Kestovaipat

Jebsu ymmärrän hyvin, oon ihan TOSI innoissaan sellasesta "vaipan peittäjästä" eli siis laitetaan tyttövauvalle vaipan päälle semmonen kukkakuosinen "pikku"housu, näyttää vähän sit kestovaipalta :D esim mekon alle ni ei näy "ruma" kertisvaippa sit :p
Me saatiin sellasia jo :p Niissä on mun rakastamaa pitsihörhöä, eli varmasti tulee käyttöön :) :D
 
Ostin ison läjän uusia imsevimsen flanelletteja 10e:lla. Ei oo ainakaan kallis kokeilu ja harsojakin on iso pino, sekä pul-kuoria.
 
Ai nii minä menin taas metsään ku oletin, mainitsin ekaa kertaa miehelle kestoista, ni se sanoi, että Joo nehän on varmasti ihan hyvät, kun kotona ollaan. :eek::grin
Eli toisinsanoen mekin ruvetaan kestoileen kotona, jos liikenteessä ni sitte kertsit mukaan, ei tarvi likaisia vaippoja kantaa mukana:) Tykkään!

Päivän opetus: never assume as you end up being the ass of u and me.
 
Minäkin löysin pinon imsevimsenin vaippoja ja kuoria vastasyntyneelle pikkurahalla. Vaikutti jotenkin näppärämmiltä ihan pienelle kuin ne moneen kukoon säädettävät taskuvaipat.
On sitten sitä testimateriaalia.. Mekin on ajateltu, että nyt alkuun ainakin ihan vaan kotioloissa kestoillaan. Ei ole niin suuri into, että alettais kuskailemaan likaisia vaippoja pitkin kyliä :)

Tuli mieleen vielä kestovaipoista.. Kuulin sellaisetkin kommentin että "ne haisee ihan kamalasti pissille" eräältä lastenhoitajalta. Kun kyselin tarkemmin (en oikein usko että puhdas vaippa haisee sen enempää kuin kertiskään), niin ilmeni että jollain äidillä on sellainen periaate, ettei pissavaippoja tarvitse pestä, riittää kun tuulettaa.
Yök.
Eikös tuossa nyt ole jotenkin ymmärretty väärin kestojen käyttö? Täytyyhän pissaiset vaipat pestä! Jos ei muuten, niin ainakin lapsen takia, kiusaavat pian kerhoissa kun haisee aina kuselle. :/
 
Luulis jo tulehduksienki kukkivan jos kusisissa vaipoissa päivät pitkät on.. Lapsiparka.
 
Joo, kyllä tuossa on vähän mennyt sekaisin puurot ja vellit.. Kyllä ne pissaisetkin vaipat pestä täytyy. Villahousut on asia erikseen, niille riittää pelkkä tuuletus, kun villa puhdistaa itse itsensä. Tosin niitäkin pitää sillon tällön pesasta ja lanoliinittaa.
 
Tänään pyöri kotona koneellinen kuoria ja harsoja ja muutama tasku imuineen vauvalle :Heartred Kestäähän siinä ennenkuin päästään niitä käyttämään, mutta niin ihana oli taas hypistellä kaikkea pikkukamaa :flower
 
Täällä yks keltanokka kaipailisi kestoilukonkareiden neuvoja. Olen siis ajatellut kestoilla mahdollisimman paljon ekologisuuden ja rahansäästön takia sekä vältelläkseni turhia kemikaaleja. Olen hankkinut mielestäni aika hyvän aloitussetin kestoja; n.20 newborn sisävaippaa, 7 kuorta, harsoja sekä froteeimuja. Lisäksi isommassa koossa tasku, kuori, ja sisävaippoja jonkin verran.
Ajattelin että jos ostan kaikki uutena, ei kestoilussa ole rahallisesti mitään järkeä, joten olen hankkinut suurimman osan käytettynä. Joitakin imuja ja kuivaliinoja olen ostanut uutena.
No sitten itse ongelmaan. Sain 20 vaipan setin sopuhintaan käytettynä, ja vaipat ovat tosi siistejä, mutta huolta herättää se, että myyjä kertoi ettei hänen lastaan ole lainkaan rokotettu, ja sain myöhemmin aikaan paniikin siitä, että riittääkö käytetyille vaipoille 90 asteen pesu ennen käyttöä VARMASTI? En edes ajatellut ettei 60-90 asteen pesu riitä ennen kuin tämä rokottamattomuus tuli puheeksi ja aloin asiaa miettimään. Osaako siis kukaan teistä sanoa tähän mitään? :D
 
Kyllä pitäis 90 asteen pesu riittää tappamaan kaikki mahdolliset bakteerit. Eihän se rokottamattomuus automaattisesti edes tarkoita, että olis mitään tarttuvia tauteja...
 
Juu no aika mestari saisi olla että onnistuisi lapselle jonkun vihurirokon nykypäivänä hankkimaan :D Lähinnä vaan kun tuli se rokottamattomuus puheeksi, niin aloin miettiä kaikenlaisia mahdollisia tauteja mitä "varmasti" keräilen lapselle käytettyjen vaippojen mukana :D Ehkäpä ne taudinaiheuttajat ei myöskään kovin montaa päivää siinä pestyssä vaipassa eläisi vaikka jäisikin pesun jäljiltä henkiin.
 
En oo konkari, mutta kyllä meilläkin kaikki käytettynä. Jostain lukenu tosta, ettei muka taudit kuolis, mutta en mitään todistetta tai järkevää lähdettä oo tollaselle väitteelle löytänyt. Luulen, että lähinnä joittenkin kestoilun ammattivastustajien keksintöä. Kyllähän nyt pöpöt kuolee, kun ne parin tunnin ohjelman pyörii 90 asteessa.
 
Ne taudit vaatii ihmiskehon elääkseen ja kuolee parissa viikossa varmasti niissä vaipoissa.
Onnea kestoiluun. 1kestovaippa päivässä säästää 365 kertistä vuodessa. Se on aika monta paketillista vaippoja.
Osakestoilukin on hyvä juttu !!!
 
Voihan ne vaipat heittää vielä vaikka pakkaseen viikoksi. Luulis pöpöjen kuolevan jos sen jälkeen/ennen pesee vielä 95 asteessa :)
 
Tänään uskaltauduin kokeilemaan ensimmäistä kertaa nyt niitä kestoja. Poika on ensi maanantaina 2vko vanha. Eikä ne niin isoja olleetkaan, ainakin nuo imsevimsenit tuntuu jo sopivilta, taskuvaipat kyllä näyttäisi vielä liian suurilta.

Ihanasti tuli testattua oikein yhdellä rykäyksellä vaipan toimivuus, kun poju väänsi mega-kakat melkein heti kun oli kestot saanut jalkaan :D Ja ainakin nyt tuntu pysyvän tavara siellä missä pitää. Haju kantautui nopeammin sieraimiin ja vaipanvaihto oli siten varmasti nopeampaa kuin kertiksissä.
 
Pääsääntöisesti on meillä kestoja käytetty koko kotonaolon ajan. Yöksi oon vielä laittanu kertakäyttösen. Harmi vaan, kun olis pitäny tehdä noita taskuvaippoja vielä muutama lisää. Sisävaippa + kuori yhdistelmästä kun tulee kuitenkin vähän isompi paketti. Ja vaikka aina sanotaan, ettei taskuvaipat ehkä toimi vastasyntyneellä, niin meillä ne on toimineet vallan mainiosti. Koko ja malli ratkaisee varmaan tässäkin.
 
Meilläkin kestoiltu nyt pari päivää eli kotona olo. Myös yöt, mutta vielä on pitänyt herätellä yöllä syömään, joten myös vaippaa samalla vaihdettu, kun ei muuten herää. Villahousut kuorena ja yleensä harso+lisäimu ja välillä joku sisävaippa.
 
Meillä on käytetty ihan alusta asti, paitsi öisin koska en jaksa lähtea alakertaan huuhtomaan :D
 
Suunnittelin kestoilua ainakin kotioloissa odotusaikana ja varauduin myös muutamalla taskulla ja ImseVimsellä, mutta on ihan unohtunut koko kokeilu tässä kahden ekan viikon aikana. Nyt, kun kakkavaippoja tulee harvemmin niin täytyykin kokeilla voisiko sopia meille. :) Hieman epäilyttää, vaikka ekologisesti ja ekonomisesti olisi ihanneratkaisu. Mikä systeemi teillä kestoilijoilla on huuhtelun, säilytyksen ja pesun suhteen?
 
Taikavauva, käy kurkkaamassa tuolta blogin puolelta, siellä on pitkä sepustus kestovaippailusta ja miten meillä säilytetään/pestään jne. Meillä käytetään imsevimsen flanelleja+kuoria, tykkään kyllä :) Mieskin osaa :wink
 
-elmeri-, kiitokset -oikein kattava postaus ja vahvisti uskoani kokeilun kannattavuuteen. Nyt on pieni setti ImseVimsejä, erilaisia lisäimuja, taskuja ja jotain kai-ok-kokoisia kuoria sekä harsoja hoitopöydällä odottamassa seuraavaa vaihtoa!
 
Takaisin
Top