Kiinteät+sormiruokailu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mimmu86
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meilläkin maistettiin ekan kerran bataattia eilen. Alko maitomäärät nousee sellasiks ettei voi olla hyväks ja ruokailuvälit oli vaan 1-2h...eipä tuostakaan paljon alas asti menny mut pääs maistelee kuitenkin. Velliäkin olis tuolla kaapissa mutten vielä oo ihan varma että annanko vaiko en...

Minä oon kans harkinnu, että alkaisko sitä jo vähä jotain muutaki syömään ku vaan tissimaitoo..
Meillä tosiaan tyttö syöny alusta asti n.2h tunnin välein päivällä. Mut lähinnä toi yöheräily on pistäny mut harkitsemaan vakavasti esim. vellin antamista iltaisin. Ja kun tyttö tosiaan on vähä kitinä päällä aina päivisin, johtunee varmaan siitä kun ei oikein päiväunia nuku enää olleskaan. Ja tämä päiväunettomuus vois liittyä jollain tavalla ehken syömiseen? Ainut ongelma on vaan se, että kun toi pullo ei kelpaa sitte mitenkään päin.. kellään vinkkiä miten sais opeteltua tota pullosta syömistä?

Olenkohan minä ainoa, jota nuo yöheräämiset ei häiritse? Olen jo tottunut niihin, etten oikein osaa kuvitella kokonaan nukuttua yötä [:D]

Miiuhoo: ei ne heräämiset muakaan sillee enää häiritse ku olen tottunu.. Pelästyisin varmaa jos poika ei herättäis kertaakaan[:o].. Joskus tietty väsyttää ku joutuu nousee mut se menee siinä vaippaa vaihtaessa ohi.. Se on niin lyhyt aika ku joutuu olee hereillä ja sit pääsee takas peiton alle[:)].

.... Oishan se tietty kiva kokee taas se 8 tunnin yöuni[:D].. Mut näin mennään niin pitkää ku poika vaatii.

Eipä ne muakaan häiritse ja oli muuten tosi outoa sillon kun Joa nukku ekaa kertaa sen 8h putkeen...heräsin normaaliin syöttöaikaan enkä oikeen saanu nukuttua ennenku Joa heräs sit lopulta syömään [:D]

Riinu, mitä jos ottaisit suoraan kiinteitä kuvioihin?
Ei tarvii pelata pullojen kanssa jos ei suostu ottamaan.
Mä en edelleenkään tiedä miksi, mutta nykyisinhän ei enää vellejä suositella ollenkaan vaan suoraan kiinteisiin.
Ja perunankin saa aika velliksi tehtyä kun lisää reilusti omaa maitoa sekaan [:)]

Vellin ravintoarvo on kuulemma sama maidon kanssa. Eli siitä ei saa mitään sen enempää kun maidostakaan. Siksi sitä ei kuulemma enää suositella kun on periaatteessa ihan "turha". Toki se on paksumpaa tavaraa että en tiedä miten sitä nälkää sitten pitää. Tuon ravintoarvon takia mietin itsekin et no viittinkö edes alottaa...

Vellissähän on tosiaan suuri osa ihan maitoa, eikä koostumuskaan ole juuri paksumpi. Meillä velli pitää kuitenkin nälkää aivan eri tavalla kuin maito, lieneekö se sitten kuitenkin hitaammin sulavaa ?! Terkka sanoi että nyt voi antaa, mutta kun 4kk ottaa enemmän soseita ruokavalioon niin sitten kannattaa jättää velli pois ja antaa ennemmin maitoa. Mutta tähän hätään se on ollut tosi hyvä juttu ainakin meille [:)]

Vois kyllä tosiaan miettiä suoraan sinne kiinteisiin siirtymistä KisMet. Jotenki vaan tuntuis että yöunet paranis jos iltaisin antais tipan velliä, vaikka ½ velliä ja ½ omaa maitoo. Tai tekis tosiaan perunasta semmosta vellimössöö [8|]

Me saatiin neuvolasta lupa aloittaa soseet[:D].. Tulee pojalla maitoa juotua jo niin paljon päivässä et sano et on hyvä jo alkaa totuttelee ja sitte ottaa ihan ykkösruuaksi.. Sano että nyt joka päivä pitäis antaa ruuaksi peruna-porkkanasosetta ja jälkiruuaksi (seuraavalla syöttökerralla tai sitä seuraavalla) marjasosetta.. Siitä se sitte lähtee![:D][:D]

Nii, ja ku kerroin meiän lisääntyneestä heräilystä öisin sanoi että johtunee varmasti nälästä, et se maito ei pidä enää kovinkaan pitkää nälkää poissa.

Maisteltiin tänään pottusosetta omalla maidolla höystettynä. Ei oikein naamasta saanu selvää tykkäskö vai ei [:)] Eikä mitään lupia neuvolasta soiteltu.. pakkohan toi tyttö on saada tyytyväiseks. Jännä vaan, että vaikka tissit on täynnä maitoo, nii tyttö ei tyydy ku ihan hetkeks vaan [8|]

Ootteko kokeilleet jo sormiruokaa? Annoin tänään tytölle kurkkupalasen natusteltavaksi. Tykkäsi, vaikkei se oikein miltään maistukaan [:)] Kun vaan sais aikaseks käydä se syöttötuoli ostamassa ja kunhan tyttö saa istua pidempiä aikoja, niin aikomus olis alkaa enemmälti harrastamaan tota sormiruokailua. 

Tuosta sormiruokailusta... Meidän tyttö on imeskellyt ruisleipää, banaania ja tänään pari omenalohkoa käytin mikrossa niin että pehmenivät ja annoin tytölle. Myös kurkkuviipaletta on yrittänyt imeskellä, mutta eihän tuo sormissa pysynyt [:D]

Neidin ainoa ongelma tässä sormiruokailussa tällä hetkellä onkin juuri tuo, että käsien hienomotoriikka ei oo vielä riittävän hyvä jotta tollaiset ruuan palaset pysyisi kädessä. Pitäis ehkä kokeilla niitä maissinaksuja, jos pysyisivät paremmin kädessä. Banaaniakin olen itse joutunut pitämään. Tuo leipä nyt jotenkin pysyy jo. Omenoista ei ollut toivoakaan...

Nyt vaan tuntuu, että tyttö on ihan hirveän kiinnostunut syömään itse. Aina yrittää nykiä lautasta itselleen kun syötetään, samoin lusikasta ottaa jatkuvasti kiinni. Myös, kun itse syön jotain niin katselee kiinnostuneena ja jos on riittävän lähellä niin yrittää tarttuakin mun syömisiin. Nokkamukista juomista ollaan alettu harjoittelemaan veden kanssa. Tuo vesi vaan ei kauheesti tyttöä houkuta, että voisi paremminkin oppia jonkun mieluisen juoman kanssa. Oon ajatellut, että jos ohentaisi päärynäsosetta (joka on muutenkin aika lirua) vielä vedellä ja laittaisi siihen nokkamukiin tarjoten sitten välipalalla tai ruuan jälkeen juomaksi. Toki juo myös rintamaitoa joka kerta, mutta sitä en kyllä jaksa mukiin pumpata [:)]

Mites muilla tuo sormiruokailun laita, ootteko paljonkin jo kokeilleet?

Meillä on kerran saanut tyty natustella itse. Vaari keksi, että annetaan sille puolikas, kuorittu omena niin sitä se ei saa työnnettyä liian syvälle mutta sitä on kiva imeskellä. Ja kun se vielä oli liukas kuin saippua ja liukui lattialla ihan huisin hyvin niin sen perässä oli vielä kiva ryömiä emoticon

Juho on alkanut kadehtia meidän ruokia. Poika on alkanut maiskuttelemaan aina, kun vanhemmat yrittää syödä emoticon . Eilen annoin Juholle oman palasen tuoretta kurkkua ja hups poikahan järsi siitä palasen irti. Onneks sylkäsi sen rinnuksille, ois varmaan jäänyt niin iso pala kurkkuun kiinni jos ois yrittänyt nielasta emoticon . Toisaalta luin, et kun on jo hampaita, niin niiden käyttöä pitäis treenata ja ruoan vois jättää vähän karkeammaks...tosin ei noilla kahdella pikku nökösellä vielä mitään ruokaa jauheta pieniks...

Joa vetelee jo niitä 8kk ruokia missä on aika isojakin palasia eikä ole yökkinyt tms. Maissinaksuista natustelee hampailla jo palasia ja riisikakkujakin on maistellut.

Voisin kyllä Juhollekkin tarjota 8kk soseita ja kokeilla, et mitä poika tykkää. Neukku oli kirjoittanut neuvolakorttiin, et lihasoseet 2x ja viljat 2x. Jos oikein ymmärsin, sen mukaan lihaa vois tarjota kahdesti päivässä emoticon .Vielä ollaan menty yhdellä liha-aterialla päivässä...

Minä oon antanu tytölle aika ajoin omasta leivästä pieniä murusia. Tykkää mutustella niitä. Ja esim. jos annan haarukalla muussattua päärynää, niin sinne jää niitä sattumiakin. Ihan hyvä alkaa pikkuhiljaa totutella ruokaan minkä syömisessä on jotain tekemistä.

Luukas tykkää ihan kympillä kun oon antanut sille kuoritun kokonaisen porkkanan natusteltavaksi ruoan päälle =D se on sen verran iso että pojan karkeallakin motoriikalla se pysyy aika hyvin hyppysissä ja sen verran kova ettei siitä juuri saa kuin pikkuisia murusia irti! 

Takaisin