Kestovaipat

Katapultti82

Kommentoinnin ninja
Elokuunmammat 2015
Tammimammat 2018
Helmiäidit 2020
No niin, tanne sitten kaikki kokeneet kestoilijat opastamaan meita ensikertalaisia uuvatteja, eiks je? :wink

Mulla on siis kestoista sen verran kokemusta, etta niita tuli vaihdeltua seka pikkuveljeni etta veljenpoikani vaippa-aikaan, mutta kun nama viikarit ovat nyt 19- ja 10-vuotiaita, niin IHAN tuoreessa muistissa ei ole, ja varmaan tassa asiassa on myos vuosien varrella tapahtunut jonkin sortin kehitysta. :rolleyes:

Nohevana tyttona surffailin sitten eBayn ihmeelliseen maailmaan, ajatellen etta sielta varmaan loytyy vaippoja. No juu, kylla vaan, ja toinen toistaan herkullisemmissa kuoseissa! Mutta mista ma nyt sitten tiedan mika on hyva, ihan liikaa valinnanvaraa?! :confused: Lisaksi hyvin harvassa nayttaa olevan mitaan kokomerkintoja, vaan enemmankin sellaista "one size fits all"-meininkia. Onhan niissa toki saatovaraa joo, mutta silti tuntuu hassulta, etta sama vaippa menisi vastasyntyneesta parivuotiaaseen.. :wideyed:

Loytyyko muita kestoilusta kiinnostuneita? Saattaa hyvin olla etta meillakin kestoiltaisiin vain osittain, esim. reissun paalla voisi olla helpompaa kayttaa kertiksia, mutta aikahan sen sitten nayttaa, mika toimii. :)
 
Muakin kestoilu kiinnostaisi ainakin periaatteessa, mutta en oo kyllä asiaan vielä mitenkään perehtynyt. Paljonko ja mistä ja millaisia vaippoja kannattaisi hankkia? Paljonko suunnilleen tulisi maksamaan? Meillä varmaan aluksi mennään kertiksillä, kun siinä vauvan hoidossa ja uusissa rutiineissa on kuitenkin niin paljon opittavaa ja totuteltavaa muutenkin, mutta sitten käytäntöjen vakiinnuttua kestot voisi olla ainakin kokeilemisen arvoisia :)
 
Mekin ollaan mietitty kestoilua. Olisipa hyvä päästä johonkin "Näin käytät kestovaippoja" kurssille.
 
Mä oon ihan hukassa niiden miljoonan eri mallin kanssa, mutta ajattelin ainakin kokeilla. Ensin harsovaipoilla, kun ne saa sopimaan pienenkin pyllyn ympärille ja oon ymmärtänyt että pienetkin varsinaiset kestot ei välttämättä istu ihan pienelle. Mut harsoihinkin tarttis jonkun kuoren. Sain kahdet sellaiset villapöksyt mutta kesällä ne on varmaan aika hiostavat, joten pitää löytää täältä joku vaihtoehto :P voi ku vois vaan kävellä johonkin kauppaan ja noukkia sellaiset hyllystä mutta täällä päin ei taida olla yhtään liikettä josta sais kestiksiä...
 
Villanhan pitais kuumalla ilmalla olla viilea ja kylmalla lammittaa, kylla se varmasti on paras materiaali. :) Ja niinhan se tosiaan oli noiden poikienkin kanssa et niilla oli alkuun harsot ja villahousut. Muisti palailee patkittain! :grin
 
Aika monet suomivauvat ovat käyttäneet kestovaippoja. Silloin kun me oltii vauvoja harvalla oli kerttiksiä. Eli harso.. tuleeko harson kanssa joku imu ja kuori? Mäkin oon kuullut että villa pitää kosteuden poissa iholta ja villa on luonnostaan antibakteerinen.
 
Mut ne villikset on ihan älyttömän paksut... pitää katella niitä uudestaan kun viimeinen laukullinen vauvatavaraa saapuu porukoiden mukana. Sain myös pinon jotain pieniä kestovaippoja enkä muista oliko ne sellaisia all in one vai tarviiko ne kans jotain ekstraa. Nekin siis vasta tulossa tännepäin.

Harso käy pienimmille ihan sellasenaan ilman ekstraimua, mutta vaatii kyllä kuoren eli joko villapöksyt tai jonkun muun vastaavan. Mä muistelisin että ihanalla kasarilla siskon aikana olis ollu jotain muovisia lärpäkkeitä, mutta en mene takuuseen.
 
Kiitos Toffee :)

Mistä ootte muuten löytäneet hyviä harsoja edullisesti? Mies haluaisi ostaa kaiken uutena kun miehellä on joku hygienia-kriisi :D Ehkä se kohta taipuu kun tajuaa, että ei tämä lisääntyminen mitään halpaa lystiä ole. Oikein välineurheilua :wink
 
Meillä kanssa suunnitelmissa lähteä ainakin kokeilemaan kestoilua kotioloissa. Reissussa voi suosiolla ottaa kertsit mukaan. Ihmettelin vähän sitä äitiyspakkauksen kestovaippaa, kun se imuosa pujotetaan sinne päällivaipan sisälle omaan "lokeroonsa". Eikös se tarkoita, että myös päällivaippa likastuu heti ekasta pissasta? Kuulostaisi kätevämmältä, että imuosa laitettaisiin jollain kiinni päällivaippaan (neppareilla tai tarroilla vaikka?), jolloin päällinen voisi ainakin teoriassa säilyä puhtaana peruspissoista?

Työkaveri on kestoillut oman lapsensa kanssa ja sain tällaset suositukset: alussa toimiva olisi Imse Vimse Flanellette (sisävaippa ja kuori) ja isompana sitten Myllymuksu ja Fuzzi Bunz -taskuvaipat. En oo ite vielä ehtinyt tutustumaan niihin paremmin.
 
Mun veli perheineen on kestoilleet jo kaks lasta ja kolmas tuloillaan, joten on itsekin tullut muutamat kestot vaihdettua. Niillä on ollu pienestä pitäen harso+villahousut vuoden ympäri kotioloissa, ja muksut on olleet kovin tyytyväisiä. Harso vaihdetaan aina tarpeen mukaan, mutta villapökät voi käyttää vaikka kuinka monta kertaa pesemättä, kun se ei ime itteensä sitä kosteutta.

Sit jos ne on tienneet lähtevänsä pitemmälle automatkalle tai kaupungille tms. niin muksuille on laitettu tommonen "teollinen" kestis, jossa imuosa on siellä vaipan sisällä, ja sit se koko vaippa pestään kotiin päästessä.

Eli suosittelisin samaa kaikille muillekin, jotka haluaa alkaa kestoilla. Harso+villapökät on hyvä yhdistelmä kotona ja jotain muuta voi sit olla kun lähtee kotiovesta ulos.
 
Mekin ajateltiin käyttää kestovaippoja, MUTTA ei vaan ole mitään hajua miten ne toimii :sad001 :D Kukaan tuttu ei ole niitä käyttänyt, joten en ole koskaan nähnyt niitä käytössä. Äääh pitänee alkaa tutkia netin ihmeellistä maailmaa :)
 
Harsoja siis pitäisi ostaa, imuja voi tehdä itsekin jostain froteesta tms., kuorivaippaa, villahousuja.. Lueskelin netistä, että myös terveyssiteitä voi itse tehdä. Joillakin ihmisillä paikat ei kestä kaupan siteitä esim.
 
Mä ajattelin alkuun mennä kerttiksillä. Voisin hommata kyllä kestoja valmiiksi. Kuitenkin ekaa kertaa tulen äidiksi ja varmaan paljon muutakin opettelemista esim.imetyksessä.
 
Mistähän noita harsoja sitten kannattaisi hankkia, mahdollisimman edullisesti? Ja entäs niitä villahousuja? Vai pitäiskö osata itse neuloa? Mä kun en oikeen ole hyvä käsitöissä :oops: Kestoilu siis kiinnostaa, mutta tuntuu etten ihan käytännössä ymmärrä miten se toimisi, kun vaihtoehtoja ja eri tekniikoita on ihan liikaa :eek:.
 
Mä tässä dotan saapuvaksi meidän neljättä kestopeppua. Päivisin kestoiltu kaikkien kanssa alusta alkaen, mutta viimisin vasta oli 3kk iästä alkaen myös öisin kestovaipassa. Nyt vajaa 2-vuotias jo päässyt vaipoistaan et kaikki odottaa uutta tulokasta hyllyssä.

Mä en osannut käyttää villiksiä vaikka niitä kovin kehutaan. Mun mielestä kosteus tuli vaipan läpi. Ollaan siis käytetty pul kuoria. Aluksi ensimmäiset kuukaudet ihan niitä Imse Vimsen flanelletteja mitä edullisesti saa ostettua käytettynä. Ovat olleet hyviä, mutta pienen lisäimun vaativat niin pärjää parin tunnin välin. Myöhemmin ollaan käytetty paljon taskuvaippoja, eri merkkisiä.

Vinkiksi et Facebookissa ryhmä kestovaipat ja kantovälineet kiertoon sivulta saa hyvin ostettua käytettyjä vaippoja ja tarvikkeita, muttta myös ennenkaikkea paljon tietoa ja hyviä keskusteluita :)
 
Ma oon nyt ostellu eBaysta FuzziBunzin ja Bumgeniuksen kestoja, osa uusia, osa kaytettyja. Naa on taskuvaippoja eli just niita joihin se imu laitetaan sinne vaipan sisaan, muistelen etta sellaisia kaytettiin myos veljella ja veljenpojalla, ne oli simppeleita kayttaa, ja naa merkit on saaneet hyvia arvosteluja netissa. :)

Harsojen ja villahousujen kanssa en ala tuhertamaan, joten ihan alkuun on varattu kertseja, niita voidaan tarvittaessa kayttaa myos oisin ja/tai kodin ulkopuolella, jos tuntuu silta. Tosin meidan typy ei myoskaan oletettavasti synny ihan lilliputtina, joten noi taskuvaipatkin saattaa istua jo melkein alusta asti, katsotaan sita sitten.. :)
 
Mulla on nyt vino pino harsoja, jokunen imsevimsen flanelletti, kahdet kuoret ja kahdet villikset, sekä äp:ssa ollut taskuvaippa. Katotaan miten lähtee käyntiin ja sitten metsästän lisää ja isompia vaippoja...
 
Ensimmainen tenkkapoo. :wideyed: Noita uusia vaippoja kun pitais kai pesta joku x kertaa ennen kuin toimivat kunnolla, mutta siis riittaako sille itse taskuvaipalle ehka kenties vain yksi pesu, ja sit pelkille imuille useampi? Ja pitaako ne sit pesta joka kerta 60 asteessa, vai riittasko jos heittelis ne vaan sekaan kaikkiin mahdollisiin koneellisiin? Pointtina ois siis enemmankin se etta ne vaan pyoris siella koneessa mahdollisimman monta kertaa. Kun puhtaitahan ne on eniveis, niin ei sen varmaan tarttis olla joka kerta just se 60 astetta? Ymmartaakohan kukaan, mita ma koitan selittaa.. :rolleyes:
 
Takaisin
Top