Kiinteiden aloitus / sormiruokailu

Ruisleipää syödään meilläkin, mut ei paljoa ni en oo siitä mitään huolta kantanu :) Toi poika syö muute ihan järjettömiä määriä! Yhtä paljon ku veljensä :eek: Eikä veli syö mitenkään vähän, ihan normaalisti. Kaipa tarvii vaan energiaa nyt paljon ku on koko ajan liikkeessä ja pystyasennossa.
 
Juu täälläkin annetaan ihan vaan kaupan leipää. Moniviljapaahtoa tai ruisleipää - sitä mitä on. Ja tykkää kans, mut ei syö niin paljon et huolettais... Ja banaania syödään paljon, niin helppo välipala. Ku vielä ei jogurttia.tms olla annettu. Torstaina täyttää 9kk vasta.
Kananmuna kans herkkua! :D Niinku äitistäkin.

Täällä kävellään nyt tukea vasten. Ja aika peloton jäbä... Ja tosi nopee ja kokoajan liikkeessä... :)
 
Meillä myös vaihtelee päivästä toiseen tuo ruokailu ja annokset ei ole mitään isoja, joskus saattaa vetää kokonaisen ison purkin jotain lihakasvissosetta mutta harvassa on ne päivät. Puurot yleensä maistuu aamuin illoin. Yöimetyksen lopetus auttoi tähän jonkin verran mutta nyt tehdään hampaita ja tuntuu, ettei edes entiset suosikkiruoat kelpaa. Hedelmäsoseistakaan ei oiken ole viimeaikona välittänyt, paremmin on menneet nuo ns. oikeat ruoat. Hapanmaitotuotteita saisi alkaa antamaan, tänään varmaan maistellaan luonnonjugurttia. Ennakkoluulottomasti kaikkea maistaa yleensä sen toisenkin lusikallisen ja sen jälkeen pitää alkaa ihan tosissaan viihdyttämään, että saa ruokaa alas. Viihdyttämään..eli toisin sanoen hämäämään :wink Meillähän on muutenkin vauvasta saakka oltu ihan supernopeita syömään ja ei vaan malta istua ja odottaa.. vaikka kuin olisi nälkä. Mutta kyllä se siitä kun hoksaa tuon ruuan ja nälän yhteyden :) Korvikekin maistuu meillä ihan hyvin, sitä melkein jo hihkuu kun näkee mun laittavan mukiin :)

Muoks: ja syö melko karkeatakin ruokaa, yökkirefleksi ei ole kovin herkkä. Isompia kurkunpalasia tms sormiruokaa saatta välillä yökkiä, jos ei saa pieneksi jauhettua.
 
Mä oon yrittäny antaa korviketta nokkamukista mutta aina poika valuttaa kaiken pitkin rinnuksia. Vettä kyllä juo nokkiksesta oikein hyvin. Pitää varmaan vaan jaksaa yrittää aina uudelleen ja uudelleen ja uudelleen...
 
Mäkin oon nyt antanu nokkiksesta kylmänä 3krt päiväs. Lounaan jälkee eli enne päikkyi ja sit iltapuuron jälkee saa viel pullost lämmint.
 
Mä heitin pojan tuttipullot roskiin kun nyt kesäkuun alusta alkaen olleet käyttämättä. Nokkamukista juo kylmää maitoa useita kertoja päivässä (yhteensä n. 500ml nykyään). Taikamukista juo vettä, mutta maitoa ei siitä oikeen suostu juomaan. Poika siis rakastaa nokkamukiaan!
 
Meillä ei tosiaan maitoa juoda ku pullosta, mut vesi menee ihan lasistakin. Aika sotkusta toi lasin kaa äheltäminen, mut oppiipahan... ja vettä se vaan on.

Varsinaista yösyöttöä ei ole, mut kuten Aamutähdellä, meilläkin juodaan herätessä (5-6 aikaan) maitoa, ja mahdollisesti nukutaan tovi lisää. Ei läheskään aina, mut joskus jos on vielä uninen. Sit syödäänkin puuro. Meillä tuttipullo on kuvioissa ainakin siihen asti et loppuu toi korvikkeen kaa läträäminen.
 
Mä en tarkalleen muista millon noi meijän yösyötöt jäi ku ne jäi jotenki nii etten ees tajunnu :D Mut se oli joskus puolen vuoden iässä... Sen jälkee ei oo siis enne aamu kasii juonu maitoo. Ja sillo myös herätäänki. Paitsi tänää, ne nukkuu vieläki tuolla huoneessaan :O
 
Tänään poika söi kesäisesti herneitä ja mansikoita :). Annoin käteen herneenpalkoja, hän pureskeli ensin niitä ja avasin niitä ja hän sai noukittua isoja mehukkaita herneitä suuhunsa. Jotkut herneet toki tippuivat maahan. Hyvin maistui. Mansikkaa annoin käteen kans, hyvät sotkut ympäriinsä sitä punasta mehua :) .. Muutamat irvistykset mansikasta, mutta maistui pari mansikkaa.

Lusikka on kans täällä nou. Ite haluaa hän syödä kaiken sormiruokana. Tykkää juoda smoothieta suoraan pullosta, hän rupee käsillään huitomaan innoissaan, kun näkee smoothiepullon. Annamme siis näitä Froosh ja muun merkkisiä smoothieita, missä on vaan murskattuja hedelmiä ja marjoja. Hyvin menee kodin ulkopuolella ollessa.
 
Mä täällä yritän perehtyä sormiruokailuun. Lusikalla ei mee muuta kuin silloin tällöin puuroa ja viiliä.

Jostain löysin hyvän ohjeen tommosiin "apinaleipiin". Banaania, kaurahiutaleita ja öljyä sekoitetaan ja paistetaan uunissa kuin pikkuleivät. Helppo välipala ottaa mukaan! Meillä ei siis hedelmäsoseet esimerkiks uppoa ollenkaan. Hedelmiä oon nyt antanut paloina, mut välillä ei nekään maistu millään.

Tällä viikolla poika on vetänyt sormiruokana lihapullia, makaronia, avokadoa ja raejuustoa. Tänään haudutin kanaa pitkään ja hyvin maistui sekin. Mutta perunaa ja riisiä ei syö. Kokeilen tänään vielä kukkakaalia, sitä söi ainakin ennen.

Mulla meinaa vaan loppua ideat kesken! Välillä tuntuu et pojan ruuat on liian yksipuolisia. Vaikkakin toi sormiruokailu on aika hieno homma sinänsä. Poika syö itse ja mä saan syödä samaan aikaan itse. Tosin lautaset ja nokkamukit sun muut lentää hyvin herkästi lattialle jos ei oo tarkkana.
 
Joo johonkin sellaiseen ryhmään liityinkin eilen! Pitää vähän selailla sitä tarkemmin :)
 
Triina me on kans siirrytty nyt vähän enemmän sormiruokailuun! :) Olin aiemmin faceryhmässä, mutta lähdin sieltä, kun jutunaiheet oli samat päivästä toiseen.. :P Mutta banaanilettuja ja munakkaita kannattaa kokeilla! Molemmat voi paistaa muffinssivuoissa uunissa. Ja munakkaaseenkin voi lisätä kasviksia, lihaa tai ihan mitä haluaa. :) Meillä on nyt syöty käsin perunaa, kalaa, jauhelihapihvejä, makaronia, kanaa, tomaattia, leipää, keitettyjä kasviksia, banaania, marjoja yms.
 
Jee, meilläkin ruokaongelma. Ja siis hermo on itellä niin tiukalla, et oon antanut Karpon syödä ja sotkee ihan niin paljon ku lystää (tai siis juurikin sotkea) - en vaan jaksa taistella, kun lusikalla ei syö, ellei itse saa sohia sillä lusikallaan silmään :D

Ja siis syö nyt ihan kaikkea mitä me aikuisetkin -- koska meillä on myös hyvin kranttuiltu, ja tällä hetkellä pääasia on et syö ees jotain. Mitään oireita ei oo ilmaantunut, joten kai tässä melkein voi tuulettaa allergiavapautta. Ok, maitoa ei siis vielä juo, vaan korviketta.
 
Me syödään ite niin mausteista ruokaa et ei voi poika ihan samaa syödä, mut pyrin kyllä tekemään samoista raaka-aineista kuin teen meillekin ruuat.

Vastavirrassa, kiitos vinkeistä! Munakas lähtee kokeiluun!!

Eilen poika söi kanaa haarukasta. Muuten vaan heitteli ruokaa ympäriinsä. Mut kun tarjosin haarukasta niin maistui hyvin. Tänään aamulla ei syönyt muuta kuin kananmunaa ja maitoa.

Tein eilen myös mannapuuroa ihan tavalliseen maitoon. Toistaiseksi ei mitään oireita. Jännää tämä miten ruokavalio laajenee!
 
Meillä on nyt olleet kokeilussa maustamaton jogurtti, viili ja tavallinen maito esim perunamuusissa. Vielä ajattelin tehdä puuron maitoon ja sitten alkaa pikkuhiljaa laittamaan tavallista maitoa mukiin korvikkeen sekaan.

Ruoassa on menty pikkuhiljaa kohti samaa ruokaa meidän kanssa. Jauhelihapihvit ja lohi perunoiden kera on maistuneet hyvin. Muusia ja lohta söi niin kovin autuaana! :D
 
Meillä on nyt suurta herkkua viili ja Talk-murut. Maustamaton jogurtti aiheuttaa ällötystä. Kanaa tomaattikastikkeessa ja makaronia on nyt syönyt tosi mielellään.

Ruuan maistuminen vaihtelee päivittäin. Leipä ja noi Talk-murut menevät melkeenpä koska vaan, mutta ihan koko aikaa ei niitäkään vois syödä.

Puuroa ei mene juurikaan. Iltapuuron tarjoan joka päivä, joskus syö ja joskus ei. Aamupuuron jätin nyt tauolle. Ei anna syöttää, mutta ei todellakaan osaa syödä itse lusikalla. Sormiruokailu sujuu tosi hyvin! Varsinkin aamupalalla on mukavaa kun jokainen perheenjäsen syö omatoimisesti.
 
Triina, meillä aamupuuro jäänyt kans tauolle ja poika sit vetää jotain leipää, hedelmää tai muuta pääsääntöisesti sormiruokaa. Oon nyt antanut kans noita piltin kauraherkkuja, kun ne saattaa upota paremmin ja jos ei maistu niin voidaan syödä loput välipalana myöhemmin. Iltapuuro menee ihan hyvin, tosin on iltoja kun saa taistella.

Ja tosiaan meillä on aika miedot mausteet, joten poika syö kyllä päivällisellä meidän kanssa samaa ruokaa. Lounas tulee useimmiten purkista ja ollaan jouduttu siirtymään jo 1-v tai yli ruokiin, koska sose (hieno koostumus) ei Karpolle kelpaa. Pitää olla paloja :D

Lusikka menee suuhun, tosin mutkien kautta, et aika usein tyhjää lusikkaa saa kaveri nuoleskella. Kaipa tuo hissukseen oppii, et ei pyörittele sitä lusikkaa, jos mielii jotain syödä. Ilme aina niin hämmentynyt.
 
Joko ootte antaneet pannulla paistettua lihaa pienelle?Ja ilmeisesti ccix on siis antanut ihan maustettuakin ruokaa?Musta on hirveen hankalaa keksiä ruokia mitä voin tehdä sekä minulle että pikkuherralle yhtäaikaa koska haluaisin kuitenkin antaa kotitekoista enkä aina purkista.Neuvolassa sanottiin aikasemmin että ei paistettua että mieluiten uunissa tai keitettynä kypsennettyä eikä suolalla maustettua.Oon sitten orjallisesti noudattanut noita neuvoja mutta kohta kolmen viikon päästä muru jo vuoden että joko uskallan alkaa antamaan samaa kuin itsellekin..tietysti miedosti maustaen?On vaikeaa :D
 
No me ei käytetä suolaa ruoanlaitossa :D ku sitä suolasuutta tulee ihan raaka-aineistakin, tai jos haluaa sitä suolaa, niin lisää sitten omaan annokseen. Meillä ei varmaan oo ees suolaa :D ja toisekseen tuntuu, et viime neuvolasta on ikuisuus ja ei silloinkaan muuta tehty, ku nopsaa mittailtiin, niin tuo ruokailu on meillä tullu nyt vähän maalaisjärjellä - hyvä niin, muuten mäkin oisin orjallisesti noudattanut ohjeistuksia ja pelännyt, et myrkytän pojan suolalla tms.

Nyt onneksi on to äitiysneuvola ja siihen vähän extra-aikaa, et voidaan vähän katella Karpokin juttuja. Lähinnä ton korvikkeen lopettaminen yms tuntuu ajankohtaiselta ja siis... jätänkö vaan korvikkeen pois ja poika juo vettä, vai siis? No onpahan tyhmiä kysymyksiä neuvolaa varten.
 
Takaisin
Top