Kesäkuuu

Kippu

Satasella mukana keskusteluissa
Eikö täällä ole vielä kukaan aloittanut kesäkuun ketjua? Mulla on uudella paikkakunnalla tylsää ja saatanpa aktivoitua kirjoittelemaan. Kertokaas minkälaiset päivärutiinit teillä on? Minusta tuntuu, että ollaan menty ilman minkäänlaisia rutiineja mammaloman alusta alkaen. Tää rutiinittomuus taitaa olla meidän rutiini. :)

Edit: kirjoitusvirheet
 
Muokattu viimeksi:
Täällä vastailee rutiinien rakastaja joka orjallisesti noudattaa ruoka- ja nukku-aikoja :)

08 huomenta ja aamupala
9:30-10:15 aamupäivätorkut
Ulkoilua
12 ruoka
13-14:30 päiväunet (molemmat lapset)
15 välipala
Ulkoilua
18 ruoka
19 iltatoimet alkaa
19:30 iltapuuro
20 nukkumaan

:)
 
Meillä ei kello sovi rutiineihin mukaan, mutta samassa järjestyksessä tehdään kuitenkin kaikki. Yöunille meno taitaa olla tähän asti ollut aina samaan aikaa( katotaan onko enää huomenna kun sen nyt mainitsin).

8-9.30 noustaan ylös
Syödään aamupala
Tehdään kotihommat pois alta( poika yleensä kiipeilee joka paikkaan tai yrittää availla ovia, eli semmonen apuri se)
Puoliltapäivin syödään perunaa ja juodaan maito, jonka jälkeen päikkärit vaunuissa( nukkuu n.1-1,5h)
Heräämisen jälkeen välipala
Leikkiä, ulkoilua tms
N.klo 15-16 juodaan maito ja toiset päikkärit jolloin poika nukkuu n. Tunnin.
Herätyksen jälkeen päivällinen
Touhuilua kotosalla tai kauppareissuja
Iltapala n 21 pintaan
Hammaspesu klo22
Maitosatsi ja yöunilla klo22.30

Tässä välissä voi yöllä olla välisyöttö 5-7 aikoihin.

Oon tähän rytmiin aika tyytyväinen vaikka yöunille meno meneekin noin myöhäseen. Kivempi heräillä aamusti vähän myöhempään kuin kukonlaulun aikaan, koska en ikinä ole ollu aamuihminen, vaikka olisin illalla menny kahdeksalta nukkumaan.
Ja vaikka yhdeksältä poika mut herättäis, niin aivan saletin varmaa on se, että mun aivot ei herää ennen puoltapäivää :)
 
Meillä hyvin samanlainen rytmi kuin Kattiksella, paitsi yöunille vähän aiemmin n.klo 21.30. Hyvin nukkuu vielä molemmat päikyt vaunuissa. Valveillaoloajan touhuaa kokojan, nyt kun on oppinut konttaamaan ja nousemaan istumaan näppärästi. Omat lelut ei kiinnosta lainkaan vaan kaikki kodin nippelit ja nappelit:). On välillä tosi ärtyisä, jos ei saa äidin jakamatonta huomiota ja pitkästyy aika nopeasti, että jatkuvasti tarttis keksiä jotain puuhaa. Pieni puuhapete:smiley-bounce005
 
Meillä on kanssa aika selkeä rytmi. Nyt uudelleen raskaana ollessa vähän rukasin tuota niin että saisin itsekin päiväunien aikaan huilattua :) varmaan noin 1/2 h heitolla menee päivät

7-7.30 herätys (jonkun aikaa pyöritään sängyssä ja mä pesen hampaat jne)
(koirien kusetusta)
8.00 aamupuuro ja maito
9.-11.00 ulkoilua koirien kanssa (takia), siivousta, ruoanlaittoa, arkiaskareita jne
11.30 lounas
12-14 päiväunet (vaihtelee, saattaa nukkua 1-3 h, mutta yleensä vajaa 2h)
14.30 välipala
15-17 yleensä kotona olemista, miehen ollessa vapailla toinen yleensä lapsen kanssa ja toinen koirien kanssa ulkona
17.00 päivällinen
17.30-19 ulkoilua tai kotona
19.15 kylpy (kylpypäivinä)
19.30 iltapuuro, pesut, maito
20.00 yöunille
(koirien kusetusta)

Meidän päiviä siis rytmittää paljon noi koirien ulkoiluttamiset ja tytön syöminen. Ja tosi paljon riippuu onko miehelle työ- vai vapaapäivä. Samaa on meilläkin kuin Ilpulla, että siis ohjelmaa pitäisi jo olla. Tai että turha olettaa että koko päivän viihtyisi lattialla "yksin". Siksi tohon meidän päivään kuuluu yleensä yksi ulkoilu ilman koiria, vaikkapa leikkipuistossa kiikutaan :)
Ja sitten tietysti useamman kerran viikossa käydään kylässä milloin missäkin ja siinäpä on ohjelmaa :) Mikään rutiinien orja en ole, mutta auttaahan se kovin kun tietää miten pvä menee ja siten yleensä tyttö käy hyvin ja ajoissa yöunille :)
 
Ai niin, muutama päivä sitten tyttö oppi itse istumaan :) Siis että nousee itse istumaan, vai miten sitä pitää sanoa. Aluksi tuli vähän "spooky" fiilis, kun yhtäkkiä tyttö istui edessä eikä kukaan ollut sitä siihen laittanut... :D

Kontata ei vielä osata, mutta ryömitään :) Uskon että tuosta istuma-asennosta tie vie joko ylöspäin tukea vasten seisomaan tai sitten konttaamaan :)
 
Meillä on nyt muutama päivä ihan tauotta harjoteltu tota istumaan nousemista, mut tähän asti on jääny toinen käsi niin kauas ettei oo päässy ilman apua siitä kunnolla istuun. Nyt luettuani ton Sandyn viestin menin keittiöön laittaan ruokaa valmiiks ja Saku jäi isin kanssa olkkariin mut lähti mun perään, vilkasin kun se ilosena kurkki ovelta ja kun seuraavan kerran katoin se istukin siinä ihan polleena :) Kontata ei meilläkään mut mittarimatona pyyhältää eteenpäin tuhatta ja sataa.

Sent from my GT-S7560 using Vau Foorumi mobile app
 
Minä olen laittanut ylös kellonaikoja meidän päivän toimista. Ehkäpä saadaan joku järkevä päivärytmi aikaiseksi. Rytmejä ja rutiineja on häirinnyt se, että meidän perhe on muuttanut nyt 3 kertaa sinä aikana kun vauva on ollut mahan tällä puolen. Tällä hetkelläkin asutaan väliaikaisessa asunnossa. Meillä oli esimerkiksi hyvä pottailurytmi. Vaippa oli usein kuiva kun tarpeet tulivat pottaan. Se helpotti kestovaippojen pesussa. Uudessa asunnossa pahvilaatikkokaaoksessa tärkeintä oli saada laatikot purettua ja näytin pyllyä kaikille päivän rutiineille.

Meilläkin on kaksi koiraa ja niiden ulkoiluttaminen ja hoitaminen täytyy minun hoitaa. Mies ei niitä juurikaan hoida, vaikka toinen koirista oli alun perin miehen. Myös kotityöt hoidan minä halusin tai en... :sad001 Mut näihin puuhiin menee luonnollisesti aikaa joka päivä.

Meidän vaavi se ei vielä ryömi! Nyt on vasta kunnolla alkanut kääntyilemään akselin ympäri vatsallaan ollessa. Ryömimistä kovasti opetellaan. Olen ollut aika huolissani tästä hitaasta motorisesta kehityksestä, mutta ei ole kuulemma huolestumisen aihetta. Normaalin rajoissa mennään.
 
Monellako teistä oli syöttötuolina tripp trapp tai sen tyylinen? Onko se ollu teistä käytännöllinen? Meillä toi tripp trapp, ja mä inhoon sitä sydämeni pohjasta! Sen saamarin istuinlaudan kanssa saa pelata vähän väliä, sitä jalkalautaa on vaikee siivota kun syöttis on köytetty pöytään kiinni, se istuinlauta on nyt jo alimmalla mitä sen haarakiilan kanssa sitä saa ja poika siltikin renkuu ettei selkää voi kääntää hetkekskään ettei poika tippuis. Ruokapöytänä meillä on pirttipöytä ja nyt ei millään saa syöttistä lähelle pöytää, kun se jalkalauta ottaa pöydän niihi päädyssä oleviin tappeihin(?) kiinni.
Syöttötuolin jalat on niin typerät, että aina niihin lyö varpaansa kun kulkee ohi.
Mitä vielä keksis.. Ai niin, selkänoja on ihan olematon ja lasta on vaikea saada laitettua istumaan siihen tuoliin.
 
Meillä täällä väliaikaiskodissa köytetään lapsi kantoliinalla tuoliin ruokailun ajaksi :)
 
Hyvä idea! Nipa ei kertakaikkiaan enää pysy syöttötuolissa vaan kiipeää nanosekunnissa seisomaan ja kontalleen tarjottimen päälle. Mulla on aina tuskanhiki otsassa kun koitan syöttää häntä. Sormiruokailut sujuu hetken, kun keskittyy niihin omiin ruokiinsa, mutta kyllästyy nopeesti ja alkaa kikkailemaan. Eikä nuo onnettomat vyöt auta mitään.
Huomenna koklaan Kippun ideaa :-)
 
Meilläkin mummilassa lapsi kantoliinalla tuoliin kiinni vaan, hyvin pysyy. :)

Kotona meillä on se vanhemman mallinen tripp trapp ja kyllä mä oon ihan tykännyt. Pysyy pystyssä vaikka tyttö onkin oppinut työntämään jaloilla tuolin pöydästä kauemmas, toisessa mummolassa on sellainen perinteinen syöttötuoli ja sehän oli heti kaatumassa eli joutuu pitämään aika kaukana pöydästä. Ainoo huono tossa tripp trapissa on just se, että joskus siihen on hankala laittaa lasta ja etenkin ottaa pois. Muutoin ei ainakaan vielä oo valitettavaa. :)
 
Meillä on tuo Tripp Trapp, mutta en tiedä mitä mallia. Ostin ihan käytettynä. Meillä on toiminut ihan hyvin. Tuon käytetyn mallin haarakiila (se nahkainen remmi) on vähän venynyt, joten istuinosa on aika alhaalla ja etukaari tukeekin tyttöä oikein hyvin. Jalkalauta on meillä ihan alimmalla ja menee hyvin pöydän alle. Minä olen ihan tyytyväinen.

Minun piti oikein hieraista silmiä ja tarkistaa, että ollaan kesäkuun jutteluissa. Meidän tyttö kun nousee istumaan, ryömii (molempia jo kuukauden verran) ja tällä hetkellä jo konttaa yhä enenevissä määrin. Hän nousee ylös tukea pitkin ja ja on alkanut tällä viikolla aktiivisesti kävelemään tukea myöten. Tällä viikolla on tyttö myös alkanut kontaamaan äidin perässä. Taputtaminen on tullut mukaan viikko sitten ja nyt tyttö ihan innolla puhaltaa suullaan minun reittä vasten ja päristää. Se vasta on kivaa!

Kaikki tuo liikkuminen on tuonut nukkumisongelman. Nykyisin tyttö nousee ylös seisomaan, kun pitäisi rauhoittua nukkumaan. Parasta on nukuttaminen rattaisiin tai sitten pitää odottaa juuri siihen oikeaan hetkeen, että tyttö on niin väsynyt, että hän jää makuulle ja sulkee silmänsä eikä pompaa ylös sängyssään. Mutta tyttö ei saa olla yliväsynyt, sillä silloin taas se könyää pystyyn ihan omasta väsymysharmista. Heh näitä äidin ongelmia :)
 
Meillä ruoka-ajat ja lääkkeet menee kellon mukaan, samoin siirtymiset sairaalasta kotiin ja takaisin. Ruoka menee siis letkuun, suoraan masuun. Tässä parina päivänä on mennyt näin väliohjelmineen:

8 Herätys
Sairaalasta kotiin
Lääkkeet
9-10 Ruoka
Oksennus(?)
Pesut
Aamupäiväunet n. 1,5h
12-13 Jumppaa (jos ei nuku tms)
13-14 Ruoka
15 Lääke
Ulkoilua
17-18 Ruoka
19:30 Lähtö sairaalaan
20 Iltatoimet
Yöunille
Lääke
21-06 Yöruoka (hitaalla tahdilla) ja yölääke 03
 
Meillä ikean antilop tuoli. Aivan loistava! Kiilautuu hyvin pöydän reunan alle joten ei pääse kaatumaan ja ruokailun jälkeen kannan vaikka koko komeuden suihkuun ja pesen ruoat pois :) sitä sotkua nimittäin kertyy..
Esikoisella stokke-tyylinen, mutta oli hänen käsittelyssä jo parin viikon jälkeen kaluttu ja naarmuilla.. Eli en osta puista tuolia tälle nuorimmalle ennen kuin osaa syödä kunnolla :)
 
Ja ihanaa elenna, että jaksat jakaa arkeanne muiden kanssa vastoinkäymisistä huolimatta.. Voimia teille koko perheelle!
 
No on toi kyllä niin suloinen! Nytkin tyttö on pöydän alla, välillä istuu ja välillä nostaa takapuolta ilmaan sekä nyhtää maton hapsuja ja etsii kissan karvoja suuhun pantavaksi. On siitä kyllä tullut iso, äidin kullasta :Heartred

Tyttö on edelleenkin hyvän tuulinen, mutta nyt on tullut omaa tahtoa mukaan kuvioihin. Nykyisin se kontaa jo minun perään, eli tulee ihan luokse, kun tekee mieli. Näinä päivinä "Tule" kutsu on alkanut toimimaan. Tyttö ymmärtää jo muutaman sanan ja on alkanut itse "puhua". "Mam-mam-mam!" tarkoittaa maitoa, ruokaa ja väsyneenä syliä. Siis maidon ja imemisen kaikkia puolia. "Äiti" tulee joskus, varsinkin lohduttoman itkun kanssa. Tyttö myös toistelee äänteitä. Tytöstä hissi on erityisen kiva (peili ja nappuloita, joissa valo). Kun sanon hissi, niin tyttö toistaa "hss, hss, hss". Taputtaminenkin on tullut nyt mukaan ja tyttö taputtaa innokkaasti.

Ei se kyllä enää vauva kauaa ole!

Edit: Hissi on siis niin kiva, että tänään piti painaa hälyytys-nappia! Huh, huh! No äiti sitten keskusteli kivan hissi-sedän kanssa.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä on poika kontannut ja noussut seisomaan tukea vastan jo 7,5 kk:n iässä, joten hyvin yksilöllisiä ovat nuo lapsukaiset. Käveleekin innoissaan jos kävelyttää kahdella kädellä, mutta jos joutuu yhden käden varaan niin laskeutuu heti polvilleen. Poika ei kuitenkaan istu ollenkaan tai istuu mutta vain polvi-istunnassa, ei siis perus istuma-asennossa. :)
 
Niinhän ne ovat yksilöllisiä! Sitä vain itse huomaa unohtaneensa, mitä tyttö osasi vielä pari kuukautta sitten, kun elämä on vain niin tätä päivää. Ja koko ajan tulee uusia juttuja ja uusia vaiheita.
 
Niinhän ne ovat yksilöllisiä! Sitä vain itse huomaa unohtaneensa, mitä tyttö osasi vielä pari kuukautta sitten, kun elämä on vain niin tätä päivää. Ja koko ajan tulee uusia juttuja ja uusia vaiheita.
 
Takaisin
Top