Kiinteät ruoat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja M&S
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä pojan uusi lemppari on peruna-palsternakka. :) heti kerrasta rupes maistumaan. Itse olen maistattelut tehnyt niin, että pikkuhiljaa viikon aikana kasvatan uuden maun annosta, jotta vatsa ehtii tottua uusiin aineksiin... Joku oma logiikka mikälie. :) nyt on maisteltu bataattia, sit lisäsin bataattiin porkkanaa, sit porkkanaa sellaisenaan, nyt bataatti-peruna-palsternakka. Päärynäsoseesta tuli pojalle vatsakipua. Mustikka-vadelma saa naaman vielä irveeseen. :D

• Tykkään
Reaktiot: Kia
Minkki, mäkin alkuun mietin, että tästähän on helppo survasta sose samalla vauvalle, kun isommalle keittelee porkkanat. No, meidän 2v pelkää kovia ääniä (esim.naapurin poraaminen on ihan katastrofi) ja nyt en voi sauvasekoitinta edes ottaa näkysälle ilman, että esikoinen menee ihan paniikkiin. Haha, sain hyvän syyn olla soseuttamatta itse. :D

En minäkään kaikkia soseita tee. Ite olen tehnyt bataatin, porkkanan ja eilen perunan. Niitä sitten välillä sekoittelen keskenään ja kaupan soseisiin. Hedelmäsoseita en kyllä edes harkitse tekeväni - ainakaan tällä hetkellä.

Onko teillä tullut allergiaoireita? Mietin onko tuo punoittava kuiva ihottuma parissa taipeessa ja varpaiden välissä vain atooppista ihoa vai allergiaoire.. Mitään muita oireita ei ole ja tuota punoitusta on ollut aikaisemminkin mutta pienemmässä mittakaavassa.

Meillä vauva käynyt sellasen ihon karaistumisen läpi kauttaaltaan! Ensin posket, sitten jalat ja käsivarret, nyt päänahkakin. Vaihtelee punaisista näppylöistä todella kuivaan ihoon. Perusrasvauksella helpottanut. Mutta atooppista on. Vauvalla allergiat oireilis myös suolistovaivoina. Mietin kyllä itsekin allergiaa alkuun, kun tuli niin paljon rajumpana kuin esikoisella...

Periaatteessa allergia voi näkyä vain iho-oireena, mutta tosi useilla vauvoilla on just täs iäs kuivaa ihottumaa ja punaisuutta poskissa, taipeissa ja rinnassa ym. Ilman muita oireita ja jos ihottuma ei mene tosi pahaksi, niin ei ole mitään syytä epäillä allergiaa syylliseksi. Nyt on kuiva vuodenaika ja vauvat otollisen ikäisiä atooppiselle ihottumalle. Meillä ainakin esikoisella parani itsestään noin vuoden iässä. Nyt vauvalla alkoi jo ennen kiinteiden aloittelua ja korvikeallergiaa ei oikein ole syytä epäillä. Paljon kunnon rasvaa monta kertaa päivässä ja silloin tällöin esim.1% kortisonia pahimpiin kohtiin.

M&s meidän isompi pelkää kanssa sauvasekoitinta ja tehosekoitinta, vaikkei muuten kovia ääniä pelkääkään :D

• Tykkään
Reaktiot: M&S
Pitäiskö kokeilla kurpitsaa, jos silläkin laksatiivista vaikutusta..luumusose ei tunnu meidän vauvan kakkausväliä lyhentävän yhtään.

Meillä toimii kakantekoon tosi hyvin samperin luumu-päärynä-omenasose. Kannattaa kokeilla, jos ette ole vielä testannut. Sitä kunsyödään, niin pari päivää tulee kakat tosi hyvin.

Bataatti irroitti suolen toimimaan paremmin kuin luumu. Koitan tänään porkkanan ja perunan sekoitusta. Peruna yksi ei oikein maistu. Eilen kuvattiin hauska video kun poika veti lusikan suuhunsa. Lusikassa oli pensasmustikka sosetta. Lusikka pysyi hienosti kädessä maistelun jälkeen. Oli niin kiukkuinen kun annos loppui että rauhoittui vain lusikalla. :D

Mulle sanottiin neuvolassa, että kurpitsa ei uusimpien suositusten mukaan olis hyvä alle 1-vee. Samasta syystä kuin raparperi muistaakseni, eli se jokin kaliumin imeytymistä estävä happo. Kesäkurpitsa siis ok kyllä.

Miten on, annatteko vielä vauvalle säännöllisesti maitohappobakteerivalmisteita?

Saa d vitamiini relaa eli kyllä ja syön itsekin. Ei oo paljon vaivoja ollut vauvalla. Ainoastaan kun söin herneitä tai nyt viikonloppuna joko kylmäsavuporo tai maustettu kerma aiheutti kipuilua.

Typy on nyt sen 4kk ja ihan tyytyväinen ollu. Periaatteessa ei oo kiirusta kiinteitä alottaa, mutta mutta. Nää pakkaset pistää meillä helposti yhä röörejä hiukan tukkoon ni mietin et eiks kiinteiden ruokien syöminen lisää pakkasen kestoa?

^Mä en oo koskaan kuullutkaan. Mielenkiinnolla odotan lisää tietoa jos näin on :)

Jotenkin nyt tuntuu että vihannekset ei uppoo ei ainakaan ne mihin lisään sen maidon.
Ainoastaan kaupan maissisosetta meni reilusti. Tulee semmoinen olo että ostan niitä purkkisiseita mielummin kun pelaan. Eikö suositus oo ettei mitään vältellä että mansikkaa vaan kehiin?

Takaisin