Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
No sittenhän se voi tulla ihan kaikkeen? Eikä mitään saisi syödä?Voihan pastöroituun juustoon kuitenkin tulla listeriaa myöhemmin, eihän se pastörointi sitä myöhemmässä vaiheessa enää estä...
No sittenhän se voi tulla ihan kaikkeen? Eikä mitään saisi syödä?
Eikö se kuitenkin oo esim. kylmäsavustetun lohen kanssa niin, että jos sen kypsentää täysin, sitä saa syödä? Kuten juustoissakin?
Listeria tarvitsee tuhoutuakseen kuumennuksen yli 70 asteen lämpötilaan. :)
Olen itse vähän sellainen, että tykkään selvittää tarkat taustat suositusten takana ja mitä nyt noita tutkimuksia olen vilkuillut, niin ”vaarallisin” tuote listerian kannalta ovat ne tyhjiöpakatut kalatuotteet, joista pistokokeissa useinkin on listeriaa löytynyt. Niihin en itse koske kuumentamattomana. Jätän myös pehmeät juustot väliin kuumentamattomana, vaikka riski niiden suhteen onkin hyvin pieni.
Sitten taas olen kapinallinen sen suhteen, että parmesaani on ei-suositeltujen listalla. Parmesaani on odottajalle sallittujen juustojen listalla mm. Norjassa ja Ruotsissa, jotka ovat todella korkean elintarvikehygienian maita ja joissa myös on tarkat suositukset odottajien ruokavalion suhteen. Ja parmesaani on sallittu näissä maissa siitäkin huolimatta, että se valmistetaan pastöroimattomasta maidosta. Tämä johtuu ymmärtääkseni siitä, että listeria tuhoutuu parmesaanin valmistusprosessissa (vaikka sitä siis raakamaidossa olisikin), eikä kykene myöskään lisääntymään valmiissa tuotteessa: juusto on liian hapan ja vedetön. Kiinnostaisi tietää, millä perusteella Suomessa ko. juusto on lykätty ei-suositeltujen listalle, mutta mistäpä tuota nyt sitten kysyisi, jotta saisi riittävän asiantuntevan vastauksen...
Totta, 70 on tietysti oikein. Saksassakaan ei parmesaani ole kielletty, koska sitä kuivatetaan voimakkaasti valmistuksen aikana, eikä siksi listeria siinä elä. Näin oli siis saksalaisella sivulla selitetty :) mut osasta kovia juustoja suositellaan poistettavan se ns. kuoriosa, koska siinä ne bakteerit voi kuitenkin lisääntyä. Ehkä sama homma myös parmesaanissa?
Oon nyt miettiny että aion syödä valion tai muun kotimaisen valmistajan pastöroituja juustoja. Mutta näistä vakuumipakatuista olen tarkka.
Entäpä salaatit? Uskallatteko syödä esim kaupan valmis salaatteja? Buffettien salaattipöydästä? Tai yleensäkään tilata vaikka hampparia jossa välissä salaattia?
Ketjun ulkopuolelta huutelen, että ainakin Hesburgerin salaatti on pestyä, suomalaista salaattia. Samoin ABC:n lounaspöytien jäävuorisalaatti.
Nimim. molemmissa töissä ollut ja tieto on fakta
Hamppareissa se majoneesi taitaa olla pahempi.