Kiellettyjen asioiden lista

Mama5

Oman äänensä löytänyt
Mitä kaikkea ootte päättäneet vältellä? Noudatatteko uusia suosituksia tarkoin vai sovellatteko oman pään mukaan?

Olin ensimmäistä kertaa raskaana v.2007 ja siitä ovat suositukset jonkinverran tiukentuneet. Edellisissä raskauksissa söin jnkv lakritsia, tuorejuustoja ihan huoletta, siemeniäkin aika usein. Viime raskaudessa tuli juotua kahvia toisinaan yli suositusten. Täysin olen välttänyt maksaruokia, alkoholia, passiivista tupakointia, A-vitaminoituja mehuja, pastöroimattomia maitotuotteita..

Kaikki raskaudet menneet hyvin ja lapset syntyneet terveinä ja ovat edelleen.
 
Mä olen pyrkinyt noudattamaan aika tarkkaan. Salmiakkia oon syöny muutaman jos on tehnyt mieli. En syö pehmeitä juustoja (paitsi kuumennettuna), raakaa tai kylmäkypsennettyä lihaa tai kalaa, maksaa välttelen. Siemeniä oon vähän syönyt jos on ollut salaatissa tai myslissä. Tietysti alkoholia ja passiivista tupakointia vältän, kahvia en juo muutenkaan. Sekä A-vitamiinia en käytä.

Ajattelen et raskaus on kuitenkin lyhyt aika olla syömättä tiettykä ruokia jonkin riskin takia. En ole kokenut vaikeaksi.
 
Perussuosituslistat olen lukenut läpi ja yritän nuodatella, kuitenkin ilman liian kireetä pipoa. Esim. juon kyllä kupposen, välillä kaks kahvia, ja turkkareita saatan silloin tällöin maistaa yhden tai kaks. Lisäksi hiuksia en varmaankaan värjää, en lakkaa kynsiä ja muut turhat kosmetiikat jätin pois.
 
Eipä nuo ongelmia tuota. Edellisessä oli äyriäiset vielä kielletty mutta katkiksia söin surutta.
Kahvia en juo muutenkaan, enkä alkoa käytä normaalistikaan enkä tupakoi.
Kalan syönnin suhteen on aina ollut ongelmia, kun en kalasta tykkää yhtään. Lohta saatan hyvin vähän syödä harvoin.

Ongelmaksi tulee tässäkin raskaudessa todennäköisesti se radi. Makeaa ei kyllä tee yhtään mieli, mutta ne muut rajoitukset sen suhteen ja se jatkuva syöminen. Tosin nyt on sen verran huono olo koko ajan että vähän väliä pitää jotain syödä.
 
Vältän niitä asioita, jotka olen mieltänyt "pahimmiksi". Esim. pastöroimattomat maitotuotteet, raa'at lihatuotteet, alkoholi... Kahvia max pari kuppia päivässä ja kokista satunnaisesti. Lakuja aion syödä kohtuudella jos mieli tekee. Yritän välttää myös light-tuotteita makeutusaineiden vuoksi. Kissanhiekkalaatikkoa olen tyhjentänyt, mutta pessyt kädet heti sen jälkeen.
 
Mä aattelin kriittisten viikkojen jälkeen värjätä hiukset. Käytän puhdasta kasviväriä miuutenkin joten siinä ei oo mitään vaarallista vaikka nyt jo värjäisi mut aattelin kuitenkin odotella sinne lähemmäs 12vk.
 
Vältän niitä asioita, jotka olen mieltänyt "pahimmiksi". Esim. pastöroimattomat maitotuotteet, raa'at lihatuotteet, alkoholi... Kahvia max pari kuppia päivässä ja kokista satunnaisesti. Lakuja aion syödä kohtuudella jos mieli tekee. Yritän välttää myös light-tuotteita makeutusaineiden vuoksi. Kissanhiekkalaatikkoa olen tyhjentänyt, mutta pessyt kädet heti sen jälkeen.

Mulla vähän tällee kans. Paitsi ettö lakua en meinaa syyä koska harmittais vaan, se on mun lempparia :D ja kissanhiekat mies putsaa muutenkin aina
 
Mä aattelin kriittisten viikkojen jälkeen värjätä hiukset. Käytän puhdasta kasviväriä miuutenkin joten siinä ei oo mitään vaarallista vaikka nyt jo värjäisi mut aattelin kuitenkin odotella sinne lähemmäs 12vk.
Minä myös meinasin odottaa mahd. lähelle 12 vko ennen kuin värjään seuraavaksi. Näyttää kyllä jo nyt siltä et pitäis tehä jotain :grin
 
Niin no joo tuo värjäys.... Mun kampaaja ja ystävä ei edes suostu värjäämään mun tukkaa mun ollessa raskaana vaikk nykyään jo saiskin.
 
Minä olen noudattanut listeria- ja muihin bakteeririskeihin liittyen aika tarkkaan, mutta esim. kahvin ja kokiksen suhteen en jaksa olla superniuho. Toki kokista tulee juotua harvemmin ja kahviakin se pari kuppia yleensä vain päivässä ja nyt ei maistu juuri ollenkaan. Kuumennettuna olen syönyt juustoja ja kestomakkaroita. Samoin savukaloja. Tosin yksissä juhlissa taisin vahingossa kerran syödä Valion tuorejuustosta tehtyä juustokakkua.

Viime raskaudessa söin maksamakkaraa kun jossain vaiheessa oli kauhea himo, suositusten rajoissa pysyen. Muuten välttelin kokonaan maksaa. Siemeniä söin jos niitä on ollut esim. leivässä.

Alkoholin ja passiivisen tupakoinnin välttely lienee itsestään selvää.
 
Eikös Valion tuorejuustot oo vissiin ihan suht turvallisia syödä? Miten muistelin, että jostain olisin lukenut niin.. Itsekin kakussa oon sitä syöny ja muutenkin pyrkinyt noi maitotuotteet tsekkaamaan, et on pastöroituja.

Mä en mitenkään oo ylitarkka, mutta edellinen raskaus kun päättyi keskenmenoon, niin jotenkin enemmän vainoharhaisempi oon nyt näissäkin.. toki silloinkin jätin syömättä suunnilleen kielletyt mut esim jotakin saatoin pieniä määriä syödä. Km jälkeen tietty sitä mietti kaikkea mitä on mahdollisesti tehny väärin, vaikka nyt jo ajatus on kääntynyt siihen, ettei ehkä omalla toiminnalla ollutkaan niin merkitystä tapahtuneelleo_O
 
Juu Valion sivuilla lukee että heidän pehmeillä juustoilla on tarkat prosessit eikä listeriaa ole löydetty vuosiin eli olisivat raskaana olevalle turvallisia, mutta Eviran tiukka linjaus on että kaikkia pehmeitä juustoja käytetään vain kuumennettuna kun periaatteessa riski on kuitenkin aina olemassa. Eipä niitä tuorejuustoja tule niin usein käytettyä että ongelma olisi olla vaikka kokonaan ilman. Auraa olen syönyt kuumennettuna. Listeriahan on sellainen, että syödyllä määrällä ei sinänsä ole mitään merkitystä vaan pienikin määrä voi riittää, jos tuotteessa sattuisi listeriabakteeria olemaan ja tartunta taas johtaa melko herkästi keskenmenoon yms. Olen kokenut itse, että helpompi olla kun ei tarvitse miettiä, että olenko omalla toiminnallani aiheuttanut tämän, jos raskausaikana jotain poikkeavaa sattuisi. Vaikka tyypillisenä äitinä varmaan miettisin siltikin, mutta 9 kk on niin lyhyt aika, että en ainakaan tietoisesti halua riskeerata.

Nyt tosin ei tuota juustoasiaa tarvitse edes miettiä kun esikoisen maitoallergian vuoksi olen vielä maidottomalla imetysdieetillä ollut. Nyt tosin alkaa imetykset olla jo niin vähissä ja liekkö esikolla tuo allergia jo väistymään päin kun ei ole reagoinut pieniin määriin, niin olen hieman uskaltanut syödä maitotuotteita.
 
Tallukka, en ole vuosiin värjännyt hiuksia, nyt tosin mietin että voisi kokeilla kasvivärjäystä jahka tuo 12 vk tulee täyteen. Muutenkin oma kosmetiikan käyttö on aika vähäistä ja olen pyrkinyt suosimaan luonnonmukaisia tuotteita. Ei siis varmaan tule muutettua käyttötottumuksia. Viime raskaudessa tosin jouduin vaihtamaan dödön tujumpaan runsastuneen hikoilun vuoksi ja se on nyt edelleen ollut käytössä.
 
Olin ensimmäisessä raskaudessa aika tarkka kaikkien suositusten suhteen, mutta tässä raskaudessa saatan kyllä vähän lipsua... :rolleyes: Hiuksia en värjää nytkään ekaa 12 viikkoon, mutta muuten käytän kosmetiikkaa normaalisti. Valion tuorejuustoja käytin jo ekassa raskaudessa, jos esim itse leivoin juustokakun (ymmärtääkseni ne tuorejuustot pakataan kuumina, joten juuri avatussa paketissa ei pitäisi listeriaa olla), mutta taisin leipoa vain yhden kerran koko raskausaikana. Lakritsia/salmiakkia ei tee tällä hetkellä mieli, mutta kyllä voisin muutaman karkin syödä silloin tällöin, tai lakritsijäätelöä, mikä on kyllä herkkua :p

Kaikista tuskaisinta on ettei saa syödä raakaa kalaa!! :banghead: Rakastan sushia, erityisesti lohinigirejä, enkä ehtinyt tankata niitä ennne tätä ylläriraskautta... :smiley-angry017
 
Mä oon muutenkin tässä pikkuhiljaa vaihtanut suurimman osan kosmetiikasta luonnonkosmetiikkaan meikkejä lukuunottamatta. Siis saippua, shampoo, deodorantti, rasvat jne. Meikit kuitenkin on ihan tavallisia, koska en oo jaksanut alkaa testailla luonnonkosmetiikkameikkejä sen enempää. Kynsiä en nyt alkuraskaudessa lakkaile, ehkä sit myöhemmin jos on juhlat tms., niin voin sen tehdä. Hiuksia en muutenkaan värjään joten kovin paljon ei tuu muutoksia. Mun meikkaukset on muutenkin niin vähäisiä, siis tyyliin puuteri, ripsari, poskipuna ja kajaali, että en koe tarvetta vähentää mitään.

Ruokien kanssa oon kyllä aika tarkka, enkä syö mitään sellaista, jossa voi olla esim. listeriariski. Mut kokiset, salmiakit ym. niin niitä oon syönyt huoletta, sallituissa rajoissa siis toki.
 
Oletteko tehneet jotain muutoksia kosmetiikan käyttöön hiustenvärjäilyn ohella?
En ole ajatellut asiaa. Aika vähän tulee meikattua muutenkin. Kynsilakkaa en saa töissä käyttää. En usko että kaikkea lopetan mutta varmaan maalaisjärkeä käyttäen mennään.
 
Mä olen maailman laiskin muutenkin, niin meikkiä tulee käytettyä ehkä 2-3 x vuodessa. Onneksi on tosi tummat ja tosi pitkät ripset niin ei tarvitse edes ripsaria...
Mieskin tykkää musta enemmän "luomuna" :wink
 
Oletteko tehneet jotain muutoksia kosmetiikan käyttöön hiustenvärjäilyn ohella?
En ole tehnyt mitään muutoksia, mutta lauantaina minulla on kasvohoito (käyn säännöllisesti koska melko huono iho) niin kosmetologille on pakko kertoa, ettei hän tee mitään tujumpaa hoitoa :grin
 
Mulle sanoi neuvolaterkka tänään, että jos mieliteko on kova niin voi kyllä satunnaisesti pari palaa lakritsia tai salmiakkia syödä. :) Musta muuten jännä että noista hiusten värjäämisestä tai muusta ei ainakaan meillä puhuta neuvolassa yhtään.
 
Takaisin
Top