Kestovaippailu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ......
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kirpparilta mä oon ostanu, mut luulis torista tai huutiksesta ehkä myös löytyvän :) Muistaakseni ihan prismassakin myydään jtn kuoria.

Kyllähän sitä pientä osviittaa saa vauvan tuntemuksista ku miettii miltä itsestä tuntuu pitää pikkuhousuissa sidettä, hyi hele! Mulla ei iho kestänyt yhtään, vaikka jälkivuoto jo loppunu aikaa sitten ni silti vieläki haavoja/ihottumaa alakerrassa :( Normaalisti mekkojen aikana käytän kuukuppia, aivan mahtava vekotin! <3

Meidän pieni tuntuu kyllä välillä protestoivan kestovaippaa ja mietin että tuntuuko se iso mötikkä ikävältä kun ei pysty vapaasti taivuttaan jalkoja. Noi imut kun on kuitenki aika isoja. Esim imsevimsee käyttänyt. Tiukalle pitää kuitenkin tarrat laittaa, ettei tule ohivuotoja. Miten teillä? Vinkkejä? Miten esim liinassa, kun tuo vaipan reuna painaa reiteen :/

Monet valmiit imut onkin melko paksuja ni oon ite ommellut ohuempia. Bambucollegesta ja tencelistä ompelin semmosia isompia suorakaiteen muotoisia yksinkertaisia imuja ja sit kaksinkertasia valmiita inserttejä. Ei tuu niin paksu paketti ku valmiilla imuilla. Onks sulla mahdollisuutta modata imuja? Jo pieni kavennus haarakohtaan auttaa kummasti :)

Ootko kokeillu taittoimuja? Meillä ei niitä ole, mutta luulisin että niillä saisi paketista sopivamman. Painauma jäljet on kyllä inhottavia mutta eikai niiltä voi välttyä. Kannattaa ehkä vaihdella erilaisten kuorivaippojen välillä jotta ei ainakaan kokoaika samaan kohtaan paina.

Jes, meillä on nyt täysikestoilulla menty viikko! Ihottumaa pitää kokoajan lykätä bepanthenilla, mutta tämä vaiva oli kertiksissäkin. Välissä on riisipaperikin josko helpottaisi. Mulla on paljon erilaisia vaippoja kirppiksiltä, pääasiassa taskuja, sit mio bambinon kuoria ja paksuja taittoimuja ja muutama aio. Imut taskuihin on bambua, hamppua ja äp:n mikrokuitua (minusta huonoin). Kaverilta sain lainaan imset, mutta en oikein diggaa niistä flanelleteista kun musta ne on hankala laittaa (ohjeita sisävaipan taittoon?) Jonkin verran on meillä falskannut vaipat lahkeesta, taitaa olla osa liian löysiä vielä reisistä. Yövaipaksi ostin Nallen tuhti-sisävaipan joka on kyllä huippu imukyvyssään. Seuraavassa koossa hankin ehdottomasti aio:ja :) niin helppoja! Mikä teidän mielestä on paras aio?

Kakkavaipat ainoastaan huuhtelen ja sit kuivaan kaikki vaateritseillä kylppärissä. Kone pyörii kun vaipat loppumassa n. 2-3 päivän välein.
Mä oon surutta kuivannut kaikki rummussa eikä mielestäni sillä ole näissä nykyisissä koneissa merkitystä. Musta on ihana taitella vaipat aina valmiiksi kaappiin, on jotenkin terapeuttista :)

Mä oon nyt muutaman päivän kokemuksella tykännyt imse vimsen aio-vaipoista. Kuivuvat nopeasti ja saa lisättyä helposti imua tarvittaessa. Huonona puolena se, etteivät ole kuivapintaisia, vaan joutuu kuivaliinan lisäämään. Mulla ommeltuna semmosia tiimalasin muotoisia coolmax+harso yhdistelmiä, sopii noihin ja muihinkin vaippoihin, joissa ei kuivaa pintaa.

Meillä kans kaikki vaipat kuivataan rummussa, eivät miksikään ole menneet.

Meillä ollut rumpu nyt rikki viikon verran. On pikkasen hankaloittanut, kun meillä pienimpiä vaippoja vaan sen verran, että päivittäin pitää pestä, että riittävät. Pesuohjeitten mukaan olen osan jättänyt rummuttamatta, eikö teillä sitten ole mennyt imukyky, kosteussuoja tms. pilalle, kun ootte rummussa kaikki kuivanneet? Uskaltaisikohan itsekin, sitten kun uusi kone saadaan... Meillä kanssa falskausta nyt ollut, pitänee lisätä imujen määrää. Kohta voidaan alkaa sovittelemaan seuraavia vaippoja, kun poika lähentelee viittä kiloa :)

Ei oo vaipat mikskään menneet rummussa kuivatessa. En kyllä muutenkaan kattelen pesuohjeita, kaikki vaan 60 asteen pitkällä ohjelmalla pesuun ja kuivaus rummussa. Oon laiska :D

No niin. Just kun ehin päästä tähän vaippailuun kunnolla kiinni ja falskitkin väheni.. Mitä ihmettä mä teen vaippaihottuman kanssa? Joka kerta siis laitetaan bepanthenia ja pidetään silkkipaperia välissä. Vaippa vaihdetaan n. kahden tunnin välein, lähes jokaisessa on vähintään pieni turaus kakkaa. Vältän turhaa vesipesulöträystä ja nämä pikkuturaukset puhdistan kostutetulla vanulapulla jonka jälkeen taputtelen kuivaksi pyyhkeellä. Ja ihottuma vaan lähtee pahenemaan. Tänään ja eilen laitoin lääkärin ohjeesta sibicortia, jolla aiemmin ihottuma parani. Silloin tosin oli kertsit hoitoajan. Sibicortia ei saada käyttää kuin tolleen kertaluontoisesti. Ilmakylpyä on taas illalla. Löytyisikö muita vinkkejä? :/ Nyt laitoin taas Muumikertsin kun en enää muuta keksinyt..

Sinkkivoide ja ilmakylvyt. Nukuttaminen ilman vaippaa jos tosi paha ihottuma. Yöks vaan viereen kosteussuojia sänkyyn ja lakanoita&harsoja, pari harsoa peitoksi. Vaippa kannattaa vaihtaa aina heti ku pissi tullu ni ei jää hautumaan. Kannattaa myös jtn kevyempää voidetta kokeilla välillä bepanthenin sijasta ni hengittää iho paremmin. Tommosilla seteillä meillä menty jos ihottumaa tullu.

Mitosyl voide ostoksille apteekkiin. Parasta voidetta vaippa-alueelle. Vinkin sain siskolta ja hyväksi todistettu meidänkin vauvan pyllyn kohdalla.

Kiitos Mush!! Jo kaksi voitelua Mitosylia ja iho näyttää paljon paremmalta, ihmevoidetta! Eilen myös ilmakylpyiltiin pitkään. Loppui siihen kun ukkeli laski salakavalasti löysät äitin syliin. Mies nauro vaan kun huusin kumpaa tuli :D

Neuvoja kaivataan! Tähän asti on kestoilu sujunut vain ajoittaisilla vaipan falskauksilla, mutta nyt saa yhtäkkiä joka kerta olla koko vaatetusta vaihtamassa! Poika siis noin viisi kiloa ja käytössä olleet imse vimset kuorineen, äp-pakkauksen liila ja vanhan pakkauksen oranssit vaipat sekä muutama muu pieni taskuvaippa. Päättelin, että tarvitaan lisää imua, mutta sitä kun lisää, niin vaipat höröttää lahkeesta. Isommat vaipat ei vielä käy kun on ihan liian löysiä. Imset on ollu melkeinpä parhaita hyvien kuorien ansiosta, mutta ne imut alkaa käymään pieniksi. Oon nyt ihan pulassa, kun vanhoilla imupaketeilla tulee pissat yli ja lisäimujen kanssa lahkeesta. Vinkkejä?

Ei kai se auta ku isompia kuoria tilalle? Meillä vähän samaa ongelmaa joidenkin taskuvaippojen kans, mutta yritetty vetää se etuläppä mahdollisimman ylös sieltä ulommista reunoista ni kiristyy ne reisikumpparit. Ja nopeeta imua, eikä fleeceä kuivapintana ni jotenki saatu pitämään.

Eli siis isompiin vaippoihin vaikka reilummin imua ja asettelee ajan kans ni saattavat tuurilla pitää :)

Meillä loppui falskit lähes kokonaan kun hommasin laadukkaat hitaat imut nopeiden kaveriksi. Riittää esim yksi mikrokuitu äp:n imu ja sen alla yksi taitto- tai tiimaimu bambua/hamppua. Imee todella paljon enemmän :) meillä pojulla kans 5kg ja ne pelkät imsen sisävaipat vuotaa lähes aina jo 1h kohalla. Äp:n Totsbotsit ja Pilvi-vaipat on muuten meillä varmimmat vaipat tällähetkellä, onneksi niitä on eniten :)

Takaisin