Kestovaipat

Kuoret ja taskut eristää kosteuden, joten niitä ei kai tartte pestä kuin käyttöönoton verran. Imut ja sisävaipat pitää saada imukykyisiksi joten niitä sitten vatkata useammassa pesussa. Kuinka monta riittää ja tartteeko puhtaalle olla sen 60 astetta, on vielä vähän epäselvää mulle.
 
Ma lueskelin koko eilisillan ja tan aamun viisaampien keskusteluita aiheesta, ja niiden mukaan kayttoonottopesun ei tarvi olla 60 astetta, ja mikrokuituimut ei parane pesussa, eli niille kans riittais pelkka kayttoonottopesu. Ja sit ma tietty loysin niista keskusteluista muutaman nettikaupan, joihin tekis heti mieli laittaa tilaukset menemaan.. :grin
 
mä olen katsellut ebayssa muutamaa vaippapakettia, katotaan saadaanko mitään niistä vai nouseeko hinnat pilviin. Yhden vaippakuoren tilasin ihan uutena kun se vaan oli niin söpö:cat:
 
Mulla on nyt 11 FuzziBunzin S-kokoista vaippaa ja 5 Bumgeniuksen one size fits all-vaippaa. Noita Bummareita varsinkin on kehuttu tosi paljon ja eBayssa ois just pari hyvaa settia tarjolla, mutta ehken haali niita nyt tassa vaiheessa enempaa, ennenkuin itse kayttaja on saapunut. :rolleyes: Lisaa imuja pitais vaan hankkia viela, jotain bambua ja/tai hamppua ajattelin.. ma kylla naan oikein hyvin miten helppo tahan hommaan on hurahtaa, ja ma oon viela just semmonen tyyppi et kun jostain innostun, niin sit innostun taysilla. :woot:
 
Joo yritän kans olla varovainen etten haalisi liikaa siltä varalta että kestoilusta ei sitten tulisikaan mitään. Tosin miksi se ei lähtisi rullaamaan edes osa-aikaisena, ei se vaadi kuin että pesee niitä vaippoja, ja pyykkikone pyörii muutenkin.
 
Ma en sinallaan oo huolissani siita etteiko se kestoilu itessaan toimis hyvin, suurin mahdollinen "ongelma" lienee vaaran mallinen/kokoinen vaippa, ja siks just haluun testata noi nyt olemassaolevat mallit ennenkuin rupeen paattomasti ostelemaan niita kymmenittain lisaa. Tosin itseni tuntien.. :rolleyes: Noiden Fuzzien ja Bummisten huono puoli on vahan tylsa varivalikoima, tai siis ovat yksivarisia, joten melko suurella todennakoisyydella sorrun viela ostamaan pinon kivoilla kuoseilla varustettuja vaippoja. :shy:
 
Noniin täälläkin ensimmäiset kestot hankittu! Ostin tori.fi:stä käytettynä 7 kpl fuzzi bunz vaippoja. Koosta en tarkalleen tiedä kun myyjä sanoi että one size, voivat siis olla alkuun isoja, mutta kyllähän ne jossain vaiheessa sitten pitäis sopia. Sitten noita imse vimsen flanelletteja olis vielä hakusessa tähän alkuun :)
 
Joo niissa one size-vaipoissahan on niita neppareita hirveesti, milla sita kokoa sit saadetaan. :) Mullakin ne bumgeniukset on just sellasia saadettavia, ja fuzzit on S-kokosia, katotaan miten ne sit istuu. :)
 
Onko täällä nyt muita kestovaippojen käyttäjiä?

Me vaihdettiin melkein heti kotiin tultua kestoihin kun tuntui että pikkuisen pylly paloi ensimmäisitä maitokakoista ja haluttiin ottaa pampersien kemikaalit pois yhtälöstä sitä parannellessa. Aluksi kestoiltiin harsoilla ja flanelleteilla, sitten äitiyspakkauksen taskuvaippaa kokeiltuamme päätettiin ostaa lisää samanlaisia ja niillä mennään nyt päivät, yöksi ja reissun päälle on kertisvaippoja.

Aika pian tuntui että noista harsoista loppui imuteho, ja vaatteet oli aina märkänä vaikka kuinka yritti pitää harsot vaippapöksyissä niin ettei mitään kurkkaa ulos. Flanelletit oli jotenkin kömpelöitä laittaa päälle ja isot kakat meinas aina karata lahkeesta ulos. Taskuvaipassa on parempi imuteho joten siirryttiin kokonaan niihin.

Me hommattiin vino pino noita paljon parjattujakin Little Bloomin one size -taskuja eli halpatuotantoa Kiinasta. Laadullisesti en ole huomannut mitään eroa tohon äp:n kalliiseen Pilvi-vaippaan ja systeemi on ihan sama. Vaipat on hitusen Pilveä isompia, joten pienin säätö istui meidän neidille kunnolla vasta kun 4 kg:n rajapyykki oli ylitetty kunnolla. Ylivuotoja ei normikäytössä juurikaan tule vaikka pissat on isoja, ainoastaan jos neiti on kääntynyt kyljelleen niin lahkeensuusta valuu isommat määrät, mutta niin se tekee kertistenkin kanssa kun neste ei vaan kerkeä imeytyä. Fleecepinta on mukavan pehmeä ja kuivahkon tuntuinen vaikka vaippa olisi märkä. Ollaan tosi tyytyväisä näihin, ja parasta on että rahaa säästyy kun näitä voi käyttää vielä pitkään. Pesu ei ole ongelma, joka toinen päivä pyöräytetään koneellinen ja vaipat kuivuu nopeasti. Vaikka pesuohjeissa lukee kolmeakymmentä astetta, niin kyllä nämä ihan hyvin sen kuudenkympin pyörityksen kestää.

Mitä kokemuksia teillä on, mikä toimii, mikä ei?
 
Testasin kerran sitä äityspakkauksen vaippaa. Tykkäsin ja huomasin että vauvan iho kestää paremmin kestovaipan kanssa. Pitäisi vaan jostain hommata nyt kestoja. Mistä ostit kestot Toffee?
 
ebaysta, brittiläinen myyjä nimeltään Yellowbloom. Valittavana on kahdenlaista sisäfleecea, monia kuoseja ja mikrokuitu- tai bambuimu. Meillä on mikrokuituiset mitkä ainakin toimii hyvin.

Minustakin vauvan peppu tykkää enemmän näistä kestoista, heti kun on käyttänyt enemmän kertiksiä kuin ne pari yössä tulee punotusta. Ja näitähän tulee kyl kans vaihdettua usein ettei peppu lillu missään tuntikausia.
 
fb:n äitiyspakkauskirppiksellä olen myös nähnyt usein kestoja, monesti ihan käyttämättömiä.
 
Meilla kestoillaan kotona, yot ja reissut mennaan kertiksilla. :)
 
Nostelenpa jo vanhaa aihetta, kun olen nyt vasta innostunut kestovaipoista.:) Olisin halunnut jo alusta asti alkaa käyttää, mutta tuntui liian haastavalta selvitellä kun olihan siinä alkuun muutakin opeteltavaa. Nyt kun vauva kakkaakin vähemmän niin tuli yhtenä päivänä mieleen testata ja siitähän hurahdin hommaan täysin. :)
Mä olen käyttänyt lähinnä taskuvaippoja, niitä Pilvi- ja Fuzzi Bunz- merkkisiä, ja niistä olen tykännyt.
Nyt vaipat on vain päiväkäytössä, yöllä vielä kertakäyttövaipat. Millaiset vaipat teillä on käytössä öisin, varsinkin jos käytätte päivisin taskuvaippoja?
 
Mä hankin raskausaikana melkosen pinon lähinnä kuorivaippoja ja taskuvaippoja. Jotenki sen vastasyntyneen kanssa ei se kestoilu ollutkaan sitten niin helppoa, kun luulin ja tuli mentyä sieltä missä aita on matalin, elikkäs bambersseilla on menty nyt melkein 5 kk. Kiinnostais kyllä siirtyä kestoihin, mutta mistäs riittävän tehokkaat imut? Imsevimsen flanelletteja löytyy kyllä ja sideharsoja ja muutamia sellasia, mitä äp:sta tuli. Jos ompelisi vaikka ihan froteepyyhkeestä, niin kuinka monta kerrosta pitäisi olla ja eikös se vaippakin ala olemaan aika tollukka jo sitten? On meillä kyllä myös muistaakseen 7 kpl AIO -vaippoja. En vaa oo uskaltanu kokeilla vielä. Ja vastasyntyneellehän ne oliski ollu auttamatta liian isot.
 
Mulla meinaa olla noitten imujen kanssa opettelu kans että tietäis kuinka paljon ja millaisia imuja käyttää, ettei tulis ihan kamalan paksua vaippaa. Mä ostin nyt kokeeksi Muksut bambuhampputaittoimun kun helposti sai niitä ostettua Prismasta ja luin että ihan hyvä hinta-laatusuhde. Tuntuu että paljon vaatii perehtymistä tämä kestovaippatouhu! :D
 
Mä oon nyt käytellyt päiväaikaan kotona kestoja pissavaippoina - taskuvaipat olleet ihan hyviä ja nyt vähän löytynyt tuntumaa siihen, että mitä imuja sinne tunkee. Yleensä laitan alimmaksi puuvillaisen/bambuisen imun, päälle jotain imukyisempää 1-2, päällimäinen kaksinkerroin edessä koska poika.. imukykyisempi siinä päällä ja ohempi niin ei tuu niin megaiso
 
Poika vaan tuntuu olevan aika herkkä jo kun yhdet pissat vaipassa. Selvästi tottunut kertsimenoon ja nää tuntuu nyt sit huomattavasti inhottavammalta?
 
Takaisin
Top