Kestovaippaintoilijat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ErykahB
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
En pääse sisään vaippojen sielunmaisemaan. Välillä pissat ja kakat pysyvät sisässä ja peppu ja vaatteet kuivana, vaikka olisi miten paljon tavaraa ja toisinaan ensimmäinen pissa tulee selästä tai puntista. Vaikka tarkistan aina, että vaippa on hyvin puettu. Eikä kyse ole vaippojen erilaisuudesta. Yhdellä kerralla Pilvi on paras ja toisella kerralla päästää läpi tai ohi.

Onko ideoita?

Yölento, teillä ei varmaan oo ongelmaa, että vaipat "pyörii päällä" :)? Itselle tulis tällainen mieleen, jos vaihtelevista suunnista vuotaa.
Täällä on pissan määrä exponentiaalisesti lisääntynyt eli nyt ollaan harso+lisäimu -kierteessä, ja paketti on valtava noin pienen pepun päällä/ympärillä. Kuoritaskuvaippoihin ei päästä pitkiin aikoihin. Lisäimut on todella muhkeita tälle. Tein joitain tiimaimuja, mutta mulla on materiaalit ihan loppu. Onneksi villahousuja on isommissakin koissa valmiina, kun fyllingit vaan paksunee.

Katjusha, vaippojen koko vaikuttaa olevan oikea ja useimmiten vaipat pitävät tavaran sisällä, mutta sitten toisinaan vuotaa ihan täysin. Tänään esimerkiksi on koko päivä oltu kestoilla. Muuten on mennyt loistavasti, mutta tämä viimeisin vaippa päästi niin pahasti läpi, että vauvan lisäksi minun housuni menivät vaihtoon. Tosin tuo viimeisin vaippa on useimmiten ollut vuotava. En tiedä, mikä vika siinä on. Se näyttää aivan samalta kuin yksi suosikkivaippani, lisäksi siinä on kaksi imua. Toisessa samannäköisessä käytän vain yhtä. Voisiko se olla liian uusi, ettei imu ole siksi riittävän nopea. Ajattelin kokeilla seuraavaksi jollain toisella imuosalla.

Voiko olla, että pinnoite on kulunut, eikä estä läpivuotoa? Oon miettinyt miten kauan näissä kestää se kosteussulku...

Olen ainakin lukenut että imut toimivat paremmin vasta muutamien pesujen jälkeen? Olisiko vähemmän pestyt imut syynä?

Mitäs muille kestovaippailijoille kuuluu? Meillä alkaa osa vaipoista käydä pieneksi. Kirpputorilta löytyy vähemmän noita L-koon vaippoja. Yritän nyt vielä pingotella pieniä vaippoja päälle vähän aikaa. Melko hyvin ovat toimineet.

Hyvin sujuu, otin esille omat M-koon vaipat. Pikkuisen kookkaita ovat vielä tytölle, 5,9 kiloa (pitkä ja kapea). Mulla oli tähän kauteen omatekemiä sisävaippoja taskulla ja villahousuja. Pitäis ommella M-kokoon pari kuorivaippaa, kun vaaditaan isompaa "vesitiiviyttä". Samoin fuzzybunz S-koon taskuvaipat käy hyvin edelleen. ImseWimse m-koko (alkaen 5kg) tippuu päältä vielä :)

Muokattu viimeksi:
Katjusha, niin eri tahtiin vauvat kasvavat. Meillä on jäämässä pieneksi nuo 5-10kg :D
Hyvin silti nuo hiukan pienehkötkin vaipat on viime aikoina pitäneet. Harvoin vuotaa läpi, vaikka tuotokset on isoja.

Täällä kans ihan viimesillä säädöillä pingotellaan onesize- ja m-koon vaippoja. Pitäisi yrittää löytää l-koon vaippoja ja katon saako omista kangasvarastoista väsättyä vai onko liian lyhyitä paloja. Ne kun olin varannut m-koon vaippojen ompeluun sitten kun ne tulee käyttöön ja hups! Se aika menikin nopeampaa kuin ehdin ajatella. :D

Äiti oli löytänyt kirpputorilta muutaman isomman vaipan. Pärjätään taas vähän aikaa.

Jotain pientä tarttee aina tehdä, joten tein muutaman sivutarrallisen taskuvaipan tulevaa käyttöä varten (koko L). Fleecestä tuli myös matkahuopa meidän etelänmatkaa varten ja onhan sille käyttöä muutenkin alustana tai peittona :)
ImageUploadedByVau Foorumi1490005446.515345.jpg

Liittyneekö noihin sosemaisteluihin, että kylpyhuoneessamme haisee ammoniakille. Pesin ja kuurasin eilen tuon muovisen kestovaippapyykkikorin, ja siitä tuli ihan raikas. Tänään, kun siinä on taas jo jonkin verran lastia, pistävän kemikaalin hajun huomaa selvästi. Täytynee kehitellä tuohon jokin kansi, koska pesuväli on jatkossakin joka toinen päivä. Muilla haisee kissanlaatikko, ja meillä haisee tytön pissivaipat :) Tähän mennessä pissa on ollut harmittoman hajutonta, vaan ei ole enää. Nyt on viimeisimpänä maisteltu parsakaalia muutamana päivänä.

Lisään vielä, että viime yönä pissistä kastunut yöpukukin haisi ihan hirveälle (vaikka oli villahousu ollut välissä), joten pelkästään kestovaipan pesutekniikasta tässä ei taida olla kyse. Niinhän se menee, että joka syö tankoparsaa sen pissa haisee todella oudolle. Nyt on ehkä se parsakaali tullut läpi sitten meillä. Muut maistellut ruoka-aineet ovat bataatti ja tänään aloitettiin porkkanakokeilu.
No, kokeilen, millainen vaikutus on etikalla (jos vaipoissa olisikin jokin "vika", joka tuolla lähtisi). Toki tuskin sille mitään voi, että pissa haisee siltä miltä haisee :)

Silloin kun kestoilin esikoisen kanssa 10v sitten niin laitoin aina käytetyt vaipat (harsot+lisäimut tai mitkä olivatkaan :D) kannelliseen ämpäriin, jossa oli vettä ja etikkaa. Pesin joka toinen päivä. Ei ollut hajuhaittoja. :)

Meillä ei vielä ole ollut hajuhaittoja, mutta vasta porkkanaa on maistettu. Käytän vaipassa kuivaliinaa, jonka aina huuhtelen. Muuten laitan vaipan sellaisenaan ämpäriin. Ei vettä tai muutakaan.

Joo, täytyypä minunkin hommata tuohon vielä kannellinen ämpäri. Itse asiassa, mulla on sellainen susiruma vaipparoskis tarpeettomana. Tais tulla nyt tarpeeseen. Laitan vaan tytön vaatteet ja pyyhkeet (60 astetta) normikoriin...
Mä en huomannut tätä luumu- enkä bataattisoseen kohdalla. Nyt kun oli parsakaali, niin pärähti.

Musta tuli yhtäkkiä kestovaippaintoilija myös! Olisin aiemminkin tykännyt käyttää, mut ilmeisesti isommat lapset oli kuitenkin sen verran ruipeloita(tai en osannut laittaa kunnolla), ettei nuo meillä olleet vaipat pitäneet mitään. Tällä neidillä on niin hyvät reidet, että kestot pitää hyvin :) ja kun tyttö kakkaa keskimäärin kerran viikossa, niin mikäs on kestoillessa! Toki yöksi laitan liberoa ja jos jonnekin mennään, kun en jaksa alkaa kanniskella noita likaisia vaippoja, mut kotona kun ollaan, käytetään kestoja :)

Mrs V, meillä on nyt ruvennut kiinteiden maisteluiden myötä kiinteytyy tavara, ettei ihan niin kaikkialla ole. Etelänreissulla käytettiin Muumia (3), ja lääryt oli ihan joka paikassa myös kertseillä :)
Meille ei soveltunut nuo Myllymuksujen taskuvaipat ohuiden reisien vuoksi. Joudun käyttämään villahousuja päällä. Parhaita on olleet omatekemät sisävaipat ja itsetehdyt pul-kuoret. Samoin melko hyvin toimii FuzzyBunz -taskuvaipat.

Meillä kakat tulee nykyisin yleensä pottaan, joten vaipat eivät joudu niin koville. Tosin jopa miehen mielestä on siistimpää, jos kakkavahinko tulee kestovaippaan kuin kertakäyttöiseen. Kestosta tyhjennän kuivaliinasta kakan pönttöön eikä mikään jää haisemaan kylpyhuoneeseen.

Takaisin