Kiinteiden aloittaminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Jo_80
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tosta etusivulta bongasin tän ketjun kun luulin sen siksi minkä itse aloitin aikoinaan "vauvan kanssa" osioon: Sitä sun tätä vauvaperheen elämästä-kohtaan. Kandee käydä lukasemassa siellä jos sattuis tarttumaan vinkkejä! Ruokailu-puolella on sitten toinen toistaan ihanempia soseohjeita aloittelija vaaveille ja sitten jo isommillekin! Ja siellä ruokapuolella on myös erittäin hyödyllinen ja kattava keskustelu sormiruokailusta!!!

Ja ei kyllä kande lisätä sokereita hedelmäsoseisiin, jokseenkin turha opettaa vauva makean perään heti alusta! Ei kaiken tarvitse olla makeaa...

noista omenoista kuulin jostain että jos niitä keittää jonkin aikaa,nii niitten maku jotenkin pehmenis..Eli ei pakosti ois niin happamia kun mitä ihan raakana soseuttais..sama juttu päärynän kanssa..[:)]..kokeilen ite tota omenaa tänää soseutella,nii näkee,muuttuuko se maku tosiaan[:D]

ja siitä täällä joku jo mainitsikin, että sen soseen ei tarvitse olla ihan niiiin makeeta, kuin se mitä moni täällä varmaankin itse söis. Vauvathan ei siis vielä oikein tiedä mistä ne tykkää ja mistä ei, paitsi että luontasesti ovat makean perään. No siis todella hapan ei varmaan kyllä maistu, mutta mutta.. ei tuo kaupan omppusosekaan ihan hirveen makeeta ole. Aika neutraalin makusta mun mielestä, lähinnä, kun sitä tossa kerran ostin.

Joo mun mielestä omenasta tulee paljon makeampaa kun sen keittää. Tai niin ainakin mulle kävi kun tein omppusoseen! [:D]

Onko kukaan tehny vauvalle kiisseliä? Sellasenakin vois ilmeisesti tarjota... Pitäis varmaan kokeilla ennenku siitä voi olla mitään mieltä. En nimittäin osaa kommentoida ite asiaa kun se kuulostaa niin hämmästyttävältä [:D]

Me maistettiin tänään ekaa kertaa perunaa-porkkana sosetta! Voin kertoa, että maistui ja itku tuli kun loppuikin tarjoilu.. vettä tarjosin päälle, niin mitään ei tullut takaisinpäin [:)] ensin siis imetin ja sit muutama lusikallinen sosetta päälle! En ihan yhteen tlusikalliseen malttanu jättää ku uppos ilolla [:)] mitään oireita ei oo viel tullu ja paskonukkin ihan normisti! Huomenna uudestaan!

Toukokuisista lueskelin tämän, ettei viljatuotteita ja lihatuotteita saisi aloittaa samaan aikaan. Mulle kyllä puhuttiin perhevalmennuksessa, että viljoilla ei ole mikään kiire kun lapsen elimistö ei oo niihin vielä kehittyny mutta ei sitä näin selkeesti sanottu kyllä. Pitää kysästä tästä vielä ens viikon neuvolassa.
Lihat ensin, puuroja kerkee sitten keitellä myöhemminkin [:D] Kai sitä sit täytyy itelleenki keittää samalla...

Tässäpä Nea maissinaksuilemassa, yks naksu sulanu jo paidalle [:D]

Juu en mä pahakseni pistä, että se omin sormin oppii jotain syömään mutta kyllä sille lusikoidaan yhtälailla suuhun. On tossa sormiruokailussa se etu ainakin että kaikki, koko perhe, voi syödä yhtä aikaa. Mutta ne ketkä sen homman alottaa ihan vakavissaan niin tarkottaaks se että lusikkaa ei käytetä ollenkaan? Eli esim. puuroo ei syödä ollenkaan?

Ahaa, kiitos valaistuksesta [:)] lihapullia ja puuropullia [:D] Eli siis kaikkee mitä ei voi tikku-mallina antaa niin annetaan palleroina. Noista allergiajutuista ollaan varmaan montaa mieltä, kun oon törmänny väitteeseen missä puhutaan että mitä myöhemmin alottaa kiinteet niin sitä enemmän tulis allergioita. Mutta en tiedä, mä luotan enemmän siihen että jos mulla ei oo allergioita nii ei oo mun tyttärellekää [:D] Että en siis nyt lähde väittelemään tästä asiasta, mainitsin vain että törmäsin tähän ko. lausahdukseen.

Meillä maistelut etenevät ihan mukavasti, tosin edelleen lista on lyhyt ja ytimekäs: peruna,porkkana, maissi ja luumu. Olen tähän asti antanut kerran päivässä maistaa peruna-porkkana/maissi sosetta, mutta tänään annoin "välipalaksi" vähän luumusosetta, joka tietysti upposi pojalle paljon paremmin kuin muut soseet. Olen tässä itekseni pähkäillyt, että kuinka nopeasti niitä annoksia kannattaa kasvattaa, mutta toistaiseksi mennään 1-2 teelusikallisella. Lisäksi olen miettinyt, että kannattaako heti alkaa hakemaan rytmiä eli pyrkisi noudattamaan aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala rytmiä + tietysti maitoa niin paljon ja silloin kuin lapsi haluaa. Tänään annoin perunan lounasaikaan ja luumun välipala-aikaan, mutta pojan päiväuniaika vaihtelee niin paljon, että kovin helppoa rytmin luominen ei tässä vaiheessa ole.

Äitin perunasosetta maistelemassa [:D]:

juu, ei meilläkään peruna oikein maistu [:D] Enimmäkseen se on maissi ja bataatti, mitä meillä syödään kasviksista kaikkein mieluiten. Marjat ja hedelmät menee kyllä kaikki.. yllätys yllätys [:D]

Mä nostin tota määrää silleen tyyliin viikon välein ja uutta ruoka-ainetta aina vain sen lusikallisen. Ensin sekotin sen jonkun tutun aineen joukkoon ja jos ei mitään tullu, niin sitten lisäsin määrää. No nyt ollaan siis kohta 2 kk syöty soseita, eikä tuo likka vieläkään jaksa kokonaista purkkia syödä. Puolikkaan "joudun" hedelmäsoseista ite syömään [:)]

Mäkin oon kovasti miettinyt missä vaiheessa määrä ja kerrat kasvaa? omalta neuvolatädiltä turha kysyä, sen vastaus on kaikkeen niiiiin...
Tänään annoin eka kertaa lounasaikaan mangoa ja päivällisaikaan peruna-maissia. Tissiä menee edelleen n 1 1/2 tunnin välein.
reilu kaks viikkoo ny maisteltu ja alkaa menee jo mahaan asti, ehkä puol ruokalusikallista

Hirvittää jo se sotkun määrä ku aletaan sormiruokaileen ja just vaik dippaileen niit löysempii ruokia[8|] onneks en oo supersiisti luonne, pelkään et miehel voi ottaa kovemmalle[;)] pitääpä muistaa ite ostaa kans noita maissinaksuja! Se on hauska seurata kuinka vauva alkaa selkeesti seuraamaan ku syödään, tänäänki puhua pulputti ja hirnu ku aasi sitterissä ja sit vaikeni tyystin ku tulin viereen syömään, katto niin tarkkaan että[:)] ja sit napostelin illemmalla sellasta sokeroitua inkivääriä Liekin pötköttäessä sohvalla vieressä. Se meinas et hän kans, otti mun käestä ja koitti suu ammollaan tähdätä itteen päin[:D] ois voinu olla naama näkemisen arvonen jos ensimmäinen suupala ois ollu inkivääriä[8D] Kun täs ny vauva ja äiti malttas vaan oottaa sinne kuuteen kuukauteen... tai on meilläkin sen verta "sorruttu" et ostin 2 purkkia velliä, aattelin kokeilla et jos saisin niillä ostettua parit paremmat yöunet kun moni on täällä sitä mainostanu. Eilen annoin ekan kerran ja nukku ehkä pikkasen normaalia paremmin, mutta tiedä häntä oliko vellillä osuutta asiaan..

Noista määristä sen verran, että taitaa olla aika tapaus kohtasia... Meillä kasvu on hidastunut, vaikka + - litra menee maitoa päivittäin.. Niin 4kk neuvolassa neuvottiin alottamaan soseiden syönti ripeään tahtiin, joten 5kk neuvolaan mennessä pitäis määrä olla jo 0,5 dl päivässä. Mutta jotkuthan tosiaan pärjää ilman kiinteitä sinne puoleen vuoteen, ja jotkut taas ei.. Eli eikös nuo määrät sitte määräydy sen mukaan, kuinka hyvin pelkällä maidolla kasvaa, kuinka paljon vauva kuluttaa yms.
Ensin täälllä annetaan soseita vaan lounas aikaan, kohta ruvetaan tarjoomaan varmaan 2x päivässä. Täällä pelataan noilla jääkuutioilla, joten määrät kasvaa suunnilleen niin, että ensin annetaan vaan 1 kuutio perunaa, sitte siihen lisätään seuraavalla viikolla 1 kuutio porkkanaa=2 kuutioa, sitte seuraavalla viikolla vaikka 2 kuutiota perunaa + joku uusi ruoka-aine jne=3 kuutioa. Ja sitten tää satsi toistetaan lopulta 2x päivässä. Aika nopeesti se meidän 0,5dl pitäis tällä tekniikalla tulla täyteen.

4kk neuvolassa saatiin ohje et 1,5 dl voi jo kasvissoseita syöttää. Olin vähän kauhuissani et niin paljon, kun oltiin vaan 3 jääkuutiollista annettu kasvissosetta + vähän marjasosetta. Suurinpiirtein ollaan lisätty 1 pala/ viikko evästä. Nyt syödään jo lounaalla 5 palaa välipalana 2 palaa hedelmää/ marjaa, päivällisellä 2-3 palaa kasvissosetta ja illalla 2-3 palaa. Tuo 1,5 dl taitaa jo ylittyäkin. Hyvin tytsylle mamman pöperöt maistuu:)- Tällä viikolla aloitettiin päivällisen syöttäminen...katsellaan auttaako uniin, kun enempi evästä päivässä saa.

Meillä edelleen se 3-4 palaa on aterialla sellanen mikä suunnilleen uppoo, välillä loppuu välillä jää. Paskahan on luonnollisesti muuttanu kiinteempään muotoon, joten oon antanu luumusosetta iltasin ennen nukkumaan menoo. Ja oon nyt muuten tarjonnu pottu tai bataattimössön lounaana ja sitten hedelmämössöjä (tänään vasta alotellaan marjat) joko välipala-aikaan tai päivällisaikaan, riippuen miten päikkäreiltä herää koska sitten syödään.

Edit: Kerran (mummolaan) sulatin 2 päärynää ja 2 omppua pilttipurkissa niin kyllä niistä sellanen puolikas pilttipurkkia tuli yhteensä.
Ja oon ihan surruutta antanu kyl syödä sitä uuttakin sen verran kun napa vetää, luotan ettei mitään hengenvaarallista reaktioo tuu kun ei meilläkään allergioita oo. Riippuu mikä on kyseessä, tänään uutuutena mustikka niin sitä pelkälteen, mutta viimeks kun aloteltiin mango niin sekotin sen päärynän kanssa. Kasviksista heitän 1 palan muiden joukkoon.

ei kai se sitä meinaa että jos itellä tai miehellä ei oo allergioita etteikö lapsella vois olla...?[8|]

no siis, mikäli vanhemmilla ON, on suurempi todennäkösyys, että lapselle ne periytyy. Mohomahan kanssa samoilla linjoilla siis [:)]

Takaisin