Onnittelut Waganallekin! Älä murehdi pienestä päästä; normaalien mittojen rajoissa kuitenkin on, ja pienehkö pään luulis meinaavan helpompaa synnytystä [;)]
Millinen! Onnea matkaan tänään! [:)]
No niin, kävin eilen klinikalla pesemässä nukkea! [:D] Luento koski vastasyntyneen hoitoa. Menimme viisi minuuttia myöhässä, kuten aina jos se miehestäni riippuu... Minä en tykkää ollenkaan myöhästellä ja keksinkin matkalla mäkättää hänelle että lapsestamme tulee yliaikainen jos isäänsä tulee, ja jos tulee äitiinsä niin syntyy odotettua aiemmin [8D] Sisään astuessamme siellä oli jo nuken kylvetysdemonstraatio käynnissä. Ensin näytti hoitaja ja sitten pyysi meistä jotakuta kokeilemaan. Kukaan ei uskaltanut joten nykäisi minut siitä harjoittelemaan. Oisko ollu rangaistus myöhästelystämme...? [8|] Niskan tuennan sormeni osasivat automaattisesti, samoin niskan tuennan kylvettäessä. Mutta se vauvan kääntö ammeessa... [:(] Menin ihan puihin enkä osannutkaan enää muuta kuin punastella! [:@] Menin sitten paikalleni ja hoitaja näytti kaikille saman uudestaan. Lopuksi katsoi minua kohti ja rohkaisten sanoi että ei kannata pelätä, kyllä se alkaa sujumaan sitten kun pitääkin. En taaskaan osannut pitää suutani kiinni... [:(] Ihmettelin ääneen miten vauvan pesua noin aristan, kun olen niin monenlaisia eläimiä pessyt ihan ilman ongelmia, ja luettelinkin kaikki sellaiset eläimet. Ja voin kertoa että se eläinkaarti on aikamoinen, ja siihen sisältyy sellaisiakin eläimiä joita ei luulisi tarvitsevan pestä, mutta joskus rapatessa roiskuu ja heilun suihkun kanssa milloin minkäkin eläimen kakkapyllyä kuuraten...! Muut kurssilaiset katsoivat minua kuin eivät olisi uskoneet ja nyt oli mieheni vuoro punastua! [:D]
Nuken kylvetyksen jälkeen näytettiin huolellinen kuivaaminen, varsinkin poimukohdissa ja korvien takaa. Näytti myös kosteuspyyhkeellä miten putsataan poikien intiimialueet ja miten tyttöjen. Poikien näytin olevan helppoa. Tytöistä sanoi että aina ylhäältä alaspäin ja pitää kiinnittää erityistä huomiota ettei vain likaa pyyhi ja päästä vaginaan. Sanoi ettei talkkia tytöille. Kertoi myös että joskus joiltakin tyttövauvoilta saattaa tulla kuin kuukaustisverta! E nyt muista selittikö miksi, mutta sanoi että on normaalia.
Navassa kuullemma tulee olemaan joku klipsi, jonka päällä sideharson pala suojaamassa sitä. Jos ei likaannu niin tulee vaihtaa kolmesti päivässä. Jos likaantuu niin sitten vaihdetaan aina kun on likainen. Ja lialla ei tarkoittanut navasta tulevaa likaa, vaan ulkopuolelta. Sanoi että jos navasta tulee minkä tahansa väristä nestettä niin pitää ottaa yhteys lääkäriin. Samassa yhteydessä näytettiin vaipankin vaihto, ihan kertakäyttövaipalla.
Kapalointikin näytettiin, vaikka se ei kuullemma ole nykyisten suositusten mukaan tarpeellista. Nukkuma-asennosta sanoivat että nykysuositus on selällään, mutta näytti myös miten asetella vauva kyljelleen, jos niin haluaa, siis esim. tyynyjen tms. avulla. Lopuksi näytti miten syötetään, ja miten tuttipullon suupuolen tulee syötettäessä olla aina täys maitoa, niin ei pääse ilmaa sekaan.
Paljon ymmärsin mutta paljon meni ohikin. Mennessä sanoin miehelleni että kuuntelee tarkkaan, jotta osaa sitten tulkata minulle kotona mitä en ymmärtänyt. Hän huolestui että unohdan kaiken heinäkuuhun mennessä. No, mieheni ei itse muistanut niitä edes 5 minuuttia kauempaa [:D] mutta onneksemme tämä ystävällinen hoitaja tarjosi englanninkielistä pikakurssia muiden lähdettyä. Meitä kun oli "peräti" 2 ulkomaalaista siellä.
Tosi kiva luento, ja uusi tulossa huomenna. Koskee synnytykseen valmentautumista henkisesti ja puolison roolia siinä touhussa. Menemme innolla. Tai ainakin minä innolla [:D] Monet varmaan jo moikkaavatkin meitä kun muistavat että tuo on se hassusti puhuva ulkomaalainen joka pesee eläimiä! [:D]
Tällä klinikalla olen ravannut niin ahkeraan viime vuosina, että tunnen jo muutaman lääkärin ja useimmat respat. Eilen sanoin ilta-respalle että koska olen tänään niin ja niin monta tuntia pyörinyt täällä, teidän pitäisi maksaa minulle palkkaa! [;)] No, ainaski mukava mennä sinne sitten synnyttämään kun on tuttua porukkaa ympärillä [:)]
Mukavaa päivää teille kaikille heinämammoille! Meillä tulossa kiva päivä: mieheni lomalla ja lähdemme suuren suureen kaupunkiin ajelemaan. Sieltä löytyy maan suurin lastentarvikeliike (ja kuullemma halvin!), sekä Ikea. Sinne kestää aika kauan ajaa, joten lulin että ostamme nyt mitä tarvitsemme ja mistä tykkäämme. Vaan isäntä ilmoittikin että käymme vain KATSELEMASSA! Olin hetken hiljaa (kerrankin!) ja sitten sanoin hyvin matalalla ja vakavalla äänellä "Oletatko sinä että minä en osta mitään kun kävelen esim. Ikean lastenosaston läpi?" Tuli selväksi että se on mission impossible, kun sanoin että se on sama jos laitat vuohen salaattipellolle ja sanot että "Älä nyt sitten syö yhen yhtä salaatinlehteä"! [:D] Olen siis nyt saanut luvan ostaa edes jotain lasten jutskia. [:)] Ihan kiillotin ja rasvasin Visa-korttini magneettinauhankin jo sitä varten [:D][:D]
P.S. Tuli tosta minun hiljaa olemisesta mieleen, tai siis siitä kun suuni paremminkin käy aina... Siinä eilisessä ultrassa kun katsoin epäselvää kuvaruutua, huomasin jotain mikä liikkui tasaseen tahtiin, ihan taukoamatta. Sydänhän se oli, mutta kysyin lääkäriltä "Tohtori, onko tuo liikkuva osa tyttäreni suu?" [:D]