Kiinteiden aloittaminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Jo_80
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Juu no niinhän se menee, jos oon ite ollu vaikka pari päivää jostain syystä (esim. kankkunen[:D]) Syömättä, niin sit kun alkaa ruoka maistumaan, ni tulee yhdestäkin perunasta täyteen. Viikko menee, niin mahtuu se 10 perunaa [:)]Mutta on tääkin, että joutuu purkin kyljestä lukemaan, paljon ton ikäset suunnilleen syö kerralla ja päättää sen mukaan, että vauvalla ei oo nälkä[:D] . (Tietty jos vaikuttais nälkäseltä ni heittäisin ne suositukset menemään, mutta meidän pienen miehen kohdalla ne onneks toimii) Soseita ei olla vielä niin paljoa ees syötetty, että niistä maha tulis täyteen. Vois tietty kokeilla antaa maidon ensin ja sit soseet ja kattoa, tuleeko se stoppari silleen helpommin vastaan [:D]

Meilläkin osaa kyllä lopettaa kun vatsa on täynnä! Soseita kun syöttää,nii kääntää päätään pois,ja se suu ei enää aukee,vaikka kuin yrittäis lusikkaa sinne tunkee[:D]maidossa sama homma.rupee leikkimään sillä pullotutilla,kun maito ei enää maistu[:)]

Tossa sormiruokailu-kirjassa oli paljon yleisasioita vauvojen ruokailusta, kantsii tutustua(siis ei just tohon kirjaan[:D] löytyy asiasta varmaan muualtakin tietoa). Itelle ainakin paljon uusia asioita, toihan menee kyllä sen "lapsentahtisen" elämäntyylin puolelle paljon, korostetaan kiireettömyyttä ja sitä ettei liikaa tuijoteta taulukoihin, kaavoihin yms. vaan luotetaan siihen lapseen ja siihen että lapsi luonnostaan osaa säännöstellä syömistään kuten ensin rintamaidonkin kanssa yms. Tossa kirjassa mainitaan myös että on todisteita siitä että vauvat osais luonnostaan vältellä ruoka-aineita joille ovat allergisia![:-] aika mieletöntä! Ja kuten olikos ny mohomaha ku mainitsikin aikasemmin et vauva ei näin pienenä osaa vielä yhdistää syömistä nälän tunteen häviämiseen, ja ensimmäisten kuukausien ruokailut on enemmänkin ruokaan tutustumista kun itse ravinnon saamista varten. Meinaan ite ottaa mahdollisimman rennon asenteen kiinteitten kanssa, en jaksais alkaa laskeen monta kuutiota ja mitä ja monena päivänä vauva syö vaan syö mitä syö jos haluaa ja sit aletaan vast kattoon tarkemmin jos tulee ongelmia, paino ei nouse tms.[:)] ja se pitäs muistaa että maito ois kuitenkin se vauvan pääasiallinen ravinto vaikka kiinteet alotetaan. Äääk en jaksais oottaa et sais jo alottaa[:D]

Skallo mä yhdyn tuohon, että kuitenkin pääasiallinen ravinto tän ikäsillä on maito. Ja sitä oon tässä pähkäillykkin, kuinka sairaalta se tavallaan kuulostaa että toiset (esim. sinä) ei ole alottanu kiinteitä missään muodossa ja sitten on olemassa sellaisia ketkä antaa just enää kerran päivässä sitä maitoo! Kun tätä miettii näin, niin kuulostaa niiiin sairaalta. Eikös sekin ole mahdollista, että tollasesta (kun tuupataan kiinteitä täyteen) alkaa oireileen myöhemmin jollain tavalla?

kukin tavallaan, mutta tuo kerran päivässä kuulostaa munkin mielestä todella oudolta.. [8|] Kai se sitten vettä juottaa lisäks? Pieni lapsi käsittääkseni tarvii aika paljon niitä maidossa olevia juttuja?? En tiiä, olen hiljaa kun en tiiä [:D]

Ja tuo mun mahanvenymis päätelmä koskee kyllä pikemminkin noita kookkaita lapsia. Ja jos teillä syödään kolmen tunnin välein Viirukhan, niin ole onnellinen. Meillä kun syödään useamminkin [:D]

Skallo: ja kyllä se niin on, että ei muksu siinä alussa yhdistä sitä sosetta ruuaks, ja usein vaatii siihen lisäksi maito annoksen. Eikä todellakaan kannata stressata noista määristä alussa. Mutta esim. mohomahakin on syöttänyt jo niin kauan niiden Nealle sosetta, samoin kuin meillä, että kyllä nämä jo ymmärtää noiden soseiden päälle ja noita määriä on hyväkin miettiä [;)] Ja mä uskon myös tuohon allergia juttuun, jo sillä perusteella, että monet elämet osaa tehdä ihan samaa..

Niin ja kannattaa sekin huomioida sekä tässä että muissa topiceissa, että näillä meiän muksuilla saattaa olla se yli kk ikäerookin. 

jep jep. voihan sekin olla että jos lapsi on korvikkeella ja sitä menee jumalattomia määriä niin on tavallaan helppoa mennä siihen että antaa paljon kiinteitä, mutta kyllä omiin korviin kuulostaa hirveeltä jos kerran vaan päivässä antasin maitoa[:-] omissa haaveissa ois mahollisimman pitkä imetys. ei meijänkään syöttövälit oo kauheesti pidentyneet, ehkä herralla on vaan vähän enemmän nykyään malttia oottaa... Näin jälkikäteen oon tosi onnellinen että jaksoin tapella imettämisen kanssa ne hankaluudet läpi, ei varmasti ois niin helppo alottaa kiinteitä vast 6 kk paikkeilla jos ois korvikkeella menty...

joo kukin tekee miten parhaaksi näkee[:)][:)][:)] EIkä ole oikeita tai vääriä tapoja; kaikki yhtä oikeita. Jokainen äitihän tee oman lapsen parhaaksi.[:)]

meillä vedettäis päärynä sosetta varmaan kilo kaupalla jos poika ite sais päättää, on se niin hyvää herkkua[:)][:D]

meillä vedettäis päärynä sosetta varmaan kilo kaupalla jos poika ite sais päättää, on se niin hyvää herkkua

meillä kanssa[:D]

Meillä taas on mango sose sellanen... [:D]
Äitiä jo harmittaa ku ei enää jää mulle mitään... neiti vetää koko purkin... YHYYYY [:(]

Nimenomaan omasta mielestäkin on päärynä, mango ja päärynä-mango parhaita joita itekkin syö[:)]

Täälläkin itku tulee (molemmilla [:D][:D]) kun päärynäsose on syöty loppuun!! Pohjaton ois vatsa sen suhteen.. Mangoa ei oo kokeiltukaan viel [:)]

Ei kai kukaan anna maitoa vaan kerran päivässä? Meillä annetaan maitoa jokaisella aterialla, enhän mä itsekään syö mitään ilman juomista... Saati sitten juo vaan kerran päivässä[:D]

Pääsee osallistumaan tähänkin keskusteluun [:)]. Meillä on nyt vajaa kaks viikkoa maisteltu soseita. Perunaa, luumua, porkkanaa ja parsakaalia, tässä järjestyksessä. Pottu yksinään tais olla aika pahaa, kaikki muu menny oikeen hienosti. Eilen parsakaali-perunasose uppos tosi hyvin. Melkeen kaikki meni mahaan saakka.
Olin ajatellu alottaa kiinteet vasta puolen vuoden iässä, mut mut... Ronilla todettiin 3kk:n iässä atooppinen ihottuma. Lääkäri sanoi että kun se oireilee jo noin nuorena (yleensä vasta n. puolivuotiailla) tulee hänestä todennäköisemmin ruoka-aineallergikko kuin muista. Tämän hetken suositus kiinteiden aloituksesta on 4-6 kk, silloin allergioiden määrä jää pienemmäksi kuin ennen tai jälkeen tuon iän aloitettuna... En sitten tästäkään tiiä, mut kuuntelin lääkäriä kuitenkin [8|]. Mulla ja miehellä kun ei kummallakaan oo mitään ruoka-aineallergioita...

Täälä kyllä uppoo mikä vaan niin paljon kun sitä kuppiin laitan. Mutta luulen, että omena on sitä herkuinta. Kiltisti tuo persikkakin näytti kyllä menevän, mutta sitä ei useesti tästälähtien syödä. Oon vähän pihi ollu noissa määrissä, mutta pitää nostaa niitä [:)]

papu82: lohdutukseks kerron, että meillä vanhemmalla tytöllä todettiin atooppinen iho myös todella aikaisin, eikä mitään allergioita ole tullut, vaikka tyttö nyt 7v.. [8|]

Katusutariina, kiva että voi mennä noinkin [:)]. En itekään ihan täysillä usko siihen mitä lääkäri sanoi, mut vähän kuitenkin. Ainakin oon varautunut jos jotain oireita ilmenee.

Takaisin