Kiinteiden aloittaminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Jo_80
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä maistettiin tänään ekan kerran perunaa. Aloitetaan nyt maistelut pikku hiljaa. Puolivuotiaana sitten vasta enemmän kiinteitä kehiin, kun kasvaa niin hyvin ihan rintamaidollakin. Nyt lähinnä totuttelua lusikkaan ja ylipäätään siihen, että jotain muutakin kun maitoa voi sinne mahaan mennä. Vaikka lusikkaa on kyllä käytetty melkein vastasyntyneestä kaikenmaailman tippojen kanssa, meillä menee d-vitamiinitkin aina lusikalla.

Perunan soseutin haarukalla ja sekoitin siihen keitettyä vettä, ihan tarpeeks mössöks sen mun mielestä sai. Ja hyvin näytti menevän mahaan asti koko lusikallinen[:)] Vaikea sanoa, oliko se neidin mielestä hyvää vai ei, mutta ainakaan ei kieltäytynyt syömästä! Enemmän ehkä keskittyi toisessa kädessäni olleeseen kameraan ja vieressä tuijottaneeseen koiraan[:D]

En usko että teenkään noista soseista niin hienojakoista, kun olen juurikin kuullut, että sitten voi myöhemmin olla haastavaa totuttaa vauva karkeampaan ruokaan, jos saa ihan tosi hienojakoista sosetta vaan. Sitten ei kokkareet enää kelpaakaan!

Me käytiin tänään neuvolassa punnituksessa, kun 3 kk neuvolassa kaks viikkoa sitten ei ollut painoa tullu tarpeeksi. Eikä ollu vieläkään painoa tullu vaikka on nyt viikonverran annettu korviketta tissin lisäksi, tosin vain noin 100ml iltaisin. Nyt saatiin sit ohjeeksi ett jos haluaa jatkaa imettämistä nii pitäs alotella kiinteät ja sit taas jos ei imettämistä pidä niin tärkeänä nii voi antaa korviketta enemmän lisänä. Enpä tiiä mitä tekisin..[:o]
Alunperin olin ajatellu ett imetän 4kk asti ja sit pikku hiljaa alettas maistella perunaa ja porkkanaa mut pääsääntösesti mentäs tissillä jouluun asti ja sit kunnolla kiinteitä kehiin, mut nyt on hieman tilanne muuttunu. Pitäskö nyt vaan imettää ja antaa korviketta lisäksi ja parin viikon päästä kun tulee 4 kk täyteen, alkaa maistella velliä vai alottaa ihan suoraan sillä perunan ja porkkanan maistelulla..? [8|] Kun eikös se menny niin ett mitä vähemmän imettää nii sen vähemmän maitoa edes tulee ja toisin päin. Eli jos nyt alan antamaan korviketta nii ei sitä maitoa kohta enää tulekaan, eikä tuotanto ainakaan lisäänny? Ja sit toisaalta mun mielestä mulla sitä maitoa kyllä tulee mut typy ei jostain syystä suostu imemään. Iltaisin varsinkin tuntuu olevan niin nälkäinen ettei "jaksa" imeä vaan haluaa jo sen pullon että saa nopeasti mahan täyteen ja pääsee nukkumaan. En tosiaan tiiä mitä tekisin, ukko kulta tuumas vaan ett "ei muutaku pottu suuhun tytölle nii kyllä se siitä". Minusta se ei vaan oo nii helppoo ja kun aina kaikuu mielessä se ett rintamaito on parasta vauvalle juttu. Nytkin oon potenu huonoa omaatuntoa kun on "joutunu" antamaan neitille korviketta, mutta toisaalta haluaisin tietysti, että neiti saa tarvitsemansa ja jos en voi sitä ite antaa nii sit lisäksi annetaan korviketta. Ja sit on kans se ett toisaalta ei malta oottaa ett pääsee näkeen ne ilmeet kun saa ensimmäisiä kertoja kiinteetä. Kai sit täytyy nyt vielä mietiskellä ja jos sit vaikka viikonloppuna alottais maistelut tai jotain...[:-] 

Annusu: Mitäs jos alatte tarjoamaan velliä, eli juuri näitä peruna-porkkana tai maissivellejä, kun kuitenkin sitä korviketta jo annat. Eli tyyliin velli sen korvikkeen tilalle tai jotain? Jos et ihan vielä ihan soseisiin halua siirtyä?

Kokeiltii tänää toista kertaa perunaa, tuli siit ainaki parempaa ku ei iha survaimel vetäny [:D] tainnu joku olla vähä väsyny edellisel kerral ni ei järki oikee leikannu... ja olin kyl tänääki, autto onneks ku ukko kylvetti pojan ja join sil aikaa kahvin ni taas jaksaa :)
Nyt meni ainaki alaskii asti jotai ku ei ollu niin liisterii, mut tuli kyl ylös kans [:D][:D] tarjosin maitoo perää ni jo hetken pääst tuli maitosekotukseen perunat ylös. No, pikku hiljaa, pikku hiljaa.

Annusu, kuulostaa tosi tutulta noi sun pähkimiset. Mua jotenki pelottaa ja samalla jännittää kiinteitten alottaminen. Huolestuttaa kans et jos tissimaito sit väheneeki liikaa ku alkaa muuta syöttää[:-] mut kai se pysyy yllä jos joka kerta kun syöttää kiinteetä/velliä/korviketta niin antaa pikkasen tissiä? tai jos pumppaa välil niin pysyy tuotanto?[8|] mä tappelen et jaksasin imettää sinne jouluun vaik se samal meinaa huonoja öitä...ja kaiken lisäks poika on ny alkanu hylkimään korviketta...mutta niinku tääl on usein puhuttu niin kyllä jokanen tuntee oman vauvansa/oman tilanteensa parhaiten. En ois ite ikinä arvannu et imetys- ja lapsen syöttöhommat on näin mystisiä[:D] kirjotin vauva-lehteenki palautetta niitten imetys-artikkelista (ja kannatti, sain paketillisen ainu-hoitotuotteita[;)], näin sivuhuom.)

[:D] Piti heti vaklaa mitä olit kirjottanu ku sattu toi lehti olee tos pöydäl [:D] Mietin nimittäin saman lehen kohal et eiks mohomahan pitäny osallistuu siihi kirjotuskilpailuu... saitko lähetetyks asti?

Kyllä mä Cira osallistuin tämmösellä tekstillä:

Synnyttäneiden osastolla minulle kerrottiin ensimmäisenä mitä lääkkeitä saan. Hain katseellani miestäni. Kohteliaasti odotin, että hoitaja sai lauseensa loppuun ennen kuin kysyin häneltä missä mieheni on ja aloin itkeä. Hoitaja lähti soittamaan puhelua välittömästi kun huomasi että kaipaan miestäni.
Aika tuntui pitkältä odottaa, ei miestä, ei vauvaa. Missä itsekään olen? Päässäni pyöri raskauden lopputapahtumat ja en pystynyt lopettamaan itkemistä. Mieheni saapui vihdoin luokseni ja hän ojensi ison kimpun kukkia. Kyyneleet virtasivat entistä tiheämmin, halusin rutistaa miestäni. Kerroin rakastavani häntä, ja itkeväni sen takia koska minulle oltiin luvattu, että mieheni odottaa minua osastolla. Kyselin myös miltä tyttömme näyttää, mitä hänelle kuuluu ja kuinka iso hän oli.
Vauva oli rakkautemme pieni hedelmä, jota kävimme katsomassa teho-osastolla joka päivä. Milloin saisimme vauvan kotiin? Sisälläni tuntui hieman tyhjältä, kun kolmen sijasta meitä edelleen oli kaksi, mutta olimme nyt vahvempia yhdessä. Oli minun syntymäpäivä, oli meidän vuosipäivä ja ne molemmat kuluivat sairaalassa vauvamme luona. Kun vihdoin olisimme jotain kerinnyt tekemään yhdessä, oli kello jo niin paljon ettei mikään paikka ollut auki. Paitsi autopesula.
Viimein koitti päivä, jolloin saimme tyttäremme kotiin. Oli kiva hoitaa pikkuista yhdessä, jaoimme vaipanvaihtovuorot ja heräsimme yhdessä vauvaa hoitamaan. Maidontulo oli alkanut jo hiipumaan, vaikka olin pumpannut säännöllisesti. Päässäni liikkui myös muistikuva perhevalmennuksesta, jossa kerrottiin että äidin läheisyydentarve täyttyy vauvaa imettäessä eikä nainen sitä enää mieheltä kaipaa. Haasteellisin muuttunut asia oli siis imetys ja jouduin punnitsemaan, että jos asia todella on näin, niin valitsen mieluummin mieheni ja suhteemme. Läheisyys on meille se tärkein juttu. Sen ei pidä muuttua.

Mutta ei sieltä mitään kuulunut asian tiimoilta, joten ilmeisesti ihan pa**aa kirjottelin. Ite petyin suuresti noihin teksteihin, kun ne oli kirjotettu ikäänkuin kirjeenä sille omalle miehelle. Se ei mun päässä ollut kilpailun tarkoitus.

Mä ajattelin tuon 3kk neuvolan jälkeen, kun Jemina on kasvanu niin hyvin, että en taida viel alottaa kiinteitä. Niin hyvin pelkällä maidollakin tullu lisää painoa ja pituutta ja yöt nukutaan paremmin kun hyvin niin lykätään nyt vähän noiden kiinteiden alottamista ja katotaan miltä tilanne näyttää 4kk neuvolassa. Pariin kertaan ollaan maisteltu pari lusikallista soseita, joita oon itte tehny. Yhessä välissä aloin antaa velliäkin maidon seassa aina iltaisin, mutten nää sillekkään mitään hyvää syytä kun tuo nukkuu kun tukki pelkällä maidolla [:D] Mä tykkään imettää ja välillä mielessä välähtelee jopa ajatus yrittää pyrkiä takaisin täysimetykseen [:)]

Kirjottelin tonne toukokuisiin hedelmäsoseiden ohjeita kun joku kyseli, nii kopioin sen nyt samalla tänne jos joku vaikka innostuis kokeilee

Omenat 400g n.10min -soseutus
Päärynät 300g n.20min -soseutus
Aprikoosit 300g n.10min -soseutus
Mango 1 -soseutus
Luumu 300g -soseutus
Banaani 1 -soseutus
Avokado 1 -soseutus (ei voi pakastaa)
Marjat (ei mansikat) 300g n.10min -soseutus (ite vedin vielä siivilän läpi nii saa esim puolukan kuoret ja vadelman siemenet veke), pakastus mielellään hedelmän kanssa eli esim omena-puolukka, päärynä-vadelma

Kaikkia soseita tulee n. 2½dl eli 12rkl.
Hedelmäsoseet säilyy pakastimessa kuukauden.
Lähde: vau´kirja Monipuolinen ravinto

Listasin itelleni kaikki markkinoilla olevat hedelmäyhdistelmät ja omenaa on lähestulkoon kaikessa, päärynä hyvänä kakkosena. Että eipä oo vaikee sit vaan heitellä perusomenan tai päärynän joukkoon sitä mitä sattuu pakastimessa olemaan. Ja moniahan ei tarvii ees keittää.

Mun käsittääkseni hedelmäsoseet säilyy kyllä vuodenkin päivät pakasteessa (ei kylläkään pakastelokerossa tms.)... korjatkaa oonko ihan väärässä?

Mitäs mitäs... ootteko kuorinu kesäkurpitsan ku ootte tehny siitä sosetta? Entäs toi parsakaali, ootteko käyttäneet sen kokonaan varsineen päivineen, vai vaan kukinnot? Säilyyköhän noi soseet pakkasessa paremmin, jos tekis ne veteen, eikä korvikkeeseen[8|] Perunasta oon saanu vaan liisteriä, kun oon korviketta heittäny sekaan.. Siis tuoreen perunan, en oo sitä pakastanu.  Vai onkohan noissa perunoissa sitte vika vai missä...

Kuorinut olen kesäkupsitsan ja parsasta käyttänyt vaan kukinnot. Peruna menee varmaankin liisteriksi, jos liian kauan sitä soseuttaa. Perunasta tein soossia siten et mikrossa kypsensin vähässä vedessä perunan kuorineen  (kypsyy parissa minuutissa)  ja sitten kuorin ja haarukalla soossasin sen. Ja ihan vedellä vaan olen löysyttänyt potun. Ei mene liisteriksi ja on nopea tehdä kerta-annos 

ja mä taas en kesäkurpitsaa kuorinut, eli kumpikin käyp [:D] Ja veteen teen mäkin nuo soseet. Jos ne siihen korvikkeeseen/maitoon tekee, niin ei kyllä todellakaan sitä vuotta säily. Sillon puhutaan varmasti siitä max 3kk..

Mä löystytän ne potut, porkkanat sun muut vihannekset maidolla vasta kun niitä lämmittelen. Hedelmiin en oo maitoo sotkenu. En kyl oikein ymmärrä, miks joku tekis soseita ees vuoden tarpeisiin? Meillä tuntuu pakastin olevan nyt jo soseista täynnä kun siellä on jotain 15 eri makua (pusseissa). Eihän meille mahtuis mitää muuta pakastimeen jos tekisin ees 3kk tarpeisiin jokaista [:D]

AnANaTs: Parsakaalin pelkät kukinnot ja kesäkurpitsa ilman kuoria. Vois varmaan testata millasta siitä tulis kuorineen [:)]

Onko kellään itsetehdystä kukkakaalisoseesta kokemuksia, että miten on lapselle uponnut ja onko tullut mitään masukipja tms?? Ja oliskohan se parempi sekottaa johonkin perunaan vai meneekö sellasenaan? Itse tein eilen pakkaseen soseen kukkakaalista [:)]

Minä taas kommentoijana [:D] Ite kattelen miten lastenruoanvalmistajat on yhdistelly noita aineita ja lähen siltä pohjalta liikkeelle, tai siis ne antaa suuntaa. Toi kukkakaali on piltillä yhdistetty perunaan ja bonalla peruna&kesäkurpitsaan. Hipp:iltä en löytäny äkkiseltään kukkakaalia mistään ja semperilläkään ei oo ainakaan 4kk tuotteissa.
Lisäks törmäsin tossa aikasemmin jonkun kommenttiin että parsakaalilla ois miedompi alotella. Mutta ite kyllä varmasti testaan perunan ja miksei toi pottu&kesäkurpitsa ois kans kiva [8D] Ens viikolla ois toi kukkakaali vuorossa, kun tänään alotettiin parsakaali.

Niin ja kannattaa hörpyttää vettä ruokailun yhteydessä. Nealla ainakin pysyy kamat paremmin sisässä kun tajuttiin tää [8|]

Nuori äiti : MMinä tein kukkakaalista soseen itse. Luca vähän nyrpisti nokkaansa ensimmäisen kerran, mutta kyllä se siitä. Ehkä vähän enempi tulee ilmavaivoja muttei ole masu pipi.

Minä ainakin teen niin, että laitan kaikki eri maut eri pusseihin ja sitten sulatusvaiheessa sekotan.
Esim. kaksi kuutiota perunaa, kaksi porkkanaa ja tilkka maitoa.

Muutenhan pakkanen on täynnä kaikkia eri yhdistelmiä kun noin ne saa helposti.

me ollaan kiinteissä ruuissa vasta maistelu vaiheessa,mutta rupesin miettimään jo että missä vaiheessa sitä kannattaa alkaa nostaan sitä kiinteitten määrää? Nyt oon antanu kerralla vaan teelusikallisia,että makuun pääsee..[:D][8|]..miten te ootte tehneet joilla lapsi jo enempikin syö kiinteetä sapuskaa[:)]?

Nyt olen ehkä hieman pudonnut kärryiltä, mutta te jotka olette jo pidemmällä soseiden kanssa ehkä osaatte tähänkin jo kertoa vastauksen [:)]

eli kannattaako perunaa pakastaa? Meillä menee niin vähän perunaa, että harmittaa joka päivä keittää peruna ja syöttää siitä yksi minimaalinen teelusikallinen [8|]. Ilmeisesti pakastaessa ainakin koostumus muuttuu? Jos olette pakastaneet, niin olette tehneet soseen siitä veteen ja lisänneet sulatusvaiheessa sitten maitoa?

Meillä on kyllä maistelut vasta ihan alkutekijöissään, mutta tällä vauhdilla kyllä kestää ennen kuin voidaan puhua syömisestä. Perunaporkkanasose ei aiheuttanut ihan yhtä kauheita irvistyksiä kuin pelkkä peruna, mutta silti Aatu sylki 90% tai enemmänkin siitä puolikkaasta teelusikallisesta. Jokin aika sitten annettu luumusose kyllä upposi huomattavasti paremmin...

Ensimmäinen satsi porkkanaa on nyt pakastumassa [:)]

Viimeinkin poika on päikkäreillä, niin pääsee vähän selventämään kysymystä...

Takaisin