Kiellettyjä/vältettäviä asioita raskauden aikana

Mä oon pesukonetta putsannu laittamalla soodaa pesuainelokeroon ja pyörittämällä 90 asteen ohjelman. Auttaa hajuun!
 
Mä oon pesukonetta putsannu laittamalla soodaa pesuainelokeroon ja pyörittämällä 90 asteen ohjelman. Auttaa hajuun!

Mihinpä vanha kunnon ruokasooda ei pystyis.. :grin Pitää itekki tehä koneelle syksyn mittaan joku kunnon ”keitto-ohjelma” ennenku alkaa vauvanvaatteita pesemään kaappiin..
 
Kauhea sushin himo kokoajan ! Söin vasta viime talvena ekan kerran, enkä nyt ees niin kovin siitä sillon innostunut, mut nyt pakko saada kokoajan. Luulin pitkään ettei raskaana voi syödä sushia ollenkaan, mutta niitä saa vegenä ja kaikissa ei oo paljoa merilevää, niin oon uskaltanut syödä. Mikähän tossa inkiväärissä on kun sekin oli kielletyissä ?
 
Itse en löytänyt pikaselauksella muuta kun: osa inkivääri kemiallisista ainesosista saattaa olla haitallisia sikiön kehitykselle.

En oo paljoa koskaan inkivääriä käyttänytkään mutta muistikuva oli että ois nostanu verenpainetta...
 
Mä en muistanu et inkivääri olis pahasta ja vedin kyllä (luomu)inkivääriteetä ja hunajaa flunssassa monta kertaa päivässä. Hups. No nytpä en sitten ainakaa terveenä enää jatka samaa, vaikka se hyvää onkin.

Jännä juttu, on alkanu kahvi yhtäkkiä tökkiin ihan hirveesti. Tähän asti ollu tuskaa rajoittaa määrää kahteen pieneen kuppiin ja nyt ei meinaa saada puolta kuppia alas ja jää kesken kun vaan ei maistu. Vauva alkanu määräileen mitä mä syön :) Mut mitäs muita piristeitä sitä sit olis?! Voihan väsymys edelleen! Pahimman helteen loppuminen kyllä onneksi tuntuu vähän piristävän oloa.
 
Ei se inkivääri mausteena tai satunnaisesti meidän neuvolan mukaan ole kiellettyä.
Lähinnä, ettei käytetä mitään näitä lisävalmisteita yms, missä runsaasti inkivääriä eikä niitä ole tutkittu turvallisiksi.
Ennenhän inkivääritabletteja suositeltiin pahoinvointiin.. niitä pitäisi nykyään välttää.

Oon toki itse välttänyt inkivääriä hieman.
Mutta tosiaan ei kuulemma tarvitse huolestua mistään aasialaisesta ruoasta tai pipareista, jos sattuu syömään :D
 
Luin tänään Iltalehdestä ja aiemmin jostain muualta, että parasetamoli aiheuttais ADHD:ta. Onneks loppu helteet ni migreenit vähän helpottu. Nyt oon kyl syönyt ibuprofeenia, mut sitä ei sais enää vikalla kolmanneksella syödä.
Onkohan tossa parasetamolissa noi riskit jos kauheesti joutuu syömään vai uskaltaako sitä syödä ollenkaan ? Sit taas ei äidin kipukärsimyskään vissiin vauvalle hyväks oo ni mene ja tiedä taas.
Voi kyl olla et ihan geenienkin puolesta se ADHD sieltä tulee, kun molemmilla vanhemmilla se on.
Hmm vaikeaa :/
 
Luin tänään Iltalehdestä ja aiemmin jostain muualta, että parasetamoli aiheuttais ADH:arghh:ta. Onneks loppu helteet ni migreenit vähän helpottu. Nyt oon kyl syönyt ibuprofeenia, mut sitä ei sais enää vikalla kolmanneksella syödä.
Onkohan tossa parasetamolissa noi riskit jos kauheesti joutuu syömään vai uskaltaako sitä syödä ollenkaan ? Sit taas ei äidin kipukärsimyskään vissiin vauvalle hyväks oo ni mene ja tiedä taas.
Voi kyl olla et ihan geenienkin puolesta se ADHD sieltä tulee, kun molemmilla vanhemmilla se on.
Hmm vaikeaa :/
https://yle.fi/uutiset/3-10366113 Tässä linkki uutiseen.
Viitteitä siis on, että mahdollisesti esiintyy enemmän ADHDta ja autismia, parasetamolia käyttäneillä.

En nyt ihan panikoimaan tästä lähtisi, mutta tottakai muutoinkin kannattaa mahdollisimman paljon välttää lääkkeitä raskauden aikana. Runsas käyttö lisää varmasti riskiä
 
En käyttäis ollenkaan jos ei ois pakko. Lääkärissä on sanottu et ihan huoletta voi tota panadolia syödä. Oon kyl silti koittanu mahollisimman vähällä pärjätä. Kesä vaan oli niin kuuma ja stressaava et ainoot kivuttomat päivät oli ne ku särkylääkettä söi. :s
Ekassa raskaudessa mun migreeni lähes parani, mut sillon oli kyl talvi, ni seki voi vaikuttaa. Kai tää tästä !
 
Nykyäänhän kuolee ihan kaikkeen mahdolliseen ja varmaan vesikin aiheuttaa kohta sikiölle kehityshäiriöitä :D Mua ei tuo uutinen sinänsä hetkauttanut, oon aina suhtaunut KAIKKIIN lääkkeisiin suurella varauksella raskausaikana ja menny sillä linjalla, et otan jos on oikeasti pakko oman terveyden kannalta. Mä oon ollu silleen onnekas, et kaikki migreenit on kadonnu raskausaikoina (tässäkin raskaudessa onneks lopulta) enkä oo syöny yhtään särkylääkettä :)Esikoisen aikana otin raskauden ekan panadolin synnytyspäivän aamuna :D Mutta toisilla on tilanne, että on pakko ottaa ja ottaisin sillon itsekin, mutta en jokaisesta pienestä kolotuksesta menis lääkekaapille..
 
Mä ajattelisin niin kuin suomalaiset lääkäritkin on sanonu, et satunnaisesti käytettynä ei oo riskejä, koska panadolia on käytetty niin pitkään just sinä suositeltuna lääkkeenä ja ei ole huomattu erityisesti ongelmia. Mut jos tosiaan päivittäin joutuu, niin sit on kyl vaikeeta miettiä :/ Noi särkylääkkeet on muutenki aina erikoisia, kun niiden toimintatapa ei ole kunnolla edes tutkijoiden tiedossa. Tietää vaan että toimii :eek: Kyllähän sitä silloin voi helposti olla jotain tuntemattomia haittavaikutuksiakin?
 
Mahollisimman paljon oon koittanu välttää, mut pari kertaa viikos joutunu turvautumaan lääkkeeseen ku yltyny kohtaukset niin pahaks. Onneks nyt alkaa helpottaa tosiaan ku ei oo enää nii hellekelit ja oon täs ollu sairaslomalla ni ei oo työstressiä.
Eikä Adhd nyt maailman loppu ole, ku itelläkin on, niin ainakin ymmärrän sitten lastani ja osaan auttaa jos niinkseen on :D
Mut ei noista tosiaan tiiä mitä muuta aiheuttaa. Tietty ois parasta ku pärjäsi kokonaan ilman, mutta minkäs teet :sad001
 
Mahollisimman paljon oon koittanu välttää, mut pari kertaa viikos joutunu turvautumaan lääkkeeseen ku yltyny kohtaukset niin pahaks. Onneks nyt alkaa helpottaa tosiaan ku ei oo enää nii hellekelit ja oon täs ollu sairaslomalla ni ei oo työstressiä.
Eikä Adhd nyt maailman loppu ole, ku itelläkin on, niin ainakin ymmärrän sitten lastani ja osaan auttaa jos niinkseen on :D
Mut ei noista tosiaan tiiä mitä muuta aiheuttaa. Tietty ois parasta ku pärjäsi kokonaan ilman, mutta minkäs teet :sad001
No ei oo tosiaankaan maailmanloppu! Ajattelisin kyllä että jos teidän lapsella on ADHD, niin johtuu varmaankin geeneistä ennemmin kuin mistään panadolista. Ihan yhtä rakas on kirjaimilla tai ilman :happy:.

Nautitaan nyt syksystä, edes helteet ei tunnu enää helteiltä tämän kesän jälkeen :joyful:.
 
Takaisin
Top