Kestovaipat

TCN

Vauhtiin päässyt keskustelija
Joulumammat 2016
Mitä mietitte tästä? Aiotko käyttää?

Itse olin osa kestoilija kahdella ekalla. Nytkin osittain ajattelin mennä. Mutta koska edellisestä kerrasta on mennyt jo 8 vuotta niin olen kyllä tippunut kehityksen kelkasta auttamatta.

Kertoilkaa ja päivittäkää mun tietoja aiheesta. Kiitos!
 
Täällä yksi kestovaippojen käyttäjä! Ollaan esikoisella käytetty nyt 1,5v päivisin kestoja ja öisin kertsejä ja hyvin on mennyt. Esikoinen saa sitten syksymmällä alkaa siirtymään kokonaan pottailuun ja kertseihin, niin saadaan kestot kuopuksen käyttöön :)

Mä en tiedä mitään kuorihousuista, villahousuista ja harsovaipoista.. Me mentiin helpomman kautta ja hankittiin Bumgenius 4.0 nepparillisia yhdenkoon taskuvaippoja, ni ei oo tarvinnu paljoakaan säätää vaippojen kanssa. Ja omien kokemusten perusteella voin kyllä noita suositella kelle vaan! Sori jos meni liian mainospuhemaiseksi..sitä vaan on niin innoissaan, jos on jossain asiassa onnistunut omasta mielestään löytämään ihan nappi tuotteen :D
 
Syksyinen mulla sama Crescent Classicien suhteen, en osaa olla hehkuttamatta jos tulee paikka. :grin Täällä ollaan kertakäyttövaippoja käytetty. Jotenkin aina niin työläältä itselle tuntunut tuo kestoilu.
 
Sama ku Aamutorkku. Ei tässä vaiheessa uskalla sanoa suuntaan eikä toiseen.
Ootteko ottanut kestot heti käyttöön, vai käytittekö ihan aluksi kertsejä?
Tarttee varmaan hankkii ulko-oven lähelle joku roskis, mihin saa vaipat varsinkin illan ja yön aikana. Taloyhtiön roskis on ihan toisessa päässä :/
 
Ite silloin aikoinaan otin kestot heti kotona käyttöön. Mies käytti kertiksiä kun ei suostunut muuhun. Itsellä oli silloin taskuvaippoja käytössä kun ne oli itelle se paras vaihtoehto. Kokeilin harsoja ja kuorivaippoja sekä sitten myös kaikenlaisia muita vaihtoehtoja, mutta taskut oli helpoin ja mukavin vaihtoehto. Yöllä itsekin käytin kertiksiä ja pitemmillä reissuilla. Jos vaan jossain kauppakeskuksessa kävin muutaman tunnin pyörähtämässä niin sitten mentiin kestoilla.

Mutta mietin vaan onkohan materiaalit muuttunut ihan hirveästi 8-10 vuodessa. Silloin aikoinaan kehitys meni parissa vuodessa ihan huimasti eteenpäin, mutta mitä nyt pikaisesti aihetta katsellut niin aika pintapuolisesti vaikuttaa ettei nyt ainakaan mitään todella huimaa kehitystä ole tapahtunut.

Mietin vaan onko uusia merkkejä tullut ja onkohan mikä merkki hyvä. Täytyy katsella noita Bumgenius 4.0. Mulla joitain vanhempia on tallella kun muistoksi niitä säästelin, mutta kyllä pitää päivittää hieman varastoa ja monipuolistaa sitä.

Suosittelen kokeilemaan Aamutorkku ja Kukkis.mlk sitten sen tietää.
 
Me käytettiin ihan aluksi kertsejä, kun kaikki tuntui muutenkin niin uudelta ja pelottavalta vauvan kanssa, ettei uskallettu heti ottaa kestoja käyttöön. Mut ehkä parin viikon jälkeen alettiin kokeilemaan ja sit reilun kuukauden iässä jo pelkästään kestoja päivisin. Pidemmillä reissuilla ollaan mekin käytetty hyvällä omallatunnolla kertsejä.

TCN, enpä usko, että ihan hirveästi on kehitys mennyt eteenpäin. Mun mielestä noi Bumgeniuksetkin on useamman vuoden "vanhoja". Vissiin markkinoille on ainakin tullut joku suomalainen Pilvi-merkkinen, jossa on tosi kivoja kuoseja, jos semmoisista tykkää.

Aamutorkku, suosittelen kyllä sekakäyttöäkin :D Aika paljon tossa säästää rahaa, vaikka ostaisi kestovaipat uutenakin ja onhan se luonnolle kivempi. Mut en kyllä ketään tuomitse kertsien käytöstä, tietenkään! Meille tämä oli helppo ratkaisu, koska myös mies oli täysillä mukana. Yksin en olisi hommaan lähtenyt.

Kukkis, meillä on ollu kertsiroskiksena kylppärissä kannellinen ämpäri, jossa sitten tietty roskapussi sisällä. Haiseehan se avattuna karseelle, mutta äkkiä se haju hälvenee, kun toimii nopeasti:grin
 
Kiitos tästä aloituksesta :). Ihana miettiä kestovaippoja. Ne on monesti niin kauniita, niitä on ihana ostaa, mutta silti voittopuolisesti kertiksiä on tullut kahden ekan kanssa käytettyä. Ei oo ehkä ollut tarpeeksi montaa kestovaippaa sit. Enkä oo myöskään jaksanut niin kauhean syvällisesti perehtyä niihin miljooniin vaihtoehtoihin, imuihin ja harsoihin ja kuoriin ja villahousuihin.. :) Pitää katsella Bumgeniuseja, kiitos vinkistä Syksyinen! Montako niitä pitäis sit olla että pärjäisi?
 
Oz, noita yhdenkoon taskuvaippoja on paljon muitakin merkkejä, mutta itse tietty liputan kokeilemieni ja hyväksi toteamieni puolesta :) Me ostettiin aluksi 6 ja kokeiltiin niillä ja kun alkoi sujua, tilattiin 6 lisää eli yhteensä meillä on ollu 12 vaippaa ja se on vaatinut pyykinpesua joka toinen päivä. Toki on ollut päiviä, jolloin vaippoja on mennyt enemmän ja sitten ollaan vaan otettu kertsit käyttöön, mutta näitä päiviä ei ole ollut niin montaa, että olisi kannattanut ostaa enempää kestoja. Kun olen aiheeseen liittyviä blogeja lukenut, niin monet pitävät 18 sopivana määränä, mutta ainakin jos vaipat ostaa uutena, niin se tulee jo aika hintavaksi.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Oz
Itse en ole tehnyt itse. Ja varmaan mullakin jotain tuota 12 luokkaa oli kestojen määrä kun osittain kertiksiä käytettiin.

Joten siihen määrään tähtään tälläkin kertaa. Ja käytettynä niitä löytää kivasti. Jotkut kun koittavat ja toteavat ettei ole heidän juttu.

Katselin noita bumgeniuksia ja näytti varsin toimivilta. Myllymuksut pyörii vieläkin ja Tirsokaskin jossain muodossa. Muuten oli uusia toimijoita markkinoilla. Ei kuitenkaan ihan hirveästi tai sitten ei ollut vielä haut kohdillaan.
 
Mä olen käyttänyt isommilla kestoja ja tarkoitus olisi käyttää nyt tälläkin.
Aika paljon on tullut markkinoille uusia ja parempia malleja vajaassa kymmenessä vuodessa :)
 
Itse ehdottomasti haluaisin mielummin kestot. Mies ei oikein syttynyt idealle. Mutta sen näkee kyllä sitten myöhemmin että meneekö sitten yöllä esim juuri kertikset jne. Vinkkejä kaivataan kyllä täällä :)
 
Mulla oli viimeksi mm fuzzeja ja swaddlebeessejä ja hahtuvia alkuun.
Nyt olen vähän selaillut valikoimaa eri nettikaupoissa ja kysellyt kavereilta, en oikein vielä ole muodostanut mielipidettä mitä hommataan.

Mun lapset olleet pieniä niin alkuun taskut olleet liian isoja, siksi nytkin varaudun alkuun villiksillä
 
Okei. Mulla lapset taas ollut aika isoja niin taskut ollu ihan Ok aika alusta asti.
Käytän noita mitä mulla on jäänyt edellisistä ja sitten hankin muutaman uuden yhden koon vaipan.
 
mä ajattelin kestoja käyttää, ainakin kotioloissa. Tein joskus kaverin vauvalle kestoja ja ihan iisi oli.
tiedättekö saako riisipaperia tms välilappuja mistään?
 
Ajattelin kokeilla ekaa kertaa niitä villahousuhommeleita . Kellään kokemusta?
 
mulla oli tais olla yhdet, mutta koska tykkäsin itse noista taskuista enemmän niin jäi käyttämättä. En tosin enää muista oliko siinä jotain muuta syytä miksi en käyttänyt silloin niitä.
 
Mulla on esikoisen kestot tallella ja lisäksi hamstrasin 2014 pakkauksessa olleita oransseja totsbotsin taskuvaippoja, jotka ainakin meillä meni heti alusta saakka. Ja koska tykkään vaihtaa mielummin usein kuin harvoin ja ettei koskaan lopu kesken niin 20 vaippaa per koko on ollut aika sopiva määrä. Siis isompikokoiselle lapselle ei mee sama vaippa koko vaippaikää, vaikka valmistaja niin lupais, ainakaan meillä ei menny, kaikki sellaset meni pieneks viimestään 12kg kohdalla. Toiset selviää yhdellä sarjalla.

Mä olen tykännyt taskuvaipoista, simppelit kun voi tehdä valmiiksi ja on sit muillekin vaipanvaihtajille ihan yhtä iisit kuin kertisivapat. Mennään muuten kestoilla päivähoidossakin. Yöllä on menty enimmäkseen kertseillä kun isopissaisen pojan vaipat oli niin isoja et isiä säälitti :D :D Myös aika paljon noita all-in-oneja (AIO) mut sellaisia, joista suunnilleen kaikki imukerrokset saa ulos vaipasta niin kuivaa nopsaan.

Mun luottomerkkejä olleet; totsbots, hahtuvahullu, jadena ja fuzzibuns (vaikka tällä hirveesti eroa saman koon vaipassa jos eri valmistusvuosi) ImseVimse, nalle ainakin näin nopeasti enemmän mitoitukseltaan pullukamman lapsen vaippoja, meidän hoikalle ei sopineet.

Netistä löytää uusia ja käytettyjä ja käytetyistä saa melkein omansa pois kun myy eteenpäin. Vaippa kuitenkin pysyy toimintakuntoisena helposti kolmelle lapselle, jopa useammalle. Oon osan ostanut uutena, osan käytettynä, kolmea kokoa sen noin 20-25kpl per koko ja oon käyttänyt niihin noin 600 euroa. Sillä rahalla saa tarjouksesta ostaen ehkä korkeintaan vuoden vaipat. Noilla menee nyt toinenkin muksu ainakin sen 2 vuotta.

Kestovaippayhdistyksen mukaan pesukustannus noin 95-110e/vuosi.
 
Takaisin
Top