Kestovaipat

Mulla on tällä hetkellä jotain m-koon ja s-koon vaippoja. Imsevimsen sisävaippoja ja muutamat kuoret. Noista muista en oo varma mutta mukanasi on aio-vaippoja ja taskujakin :) täytyy vaan nuo koot tarkistaa kaikista että menee ja laittaa lisää hankintaan.
 
Minä löysin käyttämättömänä tänään kirpparilta 1.50€ kahdet s-koon vaipat, eilen 5€ toiset s-koon vaipat ja entuudestaan olikin jo liuta. Kauheesti on käyttömättömiä kestoja pilkkahintaan. Liekkö jotkut heittäny äitiyspakkauksen kestikset pois kertsien tieltä.
Pitää kysyä serkulta lisää, niiden vanhoja vaippoja. Mun kaveri käytti pelkästään harsovaippoja, joten niitäki vois käyttää lisänä, jos vaipat loppuu kesken.

Sain aika ärsyttävän kommentin kaverilta kun se luennoi mulle eri kertakäyttövaippamerkeistä ja sanoin et meinasin käyttää kestovaippoja, ni se ihan kuin loukkaantui ja sanoi että "no onnea yritykseen!".
Hitto ihan kuin se ois muilta pois mun uhrautuminen tähän "vaipparalliin". Se on muutenkin varoitellut että miten pikkuvauvan kanssa ei oo aikaa mihinkään, ettei vessassakaan voi käydä neljään tuntiin. ..eipä tiennyt että olen varautunut kantoliinalla kotiasioiden hoitamiseen (mitä imetykseltä kerkeän jalkeilla olemaan). Liekkö tuo kantoliinailukin ihan hippitouhua sen mielestä.
 
Muokattu viimeksi:
Kiitos! Kokemuksista ja merkkisuosituksista on paljon apua. Mä oon käyttänyt aiemmin lähinnä satunnaisesti taskivaippoja, mutta mikään ei toistaiseksi ole kolahtanut. Lähinnä ongelmana se, että kastuvat niin nopeasti ja jäävät märän tuntuiseksi. Silti tällä kertaa aion entistä suuremmalla innolla yrittää :). Villahousuj ajattelin siksi alkuun, että niitä voisi kenties harson tai flanellin kanssa käyttää heti alusta asti ja mukautuisivat hyvin pienelle. Ennen en ole oikein luottanut aiihen, että villa pitäisi nesteet vaipan sisällä. Ja olen myös vieroksunut sitä, että niitä ei pestä usein.
 
En ole noita kokoja kattonu yhtään mutta kyllä vähintään semmonen lähemmäs 30.. En kyllä tiedä miten usein vaihtaa vaippaa mutta ettei heti lopu kesken.
 
Imetysoppaassa luki et kun tulee kaheksan märkää vaippaa päivässä, niin vauva saa tarpeeks maitoa. Eli onko se sitten parikymmentä, kun joka päivä pesee. Toiset kuivuu ja toiset on käytössä.
 
Esikoisella käytettiin ensimmäisen vuoden ajan kotona päivisin kestoja (oli harsoa+kuori, taskua, AIO..) ja reissut sekä yöt mentiin kertiksillä. Vaippaa piti vaihtaa usein ja kakkasi yleensä 5-7kertaa päivässä ja monesti myös yöllä, olisi mennyt melkoisesti rahaa jos oltaisiin käytetty vain kertiksiä.. Olen myynyt kaikki muut kestot paitsi harsot ja kuoret, niitä aion tulevalle vauvalle kokeilla ja ostan niitä lisää jos tuntuu hyvältä..

Niin ja tarkennuksena että kyllä sitä vaippaa vaihdettiin muulloinkin kuin silloin kun kakkasi :D tuosta tekstistä saa ehkä vähän väärän kuvan..
 
Meillä on kaikki neljä kestotettu alusta loppuun. Nuorin tosin käyttää edelleen osittain, kun pottailut vasta alussa. Mä en osaa merkkien kanssa neuvoa, kun olen kaikki vaipat tehnyt itse. Säästöä tullut varmasti hurjasti, kun nuorimmalla nyt käytössä olevat taskuvaipat olleet kaikilla neljällä käytössä ja näillä näkymin jäävät vielä viidennellekkin. Pienemmät vaipat kerkesin myydä eteenpäin, joten vauvalle on tullut tehtailtua uusia. Vastasyntyneellä tykkään käyttää sisävaippoja, joko pul-kuoren tai villahousujen kanssa, tai sitten vuotosuojallisia pul-taskuja. Noi vuotosuojat on aika ehdottomat pienelle rimpula jalalle. Yökäyttöön ehdottomasti muhku sisävaippa ja villikset!:) Määrällisesti vaippoja kannattaa olla ainakin 20kpl. Meillä on enemmänkin, kun pesukone niin iso, ettei järkeä pestä kahden päivän välein. Jos hankkii sisävaippoja, ei kuoria tarvii niin montaa. Kuorivaippaa ei tarvitse pestä joka pissin jälkeen.
 
Ostin käytettynä flanellisia sisävaippoja ja kuorivaippoja, sisävaippoja yhteensä 20 kpl. Sit vielä villahousuja, niin onkohan se sitten alkutarpeet siinä? Pari AIO- vaippaa haluan kokeeksi ostaa myös.
 
Jonma, miten ootte säilyttäneet vaippoja pesujen välillä ettei tule hajuhaittoja?
 
Omassa pyykkikorissaan. Märät korin reunalle ja kuivahtaneet puotetaan pohjalle. Ei mitenkään merkittäviä hajuhaittoja.
 
Meillä samantyyppinen säilytysratkaisu likavaippojen kanssa kuin jonmalla. Tosin pyykkikorin sijasta käytetään ikean lasten kylpyammetta. Se on meillä myös lapsen käytössä noin kerran viikossa, mutta sitä varten tietty pestään se amme sitten. Tärkeintä kai on ettei vaipat ole suljetussa tilassa. Meillä ei ole hajuhaittoja ollut kun ehkä vasta puolentoista vuoden iän kieppeillä ajoittain pissavaipat on hyvästä huuhtwlusta huolimatta jääneet hiukan haiskahtamaan.
 
Takaisin
Top