keskenmenoja useampi

Itse sain kkm jälkeen vain sen valmistavan lääkkeen sairaalassa, ja sitten itse keskeytyspillerit kotiin. Nuo otin sitten seuraavana päivänä aamuvarhain, ja suurin ruljanssi oli seuraavana päivänä ohi. Tosin jatkuihan sitä vuotoa ehkä parisen viikkoa. Täällä Suomessakin on tosi eri käytännöt, kun esim nykyisessä asuinpaikassa / synnytyssairaalassa ihmettelevät ettenkö tosiaan ollut sairaalassa yhtään päivää. Silloisessa sairaalassa jälkitarkastuksessa lääkäri sanoi että tämä on sellainen palvelu jota ei taas isommassa naapurikaupungissa ole lainkaan, ainoastaan jos jotakin kipuja jää tai muuta ongelmaa silloin "pääsee" jälkitarkastukseen. Ei nää siis täälläkään mitenkään samaa kaavaa noudata :( Hyggisasiat jne tietysti Suomessa on korkealla, niinkuin varmasti moraalikin.
Toivottavasri Gatusa saat pian hyviä uutisia ja pienokaisen syliisi!
 
menkat alko eilen kunnon kipujen saattelemana, onneks alkoivat, aloin jo miettii kun ei menkkoi kuulun et olivatko tehneet sittenki temput terävät ja ottaneet kohdun pois tai tehneet steriiliks... mä ku en siin sairaalas ole suosiossa todellakaa. no nyt sit laskemaa kierron pituutta tällä kertaa et onko lyhyempi vai pidempi ku ennen vai pysyiskö samana. josko joskus sitä sais pikkusen syliin siis oman. ja kohta sisulla kestämää reilun 40 ekaluokkalaisen ja muiden lasten huuto ja kiljunta ku pitää viedä eväät muksulle kouluun (kunnon menkkakivut vieläki päällä eikä löytyn särkylääkettä).
 
Tsemppiä Peppiina80, pidän peukkuja sulle! Itselläni tämä viides raskaus eteni pidemmälle, puolessa välissä mennään. Vointi on hyvä ja energinen. Tosin kunnon vitamiiniarsenaalit otan päivittäin, jotta pysyisi kroppa ja lihaksisto kunnossa.
 
Mulla oli kohdun ulkonen 31.10.15 meinasin itsekkin kuolla siihen siloin 2l verta ympäri mahaa raskauduin uudestaan uudenvuoden tienoilla. Olin onneni kukkuloilla. Pyysin varhaisia tutkimuksia tästä ja kaikesta edellisestä juhtuen. Samatta niitä. Lääkäri vaan sanoi tuskin mitään käy, se on todella harvinaista.. Nyt eilen oli eka ultra jännitti pirusti mennä sinne jä näkemään noin 12 viikkonen möykky. Mutta siellä kuulin että kesken on menny jo aikaa sitten. Purskahdin itkuun. minulla on ollut aivan liikaa muitakin koettelemuksia tähän ikään mennessä. Äidin kuolema kun olin 6 vuotias. Aivokasvain leikattiin 07. Kiusattiin noin 20v. Muutin ja jattelin aloittaa elämän lusta. Täällä tapahtui hyväksikäyttö, ex vei noin 2000e säästöni saamatta mitään takaisin. Mutta sitten tapasin nykysen mieheni. Naimisiin mennään kyllä vasta 1.4.2015 mutta hän on ihana ja huolehtiva. Hälle siis olin raskaana. Nyt kumpikin vaan makaa saikulla kotona ja itkee surua. Mies jopa peruutti kaiken tän viikkosen vaali menemisesä. En tiiä miten oikein kestän tän surun. Se pikku möykky viel on mun masussa. Halkeen surusta. Tekis miel vaan itkee kokoaika.
 
Hei kohtalotoverit. Mä aloitan vähän kauempaa tarinani. Sain ensimmäisen lapseni 2000. Raskaus oli helppo, voin hyvin koko ajan ja tytär syntyi terveenä 40+6. Toisen lapseni sain 2002, raskaus tällöinkin sujui ongelmitta ja poika syntyi 42+1. Sitten tuli ero lasten isästä, kului vuosia ja nykyisen miehen kanssa olemme olleet 4v yhdessä. Aloimme heti puhumaan toiveista saada yhteisiä lapsia, miehelläkin oli tytär -00. Jätin kierukan pois ja tulin heti raskaaksi. Raskaus sinänsä sujui hyvin, minulla nousi verenpaineet ja aloitettiin lääkitys, muut arvot oli kunnossa mutta rv 32 järkyttävien kipujen vuoksi hakeuduin sairaalaan. Jäin synnyttämättömien osastolle raskausmyrkytyksen kourissa ja siellä kuuntelin muiden synnyttämään tulleiden tuskailua supistusten kanssa. Itse kun toivoin koko ajan pääsevni vielä kotiin. No, poikani syntyi 2012 sektiolla 33+1. Aikaisempien raskauskokemusteni vuoksi, en tälläiseen ollut ollenkaan valmistautunut ja suru ja huoli oli suuri. Poika oli 17pvää vastasyntyneiden osastolla, missä mieheni ja isompien sisarustenkin kanssa pyrimme olemaan mahd paljon. Kotiin päästiin, kun poika oli yli 2kg ja kaikki on hänen kanssaan hienosti.

Toivoimme yhteiselle pojallemme sisarusta, tulinkin raskaaksi aika nopeasti ja 2014 tammikuussa piti vauvan syntyä. Alkuraskaus meni hyvin, käydessäni 20vkon ultrassa ei kuitenkaan ollut enää sydämen sykettä. Tilanne oli ihan järkyttävä, lääkäri tuli vielä tarkistamaan tilanteen ja kysyi todella kylmästi enkö ole huomannut mitään. Raskaus keskeytynyt vkolla 18-19. Mielestäni olin tuntenut liikkeitä ja hoitaja selittikin, että hyvin helposti vatsan muita liikkeitä ja toimintoja joi erehtyä luulemaan vauvan liikkeiksi. Lääkitys aloitettiin ja sain seuraavalle päivälle ajan. Taas todettiin, ettei sykettä ole. Pääsin omaan huoneeseen ja jatkettiin lääkitystä, lopulta poikavauva syntyi ja koska kaikki raskausmateriaali ei tullut ulos, jouduin kaavintaan ja yöksi sairaalaan. Saimme olla pienen poikamme kanssa hetken ja kaikki näytti niin täydelliseltä. Mies järjesti hautajaiset ja pieni arkku haettiin yhdessä. Oli hautajaiset ja asian kanssa hiljalleen sopeuduttiin elämään, neuvolapsykologin luona käyminen auttoi jonkin verran. Hautajaisasioissa juuri kukaan ei osannut auttaa ja kaikki piti itse selvittää. Onneksi mieheni hoiti tämän.

Tulin uudelleen raskaaksi, olin töissä ja aloittanut työn ohella opiskelun. Olimme innoissamme, mutta samalla huolissamme. Laskettu aika olisi 09/2014. Pyysin neuvolan ensimmäisellä käynnillä pääsyä neuvolapsykologille puhumaan peloistani, lupasivat ilmoitella ajasta. Ekassa ultrassa ihmettelivät lapsiveden vähyyttä ja että rakenteessa ehkä oli jotain.. Jatkotutkimuksiin sikiötutkimusyksikköön. Lapsivettä todella oli vähän ja liikkeitä vähän. Neuvolassa ei kuulunut sydänääniä, eteenpäin sairaalaan tutkimuksiin rv 16 ja tällä kertaa ei ollut enää sykettä. Raskaus keskeytynyt todennäköisesti rv 14. Lääkitys aloitettiin ja seuraavalle päivälle aika sairaalaan. Synnyttämisessä ja itkemisessä meni taas päivä, taas kaavintaan ja yö sairaalassa. Näin vauvan pikaisesti, mies ei halunnut nähdä ollenkaan koska kertoi nähneensä painajaisia. Nyt ei pidetty hautajaisia. Ihan järjetöntä surua, pettymystä, ymmärtämättömyyttä, epätietoisuutta. Neuvolapsykologi soitti ja ois ollut hänelle vapaa aika mennä juttelemaan raskauden ajan peloista, vähän myöhäistä enkä mennyt ollenkaan. Tyttövauva lähti sikiötutkimusyksikköön tutkittavaksi ja kesäkuussa tuli viesti, missä kerrottiin vauvalla olleen trisomian, joten olisi ollut harvinaista että vauva olisi edes päässyt vkolle 20. Toisaalta helpottava tieto, että tähän oli joku syy. Postissa oli myös kehotus seuraavasta raskaudesta olla yhteydessä heti sikiötitkimusyksikköön.

Ja tässä ollaan, raskaana. Laskettu aika 09/2015. Tarkkailen ja analysoin itseäni, oloani ja tuntemuksia. Onko erilaista kun viimeks? Onko jotain samanlaista? Onko jotain samaa, mitä oli sillon kun odotin syntyneitä lapsiani? Verenpaineet on normaalit, vointi ollut kuvotuksesta huolimatta ihan ok. Neuvolassa ens vkolla toinen käynti ja pelottaa kuunteluttaa sydänääniä, mut jos niitä ei kuulu? Sikiötutkimusyksikössä olin istukkatutkimuksessa ja ultrassa, kaikki hyvin. Ei poikkeavuutta kromosomeissa ja päällisin puolinkin kaikki kunnossa. Uskallanko olla iloinen? Uskallanko kertoa ihmisille ja isommille sisaruksille? Kuinka monta läheistä voin vetää omaan jännitykseen/onneen mukaan? Jos kaikki onkin hyvin, niin kuinka pitkään ja kuinka on järkeä olla hiljaa, koska iloita suureen ääneenhän pitäis raskaudesta ja vauvasta?! Nyt yritän olla positiivinen, ajatella kepeästi, olla pikkuisen iloinen ja vähän jo suunnitella aikaa eteenpäin...aikaa uuden perheenjäsenen kanssa. Mutta on ihan järjettömän vaikeata!!
 
Hei, tsemppiä teille täältä löytyy myös kohtalotoveri. ikää minulla on 19 vuotta ja olen kokenut jo 3 km.. ensimmäinen 8/14 viikolle 7 seuraava, 11/14 viikolle 11, ja sillon jouduin lähtemään sairaalaan, koska alko olla kivut siinä pisteessä, että pyörryn.. ja seuraava 1/15 viikolle 5.. aikaa odottelen naisten tautien poliklinikalle, että mikä mättää.
 
Tsemppiä kaikille kohtalotovereille! Näille tapahtumille ei löydy sanoja, jotka auttaisivat suruun..

Minulla on myös ollut huono-onnisia raskauksia.. Ensin meni kesken jo viikolla 6, sen jälkeen olikin tuulimuna. Näiden jälkeen menikin aikaa, kunnes olikin kohdunulkoinen joka johti lopulta pahaan sisäiseen verenvuotoon ja toisen munanjohtimen poistoon. Tämänkin jälkeen onneni kukkuloilla pääsin 9raskausviikolle, muttei tuolla vatsassa pien valitettavasti jaksanut sinnitellä pidempään.

Nyt kuukausia myöhemmin taas olen raskausviikolla 5. Olen samalla äärimmäisen onnellinen, ja äärimmäisen peloissani. Mitä jos..? pyörii päässä vaikka stressaaminen ei tilannetta auta. Pitänee vain tehdä parhaansa.

Kipu hellittää, muttei ikävä koskaan. Jaksamisia kaikille! Kyllä se sieltä vielä onnistuu, tavalla tai toisella!
 
Itsellä kaksi keskenmenoa ennen tätä toukokuussa syntynyttä esikoista. Voi kuinka tämä onnistunutkin raskaus pelotti... kesti kauan ennenkuin uskalsi iloita ja nt-ultraankin menin asenteella "ei siellä mitään ole..." Olipa kuitenkin!

Joskus tie onneen on surulla päällystetty ja kivikkoinen, mutta jokaisen mutkan takana on toivoa :Heartred
 
Onpas helpottavaa lukea tätä palstaa! Meillä lokakuussa tulee täyteen vuosi yritystä. Nyt takana kolme kiertoa, kolme raskautta ja kolme varhaista keskenmenoa. Eli tulen ilmeisesti helposti raskaaksi mutta se kohdussa pysyminen onkin vähän eri juttu.. Viimeisestä raskaudesta en olisi edes ollut tietoinen mutta sattuman kautta röntgeniä ennen ottivat raskaustestin verestä päivä ennen kuukautisten oletettua alkamista ja viikko sen jälkeen menikin kesken. Itse olisin testaillut vasta parin viikon kuluttua koska edellisestä kierrosta keskenmeno. Maailma tuntui romahtavan siinä vaiheessa. Tunne että minussa on jotain vialla ja että oon epäonnistunut naisena. Nyt taas näistä päästy yli ja yritys jatkuu ristiriitaisin tuntein. Tavallaan toivon uutta tärppiä, tavallaan toivon että tulis ihan normaalit kuukautiset koska pelkään niin kovin että jos taas oon raskaana ja taas menisi kesken niin miten sen enää kestäisin. Raskausoireet on ollet jokaisessa erittäin voimakkaat ja se on tehnyt keskenmenoista raskaampia. En soittanut tästä kolmannesta raskaudesta/keskenmenosta neuvolaan koska oli niin varhainen.

Tutkimuksiin hakeudutaan varmaankin viimeistään marraskuussa ellei nyt sitten tärppää ennen sitä.

Itse epäilen hormonihäiriöitä, nuorena söin estrogeeni e-pillereitä akneen ja pillereiden lopettamisen jälkeen olen kärsinyt taas aknesta ja liiallisesta karvojen kasvusta. Mutta turha kai sitä on lähteä arvailemaan ennen tutkimuksia.

Mulle on jäänyt jotenkin kusetettu olo näistä keskenmenoista. Koko pienen ikäni oon kuunnellut tarinaa miten lapsia vaan tehdään ja kaikki ihmiset ympärillä tuntuu pamahtavan paksuksi ja jotenkin on itsestään selvää kaikille että plussa tarkoittaa vauvaa. Meillä ei. Positiivinen raskaustesti on jotenkin menettänyt merkityksensä...

Äh tulipas sekavaa sepitystä, oli vaan pakko päästä purkamaan :/ miten sitä pitäis pystyä olemaan optimistinen asiam suhteen.. huoh..
 
siniapila jaksamista, inshaAllah teille suodaan pian pienokainen syliin asti. ite tiedän erittäin hyvin ku mulla meni 5krt kesken putkeen ja kuudennel kerral synty sit tuo mein tyttö, tosin syy ei ollu mussa vaan toises osapuoles, no pistin syömää 5mg foolihappoa mun kans ja sit tuliki plussa joka vetää nyt päikkärei ja ikää on 9kk alhamdulillah. mun historian näkee tuost allekirjotuksest.
 
Mulla oli 2 kkm:ää perä jälkeen eka siis oli tuulimunaraskaus joka eteni aina 11+6viikoille asti,8kk päästä plussattiin ja kehitys lakannu ja kavintaan jouduttiin kun ei tyhjennyslääkkeet auttanu.
10kk päästä 3 plussa ja asia ei tosiaankaan ollu helppo sulattaa sillä meiän esikon LA oli päivää vaille sama kuin ois ollu menetetyllä.
Kyllä se luonto antaa sen minkä se ottaakin.
 
Nannnuska, en löydä sanoja lohduttamaan.. järkyttävää miten voidaan koetella kerta toisensa jälkeen tällaisella asialla.. pysy vahvana ja älä menetä toivoa, kyllä teille vielä se pieni suodaan, aivan varmasti!
 
Mä olen ihan rikki. Mulla takana yksi km (tuulimuna), yksi ihana 2013 syntynyt tyttölapsi ja toinen km 5/15. LA olis ollu 14.11. Nyt taas raskaana ja rv11. Rv6 oli tuhruvuotoa ja nyt alkoi taas uudestaan. Olen jo pari viikkoa miettinyt oireettomuutta. Väsymystä on ollut ja alkuun pissatti herkemmin. Jossain vaiheessa kova pissahätä sai myös supistuksia aikaiseksi. Muuten olen ollut tosi oireeton. Nyt tuntuu että nuo vähäisetkin oireet on hävinneet. Ja tsjusin että viime km:ssa oli ihan sama tilanne. Huokaus, olen menettänyt toivoni...itkettää. Torstaina nt-ultra jos ei sitä ennen tuu ulos. Ja siellä sitten toden näköisesti odottaa tyhjä tai sykkeetön kohtu. Mä pelkään...pelkään, etten kestä tätä uutta menetystä enää. Onneksi on tuo kohta kaksivuotias...olisin niin halunnut hänelle pikkusisaren tai -veljen. Enää ei aiota yrittää. Olen kuitenkin kohta 40v...
 
Voi paska...viikonloppuna alkanut ruskea tuhru muuttui tänään työpäivän aikana veriseksi vuodoksi. Meinasin jo soittaa neuvolaan mutta mitä hyötyä siitä on...eikä siitäkään, jos torstain nt-ultraa aikaistaa parilla päivällä. Tulee se ulos jos on tullakseen...
 
Muokattu viimeksi:
Tänään ultrassa todettu alkanut km. Oli jo kolmas...tai siis toinen peräkkäin. Huokaus...poistun foorumilta. Turha täällä on itseään kiduttaa...
 
Meillä oli takana 4 keskenmenoa (viikoilla 12, 9, 8 ja 12) sekä yksi kohdunulkoinen raskaus ennen huhtikuussa syntynyttä ihanaa pikkuneitiämme.

Raskauden alussa kävin yksityisellä ja aloitin päivittäiset Klexanepistokset, jotka lääkärin mukaan nostaisivat onnistumisprosenttia n 50:stä 60:neen. Aiemmin olimme molemmat käyneet kunnallisella tutkimuksissa, eikä mitään häikkää löytynyt. Halusin kuitenkin kokeilla pistoksia, vaikka nyt ei olekaan tietoa olisiko viimeisin raskaus onnistunut ilmankin. Edelleenkin sitä pelkää ja tarkistelee koko ajan tuon tytön vointia, mutta kyllä sen alkaa pikkuhiljaa jo uskoa olevan tuossa :)

Tsemppiä siis kaikille keskenmenon kokeneille ja voimia pimenevään syksyyn! :Heartred
 
Ensimmäinen km viikolla 9+6 ja tänään toinen 8+5. Koville ottaa. Kysyin hoitajalta, kuka osaisi seuraavassa raskaudessa, jos sellaista tulee, neuvomaan ja ohjaamaan. Nyt tarjottiin psykologin tai papin keskustelua. En minä sellaista tarvitse, vaan lääkärin.

En ole miltään osin normaali. Tavallisessa neuvolassa kukaan ei ollut kuullutkaan sairaudestani. Siskoni tilasi viime keväänä ajan spesialistille, pääsee sinne jo joulukuussa. Kyse on lääkäristä, joka on erikoistunut vaivaamme, mutta tuskin on tietoinen, miten se vaikuttaa raskauteen. Jos siis nyt hankkisin lähetteen ja kaikki menisi hyvin, aika olisi ensi syksynä. Olen silloin 45-vuotias.

Epäilenpä, että olen liian hankala tapaus. Vauva tulee, jos tulee. Todennäköisyydet ovat hiipumassa.
 
Takaisin
Top