Kestovaippailua

Mä olen ostanut nyt kasan imse vimsen vaippoja. Tällä hetkellä taitaa olla 14 sisävaippaa ja 5kuorta, kaikki koossa nb/s. Sitten ostin myös 15 kpl vaippaharsoja ja parit kolmet villahousut :) Näillä ajattelin tän alkuajan pärjätä. Hintaa tuli ostoksille postikuluineen n, 70 e. Kai sillä muutaman vaippapaketin olis ostanut, mutta ainakin säästän luontoa jos en rahojani :D
 
Mä olen ostanut nyt kasan imse vimsen vaippoja. Tällä hetkellä taitaa olla 14 sisävaippaa ja 5kuorta, kaikki koossa nb/s. Sitten ostin myös 15 kpl vaippaharsoja ja parit kolmet villahousut :) Näillä ajattelin tän alkuajan pärjätä. Hintaa tuli ostoksille postikuluineen n, 70 e. Kai sillä muutaman vaippapaketin olis ostanut, mutta ainakin säästän luontoa jos en rahojani :D
 
Mä olen ostanut nyt kasan imse vimsen vaippoja. Tällä hetkellä taitaa olla 14 sisävaippaa ja 5kuorta, kaikki koossa nb/s. Sitten ostin myös 15 kpl vaippaharsoja ja parit kolmet villahousut :) Näillä ajattelin tän alkuajan pärjätä. Hintaa tuli ostoksille postikuluineen n, 70 e. Kai sillä muutaman vaippapaketin olis ostanut, mutta ainakin säästän luontoa jos en rahojani :D
 
Kunhan minisanni peset niitä sisävaippoja hullun lailla ennen kun vauva syntyy. Oon kuullu että ne ei uutena ime käytännössä mitään, tarvii semmosen ainakin 5pesua ennen käyttöönottoa. Ettei sit lannistu siitä falskaamisesta heti :)

Oli taas kirpparilta pakko ostaa yks pikkuvaippa kun oli niin söde pöllökuosi. Taskuvaippa se oli, varmaan jonkun tsi mut tosi laadukkaan näkönen ja ihan uudenveronen ja makso vaan 4.5e. Kokoluokka oli 5kg eteenpäin eli s-koko suunnilleen. Ihan hyvö kun mullon noita nb kokosia aika läjä jo :D
 
Juu just pyöri toisen kerran ne vaipat :) Oon niitä ilman pesuainetta pyöritelly tuolla koneessa, kun näköjään tän hetkinen pesuaine sisältää sitä zeoliittia :/ Mä en ole noihin taskuvaippoihin tutustunut, äitiyspakkauksessa tais se yks olla.. Ne näyttää niin hirveen isoilta ne imut niissä, että kauhistuttais kokeilla!
 
Se tais olla ihan all-in-one se äippäpakkauksen vaippa. Se on kyllä aika jytky tosiaan ja siinä on ihmeellisen jäykkää se kuorikangas. Mulla on semmosia missä on paljon pehmosempi se pul-kuorikangas. Mut sisko kyllä kehu että se ä-pakkauksen all-in-one vaippa on tosi hyvä ollu niiden pojulla. Ja sit ne oli prefoldeja ne toiset vaipat, ihan sellaisenaan kuoren kanssa siis käytettäviä, ei taskuun työnnettäväksi, jos nyt tajusin mistä puhut :)
 
Niitä valkosia "tyynyliinoja" tarkotin :) Tuntuu että vaippa olis vauvan kokonen jos sellasen päälle iskis.. Noista AIO-vaipoista saa pulittaa kauheen hinnan käytettynäkin! Varsinkin niistä kivakuosisista. Ite en oikein sellasia viiti hommata, kun ei oo kuivausrumpua ja ilman sitä joutuis kauheen kasan ostamaan, että edelliset ehtis kuivua. Muuten kyllä hankkisin, ne on parhaimman näkösiä ja mieskin osais niitä helposti käyttää :)
 
Onks jollain noista imsevimseistä kokemusta? Niitä tuntuu olevan joka ikisellä kirpparilla täällä Turussa. En ole oikein uskaltanut ostaa mitään laatuja vielä kun kaverit on kertoneet että sopivuus riippuu myös vauvasta niin paljon - onko michelinjalat vai ripakintut ja millanen vyötärönympärys (mä kyllä luulen että meille on tulossa michelinpingviini :D). Että katotaan mitä tulee ja ostetaan sitten...
Kaveri suositti kovasti jotain taskuvaippamerkkiä, siinä oli z siinä nimessä (ja nyt kaikki tietää mistä puhun!) ja neppareilla säädettävä sekä vyötärö että lahkeensuut. En ole semmosia nähnyt missään kirpparilla vielä, mut ehkä parhaat meneekin päältä... Samaiselta kaverilta ostin flanelliliinoja mitä meinasin käyttää pikkuvauvalla taitoksina kunhan opin sen kolmiotaitoksen nyt vähintään. Tuntui jotenkin loogiselta että se liina peittää vauvan lantio-osion kokonaan jolloin leviävä kakkis ainakin jollain todennäköisyydellä osuu paremmin liinaan kuin valuu lahkeesta tai selästä ulos. No jos en jaksa sitä voi niitä liinoja ainakin käyttää johonkin pyyhkimiseen tms. Ei ne hukkaan mene ja kun on jo monesti käytettyjä pitäis imun ainakin olla kohdallaan.
Huh, kohta se alkaa! :D Teillä viel aiemmin kuin mulla... Voitte sitten kertoa kokemuksia mitä ei kannata tehdä :)
 
Minisanni, joo onhan ne aika ison näkösiä mut niinhän noista kestovaipoista taitaa melkein jokatapauksessa tulla aika pallopyllypaketteja :D En tiiä sanoinko täällä ketjussa jo jossain vaiheessa mut youtubesta löytyy niille pre-foldeille hyvännäkösiä helppoja taitteluohjeita, ainakin itelle ne selvitti aika paljon :)

Sofi, mää oon imsevimseistä lukenu aika paljon, kommenttia on molempiin suuntiin. Ilmeisesti ne negatiiviset puolet on lähinnä se, että niissä ei oo sitä kiinnityssysteemiä, minkä joku on ratkassu ompelemalla niihin narut tai sit tarranauhat. Kuulemma kuitenkin kun työntää sen sisävaipan etureunan sinne kuorivaipan etureunassa olevan taitoksen sisään, vaipat saa puettua vauvalle ihan ilmankin kiinnityksiä. Sit toinen negatiivinen puoli on sit se että ne pitää tosiaan pestä monesti ennen käyttöä, muuten ne ei ime. Mut noi on kuulemma isommalla lapsella hyviä myös taskuvaipassa imuina, eli kaivoon ei kande heittää vaikka ei ihan heti toimiskaan hyvin :)
Vois olla Fuzzibunz se josta kaveris puhu?

Mää oon vähän tämmönen tietosyöppö, yritän pitää itteni järjissäni niin kahlaan kaikenmaailman foorumeita lukemassa, nyt lähiaikoina kestovaippainfon foorumia, siellä on tosi hyvää tietoo alottelijoille :)
 
Imse Vimsejä on varmaan siksi paljon kirppareilla, että niitä oli muutama vuosi sitten äitiyspakkauksessa. Eli meilläkin on niitä just aika paljon. Käytettiin kyllä, kunnes tuli pieneksi. Pieni vauva ei kuitenkaan hyöri ja pyöri, niin ihan hyvin saatiin puettua (sekä minä, että mies), vaikkei mitään kiinnityssysteemiä ollutkaan. Meillä kestoilu tosin alkoi vasta siinä 2kk iässä, niin nuo imse vimset vaativat siinä vaiheessa vielä lisäimun.
 
Te jotka ajattelitte harrastaa kestovaippailua ... Jos joku on kiinnostunu niin saa ostaa poies ne mitkä äippäpaketissa oli mukana.. Itte ku en aatellu kokeilla... Tarjouksia saa laittaa inboxiin
 
Noniin! Nyt on saatu muksu ulos ja kestovaippailukin käyntiin :) Alunperin oltiin mietitty että aloittelee sen kestoilun sit kun hyvältä tuntuu mut tosiasiassa kun tultiin sairaalasta ja muksulla oli huonot housussa niin vaihdettiin saman tien kestot jalkaan. Yöllä ollaan laitettu välillä kertsivaipat, mut tähän mennessä ne on falskannu jo muutamaan kertaan, kun taas kestot on pitäny jokaiset pissat ja kakat sisällään. Tää maitokakkaralli on kyllä jotain aika uskomatonta, tuntuu että tunnin välein on kakat housussa ja pitää taas vaihtaa vaippaa :D Pissat nyt ei niin haittaa vaikka olis vähän kauemminki pöksyssä mut kakkoja en kyllä viitti antaa olla ja poikakin alkaa kitistä aikalailla heti kun on kakkoset tullu.

Tähän mennessä ollaan käytetty sisävaippa-pul-kuori yhdistelmää ja on toiminu kun unelma. Käytössä on myllymuksujen nb-kokoset sisävaipat ja kuoret ja sit viimevuosien äitiyspakkauksen imsevimse-kuoret ja jonkun tekemät mummut-kaavalla tehdyt sisävaipat. Ostin noi mummut-vaipat kestovaippainfon kirpparipalstalta joskus ihan naurettavan halvalla ja ne on kyllä toiminu tosi hyvin. Välillä laitan jotain lisäimua niihin mut nyt kun pääasiassa noi vaipat täyttyy vaan kakasta niin aika turhaa on kauheen paksuja paketteja tehdä.

Kaikenkaikkiaan tää kestoilu on tähän mennessä tuntunu vaan tosi luontevalta ja helpolta. Kertsien laittaminen ärsyttää ja kun eilen unohettiin pestä pyykkikoneellinen vaippoja niin ärsyttää jo kun on joutunu pari kertsiä käyttään.

Kaikille siis tsemppiä ja rohkeutta vaan kestojen kokeiluun heti pienellä! :)
 
Kynnys aloittaa kestoilu oli näin toisen kohdalla pienempi kuin esikoisen kohdalla. Eli aloiteltiin kutakuinkin heti sairaalasta kotiutuessa. Nyt sitten kestoilevat molemmat kotona ollessa päivisin. Öisin meillä ei kestoilla, kun en oo saanut koskaan aikaiseksi hankkia riittävän tujuja vaippoja. Mä kun en öisin vaihda vaippaa, ellei ihan superjättikakat ole siellä (eikä tuolla pienellä ainakaan vielä ole ollut).

Käytössä meillä on vain vanhojen äitiyspakkausten imse vimsejä + lisäimuja ja pul-kuoria. Mä en jaksa joka ikisen kakan jälkeen vaihtaa (kun niitä tulee varmaan kerran tunnissa), joten 2-4 tuntia taitaa olla päivisin vaihtoväli. Siksi tarvitaan lisäimuja, on muuten ihan läpimärät. Kerran on kestot falskanneet, pari kertaa öisin kertsit. Muttei enää viime päivinä, joten ehkä olen oppinut laittamaan vaipan kunnolla. Joka toinen päivä meillä pyörii vaippapyykki (esikoinen on joka toinen päivä hoidossa, jossa käyttää kertsejä).
 
Minkäslaisia kestovaippayhdistelmiä toukokuiset käyttää?  Olisi kiva kuulla minkälaiset paketit toimii kelläkin :) Itse ostin raskausaikana paljon harsoja ja flanellisia Imse Vimse sisävaippoja (joita saa naurettavan halvalla) mutta tuntuu ettei kummatkaan ime tarpeeksi, meillä aika paljon pissaava poika... Kyllä ne menee tosi lyhyellä vaihtovälillä lisäimun kanssa mutta toimivammaksi olen huomannut taskuvaipat, saa imut laitettua oikeeseen kohtaan ja imumateriaalin voi itse valita. Ja kuivaliinapinta on kaikissa taskuvaipoissa niin tuntuu kuivalta ihoa vasten.  Vähän vaan jännittää aina pitääkö nuo taskut kun ei reisissä paljon ole vielä makkaroita :D Nyt ostin huuto.netistä myös sisätäyttövaippoja, saas nähä onko hyviä.
Moni varmasti käyttää Imse Vimsen kuoria jotka olleet äp:ssä ja joita myös myydään edullisesti. Jääkö teidän vauvoille niistä (tai muista vaipoista) painaumat ihoon? Meidän pojalle tuntuu jäävän kaikista vaipoista  vaikka en laita niitä mitenkään kireälle :/ ei tosin valita yhtään kun vaipat on laitettu päälle...Pistää vaan miettimään että onko kertsit kuitenkin mukavamman tuntuiset meidän lapselle...
 
Mä oon nyt koittanu noita kestoja, semmosia minne saa laittaa ite sen imun sisään.. Nooh, oisko ny 4vaippaa ollu kokeilus, eri kokosia ja kankaisia.. Yks on ainut mikä on pitäny pissan ku on imun taitellu 4 kerrokseen.. Eilen koitin 3 kerroksella niin ensimmäinen pissa jo tullu läpi.. Ku nois kaikis vaipois ei oo sitä kangasta mikä ei päästä läpi, on siis itse tehtyjä suurin osa noista pienemmistä.. Täytyy vielä koittaa noita all in one vaippoja että miten ne pitäis.. jos ei pidä, mun puolesta saa kestot jäädä tähän kokeiluun :D Muutenki vähä tuntuu hullulta ku tuo imu tekee nii "paksun" tuosta vaipasta ku on tottunu noihin pampersin ohkasiin vaippoihin :) Katotaan katotaan.. ois se kivaa saada onnistumaan nii sais ite tehä, ja ku e on vielä niin ihania kuosia mitä kankaisiin saa <3 
 
Rottis:
Täällä meillä ollut pojalla käytössä alkuun sisätäyttövaippoja ja sisävaippoja, jonkun tsi ja sit myllymuksujen ja mannamaan ja sit kuorivaippa tottakai, aika paljon niitä vanhojen äitiyspakkausten imsevimse-kuoria ja sit muutamat muun merkkiset. Ne toimi varsinkin alussa kaikkein parhaiten kun saa niin napakan paketin. Noi on meillä ihan pomminvarmoja kun vaan asettelee hyvin. Nyt kun poika on 5vk ollaan viikon verran käytetty pul-taskujakin ja nekin alkaa pitää jo ihan hyvin. yöks en uskalla vielä laittaa kun tosiaan niitä reisimakkaroita ei vielä oikein löysy ja poika nukkuu suurimman osan yöstä kyljellään jolloin helposti falskaa reisiaukoista. Myös Disanan nauhavaippoja on nyt käytetty muutaman kerran pienellä lisäimulla ja hyvin on toiminu, vähän joutuu vielä harjotella sitä laittamista että saa reisistä tarpeeks kireelle mut ei oo pahasti falskannu vielä. Noi on ainakin tosi halpoja ja menee koko vaippaiän, vähänku harsoja mut ei tarvii niin viikkailla päälle :) Villahousujakin on käytetty välillä, varsinkin nauhavaippojen kanssa kun tulee niin pehmonen paketti :)

Noista painaumista, vauvoillehan tulee painaumia iholle tosi herkästi kun iho on niin ohut, meillä ainakin välillä on painaumat sukanvarsistakin ja imettäessä jos pään alla on harso, jää poskiinkin punaiset painaumat. Kun lapsi ei valita vaippoja ja iho on kuitenkin siisti ja ehjä, en huolestuisi vaippojen painaumista :)

Joval, laita ihmeessä kuorivaippa noiden sisävaippojen päälle, eihän ne muuten pidä! Jos siis oikein ymmärsin että vaipoissa ei kosteussulkua ole eli ihan kankaisia sisätäyttövaippoja vaan? Jos sulla on äitiyspakkaus, siinä tuli yhdet kuoret ja kirppareilta ja huutonetistä esimerkiks löytyy halvalla lisää. Kun sisävaipassa on kuori päällä, se pissa leviää koko siihen kankaaseen eikä hulahda suoraan vaan läpi ja sillon ei tietty sitä imua niin paljon tarvitse. Ootko käyny tuolla kestovaippainfon sivuilla lukemassa vielä? Mua ne sivut autto hirveesti kun sai semmosta ihan perustietoo vaippojen materiaaleista ja toiminnasta.
 
Miten usein teillä kestovaippoja käyttävillä täytyy vaippoja vaihdella? Meillä on tarkoituksena myös siirtyä kestoihin, nyt kun kaikki muu vauvelinhoitoon liittyvä alkaa olla ainakin jotenkin hallussa. Mulla on hankittuna valmiiks noita Imse Vimsen kuorivaippoja, joita ajattelin käyttää harsojen ja riisipaperin kanssa, sitten on lisäks muutamia taskuvaippoja ja joku all in onekin. Ollaan vaan funtsittu sitä, kun tuo pikkuinen kakkaa jokaisen ruokintakerran jälkeen paljon ja pissaakin tulee kovin usein (monesti kyllä hoitopöydälle, kun vaippa on riisuttu just pois eikä uutta olla vielä laitettu), että pitäiskö vielä odottaa ennen ku aletaan kestoileen. Nyt on ollu pampersin ja liberon ykköskoon vaippoja vaihdellen, ja ne ei oo falskannu ollenkaan. Vaippaa pitää vaihtaa joskus kymmenenki kertaa päivässä, keskimäärin ehkä 6-8.
 
pikkuruu, meillä on keskimäärin varmaan muutaman tunnin vaihtoväli päivisin, öisin menee semmosen 7tuntia ehkä, eli puolenyön maissa laitetaan vähän paksumpi vaippa ja aamulla vaihdetaan jos ei sitä ennen valittele. Me alettiin tosiaan kestoilemaan heti ja kyllähän siinä alussa sitä kakkaa turahtelee koko ajan, mut voisitko ajatella että osakestoilisitte alussa? Eihän joka vaipan tarvii olla kesto, voihan kertsejäkin käyttää vaikka puolet päivästä :) Mää aattelin alussa että jos käyttää yhdenkin keston päivässä niin se on 365 vaippaa vuodessa vähemmän kaatopaikalla!
 
Pikkuruu: Tuo kymmenen kertaa päivässä kuullostaa melko vähältä :D Meillä vaippa vaihdetaan hieman useammin, kestoillaan siis päiväisin ja kertsejä käytetään öisin ja jos lähdetään jonnekkin. Nyt kun kakkaa ei oikein ole tullut niin vaippoja ei ihan joka välissä tarvitse olla vaihtamassa... Jos poika on hereillä niin vaippa vaihdetaan ehkä tunnin välein, semmoset kolmen tunnin päikkärit nukkuu kestoilla kyllä ihan valittamatta :) öisin vaihdan kerran tai kaksi kun pissaa niin paljon ja vaippa on aina tosi painava. Päivällä vaihdan vaipan syötön jälkeen, kun usein syötöllä kumminkin pissaa/kakkaa vaippaan. Iltasisin ennen yöunille menoa ja keskellä yötä vaipan vaihdan ennen syöttöä niin ei pikkuinen piristy ja nukahtaa uudestaan sitten helposti, tissillä kun tulee aina väsy :)

En kyllä tiedä mikä imuyhdistelmä olisi paras kun tuntuu että aina kestovaippa on tosi märkä kun sen vaihtaa. Kokeiltu on bambua, froteeta, mikroinserttejä... Ehkä seuraavaksi pitäisi hommata hamppuimua kun se kuulema levittää kosteutta paremmin kuin esim. bambu, jonka muuten pitäisi imeä hyvin...Korjatkaa jos olen väärässä :)
 
Kiitokset vastauksesta Simppu ja Rottis! Mehän aloitetaankin sitten kestoilu osakestoilulla :D Siinä sitä oppii varmaan samalla valitsemaan sopivat vaippayhdistelmätkin. Ja hyvä vertaus tuo että yksiki kesto päivässä tekee tosiaan 365 kappaletta pienemmän jätevuoren vuodessa. Helposti muuten käy niin että jos ei aloita kokeilua nyt niin yhtäkkiä vaippakausi onkin ohi ennen kuin huomaakaan ja kestot seisovat käyttämättöminä laatikossa. Jee, raportoin sitten kuin sujuu!
 
Takaisin
Top