Kestovaippailua

JN89

Piirimestaruustason postaaja
Marraskuunmammat 2014
Onko kuinka moni suunnitellut alkavansa kestovaippailemaan? Itselläni on muutama ystävä ja työkaveri kestoillut ja olen siitä kuullut lähinnä vain hyvää. Itse siis aion kestoilla ja olenkin jo hankkinut edullisesti nb-vaippoja (14 sisävaippaa ja 5 ulkovaippaa), muutama sisävaippa tarvitsee vielä hankkia. Lisäksi olen ostanut viime vuoden äp:n kestovaipan. Suunnitelmissa on kesäloman aikana tilata ebayn kautta taskuvaippoja 5-16kg eli neppareilla koko- muutetaan ja itse ompelen imut vaippoihin.

Mieheni oli alkuun kestoilua vastaan, mutta nyt jo itse kysyy, että miten näitä huolletaan, kun eihän nää mene roskiin. Ja anoppikin oli innoissaan, kun kestoilusta kerroin, kun hänen aikanaan ei vielä näin hienoja vaippoja ollut.
 
Mä aion kokeilla kyllä. Saan ystäviltä ja tutuilta X-määrän kestoja, yhtään en oo ite ostanut. Alussa käytän takuuvarmasti kertsejä ja niillä meen sit varmaan tyyliin kyläilyreissutkin. Ystävien toimista viisastuneena en aio kestoilla ihan alussa, ekan lapsen kanssa, kun on muutenkin niin paljon oppimista ja sitä vaippaa saa tosissaan vaihtaa. Monella jääny kestoilut siihen, kun ei oo sit alussa pystyny siihen ja on tästä lannistunut. Mää pelaan varman päälle... :P
 
Kyllä meilläkin tulee oleman alussa varalla kerttiksiä ja jut noille kyläreissuille, niin tule ongelmaa, että missä kakkavaipat säilyttää ilman haju- ja tahrahaittoja.
 
Olen ajatellut ainakin kokeilla, asettamatta itselleni paineita. Tavoitteena että jos päiväsaikaan kotona kestoilla, yöllä ja kylillä kertseillä. Mutta olen kyllä Täysin kujalla noista vaipoista vielä. Yksi ystävistäni lupasi antaa pienelle sopivia kestoja ja neuvot niiden käyttöön, joten kynnys kokeilla on matala kun ei maksa mitään. :)

Kertokaa toki muutkin vinkkejänne. En esimerkiksi ymmärrä että mitä palapelin palasia niihin tarvitaa, imuja ja kuoria ja mitä lie? Käsittääkseni on myös all-in-one kestoja? Ommella en osaa, joten itse tekeminen on poissuljettu vaihtoehto.

Yksi juttu vielä. On olemassa villaisia kestovaippoja? Milä ihme niiden funktio voi olla? En keksi hankalammin pestävää vaippamateriaalia, ja eikö villa kutita vauvaa? Ja märkää villaa päällä, yäääk... o_O
 
Mulla kanssa on pieni kiinnostuksen poikanen herännyt kestoiluun. Mutta olen kyllä kanssa ihan pihalla näistä, eli aivan perusjutuista pitäis aloittaa opiskelu... o_O
 
Olen käyttänyt molemmilla lapsilla kestovaippoja ja tarkoitus olis käyttää tällä tulokkaallakin. Tällä nuoremmalla selkeästi enimmäkseen kestoja. Esikoisen kanssa oli välillä aika raskasta vauva-aikaan, koliikkia, mutta etenkin kun tuli isommaksi, käytettiin enemmän ja enemmän kestoja. Mä tykkäsin kyllä, eikä mieskään kummemmin valitellut. Ei etenkään, kun huomasi ollessaan osittaisella hoitovapaalla kuopuksen kanssa kotona, millainen vaippavuori roskaa kertakäyttöisistä äkkiä tuleekaan...

Kuitenkin meillä on ollut kertikset käytössä siinä rinnalla aina tarpeen mukaan. Ei siitä mitään paineita minusta kannata ottaa. Mutta kun hommaan pääsee käsiksi ja löytää itselle sopivimmat vaippavaihtoehdot, niin ei se minusta mitään erityistä vaadi, eikä tunnu vaivanloiselta. :)
 
Yksi juttu vielä. On olemassa villaisia kestovaippoja? Milä ihme niiden funktio voi olla? En keksi hankalammin pestävää vaippamateriaalia, ja eikö villa kutita vauvaa? Ja märkää villaa päällä, yäääk... o_O

Siis hahtuvahousut. Niitä käytetään kosteutta imevien sisävaippojen kanssa. Oon itse tehnyt kahdet isommat ja kahdet pienemmät tällaiset hahtuvavillalangasta, meinaan tehdä joitakin muitakin villahousuja tms. lisäksi koska villaa mulla on viel vaikka kuinka. En mä tiedä mikä tossa sen vaikeammin pestävää on :D Toi villa on sellasta että siinä on villarasvaa, eli lanoliinia, joka on myös hyvää vauvan iholle. (Mä teen ihan semmosia "lappuja" myös raakavillasta ihonhoitoon.) Ennen ku housut otetaan käyttöön, niille tehään ns. käyttöönottopesu, jolloin ne huopuu, ja pitävät pissaa hyvin. Villa on :Heartred - oon tehny raakavillasta myös jo petarin pinnasänkyyn!

Harmi jos mun vauva onkin villalle allerginen... :D
 
Ok. Kiitos selvennyksestä Lilliputtis, näin sitä oppii uutta. Mulla vaan jää aina pyykkikorissa kaikki täysvillaiset vaatteet kuten villasukat odottamaan sitä kuuluisaa "Jotakin toista päivää" kun olen ajatellut että kaipaavat käsinpesun tai koneen villaohjelmaa ei viitti yhden sukkaparin takia pyörittää. :) Ja omalla ihollani villa kutittaa paljasta ihoa vasten (paitsi sukissa),mutta ehkä toi hahtuva on pehmeämpää?

Kertokaa vaan lisääkin kestoista, lähtien vaikka niiden erilaisten vaippatyyppien eroista. Ja ihan saa rautalangasta taivuttaa tyyliin: " Kun se vauva makaa siinä hoitopöydällä pestynä ja pylly paljaana otetaan kappale x ja laitetaan se kappaleeseen y jne..." Siis että mimmonen askartelu niiden pukemisessa on kertseihin verrattuna jne. :grin:grin:grin
 
Hahtuva on joo tosi pehmeetä, mutta kylhän joitain sit ärsyttää pehmosimmat vauvalangatkin.. Ei voi tietää ennen ku kokeilee. Toi rasvanen lampaanvilla tosiaan tekee kyl ihollekin hyvää. Mä värjään lankoja kasveilla ja oon jopa näitä itse värjäämiä uskaltanut villaohjelmassa pyörittää. Vauvalle tehdyt tavarat onkin pakko koneessa käyttää, ettei vaan mittään ylimääräsiä niihin jää :)

Mä kyl kaipaan kans ihan rautalankaohjeita kestojen käyttöön, ei ole tietoa ei.
 
Täälläkin kiinnostaisi kestovaippojen käyttö :) mut hyvä pointti toi ettei heti kärkeen lähde "masentuu" kun on paljon uutta tulossa :wink Lisää infoa täytyy hankkia jotta pääsee perille.. koska ihan sama fiilis täälläkin kuin Tinja79 :eek::grin hehe!
 
Mä en esikoisen aikaan edes kokeillut kestoja, mut kuopuksella täyskestoiltiin syntymästä asti sinne kunnes 2-vuotiaana oppi kuivaksi. Mummulassa oli kertsivaippoja, mut me ei käytetty itse semmosia ollenkaan :) Halpaa, helppoa, ekologista ja hyvännäköistä (siis nättejä vaippoja) :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Itsekkin olen pikkuhiljaa saanut pääni selvitettyä kestovaippojen suhteen. Varsinkin, kun on saanut eri malleja hypistellä omissa käsissä. On nb-vaippoja, all-in-one eli kaikki samassa paketissa ja toimii kuin kertakäyttövaippa, sisä- ja ulkovaippoja sekä lisäimut. Ja ne omat suosimat taskuvaipat. Ulkovaippa, jonka sisälle laitetaan vauvan tarpeen mukaan imuja sisäkankaan ja ulkokankaan väliseen taskuun.

Kannattaa tutustua kestovaippayhdistys.fi sivustoon. Siellä on kattavat infot eri vaipoista ja materiaaleista. Ja tosiaan kokeilemalla löytää omalle lapselle sopivat yhdistelmät.

Itseäni kestoilussa houkuttelevat kauniit kuosit ja edullisuus. Kirppiksiltä löytyy hyväkuntoisia, lähes uudenveroisia kestovaippoja, kunhan vaan jaksaa tonkia. Itse maksoin noista nb-vaipoista yhteensä 17€. Joitain voi vierastaa ajatus käytetyistä vaipoista, mutta enhän tiedä kuinka montaa kertaa kirppikseltä ostamani body on ollut yltäpäältä ulosteessa. Ei nyt ihan sama asia, mutta ymmärrätte varmaan pointtini :)
 
Mä sain tänään ImseVimsen vaippoja kaverilta ilmaseks. Kuus kuorta ja 23 sisävaippaa, mitä sen äiti on silleen tuunannu että niissä on tarrat - pysyvät paremmin. Oli siinä yks taskuvaippakin mukana. Jotenkin selkeni tää touhu tosi paljon kun pääs noitaki tutkimaan. Noi on kaikki valkosia, ehkä mieskin jotenki tän asian nyt mielsi paremmin ku huomas et ne tosiaan EI ole täynnä jotain vanhoja kakkajälkiä :D
 
Mä yritin kestovaippailla esikoisen kanssa, mutta lopetin sen lyhyeen kun joka kerta vaippa oli läpimärkä ja falskannut vaatteet ja sängyn märäksi. Mä kyllä käytin lisäimujakin, mutta joku siinä vaan meni pieleen.
 
Mie oon kestottanut meijän kaks lasta ja aion tulevallakin käyttää. Yöllä ja kyläreissuilla oon käyttäny kertsejä. Ihan pienellä vauvalla oon käyttäny imuna harsoja ja siihen päälle hahtuvahousut. Hahtuvahousujahan ei tarttee pestä joka kerta vaan kuivattelee vaan välillä ja vasta kun ruppee haisemmaan pissalle laittaa pessuun. Toki jos mennee kakkaseksi, niin pittää pestä. Sit vähän isommalla oon tykänny käyttää sisävaippaa ja vaippakuorta. Taskuvaipat on toiminu meillä vasta kunnolla isommalla, mut johtunu ehkä siitä että ovat olleet niin rimppakinttuja.
 
Astra, joku tosiaan on mennyt pieleen :) Jos on lisäimujakin ollut, niin veikkaan et vaipat on olleet vääränmallisia ja falskanneet reisistä, se on aika yleistä. Ruipelolle pikkusille taskuvaipat ei ole välttämättä se paras vaihtoehto ollenkaan. Itse siirryn niihin vasta kun muksu on vähän vanhempi ja pyöreämpi, ekat kuukaudet mentiin harsoilla tai sisävaipoilla villahousujen kera :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mä sain työkaverilta pussillisen kestovaippoja ja harsovaippoja, mutta en ole niin tarkkaan ehtinyt vielä perehtyä niiden käyttöön. Taskuvaippoja, imuosia ja harsoja pussissa ainakin oli. Mulla on pieni kerä hahtuvalankaa jäljellä lankavarastossa, siitä varmaan vois tehdä tällaiset vaippahousut:
http://www.novita.fi/cms.php?cms_cname=neulemallisivu&nlm_id=94836

Ymmärsinkö siis oikein että ihan vastasyntyneelle voi käyttää harsovaippaa ja tuota hahtuvaista vaippahousua päällekkäin, ja that's it? Oon kyllä niin pihalla, onneksi kesäloma alkaa ja ehtii vähän opiskella tätäkin aihetta. :)
 
Mä tyykäsin käyttää pienellä harsoja (+lisäimu tarpeen mukaan) ja päälle vaippakuori ja isommalla taskuvaippoja samojen imumateriaalien kanssa. Hyvänlaatuiset harsot ja monet imut toimivat käytettyinä paremmin kuin upouudet. Imukyky paranee ja materiaali pehmenee, mikä on tietysti mukava vauvalle. Mä tykkäsin ihan pienellä käyttää harsossa kolmiotaitosta. Taskuvaipassa sitten harso taiteltuna suorakaiteeksi.

Ostin työkaverilta kolmen lapsen "jäämistöstä" ison kasan erilaisia imuja ja kuoria. Naruvaippoja en oikein koskaan oppinut käyttämään. Eniten tykkäsin harsoista. Ne voi taitella juuri sopiviksi ja helppo ja nopea kuivattaa pesun jälkeen. Yksi froteinen sisävaippa mulla oli, mutta se oli kovin paksu ja jäykkä ja meni koppuraiseksi pesun jälkeen. Sitä en juuri käyttänyt, mutta muutama bambu- ja luomupuuvillainen sisävaippa on - ihan ok. Lisäimuja oli erilaisia mikrokuituisia (tykkäsin), bambusta (ok, mutta jäykkä verrattuna mikrokuituun), vanhoista froteepyyhkeistä leikeltyjä (ok), flanellia ym. Näitä voi helposti tehdä itse lisää just esim. vanhoista pyyhkeistä.

Tuohon falskaamisasiaan tosiaan vaikuttaa juurikin, jos on kovin hoikat jalat vauvalla, jolloin voi joissain vaippamalleissa olla haasteellista saada kuori tiiviisti puettua. MIehellä myös falskaili vaipat, kun hän puki ne vähän huolimattomasti vauvalle siten, että harso jäi osittain siihen kuorivaipan ulkopuolelle esim. nivustaipeen kohdalta. Pitää siis katsoa, että imumateriaali on tiiviisti kuoren sisäpuolella.
 
Kiva lueskella muiden kokemuksia ja sen perusteella yrittää löytää itselleen sen sopivan vaihtoehdon. Mahdollisuuksia, kun on niin monia.
 
No meillä ei kyllä eskoinen ollut kovin hoikkajalkainenkaan, yli neljäkiloinen kun oli. Ja toki sitä pissaakin tuli paljon varsinkin kun poika nukkui yhteen mittaan n.10h yöunia. Mutta mä en kyllä muista millaisia vaippoja mulla oli...oliskohan ollut jotain all in one ja siihen lisäimuja. Mutta harsoja en ole taitellut, koska ajattelin sen olevan "vaikeaa".
Mutta avoimin mieli otan kyllä suosituksia ja neuvoja vastaan, jos vaikka koittaisin taas että miten kestoilu onnistuisi.
 
Takaisin
Top