Kestovaipoista

suvitus

Piirimestaruustason postaaja
Ehkä olen vähän ajoissa tämän kanssa, mutta tähän siis keskustelua kestovaipoista!

Meillä on hartaana toiveena pärjätä pääosin kestovaipoilla, esikoinen siis tulossa. Syyt lienevät päivänselviä, lähinnä ekologisuus, taloudellisuus ja osittain myös ajatus muoviin kääritystä lapsesta häiritsee. Olen jonkin verran ottanut jo selvää erilaisita vaipoista ja huhhuh kun siihen suohon uppoaa! Vaihtoehtoja on niin paljon! All in one -vaipat ollaan käytännössä hylätty jo ajatuksena pitkän kuivatusajan vuoksi (pienenpieni kylppäri!). Äiti alkoi jo tekemään pyynnöstäni yksiä villahousuja, jos alkuun pärjäisi harsoilla ja villiksillä (vaikka ajatus villahousuista kosteudenpysäyttäjänä ja kesähousuina on edelleen vähän erikoinen, mutta uskon lukemiini hyviin kokemuksiin).

Mites muilla?
 
Mä tykkäsin käyttää Imse Vimse -kuoria ja imuja ensimmäiset viikot, ehkä pari kuukautta pärjättiin niillä. Sain niitä mun kaverilta. Niihin kuuluu omat kevyet imut ja sinne voi myös lisäillä imuja.

Mä tykkäsin bambusta imumateriaalina. Silloisessa 2010 äitiyspakkauksessa tuli mun lemppari-imut, joita sain myös tutulta, joka ei tykännyt niistä.

Itse en villahousuja käyttänyt pelkästään juuri ollenkaan. Aina päiväunille puin "vaippapaketin" päälle villahousut imemään kosteutta ja suojaamaan, myös toki lämmittämään. Pelkästään villahousut mun mielestä päästi virtsaa läpi, ei toiminut mulle.

En käyttänyt imuna harsoa paljonkaan, koska se on jotenkin niin karhea joten sen käyttö vähän siksi tuntui vaikealta itsestäni vauvan ihoa vasten. Kyllä aluksi taittelin harsoja imse vimse kuorten sisään muistaakseni ja ihan hyvin se toimi. Ehkä vauvakin alkoi protestoida harsoa isompana..

Mulla siis käytössä oli erilaisia systeemejä. Vaippakuori ja siellä sisällä kestovaippa ilman kosteutta pitävää pintaa esimerkiksi. Ja mahdollisesti myös lisäimu. Mä tykkäsin muistaakseni kotimsisista Muksun vaipoista (onkohan tuollaista tuotemerkkiä..siinä oli sellainen apinakuosi yhdessä). Ne oli hyvän kokoisia mun pojalle.

Mutta se oli kiva, kun sain mun kestohurahtaneelta ystävältä paljon aloitusjuttuja (hänen vauva oli silloin 6kk). Pääsin niillä kivasti alkuun. Mä ostin paljon vaippoja kestovaippa ry:n kestovaippakirppikseltä. Olen tosi huono ostamaan netistä, kun mun pitäis nähdä tuote että hahmotan onko se "mun vauvan muotoinen ". Siksi noi kestovaippakirppikset oli mahtavia ja HALPOJA!

Ja tottakai yritin myös VVV:tä. Ei toiminut ollenkaan. Kuten kerroin mun vauvalta tuli paljon virtsaa ja usein. Sitä ei pystynyt mitenkään ennakoimaan. Yöunet meni joitain hassuja kokeiluja lukuunottmatta kertsivaipoissa, koska en olisi todellakaan jaksanut vaihtaa vaippaa öisin tunnin välein. Siis muutenkin käytin kertsejä tilanteesta riippuen, kun tota virtsaa vaan tuli niin paljon, että olisi ollut hölmöä pilata omat kyläilyreissut tai jotkut matkat sillä että koko touhu menee vaan vaippaa vaihtaessa. Toki äitilapsitapaamisissa me käytettiin kestoja kun vaippoja oli kiva vaihdella yhdessä vaikka olkkarin lattialla muiden äitien kanssa.

Mut jos vaikka lähdin kahvilaan saattoi olla kesto päällä ku lähdettiin ja kävin vaihtamassa sen kertsiin veskissä tai jotain. Kotona me kestoiltiin ja pidin myös paljon vaipatta vauvaa. Kokonaan päiväkuivaksi poika oppi kaksi ja puolivuotiaana.
 
Meillä esikoisen kanssa aluksi käytettiin pääasiassa pelkästään harso+villahousu/kuorivaippa settiä, lisäks meillä oli muutama pieni ja suloinen sisätaskuvaippa ja niiden päällä sit lähes poikkeuksetta villikset. Meillä ei koskaan ollut ongelmaa, että villahousut olis kosteutta päästäneet läpi. Tykkäsin ihan täysillä! Kun esikoinen oli vähän isompi ni meillä oli melkeen pääasiassa vain niitä sisätaskuvaippoja + jonkinlainen kuori siihen päälle. Ja loppu vaippa-aika menikin sitten PUL taskuvaipoilla ja nekin oli ihan mahtavia. Henkilökohtaisesti vihasin imsevimsen niitä flanelletteja ja niitä meillä käytettiin lähinnä lisäimuna satunnaisesti.

Pääasiassa meillä vaipan täytteenä oli harso+jonkin lisäimu (bambu, villa, frotee...) erimallisina. Meil oli muutama imu myös zorbista ja ne oli todella hyviä, vihreä varis niitä valmisti silloin joskus 2010 paikkeilla, mut hän on laittanu pillit pussiin.

Tällä kertaa mennään varmasti aluksi myös harso+villis yhdistelmällä. VIlla kun on siinä mielessä tosi kiva materiaali, että on talvella lämmin ja kesällä vilponen. Ei siis tule hiki vauvelille vaik villikset olisikin jalassa. Lisäksi ajattelin koluta kirppareita hyvien vaippalöytöjen toiveessa :wink Toki muidenki vauvatavaroiden. Villikset tulee varmaan aikalailla omilta puikoilta ja läheisten neulojaystävien puikoilta :)
 
Täällä myös toiveena/ajatuksena käyttää mahdollisuuksien mukaan pääasiassa kestovaippoja. Meilläkin esikoinen tulossa. Lähipiirissä ei ole ketään, kuka olisi käyttänyt, joten tietoa on täytynyt etsiä lähinnä internetin ihmeellisestä maailmasta. Opettelua riittää! :wink Tämäkin on taas niitä asioita, joissa on niin monta versiota ja mahdollisuutta toteuttaa. Yksi tykkää toisesta ja sama ei toimikaan toisessa perheessä.
 
Käly tahtoo tilata meille asuinmaastansa käsin ison paketin samoja vaippoja, kun ovat itse käyttäneet, joten meidän vaippapohdinnat aikalailla ratkesi sillä! Ovat huuurjan paljon halvempia siellä, olivat laskeskelleet, että koko vaipan imuineen saa noin 4 eurolla. Noita tulee meille nyt tosiaan melko paljon, ja sit oon siskoltani saanut jonkin verran ihan pikkuisia vaippoja (ei sit lopulta käyttänyt kestoja ollenkaan, mut oli kavereiltaan saanut jonkun verran etukäteen), niin ei meidän tarvitse miettiä muiden ostamista ainakaan ennen ku muksu on pihalla ja nähdään miten noilla pärjätään. Tämä olikin se isoin (vaunujen ohella!) miettimistä aiheuttanut asia, joten onpahan sekin ratkaistu ja voidaan tosiaan keskittyä vaunupanikointiin :D

Oletteko mitä ajatelleet kuivaamisen osalta? Meillä on tosiaan ei-mikään-valtava kerrostalokämppä 1950-luvun talossa, eli kylppärissä ei ole mitenkään ruhtinaallisesti tilaa. Eikä kuivausrumpua omisteta. Yritetään jostain etsiä sellainen pikkuinen kuivausteline, jonka saisi mahtumaan suihkutilaan, ettei vaippojen tarvitse aina koristaa olohuonetta.. Entäs vaippapyykkikori? Millainen ratkaisu on kokeneilla osoittautunut parhaaksi pyykkiä odotteleville vaipoille?
 
Esikoisen kans asuttiin vanhas omakotitalos ja meil ei ollu kuivuria, hyvin kuivui harsot ja vaipat, tosin meillä sillon PUL-taskuja aika paljon ja niissä ihoa vasten oli coolmax, eli kuivui aika nopsaan. Tällä hetkellä asutaan kerrostalossa eikä tosiaan sitä kuivaria ole edelleenkään. En tiedä miten saadaan vaipat kuivaksi, mutta toisaalta.. Onneksi on kesä ja pyykkitelineen voi lykätä parvekkeelle ehkä ne vaipat siinä kuivuu paremmin? Ihan pienellä ei PUL-vaippoja varmaan hirveesti käytetä.
 
Meillä kans aiotaan kestoilla! Sekalainen sakki on vaippoja kertynyt varastoon, kun oon paljon saanut kavereilta ja muutaman uuden ostanut itse. Alkuun meillä on ImseVimsen flanelletteja ja kuoria, lisäksi löytyy harsoja ja villahousuja. Muutamat taskuvaipat löytyy ja all-in-one yhdenkoon vaippoja myös! Esikoinen tulossa, niin katsotaan sitten toukokuussa tarkemmin, että minkälaiset paketit toimii parhaiten :) Facessa on muuten sellainen aivan ihana ryhmä kuin Kestovaipat ja kantovälineet kiertoon - (O)sta - (M)yy - (V)aihda, jossa uskaltaa kysyä mitä vaan neuvoa ja aina saa apua! Siellä myös kaikenlaista muuta höpötystä ihan aiheen vierestä :p
 
Mä en tykänny niit flanelleteista ollenkaan, ne oli jotenki mun mielestä hirveen tympeitä :D Esikoisen äitiryhmässä jotkut tuunasi niitä toimivammiksi, mutta meillä niitä taitettiin lähinnä lisäimuksi. Me taas tosiaan koettiin harso+villahousut toimivimmaks ja silloiset äitikaverit oli sitä mieltä et kauheen vaikeeta :D

Toi OMV ryhmä on kyl jees! Tykkään kans.

Oi vitsi, tulispa kevät pian (kunhan sais koulutkin suoritettuu) ja pääsis vauvatouhuihin :D
 
Asuttiin kerrostaloasunnossa esikoisen syntyessä ja ihan hyvin vaipat kuivu. Kyllä noita materiaaleja on vissiin silleen mietitty, että mun mielestäni kestot kuivui tosi nopsaan. Yhdellä mun kaverilla oli sellainen hauska "kerroskuivauspyykkiteline" vastaavan pikkupyykin kuivaamiseen. Näytti toimivan. Meillä oli iso kylppäri, joten sinänsä tuo ei ollut ongelma. Käytin myös sellaista "mustekalaa, johon saa roikkumaan pikkupyykkiä.

Vaipoille oli oma kannellinen ämpärinsä. Vissiin laitettiin vaipat likoamaan sinne. Ja sappisaippua oli kovassa käytössä!
 
Siskolla oli aikoinaan tavallinen kannellinen ämpäri likaisille kestovaipoille. Ei päässyt hajut leviämään jos pari päivää keräsi pyykkiä koneeseen. Meilläkään ei ole kuivuria ja sellainen on hankintalistalla jahka rahat saadaan kasaan. Froteiset vaipat ainakin olivat kuivuttuaan aika kovia ja ne pitää pehmittää hankaamalla kangasta itseensä. Kuivurista tulee vaipat ulos pehmeinä. Tosin se kuluttaa myös vaippoja enempi. Me saadaan paljon vaippoja käytettyinä enkä usko niiden imukysyn kestävänkään enää meidän jälkeen muille joten luulen että ollaan viimeiset käyttäjät näille saaduille vaipoille.
 
Sain tuos ennen joulua kassillisen fuzzubunz vaippoja esikoisen "serkkujen" äidiltä. En henkilökohtaisesti ihan hirveesti fuzzeista pidä, mutta onpahan sitten mummilaan varavaipaksi jossei (todennäköisesti ei) meillä tule aktiiviseen käyttöön. Nyt on isompaa vaippaa ihan hyvät määrät siis. Tartteis niitä pienempiä seuraavaksi haalia.

Miehen veljen vaimolle pitäis toimittaa kankaita niin pääsee tekemään muutamia pikkuvaippoja tälle möykylälle.
 
Nyt kun vaippa-asiatkin alkavat olemaan lähempänä, täällä mietityttää edelleen likaisten vaippojen pyykkikoppa.. Jotkut liottelee, toiset penää ilmavuuden perään ja täälläkin joku puhui kannellisesta ämpäristä. En tiedä yhtään mikä olisi hajuhaitattomin vaihtoehto pienessä kylppärissä!

Tänään ajateltiin laittaa ekat imut pyöriin koneeseen ja testata samalla millaisella tahdilla kuivuvat :) Meidän vaipat saapui siis pari viikkoa sitten ja ovat niin ihanan värikkäitä ja kauniita, ollaan ihan innoissamme!
 
Meilläki kestoillaan, tai siis ainakin olisi tarkoitus :grin
Löytyy iso laatikollinen, harsoja, imsen flanuja, sisätaskuvaippaa, kuorta, oolinvaneja ja toinen laatikollinen imuja, vain villikset puuttuu ja niistä onkin haku päällä. Vaipatkin monet eri materiaaleja joten eiköhän joku hyvä kombo löydy! Anoppi ompelee parhaillaan lisäimuja kun tilasin kankaita ja sitä aiemmin nennaemilian mainitsemaa zorbia myös! Vaippoja taitaa olla tällähetkellä lähemmäs 50 joten karsia saa sitten kun lempparit alkaa löytymään.

Mua kans mietityttää vaippapyykin säilytys ennen pesua o_O
 
Meil oli esikoisen kanssa edestä täytettävä pesukone ja pesukoneen päällä ihan tavallinen pyykkikori mihin heitin aina päivän aikana tulleet harsot ja vaipat sun muut 60asteen pyykit ja sit heitin illalla koneen päälle. En kokenut et olis hirveesti ollu sietämätöntä hajuhaittaa eikä kukaan pahemmin valitellut koskaan aiheesta.

Tällä kertaa ei olla vielä keksitty ratkaisua tähän vaippaongelmaan, meillä on siis perus likapyykkikorit vaatehuoneessa, mutta koska siellä säilytetään muutakin tavaraa niin en halua pissa/kakkavaippoja sinne haisemaan. Vessa on niin pieni ettei sinne tosiaan mahdu mitään vaippapyykkikoriksi kelpaavaa viritelmää. Vaipanvaihtopiste on olohuoneessa ja hoitopöydässä on kyllä olemassa sopiva kolo johon voisi jonkin kannellisen vaippapyykkiratkaisun keksiä. Tämä on vielä täysin pohdinta-asteella.

Mä tilailin tänään royalkestoilta parit imut ja yhden vaipan taas sekä kestovaippakaupasta nauhavaippoja joita suunnittelin kokeilevani yövaippakäytössä. Harsoja ja imuja meiltä löytyy ennestään suht paljon. Oon iloinen kun on tullut säästettyä esikoisen jäljiltä aika paljon tota vaipatuskamaa.
 
Meidän varasto koostuu siis 24:stä taskuvaipasta (ne maailmalta tilatut, uusia) ja niihin on yhteensä 48 imua, lisäksi löytyy sekalainen seurakunta lähinnä imsevimsen pikkuisia sisävaippoja ja kuoria, joitain lisäimuja, ja äitiyspakkauksen vaippa, sekä yhdet villapökät. Tarkoitus olisi aluksi hyötykäyttää myös noita pieniä imsevimsejä ja harsoja, mut muksun kasvaessa ja liikkuessa enemmän veikkaan et nuo uutena ostetut on kätevimpiä. Ne on siis one size -vaippoja, taidettiin luvata menevän 3,5-15 -kiloiselle, mut ihan vastasyntyneelle voi kyllä olla vähän ison tuntuisia :) paitsi jos pieni tulee tällä sokerinsyönnillä jo pihallekin isona..
 
Oltiin äsken muuten ihan hassun innoissaan kun laitettiin imuja pyörimään koneeseen :D Askel lähempänä vauvaperhe-elämää taas! Nyt on tosi kotoinen olo, kun pesukone pyörii (vaikken varsinaisesti tiedä miten ääni eroaa siitä koneellisesta, jossa aamulla pesin meidän omia vaatteita..).

Pesuaineista vielä. Onko kukaan käyttänyt pesupähkinöitä vaippojen kanssa? Meitä houkuttelisi hajusteettomuus/kemikaalittomuus, mutta riittääkö pesuteho, varsinkin pitkässä juoksussa? Käytettiin pähkinöitä monta vuotta ihan vallan omassa pyykissä, kunnes kaveri sanoi, että hänen mielestään ajan kanssa niillä ei saanut ihan puhtaaksi, vaan vaatteet alkoi tuntumaan likaisilta/pinttyneen haisevilta. Tulin niin vainoharhaiseksi, että ostettiin normaalia pesuainetta, vaikken edelleenkään ole varma huomasinko itse samaa :D
 
Meil taitaa olla edelleen tuolla nestemäistä erisania millä ollaan pesty pyykkejämme jo öö... 10 vuotta vissii :D Mä oon ite niin hajuherkkä et kaikki kavereilta meille tulevat vaatteetkin menee samantien koneeseen (vaik ovat pestyjä) koska heidän pesuaineensa haisee mun nenääni liikaa.
 
Onko jollain kokemusta yövaipatuksesta? Hyviä vinkkejä otetaan vastaan.

Esikoisen kanssa vaan päiväkestoiltiin ja yöllä oli kertsi käytössä. Nyt haluttais kokeilla myös yökestoilua. :)
 
Onko kukaan käyttänyt erillisiä kuivaliinoja? Ajattelin et voisi kokeilla pistää pienen lappusen mukaan vaippaan, jos olisi helpompi huuhtoa (varsinkin maitokakasta), ja olisi myös ehkä pehmeämpi ihoa vasten jos muuten on harsovaippa käytössä (?). Poikkesin siis eurokankaalta noutamaan, mutta heiltä onkin poistunut valikoimasta! Ja nyt mietin, viitsinkö sittenkään alkaa netistä tilailemaan, kun en ole varma tarpeellisuudesta, ja vaivaa ja todnäk kulujakin on enemmän kuin jos olisin eurokankaasta saanut testierän..

Millaisella pesuohjelmalla olette vaippoja pesseet? Ihan joku perus puuvillapesu? Entä asteet ja linkous? Kuivausrumpua meillä ei olekaan, mutta ainakin testipesussa imut kuivui kyllä tosi nopsaan.
 
En oo esikoisen kans kuivaliinoja käyttänyt. Yks kaveri kehui villaisia kuivaliinoja, en sit tiiä ei itellä oo kokemusta.

Vaipat oon aina pessy tavallisella 60asteen pesulla ja satunnaisesti sitten 90asteessa ja ihan normi linkous mikä on pesuohjelmaan kuulunut. Kuivuria meilläkään ei ole, mut äitillä on ja kaikki muut paits kuoret ja pul-taskut (joita meil siis esikoisen kans käytettiin) oon kuivattanut rummussa. mut pääsääntöisesti siis ihan vaan narukuivatusta.

Villat tietenkin sitten villapesulla jos tarttee joskus pestä ja muistaa sitten lanoliinittaa niitä aina tarpeen tullen.
 
Takaisin
Top