Kiinteiden aloitus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja miiumiu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Omena on varmaan joo halpaa ja veikkaan että toimii jonkunlaisen säilöntäaineena myös.Mekin on käytetty tota Bonnea ja sit Pirkan pussisoseita ja nyt taitaa olla Muksua kaapissa.Bona ja Pilttihän on nykyään Nestlen merkkejä molemmat niin en niitä mielelläni osta.Varmasti ovat siis ihan hyviä kyllä nekin. :)

Onko vinkkejä mitä antaa vauvalle ennen nukkumaanmenoa, jos vatsa ei oikein kestä viljoja.. Jotain proteiinia ja/tai kuitua...Vauva on 6,5 kk :)

Mä ajattelin että jossain vaiheessa voisi kokeilla aamu- tai iltapalaksi tehdä jonkunlaista munakasta vauvalle. :) En vaan oo vielä saanut aikaiseksi varsinkaan kun puuro uppoaa niin hyvin.

Oon muuten kaveripiiristä saanut aika eriäviä näkemyksiä paljonko lihaa/proteiinia kuuluu antaa,toiset sanoo että niin paljon vaan kun vauva itse syö ja joku sanoi että vaan lusikallinen päivässä...Sormiruokailija tietty itse valitsee mitä ja minkä verran syö mutta soseet vähän eri juttu.Tossa Valion vihkosessa oli vaan että ruokalusikallinen/ateria on sopiva määrä.

Mulle sanottiin neuvolassa, että vuoden ikäiselle riittää 1 rkl/päivä. Joka on siis tuokin taas ristiriidassa muiden ohjeiden kanssa. No en ole kovin paljoa stressannu tuosta määrästä.Meillä on kaks kertaa päivässä tarjolla ruokaa, jossa on lihaa/kalaa/proteiinia edelleenkin neuvolan ohjeesta. Ruoka on toistaiseksi ollut joko sormiruokaa, kaupan sosetta tai vauvanruokakirjan mukaan tehtyä sosetta ja noissa lulen suhteen pysyvän kohtuu oikeana. Nyt oon kyllä yhä enemmän tehny samoja ruokia kuin muillekin, mutta suolattomana vaihtoehtona ja tarjonnu sitten joko sormiruokana tai soseutettuna. Noissahan taas suhde on sitten mitä on, joten pitäis ehkä alkaa vähän enemmän miettiä tuota proteiinin määrää.

Pitäis kans kokeilla tuota munakasta.

Mulle neuvolassa sanottiin, että oikea suhde on 1 tl lihaa / 2 dl sosetta. Vuorokauden kokonaismäärästä ei kyllä ollut puhetta, mutta ainakaan meillä soseiden vuorokausikulutus ei varmasti ylitä tuota kahta desiä. Meillä siis 6 kk ja 2-vkoinen vauva.

Mä oon nyt laittanut yhteen päivän soseeseen sellaisen jääpalakuution verran lihaa joten ehkä se suunnilleen vastaa ruokalusikallista.Tai sit sormiruokaillen jossain muodossa.Välillä on kyllä ollut kahdella aterialla proteiinia mutta ehkä se ei niin vakavaa ole varsinkaan sormiruokailussa kun siitä kananmunastakin iso osa päätty lattialle..

Mulla sama linja kuin Idulla eli jääpalakuutiollinen lihaa kerran päivässä. Mun ohjeissa on että 8kk eteenpäin 1-1, 5rkl verran kahdesti päivässä. Mutta eihän ne tosiaan aina kaikki maistu , elämäähän ne nämä ruoka-asiatkin on :)

Mie tein eile riisi-jauheliha-porkkana-palsternakka-varsiselleri risoton tytölle. Tänää soseutin vähän ja syötin lounaaks. Ilme oli hieman kyseenalainen, mut kyl tuo alas meni. :D
Me ollaan saatu myös ohjeeksi tuo 1 rkl lihaa per päivä. Annan kanssa yleensä jääpalakuutiollisen lihaa kasvissoseen kanssa.

Meidän saamassa esitteessä (Turun kaupungin oma esite) sanotaan et alotetaan lihan antaminen teelusikallisella päivässä, siitä kasvatetaan hiljalleen ruokalusikalliseen ja 8kk -> molemmilla aterioilla ruokalusikallinen. Onpa aiheesta tosi vaihtelevia ohjeistuksia...

Nyt täällä on keksitty että muutakin sormiruokaa on tarkotus syödä kun maissinaksuja. Nyt sit ongelmana ettei uskalleta paljoa muuta antaa kuin maissinaksuja, kun ne sulaa suuhun. Eilen nimittäin kun annettiin kurkkua "puri" ikenillä siitä palan. rousknaps vaan kuulu ja suussa olikin turhan iso pala. Onko antaa vinkkejä, mitä voi antaa? Porkkanasta tuskin saa palaa irti ja varmaan jotain ihan pehmeeksi keitettyä kasvista, joka hajoo ihan muhjuksi voi yrittää (jos sit saa sitä suuhun kun hajoo käsiin...)

Mulle neuvolan täti sanoi et ei suosittele raakaa porkkanaa kun siitä voi lähteä turhan kovia paloja.Banaani ja avocado ainakin on mössääntyviä.Omenaa ja porkkanaa voi myös antaa raasteena. :) Ja kala hajoaa kivasti.Mut jos oma hermo kestää,antaa opetella vaan sylkemään ne isommat palat pois.Kyllä ne yleensä sieltä lattialle sinkoutuu.Ite ei sais vauvan suuhun tunkea sormia ettei vahingossa työnnä vaan pidemmälle niitä paloja.

Ai niin ja ne pakastemansikat on sellasia löllyköitä!

Kiitos Itu! Luulen että mun hermot ei kestä seurata että tukehtuuko vai sylkeekö pois kun kakoo joten saa opetella jollain turvallisemmalla pureskelemaan... Vois sit kalaa, raasteita ja avocadoa kokeilla (banaania ei uskalleta vielä antaa kun tällä menee vatsa kovalle jo ihan pienestä määrästä mustikkaakin). Saa antaa lisääkin vinkkejä jos jollekin tulee mieleen. Leipää me on vähän aiemmin jäystetty. Onko kellään kokemuksia/tietoa, uskaltaako vielä antaa?

Joo ymmärrän,itekin aika tarkkana edelleen kyttään tota sormisyömistä vaikka se hyvin jo tytöllä sujuukin ja valppaanahan siinä täytyy ollakin. :) Kakomisrefleksi on vauvoilla edempänä kuin aikuisilla joten kakoessa ruoka ei oo vielä lähellä nielua,se on vaan hyvä juttu että vauva köhii ne palaset sen avulla pois.Mut kyllähän siinä ite aina hätkähtää!Mä oon antanut vähäsuolaista ruisleipää mut sen kanssa mua vähän hirvitti kun lähti niin kuivia paloja mitä tyttö yski vähän väliä.

Riisikin toimii kun pyörittelee siitä pieniä palloja,ne hajoaa sit suussa. :) Kaveri sanoi soseuttavansa kananmunaa ja sit sormiruokana,se jotenkin kai pysyy kasassa..?Mä annan vaan keitettynä lohkoina.Keltuainen varsinkin tulee syötyä tehokkaasti.Ja päärynästä voi vedellä kuorimaveitsellä ohuita siivuja jos ei uskalla paloja antaa. :)

Keitetty peruna myös mössööntyy suussa,sormiruokaillen saatiin meillä perunakin uppoamaan.Mä intouduin nyt kauheasti kirjoittelemaan tänne kun tää sormiruokailu on ollut niin hauskaa. :) Helpommalla kyllä pääsisi jos mentäisiin pelkällä sormiruualla mut en oo uskaltanut luottaa että siitä tulisi tarpeeksi vatsan täytettä kun meillä on yösyöntikin jäänyt pois.

meillä herkkua (ja kohtuu helppoa syötävää) noiden Itu1:n mainitsemien lisäksi on ainakin parsa- ja kukkakaali höyrytettynä, uunissa paahdetut porkkanat, joissa vähän oliiviölkyä ja rosmariinia päällä, talk-murut (sisältää tosin vähän suolaa), riisikakut, jäiset marjat esim. punaiset viinimarjat, juustoakin olen vähän antanut, vaikka siinä on toki suolaa ja on maitotuote se on tosi herkkua. Jauhelihapötköt oli vähän hankalia syödä, mutta niistä kyllä kans tykättiin, pitäis tehdä uudestaan. samaten lihat ja kanat (tarjoan pieninä palasina) on olleet vielä vähän haastavia, mutta niistäkin kovin pidetään, jos onnistutaan saamaan suuhun.

Mutta meidän tyttö on aika rauhallinen ja varovainen syöjä. Sylkee isot palat usein suusta jo ennen kuin kakominen alkaa ja toisaalta osaa jo aika hyvin pehmeitä juttuja kuten banaanit ja päärynät muussata suussaan.

Meillä kans tyttö söis mieluiten ite kaiken ja äidin mielestä se ois kans helppoa ja mukavaa, mutta en myöskään luota, että tyttö saisi tarpeeksi ruokaa sormin, joten meillä syödään yleensä 1-2 ateriaa sormin päivässä ja loput syötettynä.

Meidän tyttö taas on hirveä hamsteri,on ollut pakko alkaa rajoittaa pöydällä olevien ruokien määrää kun tuo mättää ne hirveällä vauhdilla kerralla suuhun. :D Mut aika taitavasti jo ruokia käsittelee ja osaa sylkeä isot palat ja kuoret pois.Vähän kyllä jännittää yrittääkö niellä turhan isoja paloja,mansikat ainakin taitaa mennä kokonaisina kun sen verran nopeasti katoavat. :D

Mä en oo hirveesti uskaltanu sormiruokia antaa ku se kakominen on niin pelottavaa. Vesimelonista meni joku pieni pala kurkkuun.. ja toi tunkee sitä ruokaa ihan hulluna suuhun.

Näkkäriä oon antanu. Siitä ei mitään irti saa mut tykkää sitä imeskellä :D maissinaksut ja kurkku on herkkua. Jotain raastetta vois kokeilla.

Ootteko saaneet neuvoloista tms ohjeita paistamisen suhteen?Se on tietty selvää että kärventäminen ei käy mutta miten esimerkiksi uuni?Tuolla sormiruokailijoiden ryhmässä on paljon ohjeita joissa tehdään uunissa ja pannulla ruokaa vauvalle.Meidän neuvolan täti sanoi että ei ees uunissa sais kypsentää!En oo kyllä sitä totellut,on tehty uunissa öljyssä kasviksia,perunoita ja lihaakin.Oon vaan sit kattonut ettei hirveemmin sitä paistopintaa tule.

Sori jos oon kysynyt tätä jo täällä! :D

Uunia olen kyllä käyttänyt ja olen ymmärtänyt, että se olis nk hyväksytty tapa. En olekaan kuullut, että sitäkään ei sais käyttää. Pannupaistamista olen vältellyt ja ajattelin vielä hetken vältelläkin, kun eihän se käristäminen oikein aikuisellekaan hyväksi olisi.

Liha pitäisi siis keittää? No enpä olisi tullut tuota edes ajatelleeksi, kun ei meidän neuvolantäti ole muistanut mainita paistamisen vaaroja. Onneksi ei ehtinyt päästä tapahtumaan vahinkoa, kun lihaa ei ole vielä ruokalistalla ollut.

Takaisin