Kielletyt asiat ja ruuat raskausaikana

Mä söin eilen kyllä salaattia, jossa oli soignon vuohenmaitojuustoa (pastöroitu). Ehkä ois parempi jättää sekin jatkossa pois, mut se on vaan niin hyvää!!!:confused:
 
Mun täytyy tunnustaa että juurikaan en oo miettinyt mitä suuhun laitan. :oops: kahvia vain oon koittanut vähä vähentää..
 
Tietääkö kukaan, miten uskaltaako jogurtteja syödä Aasiassa hienommissa hotelleissa? Hirveesti tekis mieli, mut kun tosta pastöroinnista ei tiedä....
 
Mä join ennen noin neljä-viis kuppia kahvia päivässä, nyt en oo juonu tippakaan viimeseen puoleentoista kuukauteen. Ihan pahin ällötyksen aiheuttaja.

Ja hei sitä mietin, että kun eikös punajuurissakin oo joku rajotus syömiseen, niin saako syödä rosollia? :D
 
Mä join ennen noin neljä-viis kuppia kahvia päivässä, nyt en oo juonu tippakaan viimeseen puoleentoista kuukauteen. Ihan pahin ällötyksen aiheuttaja.

Ja hei sitä mietin, että kun eikös punajuurissakin oo joku rajotus syömiseen, niin saako syödä rosollia? :D

Eikö se koske vaan raakoja punajuuria?
 
Mä oon noudattanut pilkun tarkkaan kiellettyjen ruokian listaa MUTTA ai juku kun tekee mieli aurajuustoo ihan jääkaappi kylmänä. Tekee pahaa kun en voi sitä jouluna syödä perunalaatikon kanssa :D
 
Miulla on vähän lipsahtanu lakritsin kanssa... välillä vaan tuleee niin kova himo. Mutta kohtuudella tietysti - joten tuskin on menny suositusrajan yli :happy:
 
Miulla on vähän lipsahtanu lakritsin kanssa... välillä vaan tuleee niin kova himo. Mutta kohtuudella tietysti - joten tuskin on menny suositusrajan yli :happy:

Eikös nykysuositusten mukaan pitäis lakritsi ja salmiakki jättää kokonaan pois? Eviran sivujen info on vähän hämmentävä, siinä lukee että käyttöä ei suositella, mutta pienet annokset eivät ole haitaksi :D
 
Viimeks, kun olin raskaana (2015-2016) sai salmiakkia ja lakua syödä pienen määrän (en muista sitä määrää) mut nyt ei suositella ollenkaan. Tästä neuvolan täti mainitsi puhelimessa, kun varasin aikaa, koska suositus on tosiaan muuttunut... Mä en muutenkaan syö kumpaakaan niin ei tarvii miettiä :D
 
Eikös nykysuositusten mukaan pitäis lakritsi ja salmiakki jättää kokonaan pois? Eviran sivujen info on vähän hämmentävä, siinä lukee että käyttöä ei suositella, mutta pienet annokset eivät ole haitaksi :D
Se on miusta tosi hämärä :D jossakin sanotaan ettei sais syödä ollenkaan ja jossakin on se enimmäismäärähomma...
 
Viimeks, kun olin raskaana (2015-2016) sai salmiakkia ja lakua syödä pienen määrän (en muista sitä määrää) mut nyt ei suositella ollenkaan. Tästä neuvolan täti mainitsi puhelimessa, kun varasin aikaa, koska suositus on tosiaan muuttunut... Mä en muutenkaan syö kumpaakaan niin ei tarvii miettiä :D
Okeii! Tää on hyvä tietää! Miulla huomenna neuvola... eiköhän siel sit kans kerro :happy:
 
Joo siis tällä hetkellä suositus on että ei ollenkaan, mutta muutama salmiakki/lakritsimakeinen tai annos lakritsijäätelöä silloin tällöin ei haittaa. Mitenhän tuonkin käsittäis. :rolleyes: Onko silloin tällöin kerran viikossa, kerran kuukaudessa vai jotain muuta?
 
Itsellä jo verenpaineiden takia salmiakit ja lakritsit kielletty ja onneksi en niistä välitäkään. Vaun artikkeliin linkki, jossa hyvin selitetty tuota että miksi kannattaa välttää, mutta ei kannata myöskään panikoida :)

https://www.vau.fi/raskaus/elamantavat-raskauden-aikana/lakritsi-salmiakki-ja-raskaus/

Ja sit yks hyvä pätkä kopioituna tuosta artikkelista :)

Räikkönen suosittelee, että odottajat välttäisivät salmiakin ja lakritsin syöntiä raskausaikana.
”Ei ole kuitenkaan syytä paniikkiin, jos on sattumalta syönyt laku- tai salmiakkituotetta. Äidit altistuvat myös tietämättään glykyrritsiinille. Merkitsemisvelvollisuus koskee ainoastaan tuotteita, joissa määrä on suuri”, Räikkönen kertoo.
Esimerkiksi hedelmämakeisissa voi olla glykyrritsiiniä makuaineena. On myös mahdollista, että joihinkin virvoitusjuomiin olisi lisätty glykyrritsiiniä makeutus- tai aromitarkoituksissa. Suurin osa glykyrritsiinituotteista on kuitenkin lakritsin tai salmiakin makuisia.
 
Mulla on ylipäätään todella matalat verenpaineet ja jo nyt oon huomannu hieman huimausta. Lakuhan vois tuohon vaivaan auttaa, mut pitänee jättää väliin :grin kuuluu kyllä mun ehdottomiin lemppareihin, vaikken suurkuluttaja olekkaan. Tää on paha, kun tulee sit siirryttyy suklaaseen....
 
Mulla on verenpaineet pilvissä aina lääkärissä mitattuna ja sykkeet kans. Kotona sitten normaalit. Saisin lääkkeet heti jos niitä lääkärin mittoja katsois. Siksi saankin nykyisin mitata kotona. :)
 
Itsellä jo verenpaineiden takia salmiakit ja lakritsit kielletty ja onneksi en niistä välitäkään. Vaun artikkeliin linkki, jossa hyvin selitetty tuota että miksi kannattaa välttää, mutta ei kannata myöskään panikoida :)

https://www.vau.fi/raskaus/elamantavat-raskauden-aikana/lakritsi-salmiakki-ja-raskaus/

Ja sit yks hyvä pätkä kopioituna tuosta artikkelista :)

Räikkönen suosittelee, että odottajat välttäisivät salmiakin ja lakritsin syöntiä raskausaikana.
”Ei ole kuitenkaan syytä paniikkiin, jos on sattumalta syönyt laku- tai salmiakkituotetta. Äidit altistuvat myös tietämättään glykyrritsiinille. Merkitsemisvelvollisuus koskee ainoastaan tuotteita, joissa määrä on suuri”, Räikkönen kertoo.
Esimerkiksi hedelmämakeisissa voi olla glykyrritsiiniä makuaineena. On myös mahdollista, että joihinkin virvoitusjuomiin olisi lisätty glykyrritsiiniä makeutus- tai aromitarkoituksissa. Suurin osa glykyrritsiinituotteista on kuitenkin lakritsin tai salmiakin makuisia.
Juu ei pidä panikoida, se on ihan totta :) tuo oli hyvä juttu!
pitää tästä edes kuitenkin välttää ja siirtyä toisiin herkkuihin, vaikka suklaaseen niinku iffy sanoi :)
 
Mulla on verenpaineet pilvissä aina lääkärissä mitattuna ja sykkeet kans. Kotona sitten normaalit. Saisin lääkkeet heti jos niitä lääkärin mittoja katsois. Siksi saankin nykyisin mitata kotona. :)

Mullakin nousee aina entisestään verenpaineet lääkärissä niin nehän on ihan kauhuissaan aina niistä. Mutta nyt taas lääkitys aloitetaan nii jospa ne laskis
 
Mulla on verenpaineet pilvissä aina lääkärissä mitattuna ja sykkeet kans. Kotona sitten normaalit. Saisin lääkkeet heti jos niitä lääkärin mittoja katsois. Siksi saankin nykyisin mitata kotona. :)

Mulla on neuvolassa/lääkärissä vielä korkeammat paineet ja sen takia mittasinkin viime raskaudessa myös kotona. Alkuun ne oli hyvät mut loppuraskaudessa nousi niin, että oli pakko aloittaa lääkitys. Nyt lääkitys aloitettiin heti plussan jälkeen, kun paineet nousi reilusti. Mittailen kotona, koska esim. neuvolassa ne tulee olemaan vielä korkeammat. Voi toki sielläkin mitata mut kotimittausten perusteella lääkäri arvioi lääkkeen annostusta :)
 
Minua nyt kyllä oikeasti vähän hämmentää tää juusto asia? Siis jos se on pastoroitu niin eihän listeria vaaraa enää pitäisi olla? Mutta miksi ne on silti kiellettyjen listalla? Aiemmin oon noudattanu tätä kieltoa, mutta nyt ehkä vähän kyseenalaistan...
 
Minua nyt kyllä oikeasti vähän hämmentää tää juusto asia? Siis jos se on pastoroitu niin eihän listeria vaaraa enää pitäisi olla? Mutta miksi ne on silti kiellettyjen listalla? Aiemmin oon noudattanu tätä kieltoa, mutta nyt ehkä vähän kyseenalaistan...

Mää oon kyllä pastöroituja syönyt kun se riski on aivan olematon. Viime raskaudessa söin myös ja silloin ei ollutkaan kielletty.
 
Takaisin
Top