Kiinteät ruoat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja M&S
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tyttö söi minun sylissä yksi päivä minun lautaselta. Kukkakaali, porkkana ja makaronipaloja veti ihan innoissaan. Ei taida olla niinkuin veljensä että kakoo palasia. :)

Meil kans esikoinen ei tykänny paloista ollenkaan..nyt pitää osata yrittää silti tälle tokalle lapselle tarjota paloja! Helposti menis samaa rataa, vaikka tää on ainakin puuroa syönyt ihan tavallista kaurapuuroa.

Tänään sylissä söi puolikkaan appelsiinin palan ja vähän maistoi kurkkua. Mun makkara kiinnosti kyl enemmän :D Mul on nyt vähän hakusessa mitä tarjoan seuraavaksi. Varmaan pirkkiruokaa annan niin kauan kunnes alan antaa esim. Kanan paloina syöttiksessä mut ei 5kk niin paljon eri makuja ollut..ja 6kk soseissa jo paloja..

Mitä ois semmosta sormiruokaa mitä uskaltais tarjota? Tai siis ku mua pelottaa että toinen tukehtuu. :-o Maissinaksut on meillä kova juttu ja ihan normi kaurapuuro menee, että ei ihan sileetä tarvii syömisten olla.

Mä kans googlettelin tänään. Kokeilin keitettyä porkkanaa, bataattia ja palsternakkaa ohuina tikkuina. Ei oikein mitään mennyt suuhun, mutta eipä kakonutkaan. :D Samalla tein kun esikoiselle keittelin.

Me ruvettiin suurentamaan vauvan sose- ja puuroannoskokoja ja tuloksena viime yönä heräsi vain kerran syömään! Rinta ei kelvannut mutta pullon tyhjensi tyytyväisenä. Raukka on ollut vaan nälkäinen ja me ollaan pihistelty annoskoossa kun ei mukamas oo hyväksi antaa kovin suuria annoksia. Nyt syötetään sen verran kuin maistuu. <3

Mä en kans ihan aina ymmärrä tätä hirveetä tuputtamista pienenpienistä maisteluannoksista. Mulla on kokemusta toki vaan yksittäistapauksista..mutta kyllä tää lähipiirin vauvakokemus on, että aika moni vauvoista tuntuu nälkäiseltä jo ennen puolta vuotta. En mä tiiä..nää on niin tunteet herättäviä kysymyksiä, kun täysimetyksestä keskustellaan ja jotenkin ne jotkut faktat tuntuu ihan puhuvan arkielämän kokemusta vastaan. Siinä sit kaikki yrittää itse nähdä, että mikä on omalle vauvalle parasta.

Meidän typy 5kk on vielä täysimetyksellä, ja on kasvanut hienosti, ja on tyytyväinen vauva. En ole nähnyt vielä tarvetta lisäruualle.

Esikolla kun alotettiin lisäruuat reilu 5kk iässä, paino ei enää noussutkaan yhtä hyvin, kun kiinteät ruuat vähensivät rintamaidon menekkiä. Alettiin käymään painokontrolleissa kuukauden välein. Voi toki johtua muistakin syistä, kuten liikkeelle lähtö.

Mutta on kyllä huimia eroja vauvoissa! Kuuntelisin ihan vain sitä omaa lasta, kuten sanottu: suositukset on vain suosituksia :)

Meidän pojalla aloitettiin muutama päivä sitten maistelut ku oli ikää 5kk1vk. Paino oli noussut viime kuukauden aikana vaan 400g. Se oli vain osasyy maistelun aloitukselle. Isompi syy miksi aloitettiin nyt maistelut eikä kuukauden kuluttua, oli se että mieheni kanssa päätettiin niin. Isontuneen allergiariskin välttämiseen en usko. Minuakin on aikoinaan täysimetetty 5kk ikään eikä allergioista tietoakaan. Ymmärrän niitä jotka täysimettävät pidemmälle ja myös niitä jotka aloittavat maistelut aiemmin. Se mikä itsestä tuntuu hyvältä, on varmaan se hyvä päätös. Nää makuannokset ei kuitenkaan oo niin isoja että imetys jäisi kakkoseksi. Nyt tarjolla 2tl porkkanasosetta/päivä josta vain n. 70% menee suuhun ja ehkä vatsaan asti.

Mä en ymmärrä sitä kun puhutaan maisteluannoksista alle vuoden ikäisillä ja kun täyttää vuoden pitäisi mennä jo samaa ruokaa kuin muut syö??? Eihän tossa oo siis mitään järkeä. Fiksumpaa kasvattaa annoskokoja pikkuhiljaa. Kuka muka antaa 1rkl per ateria yli 6kk ikäiselle? Meillä syödään jo yks mustunu banaani soseena ja sitä ennen on saanut tissiä ja vähän ajan päästä sen jälkeen maistuu taas.

Me annetaan meidän vauvalle nyt neljättä viikkoa kiinteitä. Ekat 2 viikkoa annettiin kerran päivässä, mutta huomattiin tytölle ruoan maistuvan niin aloitettiin viime viikolla antamaan kasvissoseen lisäksi hedelmäsosetta kerran päivässä.
Ollaan kyllä annettu enemmän, kuin lusikallinen jos maistuu. Nyt menee esim. Bataattia noin 2,5 rkl yleensä kerralla.

Se 4-5kk meneekin aika helposti maisteluna..että ylipäätään saa eri makuja mukaan. Meillä molemmat lapset (imetetty ja korvike-ruokittu) on 6kk kohdilla jo syönyt ihan täysillä ja maito ei riitä vaan huutaa päälle ruokaa. Toisilla rintamaito on kyllä huomattavasti ravinteikkaampaa..meillä imetetty meni miinuskäyrällä kunnes pääs kiinteillä nollakäyrälle.

Meilläkin alkoi vauveli nyt pääsiäisen aikaan ihan vaatimaan kiinteitä. Selkeästi siis rauhoittui imetyksellä vain hetkeksi ja vaati kiinteää sapuskaa päälle. Kun en ihan ollut tottunut tällaiseen niin poika saattoi päästä niin nälkäiseksi, että koko syömisestä ei meinannut tulla mitään. Nyt tajusin, että hyvä tyyli on ensin imettää, sitten syöttää kiinteitä ja taas imettää päälle. Nyt menee aamupuuro, lounas (kasviksia), päivällisaikaan hedelmäsosetta ja illalla taas puuro. Tänään tosin jäi lounas väliin kun oltiin autoilemassa kotiin pidemmästä matkasta. Mutta päivälliseksi menikin sitten kanaa ja bataattia. Lihat aloitettu siis!!

Meillä on viikko syöty nyt lihaa..tai no eiliseen asti kana-makaroni sosetta ja nyt makaroni-jauhelihaa. Ja kappas uppoaa kymmenen kertaa paremmin kuin pelkkä kasvissose. Syödään nyt siis aamupuuro ja iltapuuro, päivällä kahdesti lihasosetta, lähes kaikkien aterioiden kylkeen saa vähän hedelmäsosetta. Ja ruoan kanssa pullomaitoa. Tissiä menee enää 3-4 kertaa vuorokaudessa.

Ai noin. Meillä on kerran päivässä lihasose sitten hedeläsose ja illalla puuro/hedelmäsose. Meidän rytmiin ei vaan enempää ruokailuja mahdu. Kuulemma ei sen niin väliä.

Meillä soseiltu n 4vkoa (ikää 5kk) ja nyt syödään 4x päivässä. Tähän asti hedelmät/ marjat/ kasvikset, huomenna alkais viljoihin tutustuminen ja parin viikon päästä lihat. Meillä(kin) näyttäs menevän eka kk maistelun piikkiin, mutta selkeesti on nälkä kasvanut syödessä ja annoskoko kasvanut (n 0,5dl nyt). Esikoinenkin söi puolivuotiaana 1-2dl sosetta aterialla (x4) ja päälle tissimaidot. Mutta millä käyrällä paino menee käyrällä on myös perimästä ja muista asioista kiinni kuin pelkästään ravinnon saannista. Molemmat pojat painossa - käyrällä, käyttävät energian pituuden kasvattamiseen. 7kk kohdalla alkaa neuvola "painostamaan" heidän ohjeistamaan ruokailurytmiin...

Hei muuten, meillä on kohta pari viikkoa syöty puuroa niin eikös lihat voi jo kohta aloittaa myös?

Mä aloitan lihoja nyt tällä viikolla ja maissipuuron rupean hiljalleen vaihtamaan kaurapuuroksi viikon päästä.

Mun pitää kyllä nostaa noita ruokamääriä ensin. En pysy oikein vauvan ruokahalun perässä. Mutta poika painaa jo 8,2kg (68cm), joten kyllä varmasti tarvitseekin energiaa.

Takaisin