Kiellettyä vai ei

maisakarja

Oman äänensä löytänyt
Mulla tuli tässä mieleen että kun veljeni vaimo odottaa toista mukanaan ja on aika friikki sen suhteen mitä saa ja mitä ei missään nimessä saa syödä niin kuinka tarkkoja olette näistä?
Itsehän en juurikaan ressiä syömisistäni vedä. Jos joskus tekee kieli maksalaatikkoa tai verimakkaraa niin kyllähän minä sitä uskallan suödä, ei kuitenkaan suurimpiin herkkuihin lukeudu. Myöskin tuorejuustot ja kylmäsavulohi kuuluu minun ruokavalioon sillon kun sitä on saatavilla. Eli en syö "kiellettyjä" ruokia tietentahtoen vaan siksi etten todellakaan usko että niistä haittaa olisi. Myöskin salmiakkia ja lakua oon syönyt kun sitä eteen sattuu enkä tosiaan ressaile turhaan, ihan tarpeeksi muutenkin ressattavaa ja mietittävää. Kunhan on itsellä hyvä olo! Mites te, onko täällä niitä jotka ei missään nimessä syö mitään mikä listalla on kiellettyä rai niitä jotka ei tyhjiä ressaile? Niin ja sanon tässä saman mitä lääkäri sanoi että Suomessahan tuota listeriaa on tavattu vakavana viimeksi 90-luvulla :D

mä syön hyvällä omallatunnolla Valion tuorejuustoja (työkaveri selvitti, että ne on turvallisia, kun niissä ei ole tavattu listeriaa 20 vuoteen ja ovat valmistettu pastöroiduista maitotuotteista). salmiakkia syön kerran viikossa, kun muuta karamelliä ei tee mieli ja samaten kerran viikossa juon cherry cokea, jos vain satun sitä jostain löytämään. samallai taisin mennä viime raskaudessakin, tosin taisin kyllä jättää tuorejuustot syömättä. muuten minulla onnistuu ihan hyvin sen "listan" noudattaminen, olen ollut jo 15 vuotta kasvissyöjä, joten jätän jo siitäkin syystä kalat, lihat, maksatuotteet ym. syömättä.

Listeriatartuntojen määrä on lähes kaksinkertaistunut 90-luvulta alkaen, että en tiedä, mistä lääkärisi on tietonsa repinyt tai mitä tarkoittaa vakavalla (noin neljäsosa sairastuneista kuolee). Harvinaistahan se on toki silti saada tartunta. Mutta jos kylmäsavu- tai graavilohta haluat syödä niin syö nyt edes tuoreena äläkä vakuumipakattua. Siinä on Suomessa suurin riski, kuumentamattomat vakuumipakatut tuotteet. Suomalaisissa juustoissa jne. sitä on ollut todella harvoin ja tietty vihannekset yms. kannattaa huuhdella huolella.

Kuumentamatontahan kylmäsavu kyllä on mutta takaa ei missään nimessä. Keväällä aijon syödä ihan varmasti kuivaa lihaa ja sekinhän on "raakaa" :D kylmäsavulohen syön vakuumista, mistäs muualta? Ja kuten neuvolassakin sanoin että syötän ensin haluamaani sapuskaa ukolle ja jos se ei vuorokaudessa siihen kupsahda niin eiköhän se oo mullekkin terveellistä. Perus ruokamyrkytys on yleinen, joka ikinen päivä niitä tulee vastaan mutta ei listeria tapauksia. Vai mistä sinä sen tiedon olet saanut että Suomessa noin paljon (paljonko se sitten on) listeria lisääntynyt?

Kuumentamatontahan kylmäsavu kyllä on mutta raakaa ei missään nimessä. Keväällä aijon syödä ihan varmasti kuivaa lihaa ja sekinhän on "raakaa" :D kylmäsavulohen syön vakuumista, mistäs muualta? Ja kuten neuvolassakin sanoin että syötän ensin haluamaani sapuskaa ukolle ja jos se ei vuorokaudessa siihen kupsahda niin eiköhän se oo mullekkin terveellistä. Perus ruokamyrkytys on yleinen, joka ikinen päivä niitä tulee vastaan mutta ei listeria tapauksia. Vai mistä sinä sen tiedon olet saanut että Suomessa noin paljon (paljonko se sitten on) listeria lisääntynyt?

Meidän neuvolan täti on tarkka noista ruokajutuista ja aika hyvin oon ohjelistaa noudattanutkin. Eniten huolehdin siitä listeriasta, kun voi johtaa keskenmenoon..

Myös meidän neuvolassa oltiin ohjeiden suhteen todella tiukkana, tosin sen verran antoi lopuksi myönnytystä, että kehotti noudattamaan pilkulleen ainakin ensimmäisen kolmanneksen. Muilta osin oonkin sitten ollut tosi kiltti, paitsi sisäfilepihviä en suostu pilaamaan liialla paistamisella :) Sushiakaan ei hänen mielestään saanut syödä (edes kasvisversioita, jos niissä on merilevää), mutta ajattelin, että seuraavan kerran, kun iskee himo, menen kyllä herkuttelemaan :P Kalasta en välitä muutenkaan, joten tuskin ne kasvismakit voi kovin vaarallisia olla.

Listera monocytogenes eli lyhyemmin listeria on yleinen ympäristössä esiintyvä bakteeri. Listerian aiheuttamaa tautia ihmisellä kutsutaan listerioosiksi. Se tarttuu yleisimmin elintarvikkeiden välityksellä.

Raskaana olevat ja vastasyntyneet kuuluvat listerian suhteen riskiryhmään. Listeria saattaa riskiryhmillä aiheuttaa vakavan yleisinfektion tai aivokalvontulehduksen. Raskaana olevilla myös sikiö voi saada infektion, jolloin on keskenmenon tai ennenaikaisen synnytyksen vaara. Vastasyntyneet voivat saada tartunnan äidiltään. Muille terveille aikuisille ja lapsille listeria sen sijaan hyvin harvoin aiheuttaa vakavia oireita.

Listeriabakteeria voi esiintyä kalassa, lihassa, maidossa, vihanneksissa sekä niistä valmistetuissa tuotteissa: etenkin sellaisenaan kuumentamattomana syötävät, pitkään säilyvät tuotteet ovat listerian kannalta riski.

Listeria viihtyy varsinkin tyhjiöpakatutuissa, kylmäsavustetutuissa ja graavisuolatuissa kalatuotteissa ja mädissä. Myös pastöroimaton maito ja siitä valmistetut juustot sekä muut pehmeät juustot ja patee voivat houkutella listeriabakteereja, samoin kuumentamattomat pakastevihannekset. Näitä elintarvikkeita tulisi odottajan välttää ruokavaliossaan.

Taudin itämisaika voi olla jopa useita viikkoja, joten tartuntalähdettä on usein hankala jäljittää.

Listerioosi on harvinainen sairaus, sairastapauksia todetaan Suomessa normaalisti 20-50 kpl vuodessa. Valtaosa sairastuneista on vanhuksia. Muutamia tartuntoja vuodessa todetaan myös raskaana olevilla.

Vältä näitä:

- Tyhjiö- ja suojakaasupakatut, kylmäsavustetut ja graavisuolatut kalatuotteet
- Pastöroimaton maito ja siitä valmistetut juustot
- Ulkomaiset, pehmeät juustot (esim. home- ja tuorejuustot)
- Kuumentamattomat pakastevihannekset
- Pateet
- Mäti

Eli kyllä mä noita kyseisiä tuotteita vältän koko raskauden ajan, selviän kyllä ilmankin! En myöskään ole syönyt maksaa.. Mutta ei kai muita mitään ehdottomia kieltoja ruoka-aineiden suhteen ole ? Kyllä mä ainakin salmiakkia oon kohtuudella syönyt, sehän kun ei ole varsinaisella kieltolistalla vaan rajoitettavien tuotteiden listalla samoin kuin esim kahvi ja cokis..

Tietysti lihatuotteet vain hyvin kypsennettyinä ja vihannekset ym. hyvin pestyinä ja kuorittuna :)

Kuumentamatontahan kylmäsavu kyllä on mutta takaa ei missään nimessä. Keväällä aijon syödä ihan varmasti kuivaa lihaa ja sekinhän on "raakaa" :D kylmäsavulohen syön vakuumista, mistäs muualta? Ja kuten neuvolassakin sanoin että syötän ensin haluamaani sapuskaa ukolle ja jos se ei vuorokaudessa siihen kupsahda niin eiköhän se oo mullekkin terveellistä. Perus ruokamyrkytys on yleinen, joka ikinen päivä niitä tulee vastaan mutta ei listeria tapauksia. Vai mistä sinä sen tiedon olet saanut että Suomessa noin paljon (paljonko se sitten on) listeria lisääntynyt?

Ihan THL:n sivuilta löytyy tartuntatautitilastot vuodesta -95 viime vuoteen asti, ei vaadi isoa googletusta. Tapauksia on viime vuosina ollut 60-70 vuodessa (90-luvulla 20-30 maissa). Ja tosiaan listeria voi johtaa paitsi keskenmenoon niin sikiön kuolemaan myöhäisilläkin viikoilla tai lapsen kuolemaan synnytyksen jälkeen, eli on sitten pikkuisen eri asia kuin joku ruokamyrkytysripuli.

Jokainen toki päättää itse mutta herranen aika, tutki ne faktat ja tiedot ENNEN kuin teet päätöksen. Kylmäsavulohi tai graavilohi pitäisi melko pitkälti tehdä itse tuoreesta kalasta tai tilata tuoretiskiltä, vähentäisi riskiä huomattavasti, vaikka ei toki sitä eliminoi. Eli jos on pakko saada niin voisi sentään vähentää ne riskit, vaikka ei sairaustapauksia monta vuodessa olekaan.

Eihän koko elämää pelätä pidä, tietenkään. Mutta ole kiltti, lue ja tutki asiaa ennen kuin teet päätöksiä, jotka voivat uhata suoraan lapsesi henkeä. On kuitenkin aivan eri asia ottaa tietoinen riski kuin vain vähätellä riskejä tietämättä asiasta tosiasiallisesti yhtään mitään. Toi graavikala on nimittäin pikkuisen eri asia kuin joku lakritsin tai suomalaisen tuorejuuston syöminen...

Söin minäkin jouluna graavilohta, mut suolasin sen itse tuoreesta kirjolohesta. :) Että kyllä sitä muualtakin saa kuin vakuumista, tiedoksi vaan maisakarja! Muitakin rajoituksia kalaan liittyi, mut meillä ei juuri muuta kalaa syödä kuin kirjolohta, ahventa ja muikkuja, joista kahta jälkimmäistä ehkä kerran kolmessa kuukaudessa.. :D Ei siis pauku suositukset. Juustoja syön aika vähän, oltermannia leivällä ja aurajuustoa herkkuna, feta menee salaatissa ja sekin pastöroidusta maidosta tehtynä.

Maksa, hyi.

Ainoa asia mihin kiinnitin huomioni tuossa listassa, niin kahvi. Sitä juon normaalisti varmaan kaksi pannullista päivässä ja sen kulutukseen oli pakko jo kiinnittää huomiota. :D Toinen mitä oon tietoisesti koittanu vähentää, on suola. Rakastan salmiakkia ja suolaisia, mausteisia ruokia, jotka turvottavat, nostavat verenpainetta (mikä alkoi olla ongelma viimeksi loppuraskaudessa) ja sitten jossain vaiheessa närästävät..

Maalaisjärki, sen puolesta liputan. Mutta kyllähän selkeisiin riskeihin kannattaa huomio kiinnittää.

Kuokin tuolta syyskuun puolelta kun oli niin mielenkiintoinen aihe. Mä ihmettelen kyllä sitä että keskenmenoa pelätään niin kauheesti mutta silti otetaan tietoisia riskejä. Ne suositukset on tuskin turhaan laadittu, tästä syystä Suomen äitiyshuolto on huippuluokkaa. Joistakin se voi tuntua ylireagoimiselta ja turhalta kohkaamiselta. Elmiinalla oli hyviä pointteja. Itse en turhia riskejä ota, en itseasiassa koske noihin vakuumipakattuihin kaloihin muutenkaan. En luota niihin vaikka Suomessa asutaankin. Ei houkuttele mikään botuliinimyrkytys, siinä kun voi henki mennä. Jokainen tietysti tekee päätökset omista lähtökohdistaan mutta en voi olla ihmettelemättä miten on niin vaikea luopua jostain ruoka-aineesta vauvan hyväksi. Rakastan maksalaatikkoa yli kaiken mutta voin olla aivan hyvin ilman raskausajan.

Enhän minä noita joka päivä syö, enkä edes joka viikko, saati kerran kuussakaan...vain silloin kun sitä on tarjolla. En ostele itse moisia kaupoista koska meillä on lähellä jalostamoita joista saa just eikä melkein tuoretta. En oo siis itseäni, enkä lastani siihen tappamassa. En kyllä todellakaan aijo ressata ruokien suhteen. Yksi mistä olen kieltäytynyt kokonaan on korvasieni (harmitti kovin kun veljen häissä oli niiiiiin herkullisen näköistä korvasienipiirakkaa). Kalaa syön (lohta) silloin kun sitä on tarjolla töissä (kouluruokaa), maksaa en juuri syökään kun en pahemmin pidä mutta jos himo laatikkoon iskee niin NAM ei auta estää.

Mä ei tarkottanu tolla aloituksella että syön ihan kaiken mitä vastaan tulee, kielloista huolimatta, vaan sitä etten tyhjää ressaa enkä varsinkaan panikoi. Kyllä todellakin mietin itseni ja lapsen terveyttä, välillä liikaakin. Ja kyllä siihen luomu porkkanaanki voi tukehtua jolloin kuoleen molemmat. En koe riskeeraavani lapseni henkeä jos joskus herkuttelen, ei raskauden ole tarkoitus olla pakko pulla paha jollon pitää välttää kaikkea.

En pidä silloin tällöin anoppilassa nautittua graavilohen palasta rieskan päällä ollenkaan pahana kun vertaa vaikkapa niihin jotka polttaa raskauden aikana. Enkä koe huonoa omaatuntoa syömisestäni ^_^

Ja kiitoksia teille kun olette minulle listeriasta tietoa tänne tuoneet, olen kyllä tietoinen mikä se on ja mistä tulee.

Täällä mennään syömisten suhteen melko vapaalla linjalla. Mut kyllä mäkin pyrin välttämään noita tyhjiöpakattuja kalatuotteita. Jouluna söin sekä lämminsavu, että kylmäsavu lohta, joista molemmat oli ostettu suoraan kalatiskiltä. Vaan mistäpä senkään tietää, onko ne siellä tuoreena valmistettuja vai ovatko tulleet tiskiin tyhjiöpakkauksesta. Suolakalaakin saatan syödä, mutta vain jos se kala (lohi/siika) on itse pyydettyä ja itse suolattua. Kaupasta en suolakaloja osta.
Maksaakinhan saa syödä, kunhan ei ylitä sallittua arvoa. En nyt muista ulkoa, mikä se oli, jotain tyyliin 100g/päivässä... maksamakkara on mun herkku, mutta en ole sitäkään nyt syönyt ollenkaan ja sen syöntikin on niin, että saatan kerran-kaks puolessa vuodessa semmoisen pienen pötkön ostaa ja syön siitä 4-5 päivää.
Salmiakkia syön silloin kun mielitekee, mutta koitan pitää määrän kohtuullisena. Kahvia en juo ollenkaan enkä colajuomia, vältän myös kaikkia light juomia, jotka on keinotekoisesti makeutettuja. Aspartaami on varsinainen myrkky elimistölle!
Maito ja juustotuotteiden suhteen katson vain sen, että ne on valmistettu pastöroidusta maidosta. Menee kaikki fetasta homejuustoihin ja tuorejuustoja syön myöskin.

Eli täälläkään ei isommin syömisistä ressata!

Niin ja Aamu!!! Onpa mukava törmätä sinuun täällä :)

Ah joo toi kahvi. Mulla oli ihan hirvee himo kahviin alkuraskaudesta mutta ihan tässä kaks viikkoo ja kahvin juonti tyssänny seinään :O se ei vaan maistu! Toki eihän se paha oo, enkä mitään "kofeiini korviketta" ees hankkinut :) eilen oli kyllä pakko ostaa sellainen kylmä kahvi juoma mikäs se on...nyt pätkii. Ja karkithan meillä pysyykin siellä kaapin perällä, yök ei maistu!

Mä syön salmiakkia ja lakua neuvolan ohjeen mukaan miltei päivittäin, koska verenpaineeni on niin alhaalla. Toki en mitään jäätäviä määriä. Mites muute toi majoneesi? Ei ollu neuvolan listalla, mut jostain oon lukenu et koska sisältää raakaa kananmunaa, niin ei sais syödä.

Elisinha80 - No mä olen varmaan syömisistäni liiankin tarkka, mutta niin kyllähän se majoneesi yleensä sisältää raakaa kananmunaa, mikä on kiellettyä raskauden aikana. Niin olen suosiolla jättänyt majoneesit ja majoneesipohjaiset salaatit nyt raskauden ajaksi kokonaan. En myöskään ole käynyt mäkissä, hesessä ym.. koska ne hampurilaiset sisältää majoneesia ja juustoa, eikä mulla ole tietoa, onko se juusto edes turvallista (pastoroitua) .. Niin näitä myös olen vältellyt :) Tuli mieleen, että kaikki juustothan on ihan turvallisia jos ne on kuumennettu 200 c uunissa kuplivan kuumaksi, eikös se niin ollut ?

Kaksi minuuttia yli 70 asteessa riittää tappamaan listerian, eli sulatejuustot hampurilaisissa tuskin on ongelma jos on pihvin päällä edes (ja useinhan ne seisoo lämpökaapissa vielä hetken ennen tarjoilua). Ainakaan hesburgerin majoneeseissa ei ole raakaa kananmunaa vaan pastöroitua munamassaa. Lisäaineet, terveellisyys jne sit asia erikseen toki :)

Takaisin