Kiinteät+sormiruokailu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mimmu86
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Mimmu86

Piirimestaruustason postaaja
Monella taitaa olla jo mielessä tuo kiinteiden aloittaminen ja useampikin on jo kullallensa soseita maistattanut niin ajattelin aloitella uutta keskustelua aiheesta.

Milloin ajattelitten kiinteät aloittaa ja oletteko tutustuneet sormiruokailuun?

Itseäni kiinnostaisi hirmuisesti toi sormiruokailu mutta sit mietin miten se sopii yksiin sen kanssa et ajattelin aloittaa kiinteät kk päästä. Kun sormiruokaillessa pitäisi osata jo istua ja näin pientä ei vielä sais istuttaa. (Bumbossa kävässy kyllä jokuseen kertaan ja hirveä hinku olisi istua) Joa tosiaan vetää jo nyt reilun litran korviketta vuorokaudessa. Kerta-annokset lähentelee sitä 200ml, välillä enemmänkin niin ajattelin ottaa ihan ajoissa noi kiinteät mukaan vaikka maidolla kasvaakin tosi hyvin.

Että pitäiskö ensin alottaa soseilla sillon kk päästä ja sit sormiruokaa kun osataan syöttötuolissa istua...

Mulla kans alkanu pyörimään mielessä noi kiinteiden aloitushommat. Tosin vielä ei oo aikomustakaan alotella kiinteitä,kun omalla maidolla tyttö kasvaa niin hienosti. Toi sormiruokailu kans alkanu enemmän kiinnostamaan, kun luin uusimman Vauva-lehden artikkelin sormiruokailusta. Me alotellaan kiinteet sitte ku alkaa siltä näyttämään, että oma maito ei enää riitä täyttämään tytön tarpeita. [:)]

Mäkin ajattelin vielä neuvolassa jutella tuosta et missä vaiheessa kannattaisi. Kun tosiaan herra kasvaa hienosti mut kyllä sitä maitoakin menee...

Ja toisaalta se olis se kiinteiden alottaminenkin helpompaa kun herra olis siihen "valmis" eli ite hamuaisi sitä ruokaa. Ollaan alettu ottaa ruokapöytään meidän kans (sylissä tms) että näkee mitä koko touhu on [:D] et jos alkais jossain vaiheessa kiinnostaa. Tottakai sekin on tottumiskysymys sitte siihen uuden ruoan koostumukseenkin mut uskon et jokainen on yksilöllisesti jossain vaiheessa tavallaan valmiimpi alottamaan kiinteet.

Mä odotan kans noita kiinteitä ruokia jo [:)] toiveissa olisi että sitten tultaisiinkin toimeen omalla maidolla ja voitaisiin jättää hiljalleen nuo korvikkeet vähäksi aikaa [:D]

Me alotettiin viime viikolla mango-soseella ihan kokeilumielessä,että miten syö. Vähän kielellä työns ulos ja nenää nyrpisti ja osan nielas. Annoin ensin päivässä yhen vauvalusikallisen ja nyt välillä 2 päivässä,aamulla ja illalla. Tänään alotettiin porkkana-peruna soseella ja sitä syö huomattavasti paremmin,siis maistuu paremmin kun mango. [:D] Eihän 2kk ole suositeltava ikä aloittaa,mutta vähän kerrallaan totutan.

Mulla ei ainakaan ole mitään kiirettä soseiden aloittamisen kanssa. Imetys on niin ihanan helppoa ja täällä noi soseruuat on aika ällön makuisia, siis muut kuin hedelmäsoseet. Sen takia esikonkin kanssa tehtiin kaikki muut soseruuat sille itse ja siin on sit oma hommansa.
Aloitan varmaan rintamaitoon sekoitetun vellin sitten kun tuntuu siltä että herää nälkäänsä yöllä useammin ja siitä sitten aletaan pikkuhiljaa maistelemaan muita makuja.
Muistan kyllä et esikon kanssa oli jotekin "kiire" alkaa soseita maistelemaan, varmaan siks että se oli uutta ja ihmeellistä :) Ois senkin kanssa voinut odottaa hiukan pitempään. 3-4kk iässä aloitettiin silloin.

meillä poika tuli perjantaina 3kk.. Oman maidon lisäksi saanut korviketta varmaan jostain 1kk ikäisestä.. Tuntuu ettei mikään riitä ja tunnin-2 tunnin välein tarvii antaa maitoo..varsinkin kun yritän päivisin olla imetyksellä. Neuvolassa oli puhe et voi pikkuhiljaa kokeilla kiinteetä jos itestä tuntuu siltä ja tänään sitten annoin ekat maistiaiset perunaa.. ja ajattelin sitä nyt ainakin tän viikon maistatella.. Jos kans alkais pärjään omalla maidolla kun alkaa kiinteet =)

Mullaki kiinnostais sen Vauva-lehden artikkelin perusteella sormiruokailu, mutta mietin sitä, että jos lapsi ei suostukaan syötettäväksi mm. kylässä, niin miten sitte? Kun kuitenki tuo on varmaan aika sottasta puuhaa :)

Mä pohdin et jos nyt tarvii alottaa ne kiinteet tässä jo ennen kun Joa osaa istua niin sit mennään soseilla ja sitten kun osataan istua syöttiksessä niin sit aina joka ruoalle sormiruokaa siihen lisäks ja pikkuhiljaa kokonaan sormiruoalle...mut tosiaan neuvolaa odotellessa et pääsee vähän keskustelemaan asiasta [:)]

Ihan mielelläni mäkin vielä odottelisin mut jos nyt menee jo 1100ml vastiketta päivässä niin mihin se vielä nousee...Päivisin syödään täälläkin parin tunnin välein mut yöt nukutaan toistaiseks yhdellä max kahdella syötöllä eli periaatteessa pärjätään vielä ihan hyvin maidolla. Tosin yhdellä syötöllä jos mennään niin herra vetäsee sillon vähintään sen 200ml...

Katsellaan [:D]

Mä olin alun perin ajatellu että alotettais marjasoseiden maistelu 3kk vähän niin kun jälkkäriksi, mutta en nyt sit tiedä. 4kk kuitenkin alotan perunan maistattelun ja siitä jatketaan. Ostin tommosen vauva ruoka kirjan, kun ajattelin tehdä itse ruuat neidille, pystyy paremmin välttämään maitoakin.

Meillä syödään yleensä illalla niin intensiivisesti että nukahtaminen venyy lähemmäs puota yötä ja seuraavan kerran herätään vasta 5-6 aikaan, joskus jopa 7. Eilen illalla nukahdettiin yhdeksän tienoilla ja herättiinkin sitten 1-2 uudestaan tissille.

Täällä kans samoja pohdintoja ku mitä Lmellä on, että mites sitte ku ollaan vierailulla tai reissussa, että mites sitte se sormiruokailu onnistuu.. Ku esimerkiks autossa onnistuu soseide syöminen, mut sormiruokailu olis varmaan aika haastavaa [:D] Ajattelin myöskin että vois yhdistää sose-ja sormiruokailun. Tulee taattua lapsen ravinnon saanti ja samalla lapsi saa itse harjoitella ja tehdä. 

Muakin alkoi sormiruokailu kiinnostaa juurikin sen Vauva-lehden artikkelin jälkeen.
Vaan en aio mäkään odottaa että neiti itse ruoasta kiinnostuu vaan aloittelen lusikan kanssa ja saa sit jossain vaiheessa myöhemmin harjoitella itsekseen -sillonkin varmaan varmistan lusikalla että jotain menee alaskin.
Tosi hyvä artikkeli oli, luulisin että vauva helpommin maistaa uusiakin makuja kun itse saa maistella.
Ja ei luulis myöhemminkään olevan ruokailu niin hankalaa, usein tuttujen muksuja ainakin joutuu viihdyttämään että malttavat syödä.
Mut tuleekohan sit hankaluuksia kun muksu haluaakin esim. kylässä syödä itse eikä saakaan vaan annetaan lusikalla?

Meil oli neuvola tänään ja lupa tuli kiinteisiin ja testattiinkin vauvalusikallinen kasvissosetta .

Mä tykästyin kans siihen vauva-lehden kirjotukseen sormiruokailusta ja miehellekin sitä vilautin.. Kovasti tekis jo mieli antaa jotai kiinteitä, mut koitan ny malttaa vielä ku ei o neljääkään kuukautta ikää kertyny ja maito riittää ihan hyvin.
Ja kun se on niin tosi helppoa. Oli sitten missä tahansa, ni tissi vaa esille ja vauva saa massunsa täyteen.

Aateltiin et tässä jossain vaiheessa alotellaan pikku hiljaa soseilla ku ei kert osaa vielä istua pitkään aikaa eikä hampaitakaan oo tullunna vielä. Ja kun kiinnostusta sit myöhemmin ilmenee, ni kokeillaa josko itekin tykkää maistella. En kyllä viittä sorttia ajatellu laittaa esille, must se menee jo ihan haaskauksen puolelle et leikkelee lapselle eteen ison tarjottimen ruokaa ja laps maistaa mitä haluu, loput viskaa lattialle ja sit siivoillaan [;)] Et ehkä kahta kerrallaan. Mut aika näyttää..

Meillä aloitettiin kiinteät tänään. Tasan 12 viikkoa vanhana. Neuvolatäti oli sitä mieltä, että hyvin voi alkaa maistelemaan kun poika ei tahdo enää tulla kylläiseksi maidosta. En yhtään epäile, etteikö maitoa tulis riittävästi, mutta vauva vaan juo ja juo [&o]. Sitten kun tulee maha täyteen maitoa, yrittää edelleen epätoivoisesti juoda lisää. Sitten seuraa itku, kun maha on pulleena maitoa ja nälkä olis vielä [8|].
Peruna-porkkanalla aloitettiin, parilla vauvalusikallisella. Hyvää näytti olevan, ei yhtään sylkenyt pois [:)]. Jatkossa aion kyllä itse tehdä soseet pakkaseen.

Meillä ihan sama juttu Kazku! Luukas söi hereillä ollessaan tunnin välein, ja tissin ja maitopullon jälkeen aina kamala itku kun olis halunnut lisää mutta maha ei vaan vedä! Me aloitettiin ensin muksun ensivelleillä ja lisäksi on otettu nyt hedelmäsoseita. Ekalla kerralla ilme oli lievästi sanottuna yllättynyt [:D] mutta nyt poika pyytää lisää nopeampaa kuin äiti ehtii sosetta suuhun työntää! Luukas on paljon tyytyväisempi ja päiväunetkin on löytyneet uudestaan kun malttaa nyt nukkua kun ei ole koko ajan nälkä!

Tirri meidän pojassa on tapahtunut ihan USKOMATON muutos eilisestä [:D]. Toinen päivä soseella ja suurin osa kitinöistä on poissa. Ihan ihmeellistä... Viime yönä nukkui puoli yhdeksästä viiteen aamulla, pikainen imetys ja unta kymmentä vaille yhdeksään [:)]. Päiväunille klo.10 ja nukkui 1,5h [:-]. Huomattavasti tyytyväisempi poika on nyt meilläkin, viihtyy itsekseenkin lattialla vaikka ei ennen suostunut olemaan hetkeäkään muualla ku sylissä. Eikä ole tullut mitään mahavaivoja onneksi, joten peruna-porkkanalla mennään nyt tämä viikko ja sitten otetaan varmaan kesäkurpitsa ja bataatti kokeiluun [:)].

Hieno juttu Kazku [:)] näin meilläkin juuri kävi, muutos tuli ihan hetkessä! Oltais oltu pulassa nyt vauvauinnissakin jos oltais pelkällä maitolinjalla jatkettu!

Me ollaan ny sit kans alotettu kiinteiden ruokien maistamiset. En malttanu oottaa pitempään. Ihan vaa kerran tai kaks päivän mittaan. Nii uutta ja outoo vielä, ettei paljoo kurkusta alas mee [;)] vielä. Eka lusikallinen tuli kakskytä kertaa takas, en tie nielasko siitä juur mitään. [:D]
Mut nyt ku on jo 4. päivä nii on annokset kasvanu kokonaiseen reiluun ruokalusikalliseen. Ehkä jo alkaa vähän ymmärtää sen nielemisenkin päälle. En tie johtuuko kiinteiden aloittamisesta vai mistä, mut unet on senkun pidentyneet. Eilen nukku yöllä 11 ja 1/2tuntii putkeen ja tänään vajaat 12 tuntii. Ilman ainuttakaan herätystä välillä. Siis niin ihanaa.. Kokeilin kans porkkana-perunavelliä iltasella. Se on varmaan sen verran ytympää et unikin maistuu sit pitempään [;)].

Takaisin