Heippa, minullakin kaksi keskenmenoa takana, toinen 05/09 ja toinen 07/09, kumpikin viikolla 6. Molemmat oli spontaaneja keskenmenoja, joissa siis keskeytyminen tapahtui itsekseen. Lähipiirissäni olevalla on ollut 4 peräkkäistä keskenmenoa ja viides raskautuminen onnistui ja nyt jo loppusuoralla synnytystä odotellen. [:D]Tämä antaa myös minulle toivoa, että vaikka tulisi vielä jokunen keskenmeno, niin lapsen saaminen saattaa siltikin onnistua vielä meidänkin kohdallamme.
Oliko sinun viimeisin keskenmeno spontaani vai miten se tapahtui?
Ymmärrän kyllä tunteesi, minulle keskenmenot olivat myös erittäin järkyttäviä. Ensimmäisen kohdalla etenkin tuntui, että maailma romahtaa, mutta toisen kohdalla osasin jo odottaa km:ää, joten suhtautuminenkin oli sen mukainen. Olin surullinen, mutten niin shokissa kuin ensimmäisen kohdalla. Olemme taas ryhtyneet innolla uuteen yritykseen. Minulle ainakin uusi raskautuminen toi uutta toivoa ja lohtua suruun. Ajattelen niin, että luonto hoitaa elinkelvottomat yksilöt jo alkuvaiheessa, joten niin oli tarkoitettukin. Näin vakuutti minut lääkärini, joka selitti, ettei kannata ajatella tätä niin, että on menettänyt lapsensa, vaan niin, että luonto tekee tehtävänsä ja niin on parempi.
Nyt toivomme vaan, että seuraava raskautemme kehittäisi terveen yksilön ja saisimme vihdoin kokea raskauden kokonaisuudessaan ja palkinnoksi vielä oman pienen käärön syliin. Toive omasta lapsesta on suuren suuri. Me siis yritämme ensimmäistämme. Olen myöskin realisti, että kolmannen keskenmenon jälkeen pääsemme tutkimuksiin, että saamme ainakin tietää onko mitään vialla ja jos ei ole, niin sitten on vaan jatkettava yritystä.
Se tässä on tullut todettua, että lapsia saadaan, ei tehdä. Uskon, että useammankin keskenmenon jälkeen voi raskaus vielä onnistuakin, toivottavasti tekin pystyisitte uskomaan näin ja jatkamaan sinnikkäästi yritystä, kunhan olette valmiita siihen ja olette surustanne toipuneet. Me olemme mieheni kanssa ilmeisesti melko nopesti toipuvia, kun heti uudella innolla olemme uudessa yrityksessä.
Meitä kohtalotovereita on melkoisesti keskenmenojen ollessa niin yleisiä. En tiedä lohduttaako tämä sinua, mutta minua se lohdutti, en ole poikkeus. Keskenmenoja tapahtuu kaikista raskauksista noin 50-70 %, joten on epätodennäköisempää, että se ei koskaan kohdalle satu. Siitä vielä halusin sanoa sinulle, mitä lääkärini minulle kertoi, että yleensä nainen itse ei voi keskenmenoa aiheuttaa, vaan se on luonnon tehtävä. Naisen vartalo on kuulemma rakentunut niin, että kohtu suojaa lasta kaikilta ulkoisilta kolhuilta. Jos ei juopottele tai polta hirveästi tupakkaa, niin todennäköisesti keskenmeno ei ole johtunut äidistä. Tokihan on poikkeuksia ja jotain rakenteellisia vikoja, joista keskenmeno on voinut aiheutua, mutta tutkimuksissa kolmannen keskenmenon jälkeen nekin pitäisi selvitä.
Kyllä me sitten osaamme olla kiitollisia lapsistamme, kun niitä joskus saamme. [:)] Tsemppiä toipumiseen.