Kielletyt ruuat ja herkut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Iiti86
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jostain luin auringonkukatkin, siellä selitettiin että ne imee jotain myrkkyjä.

En siis tosiaan usko että pienet määrät haittaa mitään. Tää alku on vaan tällasta opettelua. Jospa sitä pian osaa ottaa vähän rennommin :)

Nyt tulee kyllä niin väärää tietoa että pakko korjata. Listeria ei kuole pakkasessa. Listeria kuolee ainoastaan kuumennettaessa kiehuvan kuumaksi!
Lisäksi uudet suositukset kehoittavat välttämään myös itse graavattua lohta. Ei noita lisäyksiä huvikseen tehdä. Itse graavatussakin kala on raakaa, eikä tietä onko se mahdollisesti saanut matkallaan listeriabakteerin. Tyhjiöpakatut ovat suuremmalla riskillä, koska niissä bakteerilla on enemmän aikaa lisääntyä. Riski listeriaan itsegraavatuissa tuotteissa on kuitenkin olemassa.

Pahoittelut väärästä tiedosta :)

Itseä ensin harmitti tuleva joulu ja maksalaatikko, mutta ajattelin että enhän sitä laatikollista yksinään syö enkä maksaruokia muutenkaan juuri koskaan niin Jouluna voi kyllä hyvin mielin hieman herkutella.. :) Muissa ruoka-aineissa ei ongelmaa olekaan kun ei kahvia lukuunottamatta tule syötyä/juotua. Kahvia juon normaalisti 4 krt päivässä.. Kertamäärä on edelleen sama mutta 2-3sta kupillisesta menee yli puolet viemäriin ;)

En syö kalaa yhtään lihaa hyvin vähän aurajuusto tekee aika tiukkaa.. kahvia kyllä juon juon. Ei päivä lähe muuten käyntiin vähentäny toki kahteen kuppiin.. maalaisjärjellä mennään :) riittää ku tietää et perus ruuat mitä syödään on terveellisiä.. tupakan ja alkoholin jätin niiden kanssa oon kyllä ehdoton!

Alkoholi on semmonen, että se ei tee kyllä pätkääkään tiukkaa! Voisin olla vaikka vuoden juomatta eikä tulisi edes ikävä. Tupakkaa en ole koskaan polttanutkaan... Mutta noi juustot... Niitä tulen varmasti vielä ikävöimään.

Mulla on aivan valtava juustohimo koko ajan! Mikä tahansa juusto käy, syön Oltermania ihan pelkiltään. Ja ehkä tän juustohimon takia tekee koko ajan mieli myös pitsaa, kun siihen päälle voi kätevästi laittaa myös kiellettyjä juustoja! Mietin että olisko kroppa niin fiksu, että tällä tavalla kertoisi että tarvittaisiin lisää kalsiumia. En siis juo lainkaan maitoa (vähän tosin laitan teehen) enkä syö jugurttia tms. Rahkaa syön ja sitten tosiaan tuota juustoa! Voisinkin mennä siipaisemaan jonkun sadannen viipaleen tänään, nam!

Eipä tääläkään oo alkoholi tiukkaa tehny johtuu varmaan siitä että 4 vuoden aikana oon kerran juonu kännit.. mutta välillä tapana ottaa se lasillinen valkkaria.. tupakka taitaa olla pahin tai no kaks viikkoo kiukutteluu ja se on siinä.. täytyy vaan todeta että ihminen on tyhmä oon molempien raskauksien aikana lopettanut niin miks on hölmö ja alottanu sen uudelleen? :D

Varmasti jotkut himot on oikeasti järjellisiä ja kropan tarvitsemia asioita. Esim mulla oli äskettäin hiukan hiivan oireita ja siihen liittyen pitkään uskomaton himo sitruunaan. Samoin juustoja himoitsen kausittain, ja minäkään en juo maitoa. Osa taas... No esim en tiedä mitä ne nachot auttaa mihinkään. Tai suklaa. :D

Mä kyl kaipaan alkoholiakin. En siis mitään kännejä, vaan hyviä viinejä ja oluita. Laitetaan usein viikonloppuisin jotain hyvää ruokaa ja juodaan siihen sopivaa viiniä, slurps. Sushia tulee myös ikävä, onneks vedin kunnon sushiöverit ennen plussaa. :D

Ootko miuk kokeillut Alkon alkoholittomia viinejä ja oluita? Mä oon ajatellut ainakin jouluksi hankkia holitonta punkkua, olutta en muutenkaan juo. Ja ne holittomat skumpatkin on ihan juotavia.

Mulla tekee tiukkaa juurekset! Mun suurinta herkkua on sesonkiaikaset uunijuurekset ja jouluna kaikki laatikot, etenki lanttu! Nitraatti pitosina niitä ei suositella mutta kyllä aion kohtuudella vähän ottaa.

Eilen just tajusin kun oltiin brunssilla, että sitähän tarvii alkaa taas karttamaan kaikkea kiellettyä ja iski paniikki että mitäs ne olikaan :D. no lopulta jätin pullan päältä tuorejuustotäytteen pois kun sen nyt lonkalta muistin :whacky011

Juureksissa on se nitriitti (korjatkaa jos oli väärä aine), jota ei vissiin kauheasti suositella syötäväksi raskauden aikana, mutta ei ole kyllä ollut kahden aiemman raskauden aikana neuvolassa kertaakaan puhetta juureksista o_O

Alle 1-vuotiaiden kohdalla oon kuullut että tiettyjä juureksia pitää välttää mutta mun ymmärtääkseni raskaana ollessa ei kunhan syö monipuolisesti eikä vedä joka päivä pelkkää pinaattia tai lanttua.

Tein eilen porkkanapiirakkaa ja kun sulatejuustoa ei kaupassa ollut pienissä rasioissa niin otin tuorejuustoa.. Kotona kun piirakka oli valmis ja kuorrutettu niin muistin, että enpä sitten taida itse syödä :grin

Muokattu viimeksi:
Siis eikö nimenomaan juureksia suositella syömään raskaana?

Joo tietenkin kohtuudella, mutta ton nitraatin takia ei järettömänä saa, ja se lanttulaatikko on mun heikkous! Saatan vetää sitä ihan järettömänä.

Apuva! Jaa juureksia ei suositella? Mites peruna...? Esikoisen kohdalla suositeltiin syömään salmiakkia matalaan verenpaineeseen. Ja nyt ei grammaakaan. Mut siis ei tuorejuustojakaan? Niitä en ollu edes ajatellu. Eikö se riitä että se on tehty pastöroidusta maidosta? Meetwurstikin tuli ihan yllärinä.

Ainakin lapsen vauva-ajasta muistelen, että varhaisperunoissa on reilusti nitraattia. Onkohan ne normaalit niin pahoja?

Mä ainakin menen sillä säännöllä, että pastöroitu on ok. Syön siis tuorejuustoa, jos eteen tulee.

Jonsson juu, varhaisperunoissa sitä on ja siks sitä ei suositella esim. alle 1-vuotiaille.

Mutta just tänään puhuttiin neuvolatädin kanssa että useimmissa noissa ruoka-ainejutuissa näin raskaana oleville on vaan se, että kohtuus kaikessa. Poikkeuksena tietty alkoholi, sit nää salmiakit ja ruuat joissa se listerian vaara pienessäkin määrässä.

Takaisin