Kesäkuun pulinat

Rakenneultrassa kaik oli normaalisti ja poika tosiaankin on tulossa! emoticon
Ensmäinen lomapäivä on tänään ja tottakai aurinkoa ei näy maillaeikä halmein.. =( Vissiin koko viikoksi on tänne luvattu sadetta, mutta tuskin ne paikkans pitää emoticon
Rakastan auringossa makaamista, että toivottavasti mun lomalla esiintyy aurinko edes muutaman kerran..emoticon
 
Heissan !
Ihanaa ku tuli tälläset ilmat , mua alko jo kyllästyttää se kuumuus vaik kyl mä tykkään auringos olla mut liika on liikaa
Ja ihana ku kämppäki viileni mukavasti eikä oo enää +28 astetta..
Perjantaina olis vihdoin se rakenneultra eli sitä oottelemaa :)

Hauskaa lomaa lomalaisille!

 
Tanttara, onneksi tosiaan viileni ilmat. Meidän kämpässä oli parhaimmillaan +40 astetta! Huh. Hieman oli tukalaa!

Eizu, onnea poikalupauksesta! Ja hyvää lomaa sinulle.

Enää pari viikkoa lähtöön! Mieheni jätti kihlasormuksensa Suomeen, olen kantanut sitä ketjussa nyt sen aikaa kun hän on ollut poissa. Ajattelin, jos kävisin kiillottamassa ja kaiverruttamassa sen. Antaisin sitten hälle kun menemme naimisiin. :) Vai onko kliseistä?

Vaavi potkii ja temuaa. Tissit on alkanu vuotaa ÖISIN! Onko muilla samaa? Niitä on myös särkeny aika lailla, joten jotain siellä tapahtuu.

Nyt on myös mies alkanut katsella lastentarvikkeita. Lähinnä tämmöisiä teknisiä juttuja, portteja portaikkoon ja sellaista. Hän löysi myös kehdon jonka kuulemma ehdottomasti haluaa ostaa lapselleen. Olin jo huolissani (vaikka tiedän, että se on normaalia) kun mies ei ollut kovinkaan kiinnostunut lapseen liittyvistä asioista. Nyt kun kerroin, että hän pääsee tuntemaan potkut mahan päältä niin heti innostui. :) Eikä tässä enää kauaa ole kun saadaan meidän rakkain nyytti syliin. Huh!

Kauniita ja jos ei kauniita niin raikkaita kesäilmoja kaikille!

Fuyu
 
Heippa!

Onkos kellään faktatietoa (tai mututietoa) hyttysmyrkkyjen käytöstä raskausaikana? Marinoin itseni viikonloppuna aika tehokkaasti Offilla, eikä se ajatuksena ollut oikein kiva, mutta minkäs teet, kun itikat syö jotenkin innokkaammin kuin koskaan aikaisemmin. Onko jollakulla kenties vinkkiä vaihtoehtoisiin itikankarkotuskonsteihin? Ensi viikoloppuna tarvitsisi taas mökillä suojautua. Pukeminen ei riitä, pistävät kyllä kaiken läpi.
 
Hyvä kysymys Pikkuakka. Koitin netistä hakea jotain infoa, tämmönen tuli ainaki vastaan hus.fi-sivulla...

Hyttyskarkotteet,  hyönteispuremat ja raskaus?

Iholle levitettävistä hyttyskarkotteista ainakin osa voi imeytyä huomattavissakin määrin iholta, joten niiden käyttöä raskaana olevilla ja pienillä lapsilla tulisi välttää. Hyvä keino on pirskottaa esim. Citronella-öljyä vaatteelle - tuoksu riittää karkottamaan hyönteiset. Tropiikkiin matkustettaessa kannattaa muistaa suojaava vaatetus ja malaria, jonka ennaltaehkäisy on tärkeä raskauden aikana. Malarian ennaltaehkäisyyn on olemassa lääkkeitä, joita voi käyttää myös raskauden aikana. Lääkitys ei anna täydellistä suojaa, ja eksoottisiin kohteisiin matkustettaessa voi esiintyä riski muistakin (myös hyönteisten välityksellä) leviävistä taudeista. Raskauden aikana kannattaa siksi miettiä, onko matkustaminen riski-alttiiseen kohteeseen välttämätöntä.

 
Kiitos Alissa22 ja Fuyu!!! Harmittaa, että nyt kun loma alko, ni ilmat on surkeet! (ainaski täälpäin suomee) :((
Makaisin auringossa vaikka joka päivä, mutta tuolla sateessa se ei oikeen ole mahdollista! =(( Blaah.. Ehk pääsen viel nauttiin auringosta loman aikana.. Hope so!

P.S. Näin loman kunniaksi sain lääkäriltä liikuntakiellon, koska ennenaikaiset supistukset ovat alkaneet! Kivut ovat kovat! :( Panadolin voimalla mennään etiäppäin.. Olin eilen ylimääräisessä gyne-tarkastuksessa, jossa katottiin että kaik on ok.. kaik oli tosiaan kunnossa, enkä ollut vielä alkanut aukeamaan (HUH!).. Lepoa vaan, eikä mitään raskasta saa tehdä! Et simmoi ... Onko muilla alkaneet supistukset jo? Tai muuta vatsakipua?
 
Böö mammat ! :)

Meillä oli eilen se kasvukontrolli neuvolassa ja oli sf- mitta kasvanu 2vko:ssa 2,5cm ! jee : ) edelleenkin meiä vauveli kasvaa alakäyrällä mutta kasvu tasaista niin oma hoitaja sanoi ettei tartte huolestua. Sydänäänten kuulemisesta ei tullu sitte mittää ku neiti innostu niin potkimaan ja pyörimään mahassa että lopulta luovutettiin niiden suhteen :D

Onnea Eizu kovasti poikalupauksesta :) ja nautihan lomastas täysin rinnoin vaikkapa nuo ilmat nyt ei niin kesäiset oo.. mutta toivotaan että paranee niin että saadaan nauttia auringosta yllinkyllin !

fuyu: Jännittääkö kovasti lähtö ?  oot kyllä rohkee nainen ku lähet tuosta noin vaan ! :p aikamoinen maisemanvaihdos tulossa !

Auts enpä oo miettiny tuota hyttyskarkote asiaa... :o Ollaan juhannuksenä lähössä pidennetylle viikonloppu mökkireissulle ja siellä niitä hyttysiä riittää! Jaiks. Kuinka mä sen tuun selviämään jos ei myrkkyjä suositella ...  viime viikonloppuna kun oltii paljon ulkona illalla niin oli hyttyset koko ajan kimpussa. Täällä kaupungissakin niin miten sitte möksällä !!

Oon muuten taas surffaillu illan netissä ettien meille sopiva yhdistelmävaunuja... voi jösses ! pitää lähtee kiertelemään kauppoja niin näkee livenä millasia ne on ja saa vähän edes tuntumaa millasta niitä on lykkiä. Onkos muut mammat jo saanu vaunut hankittua?

eizu: auts tuo liikuntakielto ! nyt koetat vaan ottaa rauhallisesti ja ei mitään turhia rasituksia! hyvä ettei paikat oo auennu! millasia kipuja sulla on ollu? ihan päivittäin? usein päivässä?
Mulla on joinain päivinä tuntunu harkkasupistuksia.. niitä ne kai on ?!!? en mä tiiä :D !
ei kylläkään niin kivuliaita mutta epämukavia. Maha menee yhtäkkiä hirmu kovan ja kiristävän tuntuseks. Varsinkin välillä kävellessä tulee.. sillo pakko hiljentää vauhtia. Mulla vielä paha tapa painella menemään tuhatta ja sataa :D

Täällä päin alkaa olla jo pientä panikointia synnytyksestä.. vauvan tulosta.. yms ilmassa :p
toisena päivänä oon valmis heti lähtee synnyttää toisena taas se olis maailman viimesin asia!
synnytysvalmennuksesta sen verra että mulla on laskettuaika 2.9 ja synnytysvalmennus tasan VIIKKOA ENNEN LA:TA !! heheh. saas nähä kuin käy !!
mut nyt tää mamma painuu mini torkuille.. oli herätys tänään töihin 4:30 ja hieman painaa simmuissa...
mukavaa viikkoa kaikille :)!
 
Löysinpä muuten Offin sivuilta seuraavaa tietoa hyttyskarkotteista ja raskaudesta:

"OFF!-karkotteista ei ole raskaana oleville naisille sen suurempaa vaaraa kuin kemikaaleista yleensä. Nyrkkisääntö on, että raskaana ollessa tulisi välttää kaikenlaisia kemikaaleja sekä iholla että hengitettynä." 

Eli käyttää voi mutta ei kannattane liikoja läträtä.
 
heipsan kaikille mammoille.

Mulla oli eilen äitiyspolilla käynti(sovitusti). Siellä sitte ultrattiin ja poika voi oikein hienosti... painoa tällä hetkellä 670g. pää ol hänellä nivusissa ja pylly navan kohilla<3 lääkäri kehuskeli vauvaa hirmuisesti ja oli sitä mieltä, et mun pitäis tulla opetuskäyttöön, ku niiiin hienosti vaavilla näky kaikki elimet yms. siellä se "hengitteli" ja potki mammaa.

Sitte syy löyty mun koviin kipuihinki, eli häpyluu on irronnu paikoiltaan ja laitto mut äitiysloman alkuun asti saikulle. tätä ennen mulla on ollu vaa lyhyitä saikkulappuja ja töissä en oo voinu käyä enää toukokuun puolesta välistä alkaen. terveyskeskuslääkäri oli laittanu mulle sairaslomaa epätavallisen masennuksen johdosta!!! siis MITÄ!!!!! se ei ollu uskonu mua ja mun kovia kipuja, vaa oli ajatellu, et keksin ne ja oon vaan laiska. poliklinikan lääkäri sit tokaski, ettei mun tartte enää siel tk:ssa käyä, ku eivät osaa hommaansa siellä ja sano mulle, et kyl toi on toooosi kivulias vaiva, niinku onki!
hoitona tähän on lepo:/ ja sano, et tukivyöstä saattaa olla apua, joten ens viikolla käyn fysioterapiassa ja sieltä ne antaa mulle lainaa sen vyön.
Mutta tämmöstä tänne. poika on hirmu aktiivinen ja rakastaa musiikkia ja laulua=) se alkaa heti jorailee, ku kuulee musiikkia=)
äitiyspakkauksesta tuli positiivinen päätös ja viikon kuluessa pitäis päästä tavaroita hiplailee=)=) jeij. 
mutta hyviä vointeja kaikille mammoille!!<3
 
Hyttyset!

Hirvittävä riesa :( Niitä tuntuu olevan miljardeja tänä kesänä, ja meikäläisen kintut on pistetty niin pahasti paukamille, että jalkapöydät tulipunaiset ,ja turvoksissa. Ei meinannu kengät ees sen takia sopia kunnolla jalkaa. Hirvittävä kutina, ja monta kertaa yössä herää siihen. Jotenkin huomaamatta käyvät piikkailemassa, ja tuhot huomaa vasta myöhään. Aika tuskaista. Onneksi syön noita allergialääkkeitä päivittäin, tai olisi vielä kamalempi kutina. Melko ankeeta, etten sanoisi. Yritin liottaa jalkoja jääkylmässä vedessäkin, että hieman helpottaisi. Huoh. Olis se kiva viettä aikaa ulkona, että ei tarttis piilotella 4-seinä sisällä.
 emoticon
 
Tervehdys mammat!
Hui, aika jännää että LA:an on enää rapiat 15vk:a
Mulla on ens viikon torstaina sokerirasitus, iiks..!! Kuinka moni on jo käyny rasituskokeessa tai on menossa? En oo aiemmin ollukaan tekemässä tuommosta koetta, toivottavasti ei oo niin paha kokemus ku uhotaan.. ;)
Mulla on eilen ja tänään suppaillu jonku verran (kipeitä suppareita). Täytyis kai koittaa ottaa iisimmin...siis vaikken oo pal mitään ees tehny, pyykänny vähän ja semmosta..

Toivotaan että ne lämpimät kelit tulis taas. :) tai mie ainaki tykkäisin, mua ei helle ainakaan vielä tunnu haittaavan tippaakaan.
 
Moikka

Täällä ois viikkoja 25. Alkaa vatsanahkaa kiristellä. Vauva on melko alhaalla, ollu alusta asti ja ei halua sieltä ylemmäs nousta. Noh, vielä pystyy kävellä jotenkuten ilman ongelmia.
Aika menee aika nopeesti. Ilmat sais vähä lämmetä, mut ei tarttes mitää mega helteitä tulla.
Viime viikolla tuli haettua vaunut. Tekis jo mieli niitä vähä työnnellä :)
Töitä pitäs tehä ilman lomaa elokuun loppuun asti, katotaan kuin käypi.
Ihanaa kesää kaikille teille odottaville äideille <3
 
Tääkin ottaisi mielellään kesäkelit takaisin, helteet saa tulla, ei ahdista! Neuvolatäti tosin totesi eilen, että näin pienikokoisella ihmisellä vauva alkaa olla noussut jo sen verran lähelle kylkiluita, että kohta voi alkaa ahistaa ja puhistaa todenteolla. Neljä senttiä enää, niin kohtu alkaa tukkia kylkiluiden alle, ja nyt viimeisen kuukauden sisällä on tullut 6 cm lisää sf-mittaa. Voi vähän vaikeuttaa hengittelemistä, ja siihen jos yhdistetään heinä-elokuun mahdolliset helteet, SAATAN olla kesäkeleistä kohta jo toista mieltä...

Siihen asti aion kyllä täysillä nauttia elosta ja olosta, sillä vieläkään ei ole minkäänlaisia kolotuksia tai ongelmia, harrastan ja elelen aivan normaaliin tapaan ja nautin raskaudesta aivan suunnattomasti.

Alissa, mulla on heinäkuussa sokerirasitus, täällä se tehdään kai kaikille 30 vuotta täyttäneille. Olen kuullut tarinoita, että hörpittävä litku on aika kamalaa, mutta toiset eivät ole millänsäkään. En sitten ole kauheasti murehtinut. Itse valitsin mahdollisimman aikaisen aamuajan, niin ei tarvitse heräämisen jälkeen kauaa paastota. Kerro sitten, kuinka meni!
 
Hei taas täältäkin suunnalta ja hauskaa juhannusta kaikille tuleville ja jo oleville mammoille!:)

Tiistaina oli rakenneultran uusinta ja kaikki oli hyvin, tuntui kuin olisi kivi vierähtänyt sydämeltä. Saatiin samalla tietää, että tulossa on poika eli esikoinen saa siis pikkuveikan:) Eipähän tarvii paljon mitään uutta ostella, esikoisen vaatteet, lelut yms käy. Tokihan sitä jotain pientä "omaakin" tarvii pikkuiselle ostaa. Ja tietysti tuplarattaat täytyy ostaa.

Kyllä on masentavat kelit:/ En mä nyt mitään 30 asteen helteitäkään kaipaa, mutta vois olla sellastakin ilmaa, että olis kiva lähtee ulos. Nyt joko tuulee ihan hirveesti tai sataa..

Seuraavaksi olisi ohjelmassa raskauden suhteen sitten heinäkuun puolessa välissä lääkärineuvola ja sokerirasitus. Sitä ennen pitäisi lähteä laivalle pikkuveljen ja esikoisen kanssa, saas nähdä mitä tulee kun vatsa on jo aikas iso ja pitää kuitenkin jaksaa kantaa tuota poikaa kun ei vielä oikein pysy niin hyvin pystyssä että uskaltaisi antaa itse kävellä.. Muuten kyllä ihanaa päästä edes jonnekin tuulettumaan:)
 
Noniin, pitää näköjään tännekkin kirjoitella.
Elikkäs siitä sokerirasituksesta. Neuvolassa oli täti niin tyytyväinen, kun olin oma-aloitteisesti varannut ajan labrasta hyvissäajoin. Ja se oli siis tän viikon maanantaina.
En siis saanut sunnuntai-iltana klo 20 jälkeen laittaa muuta suuhun kuin vettä silloin illalla ja aamulla yksi lasi vettä. Ihan tajuton nälkä sen jälkeen kun olin polkenut sinne terppakeskukselle pyörällä! Siellä piti istua rauhoittumassa noin 15minuuttia, mielellään 20. Olin siihen varautunut ja olin siis 20 minuuttia ennen määräaikaa siellä istumassa. Sitten otettiin eka verikoe ja se täti antoi mulle sen litkun. Yöh, olihan se aika pahaa. Niinku jotain mehutiivistettä tai limsatiivistettä, eli tosi tosi makeaa. Mut kyllä sen yökkäämättä alas sai. Noh.. sitten vaan odottamaan odotushuoneeseen tunniksi. Pelailin siinä kännykällä peliä ja katselin ihmisten kulkua ess sun taas, kun yhtäkkiä tuli aivan sairaan paha olla, siis huimasi ihan hirveesti. Pää polviin ja pyysin apua lähimmältä ihmiseltä siitä, että käyp koputtamassa sen labrahoitajan ovea, et nyt lähtee taju. Onneks sieltä tuliki sit heti joku hoitsu ja haki pritsin ja sit sitä mentii johonki tarkkailuhuoneeseen pötköttämään loppuajaksi. Se eka hoitsu haki sit seuraavat näytteet sieltä. En uskaltanu nousta ylös ennenku viimeisen verinäytteen jälkeen istumaan ja syömään mukana tuomiani eväitä. Sitten makoilin viel 10minuuttia, kunnes uskalsin lähteä kotia kohti polkemaan. Olo koheni siis jokseenkin heti kun sain syödä jotain. Mulla oli eväinä voileipiä, mehua ja omppu, toimivat hyvin.
Että tällainen pikkuinen sokerirasitustesti. :)

Kehoitan kaikkia varaamaan hyvät eväät syötäväksi testin jälkeen! Varautukaa sen litkun jälkeen, että tulee huimausta ja saatatte pyörtyä. Pyydä apua ajoissa!
 
Kyllä voi pientä ihmistä ottaa päähän kovasti!! Olen siis ollut vuoden työttömänä ja torstaina mulle soitettiin että maanantaina on mentävä töihin! Olin niin asennoitunut jo siihen että saan rauhassa odotella syksyä ja valmistautua tulevaan, vaan kuinkas kävikään
Nyt on fiilis ihan maissa ja kaikki läheiset saa tuntea sen nahoissaan vaikka kuinka oon yrittäny tsempata.
Työ on vielä ravintolatyötä, eli kaikki päivät jalkojen päällä. Maha on jo mahdottoman iso joten saa nähdä kestääkö kunto...
Oon yrittäny kyllä ajatella, että ei oo ku vajaa 3 kuukautta äippäloman alkuun, mutta silti harmittaa :(

 
Takaisin
Top