Kevään kuulumisia.

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja omppu15
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kuin kliseiselle kuullostaakin mut supistukset on aaltomaista kipua alavatsalla, alaselässä ja sisäreisissä? Jokaisella toki tuntuu vielä omalla tavallaan. Ja jos joutuu keskittyy hengittelemiseen niin kyse voi olla supistuksesta. Tai sitten jostain aivan muusta. Ja siis jos on yhtä jaksoista jomottavaa kipua niin en usko että se supistusta olis. venyttelee paikkoja paremminkin? Tai ihan vaan jomotusta siitä että paikat on joutunu venymään niin paljon. Yleensä jos supistuskipu ja jomotus on pitkäkestoista yhtenäistä kipua se tarkoittaa että kohta on käärö sylissä :wink ainiin. Viimeeks ku soitin synnärille niin käskivät ottaa panadolia supistuskipuihin. Jos kivut laantu sillä niin ok ja jos kivut vaan jatkui aaltomaisesti voimistuen ni sit synnärille.

Muille vaikea sanoa mikä tuntuu supistukselta, mutta kyllä sen itse tietää jo kahden aiemman kohdalta mille se tuntuu. Tiedän, tosi lohduttavaa.

Mulla tuntuu polttona alaselässä ja alavatsassa. Kipu tulee ja menee ja on välillä jopa puristavavaa. Välillä vatsa ei edes kovetu ja vain selkää polttaa.

Ootteko huomanneet näössä muutoksia? Musta tuntuu että en näe mun laseilla enää yhtään sen paremmin kun ilman laseja! ..palautuukohan normaaliksi synnytyksen jälkeen?

Mulla on aina raskausaikana mennyt näkö huonommaksi ja tarvinnut lasit uusia. Nytkin huomaan että on, mutta en mee vielä optikolle.

Huutelen kesäkuisista. Mut mulla joka raskaus menny näkö heikommaksi mutta silmälääkäri sano että ei kannata laseja uusia ennen kun synnytyksestä on kulunut useampi kuukausi koska se näkö voi osittain palautua synnytyksen ja ihmetyksen jälkeen. Mutta jos uusii lasit raskaana niin silmät ei välttämättä yritä korjata tilannetta enää.. tämä toki oli vain yhden silmälääkärin mielipide ja mulla on näkö palautunut raskauden jälkeen samaksi mitä ennen raskautta ollut vaikka raskaus on laittanut näköä heikommaksi hetkellisesti..

Mulla vaikka onkin lasit käytössä, niin raskaus ei ole vaikuttanut näköön. Ulkonäköön kylläkin :joyful:

Noni! Nyt on järjestys vaihdettu! Isännän ja lasten hyvällä avustuksella :) lapset oli ihan jännityksestä soikeita kun niitten kerrossänky purettiin ja siirrettiin 'uuteen' lastenhuoneeseen :wacky: oli muuten lapset himppa innokkaita tavaran siirtäjiä.. meinas olla itellä hermot välillä vähän koetuksella..
illalla ei meinannu kummallekkaan uni tulla ku piti uutta huonetta ihmetellä. Ja uusia sänkyjä :joyful:

Ja me palattiin takas juurillemme, eli alkuperäiseen omaan makkariin :happy: ihanaa kun omat vaatteet löytyy yhdestä omasta vaatekaapista! :Heartred (yliarvostettua!) Eilen tyhjennettiin yks lipasto jossa ollu aiempienkin muksujen vauva vaatteet ja tänään sain sen hilattua meidän huoneessa paikoilleen. Sitten huonejärjestystä miettiessäni alkuperäisestä suunnitelmastani poiketen kävin kuitenkin hakemassa vierashuoneesta pinniksen meidän makkariin ja kunhan nyt tässä tulee semmonen sopiva hetki saa isäntä nostaa pinniksen pohjaa himpan ylemmäs. Siitä tulee siis sivuvaunu ekaa kertaa meidän aikana. Helppous huokuttaa jo kolmannen kohdalla.

Yhtään vauvanvaatetta en oo vielä pessy, mut nyt ois tyhjä kaappi odottamassa sitäkin puuhaa :)

Kuinka moni teistä tehnyt säännöllisesti lantiopohjalihasten harjotuksia? Ootteko huomanneet muutoksia lihasten kestävyydessä?

Ei oo kyl tullu tehtyä niinkään säännöllisesti lantionpohjalihastreeniä, mut yhdes vaihees oli ongelma itsellä et ain ku aivastin tai yskin kovasti saatto pissa karkailla, mut nyt ilmeisesti treeni tuottanu tulosta kun tuota ongelmaa ei enää ole.

Sain tänään kokea täyden yllätyksen, kun mulle oli järkätty baby showerit. Viel enempi oon ymmälläni, miten mies sai pidettyä sen multa salassa ihan täysin loppuun asti. Olin jo ihan 100% varma et kaikki kaverit unohtanu mut, mut nyt ne sit yllätti. :)

Hmmm... tänään olis taas mentävä ultraan. En tiedä jaksanko olla enää edes jännittynyt päättävätkö tänään aloittaa käynnistyksen. Niin ja tämän päivän aikaa on Gravidasta jostain syystä aikaistettu jo kolmesti. Eka täyty mennä klo 11.45, sit tulikin kirje viime viikol et tulekin 9.00, mut sit eilen aamuna soittivat et pitäiski olla paikalla jo 7.45. No, pääseepä täst epätietoisuudesta aiemmin eroon!
Eipä kyl tullu viime yönäkään taas nukutuksi. Polarin kello sanoo et syvää unta huikeat 3h, samoin kuin edellisinäkin öinä 2vk ajan. Alan olla jo niin väsynyt, etten jaksa olla enää edes väsynyt. Eilen illal meinas taju lähteä portaissa, mut onneks sain tasapainon pidettyä ja selvis säikähdyksellä.
En tiedä myöskään mistä johtuu, mut ruoka ei meinaa maistua enää oikein ollenkaan. Jtn yrittää ain pakolla saada syötyä, mut ei paril paahtoleiväl & satunnaisella hedelmällä pitkälle pötkitä. No, josko mainitsen tuostakin kohta siel Gravidas kätilölle/lääkärille.

Tsemppiä Julianna89! Ainakin tosiaan epätietoisuus helpottaa ihan just. Mulla on toi sama muuten että ruoka ei enää maistu kunnolla. Saan aamupalan ja lounaan syötyä mutta sitten havahdun iltakahdeksalta että en oo taas syönyt yhtään mitään. Ja kun on tuo radi mulla niin ois ihan hyvä että söisin säännöllisesti.. Onkohan tää nyt jotain synnytykseen valmistautumista sitten? Meillä tais olla samat viikotkin, mulla tänään 38+2. Se sopis mulle kyllä erittäin hyvin!

Mä saan olla onnellinen kun mulla ei ole ollut nukkumisen kanssa ongelmia tässäkään raskaudessa. Mut tiedän monia jolla on ollu asian kanssa ongelmia. Mun muistikuvan mukaan raskaana ollessa ei varsinaisesti suositella uni- tai nukahtamis lääkkeiden käyttöä, mut jotkin allergialääkkeet esim. Histec tai Heinix on joillekkin ihmisille väsyttävä niin niitä ovat saaneet käyttää tarvittaessa uniongelmiin. Tää oli mun oma muistikuva, mut väsymys ja nukkumisongelmat on semmosia mistä kannattaa oikeasti puhua neuvolassa/lääkärissä koska niihin saattaa saada oikeasti jopa apuakin. Äidi väsymys vaikuttaa koko perheeseen.

Noniin, kotia selvitty taas.
Vauva oli ottanu taas kunnon kasvupyrähdyksen tai sit viime to mittaus ei ollu oikein. Eli 3350g hypättiin 3800g.
Tämä lääkäri oli mun kans samaa mieltä et mulla on lapsivettä paljon vaik just viime to päivystävä lääkäri väitti toista. Helpottava tunne itselle kyl tuli et en mä näit ihan omasta päästä keksi. Eli, lääkärin mukaan vauva olis kyl ihan valmis tähän maailmaan, mut mun kroppa ei. Synnytyskanavat on viel täysin epäkypsät et jos nyt alettais käynnistää tuskin mtn tapahtuis ja ei haluta et se sit pitkittyy.
Joten, lääkäri kirjaimellisesti tosi kivuliaasti sorkki mun paikkoja niin et ne alkais itsestään aukeamaan. Ens ma käynnistetään viimeistään, mut jos mul ennen sitä alkaa tulla joitain poikkeavia oireita niin täytyy soittaa synnärille ja mennä tarkistamaan tilanne.
Kysyivät monta kertaa et miten mä jaksan ja meinasivat et menisin osastolle ja laittasivat nukkumaan unilääkkeillä. No juu, siihen en suostunu et mieluummin kotona oon.
Nyt kun asiat kuitenki selkeni noinki paljon ja etenkin mun tuntemukset ei oo ollu mtn keksittyjä nii taidampa ottaa nyt hyvät päikkärit joil kuitata hieman univelkoja.
Niin ja kävin kaupast hakemas vaik mitä herkkuja lääkärin jälkeen niin pari sipsiä, pala suklaata yms uppos mut ei pystyny syödä sen enempää, ruokahalut edelleen kateissa. (Tosiaan ennen olis voinu hyvin upota puol pussia sipsejä tai joitain rivejä suklaata, mut nyt ei vaan maistu.)

Juu vois baby ruveta jo syntymään, kun tuli taas hiukka muuttuvia tekijöitä. :D
Edelleen vuotaa vähän rusehtavaa vuotoa, mut ei nyt suuremmin supistele edes et maanantaita täs vaan odotan.
Tosiaan ollaan myymässä tämä nykyinen rivarikolmio 1.6, mut ostaja eli mieheni veli soitti just et onnistuisko mitenkään et he muuttaisivat tähän jo vkl 25-27.5 kun heidän vuokrakämppä pitäs olla tyhjänä ja siivottuna pe 1.6. No, mikäs siinä, ymmärtän kyl täysin ettei kahta kämppää pysty pitää/maksaa kk ajalta. Onneksi oon täs 2viikon aikana jo siirtäny tavaraa anopin vuokrakämppään mihin täst siirrytään siks aikaa, kun omaa taloa aletaan rakentamaan.
Tänään taas jos veis pari autolastia yms ni homma edistyy. Vois edistää jopa synnytyksen käynnistymistä. :D En toki mtn raskasta nostele, ettei mtn vahinkoa satu.

En tiiä mistä johtu, mut heräsin viime yönä neljältä kauheaan päänsärkyyn. Vastaavaa ei oo kyl aiemmin ollu. Tein sit pissatestin ja otin verenpaineet, mut kumpiki oli hyvät et ei kai tuo päänsärky raskausmyrkytyksestäkään johtunu. Mua ohjeistettiin tosiaan seuraamaan tilannettani tarkemmin nyt ma asti kun on epäily mahdollisesta raskausmyrkytyksen laukeamisesta.

No huhhuh! Teillähän pitää kiirettä. Teilläkään ei oo enää Julianna pitkä aika et saatte vaavin syliin :Heartred koita nyt kuitenkin jossakin välin vähän levähtää nuista muuttopuuhista :)
Tää mun table kirjottelee ihan oikeasti omiaan... siks muokkailen näit kirjotuksii..

Tänään olikin ihan mukava päivä. Aamusta muksujen ulkoleikit mätsäs mukavasti niin sain jonkunverran ja haravoitua pihaa. Nukuttiin kaikki kolme ihanat päikkärit ja sit hypättiin autoon ja vein likan isännän työpaikalle et pääsin sit pojan kans kahdelleen hakee meille tupaan uuden maton sekä käytiin pojan hoitokavereitten 4&6v synttäreillä. Isäntä laitto Muksut unille ja kohta lähdetään saunaan. Huomenna onkin sitten pojalla jo ukin ja mummin kanssa viikonloppureissuun lähtö ja se on jo Muutaman kerran pakannu reppunsa valmiiks :p
Vietetään siis miniperhe viikonloppua miehen ja typyn kans, ei hassumpaa. Lauantaina olis vielä kaveriperheen lapsen synttärit. Silleen et siihen tulee sit ainakin yks meidän yhteinen kaveriperhe lisäks.

Muokattu viimeksi:
Huh :D Reippaana tyttönä saatoin tytön pyötällä Leos leikkimaahan tuohon vajaa 3km päähän ja sielt sit pyöräilin yksin takas. Voin kyl sanoa et pyöräily täl mahal ja täs vaiheessa rv38+5 (baby kooltaan 39+4) on huomattavasti hitaampaa ja RASKASTA! :D
No tulipahan kokeiltua tuotaki eikä supistuksia yms edes ilmaantunu matkalla. :)

Oliks sulla Julianna tänään käynnistykseen meno? Iiks!! Kohta teilläkin on jo vauva sylissä! :happy090
Me just eilen saatiin taas hetki juteltua tulevan vauvan syntymästä kun isäntä kyseli multa vointeja. Omasta mielestäni oon jaksanu tähän mennessä ihan suht hyvin, ei liiemmin kipuja ja kun muistaa huolehtia omasta ravinnosta ja levosta niin kaikki ok. Kivuttonia harkkasuppareita on tullu pitkin matkaa, mut aika vähän. Kaks aiempaa synnytystä on käynnistyny supistuksilla ja nyt kyllä tietää et jos niitä alkais ilmenee niin se olis menoa sitten. Ja jos alkais vesien menolla olis jo tosi kyseessä :grin (sillon ei kyllä varmasti naurattais)
Muistutin isäntää myös siitä et tää kolmas todennäköisesti tulee nopeemmin ja haluaisin ajoissa sinne veteen jos vain mahdollista. Sit kuulu: Ai ihme! Meinaatsä oikeasti synnyttää sinne veteen!
Niin. En tiedä. Jos vedestä ylös nouseminen on yhtä epämukavaa kuin viimeeks niin jään mielummin ilokaasun turvin lämpimään veteen lillumaan. Saakohan muuten pudendaalin kans mennä veteen? Noh... katsotaan miten tää homma sit ajastaan itselläni lähtee edistymään. Nyt rupee jo rv 39 häämöttämään eikä oo minkään sortin tuntemuksia et tyyppi pihalle pyrkis.
Lapset läks aamulla hoitoon ja itselläni olis puolilta päivin tänään neuvola. Sit jos kävis kirppiksillä hetken pyörimässä ja kait se pitäis käydä ruokakaupassakin ennenku hakee lapset kotia.

Takaisin