Kesävauvat 2010

Heippa pitkästä aikaa ja toivottavasti kaikilla meni joulu mukavasti!

Me paljastettiin minun perheelleni vauvaylläri, ja olihan sielä tulevat isovanhemmat ja täti todella innoissaan! <3 Oli aivan mahtavaa kun sai niin innostuneen vastaanoton. Kyllähän se läheisten tuki on kuitenkin todella tärkää vaikka minun ja miehen projektihan tämä on.

Vaikka olen näin varhaisilla viikoilla niin eilen kävin ostamassa ekat mammapöksyt. Töissä istuminen ei tunnu oikeen enää lunnistuvan mukavasti kuin yksissä normihousuissa joten päätin tehdä näin. Housuissa on säätövaraa että voin kiristää niitä nyt ennen kun mahasta tulee valtava. Eikä ne muutenkaan kovin isot olleet. Maha kyllä  näytti kasvavan kun veti sellaiset mahan yli yltävät housut jalkaan..[:D]
Tiedä sitten jos maha tästä pienenee kun turvotus/jouluähky hellittää..

Muuten olo edelleen hyvä. Tuntuu oikeen että ei näin helppoa alkuraskautta voi edes olla.. Toivottavasti tämä helppous ei kostaudu loppuraskaudessa...

Heippa pitkästä aikaa ja toivottavasti kaikilla meni joulu mukavasti!

Me paljastettiin minun perheelleni vauvaylläri, ja olihan sielä tulevat isovanhemmat ja täti todella innoissaan! <3 Oli aivan mahtavaa kun sai niin innostuneen vastaanoton. Kyllähän se läheisten tuki on kuitenkin todella tärkää vaikka minun ja miehen projektihan tämä on.

Vaikka olen näin varhaisilla viikoilla niin eilen kävin ostamassa ekat mammapöksyt. Töissä istuminen ei tunnu oikeen enää lunnistuvan mukavasti kuin yksissä normihousuissa joten päätin tehdä näin. Housuissa on säätövaraa että voin kiristää niitä nyt ennen kun mahasta tulee valtava. Eikä ne muutenkaan kovin isot olleet. Maha kyllä  näytti kasvavan kun veti sellaiset mahan yli yltävät housut jalkaan..
Tiedä sitten jos maha tästä pienenee kun turvotus/jouluähky hellittää..

Muuten olo edelleen hyvä. Tuntuu oikeen että ei näin helppoa alkuraskautta voi edes olla.. Toivottavasti tämä helppous ei kostaudu loppuraskaudessa...

NP-ultrasta:

Heippa likat!

Nyt on Jasmiini ihan maassa eikä tiedä mitä tehdä, muuta kuin juosta karkuun. NP-ultra antoi tuloksen 2,3. Pelottaa että tässä käykin nyt huonosti. Tosin lääkärini sanoi että useimmiten downin syndrooma -sikiöillä se olisi luokkaa 2,8 ja siitä ylös. Ja että yleensä downeilla ei nenäluuta näy, mutta minun sikiölläni näki (tosin tämän sanoi minusta epävarmasti). Mutta mitään ei tietenkään pysty takaamaan varmaksi.

Eka vaihtoehto on tehä testi nyt heti istukasta, testi joka ei takaa varmaa tulosta, kun siinä voi olla erilailla kromosomit kuin sikiössä. Toinen vaihtoehto on sitten oottaa viikolle 16 jolloin testi voidaan tehdä lapsivedestä, plus satavarman tuloksen oottelua pari-kolme viikkoa. Nyt pelottaa ja oon ihan avuton. Ei sais murehtia etukäteen, ei! Vaan ei se niin helppoo oo... Vaikken tiedä mitä tehdä ni nyt tänään ainaki päätin oottaa siihen lapsivesitutkimukseen asti.

Minä TIESIN että tällasena melkein 4-kymppisenä ensisynnyttäjänä ON isompi riski, mutta kun aattelin että EIHÄN MEILLE nyt voi niin käydä ja blaa-blaa-blaa...

Vauvani aukoi suutaan. Ihmettelin sitä ja lääkäri selitti että se juo. Ja se heilutti käsiään ja jalkojaan ja kääntyili. Ja nytkäytteli päätään. Sitä pelästyin mutta lekurin mukaan ihan normaalia liikehdintää. Kuvaili vauvelia hyvin aktiiviseksi.

Ekan kerran näin vauvamme suht kunnolla ja heti tulee tällanen lisähuoli! Mie en kestä...

Hei naiset,

minäkin pääsin välillä netin ihmeelliseen maailmaan...Muutto oli tosiaan tuossa joulun alla uudelle paikkakunnalle ja nettiä ei kotona ole vielä lainkaan, tulossa kyllä [;)]

Meillä olisi huomenna np-ultra, sitten laskurin mukaan viikot 12+4 ja kyllähän se vähän jännittää mitä tuleman pitää. Ärsyttävää vaikka me käytiin jouluviikolla tsekkaamassa että kaikki on kunnossa (silloin), niin silti en uskalla riemuita vieläkään tästä raskaudesta. Mulla ei ole oikeastaan käynyt edes mielessä mitkään hankinnat jne suunnittelut tulevaa ajatellen..Toisaalta tässä uudessa ympäristössäkin on tarpeeksi opettelemista, etten varsinaisesti edes ehdi ajatella koko raskautta.

Mitään oloja ei ole, paitsi toissapvnä en meinannut millään pysyä tolpillani aamusta kun verenpaineet heitteli. Samat vanhat eväätkin on ruvenu maistumaan ( luojan kiitos ettei tarvi ulkoruokinnassa elää enempää). Paino ei oikeestaan oo vielä noussut, mutta ulkoinen olemus on kyllä löystynyt ja se meinaa syödä naista (vaikken koskaan mikään supertimmi ole kuitenkaan ollutkaan mutta urheilullinen). Urheilu on ollut nollassa melkein koko tähänastisen raskauden, pakko aloittaa kyllä liikkuminen ensi tilassa kun tämä muuttohärdelli nyt vihdoin tasoittuu!

Noh, jollain tasolla tämä raskaus kai etenee mulla korvienkin välissä: Projektin nimeksi on annettu Sisu <3

Ikävä tilanne sinulla Jasmiini. Mutta pelkkä niskaturvotushan ei anna koko kuvaa siitä riskistä. Ja itse olen ainakin ymmärtänyt että kunhan on suunnilleen alle 3, niin ei pitäisi olla kovin suurta huolta. Kuten sinullekin lääkäri oli maininnut että ainakin 2,8. Vaikeaa se on mutta koita nyt jaksaa odottaa niitä verikokeitten tuloksia ja sitten sitä riskiä. Ja joka tapauksessa kaikki riskivauvat eivät lopulta sairastu. Tsemppiä teidän odotukseen joka tapauksessa.

Täällä joulu tuli ja meni. Ihan mukavaa oli. Töitä vain oli melko paljon ja vain 2 päivää vapaata. Viime keskiviikkona siis käytiin ekassa ultrassa. Viikkoja piti olla 11+6, itse arvelin että vaavi voisi olla viikon nuorempi mutta olipas sitten vielä muutaman päivän päälle. Eli 11+6 muuttui 10+1 viikoille. Tänään nyt sitten tasan 11 viikkoa täynnä. Otettiin sitten uusi aika ens viikon perjantaille. Itseäni ei huoleta riskit eikä muutkaan. Oli niin ihanaa nähdä pikkuinen ja mikä komea sydämensyke siellä olikaan. [:)] Kovasti oli liikkuvaisella tuulella.

Moi

Jasmiini: siis mä olen täysin samaa mieltä. Itse olen hieman "ongelmainen" tässä suhteessa eli mulla tietty sairaus aheuttaa asioiden kertymistä pakkomielteiksi. Juuri nyt olen melkeen vihainen siitä että ei näitä raskauden aikaisia asioita vaan voida itse hallita, tulee murhe toisensa jälkeen! Alan tosiaan kohta hermostua koko touhuun. Sorry, olen todella negatiivininen, mutta en voi sille mitään.

Niin tuo niskapoimun tulos. Olen "perehtynyt" asioihin nyt silmät kuivina netin äärellä viikon, tuntikausia... Ja minusta tuo 2,3 ei kuulosta kovinkaan hälyttävältä. Tottakai riskiraja määräytyy raskausviikkojen mukaan ja siihen kun lasketaan ikäriski sekä veriseula, niin saadaan se lopullinen tulos. Muistaakseni arvolla 1:250 lähdetään jatkotutkimuksiin. Oletko sinä Jasmiini saanut tätä kokonaistulosta jo? Minä saan sen 2 viikon kuluessa, siis soitetaan JOS on jotain. ja olen VARMA että on, veriseulasta jää kuulemma helposti kiinni. Nenäluun näkyminen on ehdottomasti kuulemma hyvä merkki. Minullakin se vaan mainittiin siellä olevan, mutta en tiedä pitääkö siihen olla jokin tarkempi tutkimus että voi jotain päätellä.

Katsohan täältä, täällä taulukkoja ja analyysi, siis JOS haluat tutkiskella. Joskus nämä vain lisäävät huolta...

http://www.tekay.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=26&Itemid=37

Oikeassa reunassa löytyy Niskaturvotus -linkki, jossa syötät arvosi sekä NT-tulkinta, joka kertoo ympäripyöreästi että onko negatiivinen. En tiedä onko tällaisiin ollenkaan hyvä mennä itse sorkkimaan ja murehtimaan. Mut mun tyyliselle ihmiselle ainakin se tuo jotain turvaa.

odottavan aika on raivostuttavan, sietämättömän pitkä.[:@][:@][:@][:@][:@][:@][:@]

heh hassua Jasmiini, pikkuisesi siellä oli juomatauolla[:D]

Bixio: onnittelut muutosta:) En minäkään uskalla riemuita... Tämä on eka raskaus ja en tiennyt että siinä on niin paljon murehdittavaa, vuotoja ja poimuja ja kaikkea, HUOM lähes poikkeuksetta täysin turhaa murehdittavaa!! Minäkään en ole hankkinut mitään. Vanhemmille kerrottiin jouluna ja se oli unelmaa...[:)] Mutta en halua vieläkään kertoa muille, odottelen nyt ensin veriseulaa.

Mullakaan ei ole painoa tullut, posket lommottaa... ja urheilu nollassa, kuten aina. Tiedän, korjata pitää...

Hih Sisu[:)] Hauska työnimi[:)] Meil ei oo sitäkään vielä, tämä vainoharhaine mieli ei uskalla...

Muuten, jos kiinnostaa (varmaan tiedättekin jo) Verneri.net :n sivuilta löytyy paljon asiallista tietoa ja kysymyksiä np- ym asioista.

Hei!

Minulla täällä ällötysolo jatkuu... nyt tuntuu, että se alkaa olla jo ihan kokopäiväistä... Viikkoja kuitenkin kasassa jo 10, joten eikö tän jo pikkuhiljaa pitäis alkaa helpottaa?? Koko ajan joutuu jotain napostelemaan, ettei ihan kamalan huono olo iskisi. Onneksi paino ei kuitenkaan oo noussu, päinvastoin se on tippunu...[8|]
Onneksi ei kuitenkaan tartte oksentaa... *koputtaa puuta*
Iltaisin on myös ihan tajuttoman kylmä. En muista, että aiemmissa raskauksissa ois näin kylmä ollu. [8|]
Lisäksi iltaisin on ihan älytttömän turvonnut olo, ja ilmavaivat vaivaa myös. Ja minä, joka yleensä olen nukkunut yöni kuin tukki, niin en kyllä enää nuku.... monta kertaa yössä heräilen, kun ei saa oikein hyvää asentoa. :(

NP-ultrasta: Me päätettiin miehen kanssa jo ensimmäistä muksua odottaessa, että me ei haluta noihin seulontoihin ollenkaan. Ihan vaan oman mielenterveyteni takia. Nuo tulokset ku ei kuitenkaan ole varmoja, ja en halua pelätä turhaa, jos niissä olisikin jokin pieni taikka suurempikin riski. Keskeytystä me ei kuitenkaan missään tapauksessa tehtäisi. Samapäätös tehtiin toisen raskauden suhteen ja myös nyt. Käytännössä tarkoittaa sitä, että meille ei tehdä NP-ultraa ollenkaan. En tiedä onko tuo päätös sitten oikea vai väärä...

Maaliskuulla olisi sitten eka lääkärineuvola, silloin tehdään kunnollinen rakenneultra. Terkkari kyllä ultraa joka neuvolakäynnillä, joten toisen kerran pikkuista pääsen katsomaan jo tammikuun lopulla. [:)]

Jasmiini: Tuo riski sinulla vaikuttaa olevan kuitenki aika pieni, joten elä ainakaan vielä murehdi. Ja oikeasti, jos jotain olisi tosi pahasti pielessä, niin ei siellä olisi pikkuinen niin mahdottomasti temmeltänyt, ja juomataukoja pidellyt! *hali*

Äitiysvaatteet: Ekat mammahousut kaivelin käyttöön komeron nurkasta jo jouluaattona. Helpottaa kummasti oloa, kun ei housut purista. Kolmas raskaus kun tää jo mulle on, niin masukin tulee varmasti jo paljon aiemmin esille kuin esim. ekan raskauden kohdalla. Tänään kävin vielä kirpparilta tekemässä löytöja, ja löysin lisää mammavaatteita komeroon. [:D]

Oikein ihanaa uutta vuotta kaikille, jos nyt en satu tänne enää tänä vuonna kirjottelemaan! :)

-Dora-

Kiitos paljon rauhoitteluistanne [:)] Pelästyin niin kovin kun oma NT oli 2.3 ja luin teidän muiden jotka oli järjestään alle 2, jopa alle 1... Ja kun mä perhana viel asun ulkomailla ja joudun pärjäämään tolla englanninkielellä...mrrrr... Se ei yhtään helpota asiaa! [:D] Lääkärini osaa hyvin englantia, ja niin osaan minäkin. Mutta kun minä osaan arkikielen ja hän taas lääketieteellisen niin on välillä kuin hän puhuisi hepreaa minulle. No, minä sitten surffaan netissä kotona etsimässä suomenkielistä tietoa, enkä välttämättä eksy aina maailman parhaille sivuille. On mulla yks suomenkielinen kirjakin raskaudesta, mutta sekin on peräti 20 vuotta vanha jo! [8|]Järkyttävintä tässä oli se kun nousi ensimmäistä kertaa esiin kysymys raskauden keskeytyksestä, siis siellä lääkärissä, jos lapsi onkin viallinen. Minun mieleeni moinen ei ollut koskaan edes pilkahtanut... Se siis oli lisäjärkytyksenä.

Tolteekille ihan tuhannet kiitokset noista linkeistä. Kävin tutkailemassa kummassakin ja tuli sellainen olo ettei tilanteeni olekaan niin hälyyttävä mitä olisi tämänpäiväsestä itku- ja stressausmäärästäni voinut päätellä [;)] Kuten sanoin, yritän itsekin surffata netistä tietoa, mutta näitä kahta paikkaa en ollut löytäny aiemmin. Kiitos [:)]

Olen nyt tutkaillut noita lääkäripapereita ja tulkannut suomeksi, ja tulokseni näyttävät että:
- downin syndrooma -riski perustuen pelkästään ikääni on 1:184
- downin syndrooma -riski perustuen ikääni, sikiön nenäluuhun, verikokeitteni tuloksiin, sikiön sykkeeseen, NT-lukemaan on 1:518

Aion nyt olla paremmin mielin ja odottaa stressaamatta siihen seuraavaan tutkimukseen. Varasin jo ajankin, on tammikuun lopulla. Saavat sillon tehä sen lapsivesitutkimuksen. Ja minä odotan hyviä tuloksia. Siitä selvinnee lapsen sukupuolikin. Minusta tuntuu että minä saan tyttölapsen. Terveen sellaisen [:)]

Jos joku muu kamppailee samanlaisten ongelmien kanssa niin suosittelen Tolteekin yllä antamia linkkejä. Vernerissäkin http://verneri.net/yleis/tietoa-odottajille luin ihmisten kirjotuksia omista kokemuksistaan. Itkien luin, mutta luin kuitenkin [:D][:D] On hyvä huomata että käy niin tai näin niin yksin ei asiansa kanssa ole, aina löytyy kanssasisaria.

Jasmiini ihanaa että oli apua!! Ja minun käsitykseni mukaan lukusi 1:518 ei ole ollenkaan hälyttävä. Ymmärsin että täällä meillä lisätutkimuksiin mennään riskillä 1:250 eli olisit kaukana siitä[:)]

Kysy ihmeessä jos on jotain sellaista mitä vois selvitellä täällä esim paremmin tms, uskon että on vaikeaa noita asioita selvitellä siellä kun se on jo täälläkin ensikertalaiselle tosi vaikeaa. mä en ainakaan koe saaneeni tatrvittavaa tukea ja neuvoa, ja en edes tosiaan OSAA kysyä vielä oikein mitään.

Mä olen tältä päivältä pelkoni pelännyt, en jaksa enempää tänään[:)]

terkkuja ekasta ultrasta!! [:D]
vaavilla kaikki hyvin, mitat vastaavat viikkoja täydellisesti ja kädet&jalatkin löytyi [:)]
olihan se ihanaa.. voisin mennä uudestaan! kuvia saatiin paljon mukaan ja niitä nyt sitten on ihailtu oikein urakalla [;)]

tuosta niskaturvotuksesta.. multa kysyi tänään se ultratäti et haluanko kattoo sen turvotuksen, mut tuumasin et en.. ei se muuttais asiaa kuitenkaan mihinkään, koska aborttia en tekis. ja uskon vakaasti siihen et mikä on tarkoitettu tapahtuvaksi, niin se myös tapahtuu..

joulu meillä meni ihan hyvin, kotona ollessa mutta yllätys yllätys.. ei niinkään syödessä. en tiedä mikä nyt oli erilaista mut ei oikein tullu mässäiltyä jouluruokaa sillain ku muina vuosina.. eli siis suuremmilta ähkyiltäkin vältytty! [:D]

mut nyt tää tyttö lähtee lumitöihin.. oikein hauskaa uuttavuotta kaikille jos en satu enää kirjottelemaan ennen vuoden vauhdetta! [:)]

Hei! vieläkö sopii yksi heinämamma joukkoon?Olen 30v mies minua 10 vuotta vanhempi.Lapsia on kaksi, poikia, -99 ja -01.Ikäeroa tulee siis muutama vuosi..mutta ei haittaa.Ollaan tätä vaavia tehty pidemmän kaavan mukaan, yritystä melkein 6v.Oltiin kyllä jo luovuttu toivosta ihan kokonaan mutta hoitoihin tai tutkimuksiin ei lähdetty kun kuitenkin kaksi lasta saatu aikaiseksi[:)] .Tänään olis npultra, oon ihan hepulissa[:)] saa oikeesti varmuuden että joku siellä on.Eka neuvola oli joulukuun alussa jolloin ei sydänääniä saatu kuuluville.Kovasti olen lukenut kaikkea aiheeseen liittyvää keskustelua, eikai sillon tainnu tällaisia olla kun edellisiä olen oottanut.Mutta alan hiipiin töihin päin ja jännittään..

ALKUPERÄINEN: Maisis
Kaiken kruunasi mahtavat sydämen paukkeet, jotka kuulu tosi hyvin, 166 oli syke eli jos siitä voi jotain päätellä niin eikös se tyttöä tarkota, mutta tuskin voi vielä mitään arvailla edes?! Tytöillä oli kans silloin aina tuo syke siinä 160 luokkaa joka kerta....

Jostain minäki kuulin että jos on 160 ja yli niin tulis tyttö. Voiko niin olla? Meillä näytti olevan 163 eli saattais olla tulossa se salaa toivomani tyttö...? [;)]

ALKUPERÄINEN: Maisis
Jasmiini, täällä toinen valaaksi itsensä tunteva. Pursuaa ja pullottaa ja vähänkin kun innostuu niin jo hengästyttää. Ei voi edes tehdä mitään tälle ololle siis.. Suunnittelen jo kuinka sitten kesällä ja syksyllä teen vaan kärrylenkkejä ja sulattelen näitä valaanrasvoja pois.

Nyt vasta tajusin vastata sulle Maisis tähän... Kun kato vedin paniikit NT-tuloksesta niin unohin taas kaiken muun [:D][:D] Painoni yllätti tässä viimesimmässä lääkärikäynnissä; minulta on 1 kilo pudonnut vaikka olin satavarma että oisin lihonu ainaki 5 lisää! Ja naurattaa näin jälkeenpäin oma käytökseni:

Ekalla kerralla lekurissa tohtori huuteli tietokoneeltaan tutkimushuoneeseen minulle "Paljonko painat?" Minä huusin takas "En tiedä, ei meillä ole vaakaa!" [:D] Tohtori huus takas: "Siellä on vaaka siellä tutkimushuoneessa" "Aha, selvä" ja hyppäsin varovasti - varpaillani seisoen - vaa´alle. Viisari pyörähti sellaseen lukemaan etten VOINUT huutaa lukemaa tohtorille koska ohuen seinän takana oli odotushuone täynnä muita asiakkaita! [:D][:D] Kävelin tohtorin toimistohuoneen ovelle alapää paljaana ja kuiskasin painoni ihan hipi-hiljaa! [:D][:D] Seuraavalla kerralla hyppäsin uudestaan tohtorin käskystä vaa´alle ja edelleen ilmoitin kuiskaten uuden lukeman, joka oli 1 kilon enemmän. Tohtori alkoi taas saarnansa siitä kuinka ei saisi paino vielä nousta jne ja blaa-blaa-blaa... Oikeessahan hän ON, kun en mikään keiju aiemminkaan ollut. Nyt viimesimmällä kerralla sitten tohtori ei kysynytkään painoani! Olin perin hämmästynyt ja hyppäsin vaa´alle ihan yksinäni salaa ennen kuin pukeuduin ultran jälkeen. Yllätyksekseni vaaka näyttikin kilon VÄHEMMÄN kuin viimeksi! Voi sitä riemua ja ylpeyttä! Enkä enää kuiskinut, vaan huusin oikein reippaasti "Tohtoriiii!!!!!!!!!! Minä painan nyt kilon vähemmän kuin viimeksiiiiiiiiiiiiiiii!" [:D] Takuulla kuulivat odotushuonessa! [;)]

On noi kilot mitä vaan niin valas-olo on edelleen. Ei ole mulla vielä kyllä kohtu niin paljoa kasvanut että raskaus näkyisi, mutta T U R V O T T A A ![:@] Nappifarkuissani pidän 2 ylintä nappia auki ja villapaitaa peittämässä sitä [;)] Parhaimmat housut ololleni ovat verkkarit mutta en niissä kehtaa liikkua kodin ulkopuolella. Pakko lähteä vaateostoksille pian. Yritän löytää normaalin naistenvaateliikkeen josta saa reiluja kokoja kohtuuhintaan, koska meilläpäin ainaski noi äitiysvaatteisiin erikoistuneet liikkeet on ihan sikakalliita.

Hei!

Meillä oli eilen neuvolalääkäri ja ihan äsken se hartaasti odotettu ultra. Kaikki vaikuttais olevan kunnossa: JEEEE! [:D]

Np oli 2.0 eli normaalin rajoissa, vaikka vähän yläkanttiin kai? Kokonaistuloksen saan varmaan lähiaikoina, oon käynyt verikokeessa jo yli viikko sitten. Tsemppiä Jasmiinille, ymmärrän että mietityttää, kun itsellekin tuo tulos jäi kaikumaan päähän... En kuitenkaan usko, että on todellista syytä huoleen.

Sikiön syke oli 166 ja siellä se liikuskeli. Ei kyllä mitenkään väkkäränä pyörinyt, mutta liikahteli kumminkin ihan reippaasti. Koko vastasi suunnilleen viikkoja, eikä la muuttunut. Saattaa kuulemma kuitenkin olla, että pari päivää luultua nuorempi ois...

En tiedä viittaisko tämä tyttöön? Syke 166 ja eikös se sillä lailla ole, että jos hedelmäittyminen on tapahtunut myöhemmin, niin ne tyttösiittiöt oli pitkäikäisempiä? Pystyn nimittäin sanomaan ihan tarkan päivän, milloin ollaan miehen kanssa tämä vauva alulle laitettu, koska silloin ei ollut tilaisuuksia touhuilla monena lähekkäisenä päivänä. [;)] Poikaa meille on muuten povailtu ja jotenkin oon itekin sitä hieman ounastellut, vaikka molemmat ovat yhtä tervetulleita ja rakkaita ja toivottuja vaihtoehtoja. (Haluaisin joka tapauksessa jossain vaiheessa ainakin veilä toisenkin lapsen ja mieluiten sekä tytön, että pojan...) No, se selviää varmaankin helmikuun lopussa, kun on rakenneultra. Me kyllä aiotaan selvittää sukupuoli, kunhan se on mahdollista. Tietää sitten itsekin asennoitua tulokkaaseen, olipa hän kumpi hyvänsä.

Onkohan noissa ultralaitteissa eroja, kun kuulostaa, että osa teistä on nähnyt niin tarkasti. Jasmiinikin näki, kuinka pikkuinen aukoo suutaan... [:)]. Meidän kuva oli kyllä jotenkin epämääräinen. Tai sitten en osannut vain katsoa... Eikä me saatu kuin 2 otosta mukaan. Tiger oli saanut paljon *nyrpistelee kateellisena* [&o]

Mutta tärkeintä on, että pikkuisella oli kaksi kättä ja kaksi jalkaa ja nenä ja kaikki. [:)]

Dora76 mainitsi nukkumisen vaikeutumisesta. Minäkään en meinaa löytää hyvä uniasentoa enää, kun olen tottunut nukkumaan vatsallani, mutta se ei oikein enää tunnu hyvältä. Jos unissaankin kääntyy mahalleen, niin hetken päästä alkaa nipistellä ihan vimmatusti. -Tottuukohan siihen kyljellään/selällään nukkumiseen, vai paheneekohan tämä ongelma vain mahan kasvun myötä...? No pieniä ovat tällaiset pulmat.

Onnellista odotusta kaikille ja ihanaa Uutta Vuotta!

Pihlajainen, jospa mä nyt yrittäisin rauhotella sua ku tytöt eilen mua rauhotteli [;)] Lueskelin siellä vernerin sivuilla ja olin ymmärtävinäni että huolestumisen raja ois siinä 3.0:n paikkeilla, ja sairaan sikiön omaavilla oli lukemat paljon korkeampia, yhdellä jopa 7.0. [:(] Oma lääkärini piti huolestumisen rajana lukemaa 2.8.

Juu, minä tosiaan näin pikkusemme aukovan suutaan. Näin sen siinä "live showssa". Mukaamme saatiin "valokuvia" varmaan ainaki 12 kpl! Mutta ne on paljon epäselvempiä. Niissä kuvissa muuten ainaski mulla lukee toi NT. Lääkäri otti monta otosta ja mun lukemat vaihtelee eri kuvissa 1.9:stä aina 2.4:ään asti. Tosin riskiprosentin laskuun lääkäri otti lukeman 2.3. En tiedä oliko häneltä jäänyt huomaamatta lukema 2.4 vai oliko siinä mittauksessa hälle tullut jokin erhe. Hän kun sanoi ottaneensa maksimilukeman eli 2.3. En ymmärrä, en tiedä, enkä nyt ala sitä sen kummemmin pohtimaan. Täytyy uskoa että hyvin tässä käy. Tänään on taas vaihteeksi parempi päivä, joten nautin siitä. Huomenna taas varmaan mennään vuoristarataa kiljuen alas ja mörätään ja rääytään jokasta pikkuasiaa [:D][:D]

Nopee kommentointi Jasmiinille: Puhuit taas mun suulla[:D] Siis toi että nyt on hyvä fiilis (mullakin!! kaikki ON hyvin) ja huomenna taas rääytään (varmana siitä et veri hälyyttää)[:D] Niin, sen tietää jo etukäteen.

Moikka,

Kävin tänään siis NT:ssä ja turvotusta oli 1,3mm. Vauva voi hyvin, vaikkakin taas tosi rauhallinen. Sitten lääkäri menee hiljaseksi ja sanoo että kohdussa on myös kasvain. Ilmeisesti myoma. Tosi kiva. Menin niin jäähän tuosta kuulemastani etten tajunnut kysyä mitään sykkeistä tai mistään muustakaan. Päässä kaikui vain oma ajatus " mitä v*ttua?!? Ensin todetaan polyyppi kohdun ulkopuolella ja sitten lisäksi sisäpuolella isohko myoma kohdun suulla?? "

Laittoivat lähetteen sairaalaan tutkimuksiin, sitä sitten ootellaan seuraavat 2-3vk. Rauhoitteli toki että kyseessä on hyvänlaatuinen kasvain ja hän ei näe tarpeeksi hyvin onko se myoma vai mikä. Nyt kuitenkin tuntuu että mitähän tuolta alapäästä vielä löytyy, siellä kun tuntuu nyt olevan hyvä kasvualusta niin vauvalle kuin kaikenmaailman syöpäläisillekin, puuuh että kiukuttaa. Nehän ne sitten tuota vuotoakin aiheuttaa, kasvaimet.

Tärkeintä toki on että Sisu on kunnossa. Laskettu aika pysyy samana. Ainoo vaan että eipä tänkään jälkeen oo yhtään iloisempi olo odotusta kohtaan. Mammahousut taitaa joutua nyt kuitenki ostaan, farkut alkaa painaa ikävästi.

Bixio 12+4

Moi taas kaikille! [:)]

Nyt täälläkin on käyty ekassa ultrassa, tosin vain yksin, kun mies lähti juuri eilen reissuun. [>:] Mutta oma on menetyksensä kun ei ollut mukana ihastelemassa pikkuista [;)] Kaikki oli hyvin, turvotusta 0,9mm, poikkeavuuksia ei näkynyt (ainakaan vielä tässä vaiheessa) ja sydänkin sykki kovasti. Kolme kuvaa sain pienokaisesta mukaan [:)] Muuttui niin paljon todellisemmaksi tämä raskaus kun näki omin silmin että kyllä siellä minun masussa joku on.. [:D] Koko päivän ajan vilkuillut niitä kuvia.

Kävin ultran jälkeen sitten siellä verikokeissa, nyt sitten päätin odotella tuloksia aivan rauhassa. En jaksa nyt murehtia mitään. [:)] Oli aivan ihanaa nähdä vauvelin, lepäili ensin niin rauhallisena mutta sitten alkoi kädet ja jalat vispaamaan. [:)][:D] Voi että kun on niin hyvä mieli. Pitää nyt nauttia tästä olosta, kohta taas hormonit jyllää kunnolla ja kaikki kiukuttaa. [;)]

Takaisin