Kiinteiden aloittaminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Jo_80
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
meillä alettiin soseet muutama päivä ennen neuvolan "siunausta".
Mä en hae neuvolasta lupaa ruokkia lastani kylläiseksi.
Neuvola kiinnostaa lähinnä rokotteiden ja kasvunseurannan kannalta.
Kyllä jokainen äiti kellä hiukkakaan on maalaisjärkeä, osaa katsoa milloin on soseiden aika!
Alkuunkun se on niin vähäistä se maistelu, ettei voi olla vaaraksi kellekään.
Ennenhän suositusikäraja on ollut 3kk..... [:)]

Mulla kun ei maalaisjärki eikä äidinvaisto sano yhtään mitään kun olen lapsen kanssa peukalo keskellä kämmentä. En kuitenkaan haluis olla neuvolan tädin varassa kokonaan, se kun sanoo kaikkeen vaan: "niiiin".
Joten yhdessä tuumin miehen kanssa päätimme tänään maistattaa tippa perunaa kun sitä on keitetty. Katotaan kuin käy...

Lueskelin keskustelupalstoja soseista ja esim. kun perunaa ei voi pakastaa ja sitä menee vähän kerralla kun sitä vasta aletaan maistella, niin valkosipulinpuserrin on tähän hyvä "soseutin" [:)] Ja miksei myös omenaa ja päärynää vois näin soseuttaa jos tuoretta haluaa (niitähän ei oo pakko ees keittää). Keittelin kyl ekat satsit, mutta ehkä jatkossa kokeilen tätä taktiikkaa, ainakin joskus. 

mulla tuli hassu kysymys mieleen.. [:D]
täytyykö noin hedelmä -ja marjasoseet lämmittää??
kyseessä siis 3kk vauveli.

samaa mietin kuin ehkäpä... kun nehän on sit aika kylmiä kun jääkaapista ottaa... vai annetaanko pienen määrän lämmetä huoneen lämmös? 

mims ja ehkäpä. minä ainaki oon antanu ihan vaan huoneen lämmössä hedelmäsoseitten lämmetä...

Gibsoni kyseli tosta, mitä tehdä kun purkista syödään vain vähän kerralla. Selailin tuolta vauvan kanssa-osiosta ja törmäsin tälläseen, että ainakin Semperin hedelmäsoseet säilyvät avattuina viikon jääkaapissa. Itse en oo kaupassa kattellu tai ees kuullu koko merkistä, mutta kai tää paikkansa pitää. Ite teen soseet ite [:)] Mun mielestä se on niin kivaa ja helppoo, että kohta en tarjoo miehellenikää mitää muuta ku soseita [:D]

Marjat ainakin tulis sulattaa huoneenlämmössä c-vitamiinipitoisuuksien vuoksi, mutta ymmärsin että mieluiten lämmittää nekin mikrossa. Martat tietää http://www.martat.fi/neuvot_arkeen/sailonta/pakastaminen/marjapakasteiden_sulatus/ [:D] Tolla sivustolla on muutakin asiaa säilyvyyksistä, pakastuksesta ym..

Tästä niin kun imetyksestäkin on montaa eri jyrkkää mielipidettä...

Mä aivan pelästyin kun oon täälä lukenut, että jo melekin kaikki on siirtynyt kiinteisiin, ainakin ositttain.
Kävin sitten joka paikasta lukemassa, että koska sais antaa ja mitä. No ne suositukset oli kaikki 4kk...

Mutta mä olen päättänyt, että kunvauva aika on niin pieni, että en mä kiirehdi sen kanssa. Nämä ovat niin hetken pieniä ja ehtivät kylläsyödä kiinteitä elämänsä loppuun asti.[:D]
joten mä en aloita ainakaan näillä näkymin ennen sitä 4 kuukautta niin kiinteitä. Koska meillä tutteliä ei mene paljon mitään ja Turo-Eemil saa niistä itsensä kylläiseksi ja meillä on jo kauan nukuttu täydet yöt.
Joten mä en näe mitään syytä tehdä vielä mun "vauvasta lasta"jos näin vois sanoa.[:D][:D]

Kuten ylempänä on jo sanottu sata kertaa, jokainen äiti tietää parhaiten mikä on parasta omalle lapselle
ja maalaisjärjellä eteenpäin!
Kaikki kun ovat erilaisia.
Näitäkään asioita kun ei oikein voi vertailla, eikä edes tarvi![:)][:)]
Enkä mä tuomitse niitä jotka kenties ovat jo aloottaneet kiinteät, heidän mielestä se heidän lapsille paras ratkaisu ja hyvä niin ![:)]
Mutta meillä mennään tuttelilla[;)]

Meillä mennään myös ihan täysin maitolinjalla, enkä aio kiirehtiä kiinteiden kanssa. Tarkotus olis periaatteessa täysimetyksellä mennä sinne puolivuotiaaksi, ellei nyt sitten ennen sitä ala jostain syystä maidontulo hiipua tai muuten neiti vaatia enemmän ravintoa. Jotain varmaan maistellaan jo aiemminkin, mutta ei kiirettä ihan vielä siihenkään puuhaan. Meilläkin kun yöt nukutaan hyvin (1 - 2 syöttökertaa 10 - 12 tunnin sisään). Ja kun maito on koko ajan valmiina ja imetys sujuu, niin otan nyt kaiken irti tästä "helppoudesta", kun ei tarvitse vielä vauvalle ruokaa laittaa[:D]

Oon tässä kiinteiden aloituksen kanssa aika samaa mieltä kun Jenni90, eli ei meilläkään oo mikään kiire niiden kanssa. Nää pikkuset on pieniä niin lyhyen aikaa että kyllä niiden soseitten kanssa ehtii sotkemaan hieman myöhemminkin. Mua myös kiinnostaa tuo sormiruokailu joten voi olla että odotellaan siihen asti että tyttö alkaa itse syömään, tai sitten aletaan hieman aikaisemmin maistelemaan soseita.. Sen näkee sitten mutta nyt vielä mennään tuttelilla + tissillä [:)]

Siis ei täällä varmaan kukaa ole "tekemässä vauvasta lasta" vaikka noi sosehommat olis alottaneetkin jo. 1,5h välein tissillä roikkuminen/reilusti yli litran syöminen taitaa vaan kertoa sen, että se pelkkä maito ei vaan enää riitä. [8|] Ja suositus tosiaan on se 4kk, mutta ei sillonkaan mikään pakko ole soseita alottaa pariinkaan kuukauteen. Suositukset on suosituksia, ja ne muuttuu vähintään parin vuoden välein. Järki tässäkin hommassa mukana, jälleen kerran.

Ne meistä ketkä pääsee helpolla, eli pelkällä korvikkeella tai vielä paremmin, rintaruokinnalla, niin olkaa tyytyväisiä, älkääkä turhaan välittäkö meidän sosekeskusteluista [:D]

Jokainen aloittaa kun omasta mielestään aika on sopiva[:)] Miksipä tuota alottamaan jos maidolla pärjää ja lapsi on tyytyväinen..Itse meinaan alotaa tänään tekemäään soseita pakastimeen,mutta enempi sitten alkaa syöttämään niitä kun poika on 4 kk..velliä taasen tekisi mieli kokeilla jo nyt josko siitä olisi apua tuon yöheräilyn kanssa,tai sitten niinkun joku toisella palstalla sanoikin että korviketta,tissimaidon sijaan iltasella..
melkein 3 kuukauteen kun ei oo nukkunut kun jotain 4 hn pätkiä enintään(ja nekin tuntuu taas olevan harvassa...),alkaa olla jo sellanen olo että okei, oon tottunu heräämään joka yö monta kertaa, mutta olis joskus kiva nukkua ees vähän pitempiä pätkiä...

Ja mä taas oon sitä mieltä, että teelusikka pari ennen 4kk ei ketään tapa eikä kasvata [:D] Mitä lueskelin enemmän tosta Nean "sairaudesta" niin kuulemma aikuisiälläkin voi olla vaikeuksia ruoan nielemisen suhteen. Haluan, että on jotain erilaisia kokemuksia kerrottavana sairaalassa, kun sinne puolen vuoden kontrolliin menemme. Ja tuon nielemisen takia varovasti alotellaan pienillä määrillä ja totutellaan siihen nielemiseenkin.

Vauvat on yksilöitä, mutta... Jos yöheräämisiä on paljon, niin voisi tarkastella myös edeltäneen päivän omia syömisiä ja juomisia, mikäli rintaruokkii.

Hämmästellessäni eräälle terveydenhoitajalle, voiko iltapäivällä juomani kahvikupillinen aiheuttaa maitoni kautta vauvalle levottomuutta illalla nukahtamisen hetkellä, kertoi hän mm.kahvin olevan pitkäaikainen vaikutukseltaan. Ja olen tosiaan huomannut, että jos juon päivän aikana kahvia tai colajuomaa, pojan yöunille nukahtaminen on hankalaa. Jos puolestaan jostain syystä juon kahvia, colaa tai vaikka vain teetä illalla, poika varmasti herää yöllä useammin kuin muuten (eli 3-4 tunnin välein) ja aamuyö menee kitisten.

Kun vältän kofeiinipitoisia juomia koko päivän, poika nukkuu yöllä tyytyväisenä reilut 8 tuntia putkeen ja siihen syötön jälkeen vielä pari tuntia. Poika on nyt 2kk. Kunnon yöunet tuntuvat tässä vaiheessa niin hyviltä, että todellakin harkitsen tarkkaan, missä tilanteessa juon kahvia tms. Useimpina päivinä en todellakaan juo mitään kofeiinipitoista, koska sen vaikutukset poikaan on huomattu.

Kaikki vauvat eivät varmaankaan ole yhtä kofeiiniherkkiä, mutta meillä näin. Kannattaa kokeilla...

katusutariina; ilmeisesti sä et lukenu kunnolla mun kommenttiani, tai sitte vaan takerruit tuohon "vauvasta lasta" juttuun!![>:]
ELi sanoin myöskin, että maalaisjärjellä kun menee niin hyvä tulee ja jokainen äiti sen parhaiten tietää mikä on oman lapsen kohdalla kaikkein paras ratkaisu!
Ja jos se on mun mielipide, niin ei siihen voi sanoa, että; " ei kukaan niin tee"
Tääälä palstalla kun tulisi vapaasti saada kertoa omia mielipiteitään ja kokemuksia, ilman että joku tulee ne tuomitsemaan.
En mä tarkoita nyt yksin sua katusutariina[:D][:D]

vaan monesti oon kattonu, että joku on heittänyt ilmaan oman mielipiteensä niin sitten monet sitä kriittisesti tuomitsee.
Vai ilmaistaanko me kaikki vain niin jyrkästi oma mielipiteemme?

En tarkoita sitten ketään henk.koht. Ehkä itsekin tuohon olen joskus sortunut....

Se vaan kun ei ole mukavaa kaikista...[:)]

niin on nii, eiköhän siitäkin synny monta eri mielipidettä saako esim. kiiviä antaa vauvalle [:D] mutta jokainen tietää. Neuvolasta sain ohjeen, mitä ei suositella alle 1v ja harmittelen kun litanjassa mainitaan lanttu koska jouluna juurikin lanttulaatikko on sitä mamman herkkua [8D][8D]

Takaisin