Kestovaipat

Aubrey

Asioista perillä oleva
Heinäkuunmammat 2015
Marrasmammat 2017
Nyt tietysti tyrehtyy koko keskustelu, mutta kannan nyt kerrankin korteni kekoon forumin selkeyttämiseksi ja teen tälle oman ketjun :joyful:
 
Ilmoittaudun tänne. Eli kahdella nuorimmalla kestoiltu, seuraavan kanssa myös. Fanaattinen en ole ja käytän myös ajoittain kertiksiä. Itse oon kestoillut kymmenen vuotta ja kuppi on ollut käytössä 8 vuotta. Eikä mun loora ainakaan kesäisin edes kestä kertiksiä. Valkovuotokin loppui parissa kuukaudessa kun siirryin kestoihin =)
Mun äiti ja hänen kaverit innostui joskus tilaamaan multa kestoja virtsankarkailuun =)
 
Jes, jatketaan tänne ketjuun, jos ei niin pahasti rönsyilis yli otsikon... :grin
Eli kestoja meillä tullaan käyttämään pääsääntöisesti, luultavasti silloin tällöin tulee kuitenkin se kertsikin laitettua, ainakin pitemmillä reissuilla.
 
Meillä jää varmaan kestovaipat käyttämättä, mukavuuden halun takia kai lähinnä, mutta aiotaan ainakin kokeilla äitiyspakkauksen kestovaippaa. Mies ei pidä niitä hygieenisinä... :rolleyes: Olen tykännyt hirveesti kuukupista, mutta viime kesänä se alkoi tuottamaan ongelmia. Jostain syystä se alkoi valskaamaan vähän ohi, vaikka kokeilin eri kokoja. Tuntui että kohdun napukka oli liian alhaalla ja meni ohi kupin. Mulla alkoi myös olemaan ylimääräistä veren vuotoa mm. seksin jälkeen. Se loppui, kun kokeilin olla ilman kuppia ja käytin siteitä. Satunnaisesti olen käyttänyt kestositeitä lähinnä niukempaan vuotoon, runsaampi tulee läpi..Ja kestositeet tuntuu muutenkin niin paksuilta vaipoilta housuissa. Ainakin kun on tottunut kuppiin...
 
Mä tulen käyttämään ihan ns. Kaupan vaippoja. Mun kärsivälliyyys ei riitä kesto vaippoihin.
 
Me on päätetty ainakin kokeilla kestovaippailua, silleen ilman paineita ja ehdottomuutta. :) työkavereilta saan testiin ja sitten ostettua niitä, jos ne tuntuu sitten toimivan. Tekis kyllä mieli ostella parit uudetkin varastoon...
Mulle riittäisi jo se että sais vaikka edes puolitettua sen vaipparoskan määrän.
 
Mies sanoi tänään että jos vauvan ollessa parikuinen vielä haluan kestoja kokeilla niin antaa mennä vaan. On sitä mieltä, että tulee olemaan parempaakin tekemistä kun niitten kanssa pelleily.

Ja juu, häntä ei juuri nuo ympäristöasiat kiinnosta.
 
Mun mielestä ei ollut/ole yhtään sen vaivalloisempaa kestoilla kun käyttää kertiksiä. Kahen ekan kanssa luulin, että se olis jotenkin hankalaa ja koko mökki haisis ihan pissalle ja sitä vaippaa pitäsi vaihtaa sata kertaa useemmin kun kertsistä, mutta olinpa väärässä! Kertikset haisee likasena vielä pahemmalta kuin nuo kestot, kestovaippa tulee kuitenkin aina huuhdeltua ja kikkareet nakattua pönttöön, kun taas kertis menee tuotoksineen roskiin. Roskis haisee aika kuolemalle aina kun kannen avaa :yuck::hungover: Onneksi kansi suljettuna pitää käryt sisällään sentään...
Aluksihan tuo vaati hieman kokeilua, että mikä on sopiva kombo imuja ja mistä ei falskaa reisistä, mutta niinhän se menee kertistenkin kanssa, ainakaan esikoiselle ei löytynyt heti sopivia vaippoja, Pampersista tuli ihottumaa (ja ne haisee puhtaanakin ihan kauheelle), muumit falskas, Lidlin vaipat ei vaan istunut jne. Esikoiselle ei myöskään käynyt ne äp:n kestot (-09 pakkaus, olikohan flanelletet ja kuoret?), koko vaippa alue meni ihan kirkuvan punaseksi ekasta pissasta ja se latisti mun kestoilu innon ekan ja tokan kohdalla :oops: Nyt harmittaa ettei silloin tullut testailtua enempää kestoja. Onneksi kuitenkin kolmosen kohdalla jaksoin alkaa taas kokeilee :)
 
Jatkan vielä...
Mulla ei tosin noi ympäristöasiat olleet ekana mielessä kun kestoja halusin alkaa kokeilla. Ihan puhtaasti kauppareissuja halventamaan ja nättien kuosien takia käytän :joyful: Kaikki vaipat tulleet meille käytettynä jonkin kirppiksen kautta tai äp:ssa ja suurin osa imuista on lainassa kaverilta.
 
Meilläkin on yhtenä pointtina tuo rahallinen säästö sen ympäristön lisäksi. Jos ei tarvisi ostella niin paljon niitä vaippoja. Paljonko yksi säkillinen kertakäyttöjä maksaa, ja kauan se kestää? Ja kuinka usein pitäisi tyhjennyttää tuo roskatynnyri jos jätteen määrä kasvais n. 70-80 kakkavaipalla viikossa! (kun sekin maksaa tietenkin näin omakotiasujille, ja riittäisikö sitten enää edes kerta viikkoon vai pitäiskö hommata jo isompi laatikko :D )

Tämän keskustelun innoittamana valvoinkin viimeyönä pari tuntia ja mietin, että mistäs mä nyt hankkisin vielä muutaman pienen keston lisää ja sitten niitä imuja... :P
 
Ois varmaan ihan helppo nakki, jos olis noita pissavaippoja suurin osa vaipoista. Meillä tää neitonen tekee n. 6 kakkavaippaa päivässä, harvoin pääsee helpolla pissavaipan kanssa. Eikä se tuotos todellakaan vaan plumpsahda siitä pönttöön, kyl se pitää kaapia ihan peppuvaostakin.

Meillä roskis tyhjennetään kahen viikon välein, riittää just ja just, vaippoja tulee ihan mielettömästi, vaikka nukkuu 12-13h samalla vaipalla. Peppu ärtyy kakasta ja sitä ei halua, mielummin sit on aina kuivassa. Ja toi vaipparoskiksen haju on ihan jäätävä :D en malta oottaa, et vaippa-aika loppuu...

Yks säkillinen maksaa n. 10-12€, siinä on jotain 40-50 vaippaa ja se kestää minkä kestää. Ostetaan aina pari pakettia kerrallaan eikä lasketa. :) Pakko noita on kuitenkin ostaa ja käyttää.
 
Minä oon miettiny että vois kokeilla sitten kun vauva on vähän isompi, eli on ensin tottunu muuten sitä arkea pyörittämään ja touhuamaan. Mulla on kuitenkin parin vuoden äitiyspakkauksen kestot ja imsevimsejakin jonkunlainen läjä tuolla saatuja.
 
No tuun nyt tähänkin keskusteluun, vaikka mielipiteeni jo tuolla väärässä ketjussa ilmaisin. :) Meillä tarkoitus kestoilla, eikä oikeen muuta harkittukaan. Ympäristösyiden ja myrkkyjen välttelyn vuoksi. Ollaan saatu jonkin verran kestoja sukulaisilta ja jotain oon hankkinukin, ku tuntu, et ne oli ainoota, mitä viitti hankkia ajoissa, ku ei tiedetty mitä suvulta saadaan. En tiedä onko nyt jo yli tarpeen vai ei, mutta sen näkee sitten. Käytettynä tosiaan kaikki hankkinu ja nyt tehny pari itekin.

Toivottavasti on omalle lapselle passeleita ainakin osa, en tiedä, miten hyvin jaksaisin sellasta kokeilurumbaa.

Fanaattinen en tosiaan minäkään aio olla, vaan jossain möksällä varmaan tulee käytettyä kertsejä ja ehkä rinnalla siinä alussa, jos tulee hirveet rumbat etsiä, mikä passaa. En missään asiassa halua lukkiutua mihinkään yhteen ajatttelutapaan näin etukäteen, kun ei voi tietää, mikä sitten käytännössä toimii. Mutta kyllä tää sen verran tärkeä asia on, etten aio heti luovuttaa. Käytän mä kestositeitäkin, vaikka niissäkin on huonot puolensa.

Mä en jotenkin osaa ainakaan etukäteen ajatella, että kestojen käytöstä ois mitään sen hirveempää vaivaa. Pyykkiä vähän lisää, mut kun on pyykkikone, niin eipä siitä hirveesti hommaa ole.
 
Kiinnostais kovasti kokeilla kestovaippoja. Olisko teillä kokeneemmilla neuvoja montako kannattais alkuun ostaa ja mistä? Ja millasia? En tällä tietoo saa keltään vanhoja kokeiltavaks et ainoat on tällä hetkellä ne äp:sta tulleet.
 
Mulla ei oo itellä kokemusta tuosta äitiyspakkauksen vaipasta, mutta ei ehkä oo sieltä parhaimmasta päästä.. Siis siinä mielessä, että nuo mikrokuituimut ei luultavasti yksinään riitä, tarttee jotain imevämpää lisäksi. Ja ite en oo pienellä tykänny noista yhdenkoon vaipoista, tulee haaraan ikävän paksu kohta, kun taittaa sen vaipan pienemmäksi. Isommalla voi jo toimia, kun laittaa paremmat imut.

Toiset tykkää ehdottomasti pienellä vauvalla harsoista ja villahousuista. Meillä on vaan niin kovasti pissaavaa sorttia vauvat olleet, että saa olla koko ajan vaihtamassa, ja kakat ei oo niin helppo siitä harsosta huuhtasta. Aika monelta oon kuullu, että taskuvaipat ja aio:t ei pienellä toimi, mutta meillä ne on kyllä toiminu alusta asti hyvin, kunhan on vaan sopivan kokonen.

Kirppareilta kannattaa kattella vaippoja, ovat luultavasti jo hyvässä imussa, eikä tarvi niin montaa käyttöönottopesua. Mutta hintoja niissä saattaa olla sitten moneen lähtöön. Jos osaa yhtään ommella/neuloa, niin esim. sisävaipat ja villahousut on suht helppoja tehdä itsekin.

Niin ja kannattaa vilkaista www.kestovaippayhdistys.fi/kestovaippainfo . Keskustelu-puoli siellä on hiljentynyt, mutta muuten on kyllä tosi kattavasti tietoa.
 
Mä luin sellasen kirjan kuin Vaippailmiö, lähinnä kun halusin ohjetta vaippojen tekemiseen, mutta siinä oli kyllä aika kattavasti (mutta sopivan lyhyesti) tietoa kestovaippojen käytöstä. Varmaan kirjastosta löytyy.

Mä oon aatellu käyttää ensin sisävaippoja/harsoja ja vilkahousuja. Sit isompaa kokoa on lähinnä taskuvaippoja. ite olin pari hommannu ja sit sain niitä kasan sukulaisilta. Villakuorta löytyy tosin isommassakin koossa eli ehkä myös jotain isompaa sisävaippaa vois ommella.
 
Onpas kiva tämmönenkin keskustelu. Me aiotaan tämän kakkosen kanssa aloittaa kestoilu. :) Mitään paineita en aio ottaa, vaan ihan rennolla asenteella aletaan harjoittelemaan ja kertikset on vieressä varalta. Kestoilu kiinnosti mua jo vähän kun esikoista odotin, mutta en sitten alkanutkaan siihen silloin. Nyt aion, koska siinä säästää niin paljon ja luonnolle toki hyvä. Ja mielenkiintoista kokeilla.
 
No niin.. Ensimmäinen hössötysoire on nyt virallisesti tullut esiin.. Kun en vielä yhtään vaatetta ostanut, niin tottahan mun piti sitten (ilmeisen turhaankin) tilata netistä semmonen pieni kestovaippasetti.. Kun oli niin mageilta kuoseja niissä :D kukapa ei haluaisi oman poikansa päälle laittaa Rock/pääkallo/leopardivaippoja?!? :P ..Ai ei vai...
 
Jebsu ymmärrän hyvin, oon ihan TOSI innoissaan sellasesta "vaipan peittäjästä" eli siis laitetaan tyttövauvalle vaipan päälle semmonen kukkakuosinen "pikku"housu, näyttää vähän sit kestovaipalta :D esim mekon alle ni ei näy "ruma" kertisvaippa sit :P
 
Takaisin
Top