyseli huolissaan siitäkin, kun neuvolassa oli annettu kellonajat puolivuotiaan lapsen unille eikä lapsi nukkunut niiden mukaan! Huh.. Minä ainakin kannatan lapsentahtisuutta lähestulkoon kaikessa. Syödään kun poika on nälkäinen ja laitetaan nukkumaan kun alkaa väsymyksen merkkejä tulla. Ruokailujen rytmityksestä minuutilleen en ole ottanut stressiä. Kunhan nyt on vähän sinnepäin, että puoliltapäivin kasvissosetta, iltapäivällä hedelmää ja myöhemmin illalla taas kasvissosetta. Eilenkin illalla syötiin vielä 21.30 pottuporkkanaa kun iltatorkut vähän venähti :D

Minnikristiinan tytön perunanmaistelu-video naamakirjassa oli kyllä huippu!! :D Meillä syötiin pelkkää perunaa kokonainen viikko, se oli semmoista opettelua alkuun.. Sitten porkkanan jälkeen olen antanut 1-2 uutta juttua viikossa ja ainakin tähän asti on mennyt hyvin.

Mikähän ihme keitetyssä vedessä on kun se irvistyttää :D Annan siis nykyään vettä pullosta soseen syönnin aikana ja jälkeen, alkoi käydä melko hankalaksi erillisten maitomukien ja lusikoiden kanssa sählääminen. Maitoa oli turha lämmittää pulloon, poika huoli vain parit imut ja korviketta meni hukkaan. Mites teillä muilla, annatteko vettä vai maitoa, tissistä vai pullosta tai lusikasta soseiden kanssa?
 
Vettä olen antanut ruuan kanssa. Mä kans just ton maidon haaskuun takia päädyin veteen. Ja toisekseen Siinalle ei tahdo tutteli kelvata.

Sitä mä vähä mietin et toi yks ruoka-aine/ viikko on aika hidas tahti. Ku ajattelee kui paljon erilaisia ruokia on olemassa ja lapsen pitäis puolen vuoden jälkeen alkaa jo saamaan aika monipuolista ruokaa, jotta saisi kaikki tarvitsemansa ravintoaineet. Niin miten ihmeessä teet ruoasta monipuolista jos kuukaudessa saat 4 uutta ruoka-ainetta? Saahan ne tietty äidin maitoa mut ku se äidin maidon osuus kyllä pikkuhiljaa vähenee ja kiinteän osuus kasvaa. niin ei mun mielestä niin hitaalla aloitustahdilla saa lapsi tarpeeksi monipuolista evästä.

Samaa mieltä noista kellon ajoista. Annetaan ruokaa lapselle kun sille parhaiten sopii ja sillä on nälkä. Eihän aikusetkaan syö kello kaulas.
 
Takaisin
Top