Kestovaippaintoilijat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ErykahB
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kestoilussa kestää ehkä hetken, että oppii sen omalle vauvalle sopivan vaipatuksen.

Yksinkertaistetusti kuitenkin vaippa tarvitsee vähintään kaksi kerrosta toimiakseen. Imevän kerroksen ja vettä pitävän kuorikerroksen. Osassa vaipoista on myös kuivaliinakerros. Kuivaliina lisää vauvan mukavuutta ja kuivaliinoja myydään myös irtona. Fleece, mikrokuitu, coolmax ja kuivaliinakangas on esimerkiksi kuivaliinana toimivia materiaaleja.

Imu- ja vaippavalinnat riippuu lapsesta, perheen tottumuksista ja myös vaippabudjetista.

Helpoimmat vaipat lienee AIO eli all in one vaippoja, joissa on kaikki samassa. Miinuksena kallis hinta, kaikissa vaipoissa ei pysty imun määrää säätelemään ja monissa on hidas kuivuvuus.

Taskut on lähes yhtä helppoja kun AIO vaipat, mutta vaatii täyttämisen. Paljon paineella pissiville voi olla myös ongelmallisia esim yö- tai päiväunivaippoina, kun imevää materiaalia ei ole vaipan sivuilla.

Sitten on sisätäyttö- ja sisävaippoja. Yleisesti ottaen kuorimateriaalit on kalliimpia, joten sisätäyttisten ja sisävaippojen käyttöhinta jää usein taskuja ja AIO vaippoja halvemmaksi. Myös paljon pissiville näistä on usein iso apu. Röyhelölliset sisävaipat ja sisätäytöt nappaa tehokkaasti maitokakat ja ehkäisee lahkeesen tulevia kakkavahinkoja. Suosittuja etenkin vastasyntyneillä. Nämä vaatii päälleen kuoren.

Myös harsotaitokset on sisävaippoja. Perinteikkäin ja usein edullisin systeemi on harsot ja villahousut.

Kuorissa on villakuoria, villahousuja ja sitten pul kuoria. Villa vaatii lanoliinituksen toimiakseen. Lanoliini on lampaan villarasvaa, jota laitetaan pesun jälkeen veteen ja johon jätetään kuoret likoamaan. Villa on kaikista hengittävin kuori ja antaa myös napatyngälle eniten ilmaa

Kiinteäimuiset kuivuu hitaammin, joten voivat olla vaikeita vaippoja rummuttomissa perheissä. Harsot ja taittoimut kuivuu nopeimmin.

Kestojen hoitona toimii kakkojen suihkutus ja sen jälkeen vaipan voi laittaa esim vaippapussiin. Myydään siis pestäviä, vettäpitäviä likavaippapusseja. Osa säilyttää esim avonaisessa sangossa vaipat. Itse tykkään pussista, niin yövaipatkaan ei haise. Tärkeä on oikean pesuaineen valinta. Niistä tietoa on kestovaippainfolla ja kestovaippayhdistyksellä. Meillä on käytetty jauhemaista erisania. Vaipat pestään vähintään 2 krt viikossa 60 asteessa. Ajoittain on suositeltavaa pestä vaipat 90 asteessa. Villahousut pestään noin 2 vko välein käsin tai käsinpesuohjelmalla koneessa. Tahraiset housut tottakai pyykkiin, mutta kosteille housuille riittää tuuletus. Jos villahousuja pesee koneessa, joutuu ne useammin lanonoliinittamaan. Villa tarvitsee oman pesuaineen, joka ei liota lanoliinia, mutta koneessa olevat pesuainejäämät usein nopeammin liottaa lanoliinia käsinpesuun verrattuna.

Aio tai taskuvaipat on helpoimmat alottaa. Mutta tosiaan jossain aijemminkin muistaakseni sanoin, niin ennen vauvan syntymää ei kannata ostaa isoa määrää yhtä vaippaa. Kun ei tiedä istuuko juuri se vaippa omalle lapselle ja sopiiko juuri se vaippatyyppi tai imumäärä. Kestovaippayhdistyksellä on ollut myös vaippapaketteja kokeilua varten. En ole ihan jyvällä tämän hetken toiminnasta yhdistyksellä, mutta kannattaa tutustua yhdistyksen toimintaan ja palveluihin :) .

Joillakin paikkakunnilla käsittääkseni toimii myös kestovaippalainaamo? Voi pientä korvausta vastaan lainata vaippoja ja saa ohjeistusta. Helppo tapa kokeilla oisko kestovaipat se juttu.

Joo, se mikrokuitu on kamalan kuivaa ja karheaa ihoa vasten (nimimerkillä monet imut mikrokuitukankaasta ommelleena). Mutta tosiaan päällimmäisenä kerroksena imupuolella hyvä kun imaisee nopeasti. :)

Aivan kädet syyhyää päästä ompelemaan vaippoja, mutta kun tämä muutto on kesken niin joutuu vielä odottelemaan. Löysin jostain vanhojen kaavojen kätköistä jonku onesize-kaavan jota en ole näköjään koskaan käyttänyt ompeluun. Ihan pätevän oloisia vaippoja sai aikaan kun aiemmin testasin sekä sisävaippan että pul-taskun tekoon. Voisin laittaa kuvaa kun pääsen vanhalle kämpälle tänään, kun vaipat on siellä.

Varmaan tällaiselle asiaan vihkiytymättömälle AIO -vaipat on parhaat.

Mäkin ajattelin ostaa parit AIO-vaipat alkuun, tosiaan sillä lisätäyttömahdollisuudella, että voi vaikuttaa imutehoon itse. Ajattelin, että aloitan kestoilun vasta kun vauva on aloittanut kiinteän ruoan syönnin, jolloin kakkakin on kiinteämpää ja helppo kipata pönttöön ennen pesua. En vaan ajatuksena kestä sitä sinappivellin pesua vaipoista.

Mä olen esim harsoja saattanut liottaa sappisaippua vedessä, niin lähtee maitokakka helposti irti :) . Meillä käytetään nimenomaan jauhemaista pesuainetta vaipoilla siksi, että saa ensin esihuuhtelun vaipoille.

Mä en taas allergioideni takia saa käyttää mitään jauhemaisia, vaikka olis kuinka hellävaraisia. Mulla on käsien ihottuma todella paha ja olen allerginen lähes kaikille pesuaineille tavallisesta nestesaippuasta alkaen. Jauhepesuaineista jää helpommin jäämiä vaatteisiin, joten mun pitää käyttää nestemäisiä ja ilman kumihanskoja en saa niihinkään koskea.

Sappisaippua on kyllä loistava apu kestoilussa! Meillä on sekä palana että nestemäisenä se ollut käytössä.

Itselleni ei maitokakka ole koskaan ollut ongelma, kun se ei edes haise kakalta, saati että näyttäisi. Kuituliinoilla sen saa siepattua yhtä helposti kuin harsoilla. Mitä isompi muksu, sen kaameampi on se kakan haju :hungover:

Noniin. Puhelimella en onnistunut lataamaan kuvaa, mutta onneksi koneella olen enemmän "tekniikan ihme". :hilarious:
Eka vaippa on tehty kirppariflanellista, vanhasta froteepyyhkeestä (fleecen pala löytyi kuivaksi kohdaksi) ja takana aukko jonne ompelin kiinni imuläpän vähämitäsattuilöytymään-materiaalista eli melkoinen "kierrätys"sisävaippa. Toinen on pul-tasku ihan uusina ostetuista kankaista.
Koin jotenkin helpoksi tuon mallisen vaipan teon, vaikka edelleen kam-nepparien vääntäminen sormin ja pihdein kiinni ei olekaan mitään mukavinta puuhaa. Mieluusti vain laittaisin vielä tarranauhat kiinnitykseksi, pysyy kiinnitysläpät jämäkämmin siellä missä pitää. Pitänee jossain välissä hakea lisää nauhaa kun ehtii. :)
Mies kysyi, että eikö niitä vaippoja nyt ole jo tarpeeksi. Yritin ohjeistaa että ei noin 10 vaippaa riitä vielä mihinkään sillä alun kakkavaihteella.

Liitteet

• WP_20160727_17_11_22_Pro.jpg
    WP_20160727_17_11_22_Pro.jpg
    516.3 KB · Katsottu: 27
Tein kunnolla lämpöisiä ja isoja liivinsuojia parit. Molemmissa rintaa vasten bambufrotee, sit froteeta yks kerros, sit fleece ja toisissa kuviotrikoo ja toisissa merinovilla.

Mä kuulun niihin, jotka kulkee kesät talvet takki auki ja ilman sukkia, niin onpahan nuo sitten lämmittämässä maitobaaria. :p

image.jpeg

Ja imuja mä suraittelen kokoajan kaikista tilkuista... Hyötykäyttöön menee kaikki kulahtaneet tekstiilit.

ErykahB, mistä tilkuista teet imuja, mikä on kuitumateriaali?
Mulla on vuosien takaa erivärisiä baby-fleecejä, joita vois varmasti hyödyntää kestovaippahommeleissa sekä muissa vauvan vaatteissa (lopultakin). Plus kaikki muut vanhat pyyhkeet ja trikoot (käviskö tämmöiset johonkin?)

Mulla on vuosien takaa erivärisiä baby-fleecejä, joita vois varmasti hyödyntää kestovaippahommeleissa sekä muissa vauvan vaatteissa (lopultakin). Plus kaikki muut vanhat pyyhkeet ja trikoot (käviskö tämmöiset johonkin?)
Fleece ei käy imuun, eikä trikoo ime hyvin. Mutta frotee imee hyvin. Oma suosikki imumateriaaleista on bambu-hamppu fleece. Ja mikrokuitu.

Katjusha, mulla on imuja ihan kaikesta imukykyisestä materiaalista! Oon surautellu vanhat pyyhkeet, t-paidat, colleget jne. imuiksi. Virttyneet harsot, fleece, trikoo... you name it!

Mä oon laittanu fleeceä ja trikoota sille puolelle, mikä tulee poispäin pepusta. Toimii ihan hyvin, kun ne imevät kerrokset on peppua vasten.

Joskus oon laittanut imun päällikankaaksi trikoota ja collegea. Mutta meillä on sen verran pissineet muksut, että jos käyttäisin trikoota tai collegea vaipassa, niin tulis ihan järkyn paksu paketti :D . Muuten ne olis ihan loistavia meillekkin.

Hahtuvaimut on tosiaan aivan loistavia ja meilläkin on villainen sängynsuoja palvellut kaikilla kolmella lapsella ja menee vielä neljännelle.

Oon myös neulonut villaimuja hahtuvasta. Ihan vaan semmosia suorakaiteita joissa kaikki silmukat oikein. Samalla tavalla on myös neulottu kosteussulku vauvan sänkyyn, koska en halua mitään muovitettuja kankaita laittaa sänkyyn.

Miten hoidat hahtuvaimujen pesun?

Sissar, ihan olen ne käsin pessyt. Useimmiten riittää huuhtelu väljässä vedessä, mutta myös villan/silkin pesuaineella olen pessyt, jos kovin likaisilta vaikuttavat. Villa itsessään on kyllä mahtava materiaali, kun hylkii kosteutta ja likaa.

Takaisin