Kiinteiden aloitus / sormiruokailu

Emmy'

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Milloin aloitatte soseet? Teettekö soseet itse? Mistä soseesta aloitatte? Kuinka paljon sosetta menee? Mikä on vauvanne suosikki sose?

Oletteko ajatelleet kokeilla sormiruokailua vauvanne kanssa? Mikä on parasta sormiruokaa? Mistä sormiruoasta kannattaa aloittaa?

Kaikesta näistä ja muustakin soseisiin/sormiruokailuun liittyvästä jutustellaan tässä ketjussa. Hukkuvat muuten nämä jutut tuonne vauva-arkea ketjuun.. :wink
 
Hyvä ketju! Kävin just ostamassa ensimmäisen purkin maissivelliä ja ajattelin huomenna päivällä vähän maistattaa. Tarkoitus ois illalla antaa sitä jotta yösyöttö välit pitenis. Pakko koittaa vaan eka päivällä jos tulee masuvaivoja niin ei mee yö valvoessa. Katoin myös pulloon tutteja ja siellä oli mam colic pulloon erikseen vellitutti jossa oli merkki +6kk..en ostanut sitä. Saa nähä onnistuuko perus tutilla. Ajattelin kuitenkin lantrata sitä rintamaitoon. Jotenkin jännittää ihan hirveesti aloittaa kiinteämpää ku oisin halunnut mennä vielä täysimetyksellä. Alan oleen kuitenkin aika väsynyt jo joten pakko koittaa jos ois jotain apuja öihin. Tarkoitus siis käyttää vellejä vain iltaisin ja soseet aloittaa myöhemmin.
 
Hyvä ketju tosiaankin :) Oon ajatellu jos poitsu näin hyväruokainen niin alottasin kiinteitä n. 4kk iässä. Ja itse ajattelin soseita väsätä ja pakastaa sitte myös. Tekee kerralla sit enempi ja pakastaa niihin jääpalamuotteihin. Sit ettei nyt liian tarkaks ja ettei nyt ruokien raahamiseks mene, niin ajattelin et ku ollaan liikentees/kylässä niin purkkiruoalla mentäs sit... En kyl innostu muuten niistä purkkiruuista; kallista ja kyl kiva tietää mitä vauvelin suuhun syöttää :D Ja en oo niistä hirveesti hyvää lukenu :eek:
 
Itse teen soseet ainakin alkuun. Esikoinen sai maissivellistä niin hirveät vatsanväänteet, että näille teen riisijauheesta vellin. Eipä jää hukkaan niin paljon kuin valmiista vellistä jotka ei avattuna säily.. Kun alkuun määrät on tosiaan teelusikallinen maidon sekaan!

Tosin vellin sijaan me alotetaan tällä kertaa perunalla ja porkkanalla, neuvolan vihjeestä. Pitää paremmin nälän kuin vellit.. Ja siis kiinteet alotetaan varmaan ihan parin viikon sisällä, ennen 4kk ikää.
 
Mä en näillä näkymin aio antaa ollenkaan vellejä, aloitan sitten suoraan soseilla. Aion kylläkin täysimettää 6kk ikään, jos sujuu näin hyvin kuin tähänkin asti.

Yritän ainakin alkuun tehdä soseita itse ja pakastaa jääpalamuoteissa/minigripeissä. Millä vehkeellä te soseutatte? Tuleeko esim. sauvasekoittimella liikaa ilmaa sekaan? Meillä olis porukoilla sellainen vanhanaikainen veivaussysteemi, mut sen tiskaaminen on kyllä niin arsesta, että sauvasekoitin houkuttelee siinä mielessä enemmän...
 
Minulla on haaveena täydet yöunet 5-6 kk mennessä ja toivon, että kiinteillä niihin päästään. Aloittelen kiinteitä 4 kk iässä, eli parin viikon päästä, ja porkkanalla ja perunalla ajattelin aloitella neuvolan neuvojen mukaan.

Haaveena on, että teen ruuat itse ja pakastan. Mutta oman jaksamisen mukaan mennään enkä aio potea huonoa omaatuntoa siitä, jos niin ei käykään.
 
Sauvasekottimella tein pilttipurkkeihin pakkaseen esikoisen aikaan. Vihannesten keitinvedellä lantrailin sopivan tuntuseks. Nyt ajattelin testata yleiskoneen eri vimpaimia, kun mies mulle semmosen osti :)

Tosiaan soseilla täälläkin alotetaan, siitä tulee niiiin lystiä :D
Ja pikku vinkki; kannattaa antaa myös kaupan soseita varsinkin jos aikoo vauvan kanssa reissata paljon! Meille meinas tulla esikoisen kanssa ongelma siitä, että hätätilanteessa ei kaupan soseet maistuneetkaan! Onhan ne ihan eri makuisia, siis mauttomia kuin kotitekoiset!
 
Mä meinasin nyt maissivellillä alottaa kolmen viikon päästä ku poika täyttää 3kk. Katsotaan miten vaikuttaa. Esikoisella ainaki pidens yön syöttövälejä ku illal antoi. Sit 4kk iästä alotellaan kiinteet. Esikoinen oli 6kk ku lopetti yösyönnit, niit oli aika paljon siihen asti! Varovasti toivon, et ku tää syö nytkin vaan kerran yös, ni josko hän vaik lopettais yösyönnit jo ennen 6kk ikää...:rolleyes:

Itse meinaan tehdä pääsääntösesti liha- ja kasvissoseet, hedelmäsoseitaki voisin tälvkertaa kokeilla ite. Mut toisinaan annan varmasti myös kaupan soseita. En oikeen tiedä mist soseesta alottaisin.. Ku sen ei kannata heti alkuun olla liian makeeta, ettei ala vieroksumaan vähemmän makeita. Kai se se perus peruna sit pitää olla vaikka niitä olis kyl terveellisempiäkin vaihtoehtoja... Peruna ei oo niin ravintorikasta ku vihannekset.

Esikoisen suosikeiksi aikoinaan muodostuivat maissi, porkkana ja bataatti. Niistä sit eri yhdistelmiä keittelin ja sekottelin. Ja toki myös muistakin, ettei nyt ihan ykspuoliseks menny :D Katotaan mistä tää tyyppi alkaa tykkäämään :)

Ja sauvasekotin on aika kätevä siihen kyllä! Mä en usko, et se ilma niin kovin enää vaikuttaa siin vaiheessa ku suolisto on tottunu sit jo muutenki käsittelemään muutaki ku maitoa. Et ei välii vaik ilmaa jäiskin sauvasekottimella sörssätessä :)

Sormiruokailua olin esikoisen kans vähän pelokas alottamaan, vaik 6kk iäs jo sais ku sillon lapsella riittää siihen motoriikka ja syömistaidot. Mut ku oon nii hiton hysteerinen edelleenki sen tukehtumisvaaran vuoks (vaik semmosii tapauksii on aniharvoin ku vauvoilla tulee herkästi se yökkäysrefleksi jos liian iso pala ruokaa joutuu liian syvälle suuhun). Nytki aina varottelen esikoista laittamasta liian paljon tai liian isoi paloi ruokaa kerrallaan suuhun. alotettiin vast ku esikoisel oli muutama hammas (eka tuli 7kk iäs). Jos uskaltais nyt jo aiemmin antaa. Pehmeit hedelmänpaloi, kuten banaanii, ja sit pehmeeks keitettyi vihannespaloi. Mitäs muit hyvii vois olla?
 
Täällä ihan sormet syyhyten oottelen, et päästäis aloittelee soseet ja tarkoitus ois alkuun ite tehä. Sit kun menee vähän isompia määriä kerralla niin kokeilla kaupan purkkeja :)

Meillä nyt velliä annettu maidon seassa noin viikon (maissivelli) ja ajattelinkin seuraavaksi antaa riisivelliä. Meillä tosta vellistä ei oo tullut mitään oireita ja maha toimii hyvin. Nukahtaa paremmin vellitettyyn maitoon, eli kai se vähän maidon koostumutta muuttaa kiinteämmäksi. Mut tosissaan kun luin noita ravintosisältöjä, niin eipä siinä vellissä oo mitään eroa korvikkeeseen (vähän enempi energiaa)... ja tosissaan heitetään nuo vellit mäkeen, kunhan soseet saadaan aloitettua.

Musta tuntuu, et poika on osittain perinyt mun teräsvatsan. Tosi vähän ollut minkäänlaista mahavaivaa - alussa pierut oli vaikeita, mutta niihinkin cuplaton sitten auttoi. Nykyään töräyttelee niin ku vanha tekijä, ei tiedä onko mies vai poika.
 
Mymme, ootko siis tehny velliä siitä
Muksun riisipuurojauheesta? Meille sitä suositeltiin kun poika ei voi maitoa ilman sakeutusta juoda. Ja toi sakeuttaja ummettaa aika pahasti. Mut en oo uskaltanu nyt sitä jauhetta vielä kokeilla....
 
Ja ccix, musta tulee koko ajan isompi Karpo-fani! Mikä supertyyppi, ottaa niiiiin lunkisti näköjään kaiken. Pitäisköhän sen kuiskailla taikasanoja tolle meidän herkkähipiäiselle vauvalle? :D
 
Kerron! Tämän vinkin sain siis naapurilta, jolla pieni taapero.. Kun harmittelin valmiista purkeista jäävää hukkaa. Mutta jos nämä pätkät kovin perunaan tykästyy, kuten arvelen käyvän, voi olla ettei velleillä laisinkaan.. :)
 
Mymme: Miekin haluan kuulla sen riisivelli reseptin! :) Niin ja sen miten se otettiin vastaan. :wink

Meillä kyllä myös herra syö sen verta usein, että ihan mielenkiintoista ois kokeilla auttaisiko vellit/soseet pidentämään syömisvälejä. Varsinkin öisin olisi kiva nukkua pidemmillä väleillä.. :wink Toisaalta tämä täysimetys on niin helppoa, kun eväät on aina mukana. :D
 
Muokattu viimeksi:
Oon antanu pojalle jo jonku viikon luumusosetta maidon seassa, tää tosiaan ei näyttänyt pitemmänpäälle auttavan ummetukseen niin oon nyt jonku päivän antanu sosetta suoraan lusikalla suuhun, hymyn kans uppoo poikaan :D en siis oo antanut kun muutaman teelusikallisen (jos sitäkään) mut ainakaan siittä ei oo mahavaivoja ilmennyt. =) nyt kun poika täyttää 3kk ajattelin pikkuhiljaa aloittaa soseet, perunalla aloitan :) ja itse olen ajatellut tekeväni, jos en nyt kaikkia niin ainakin suurimman osan, haluan että lapsi oppii syömään kunnon ruokaa eikä totu mihinkään purkkimössöön.. :D hedelmäsoseita voin ostaa kaupasta, mutta kaikki liharuuat varsinkin teen itse, nehän kyllä aloitetaan vasta puolenvuoden jälkeen (?) niin ei nyt tarvi semmosta ajatella. Oliko että joka viikko lisätään yksi uusi maku? Eli siis jos viikolla 1. annan perunaa niin viikolla 2. porkkana (uusimaku) ja sitte voi antaa myös perunaakin ? :D entä onko peruna-porkkana sitte yks uusmaku kans kun ne sekoitetaan eikä anneta erikseen? :D tyhmiä kysymyksiä :D
 
Käsittääkseni aloitetaan 1 maku viikossa sen takia jos jtn. yliherkkyyttä ilmenee niin tietää mistä johtuu. Eli peruna-porkkana ei ole uusi maku. :)
 
Nyt tosi tyhma kysymys mutta annetaanko esim peruna ylikypsaksi kypsennettyna ja sitten siihen vetta sopivasti, jotta on loysahkoo vai laitetaanko jotain muuta myos?

Laittakaahan kokeneemmat resepteja kun alatte antamaan kiinteita. Meilla ei varmaan kiinteita anneta ihan lahiaikoina tai mista sen tietaa kuinka tilanteet kehittyy. Itse aion tehda soseita.
Kiitos vinkista noiden purkkiruokien ja matkailun suhteen Mymme.
 
Minä ainakin keitin perunan aina tosi kypsäksi, ylikypsäksi sitten varmaankin ja laitoin äidinmaidon/korvikkeen kanssa muusiksi tai siis soseeksi. :D

Ja juurikin se 1 maku / viikko tahdilla lähtisin rakentamaan niitä soseiden aloituksia. Eikä varmaankaan kannata tosiaan kaikkia hedelmäsoseita esitellä ensimmäisenä, jotta perunasoseet jne. kasvissoseetkin alkaa maistumaan. Lihasoseet tulee tosiaan 6kk jälkeen kuvioihin. Lihan soseutin sen keitinveden kanssa. Samoin kasvissoseet keitinveteensä nekin soseutin.

Tein aina isomman satsin niihin Ikean jääpalakuutiomuotteihin. Sitten oli helppo sulattaa pakkasesta vaikka pari bataatti-porkkanasosekuutiota ja pari kanasosekuutiota mikrossa. Kyllä tykkäsi esikoinen niistä. Tosin söi kyllä (juurikin reissussa, joskus kotonakin) purkkiruokaakin.
 
Musta se on ihan hyvä, niinku joku jo täällä toteskin, totutella myös purkkiruokiin vaik pääsääntösesti omatekosta antaiski :) Kun sit just "hätätapauksissa" menee nekin eikä jää mukelo ilman sapuskaa siks ettei tykkää :)
 
Takaisin
Top