kesäkuun kuulumisia!!

Tsemppiä mimmulimammuli



Mulla olis yliaikaiskontrolli keskiviikkona. Tuskin vielä sillä reissulla sinne jään varsinkaan jos mitään editystä tuolla alhaalla ei oo tapahtunu. Mut jännittää silti. Mukavaa viikonalkua kaikille!
 
Tänään olin ite kontrollissa ja tekivät tarkoituksella nuo sisätutkimukset aika ronskilla kädellä, josko jotain alkaisi tapahtumaan sen seurauksena. Nyt sitten toivotaan, että alkaisi etenemään - kontrollin jälkeen on kyllä ollut erinäisiä tuntemuksia paljon enemmän kuin aiemmin, että antaa ainakin toivoa.
Torstaille kuitenkin varattu aika käynnistystä varten, joten sitä pidempään ei ainakaan tarvitse odottaa!
 
ARGH! joopajoo. Eipä sitte käynistäny vaan pyysivät taas uudelle käynnille keskiviikkona! Tässä on jo niin kipeä ja tuskanen olo ollu pitkään ja vielä pitäis jaksaa. supistuksia tulee ja menee ja alakertaan vihloo mutta mitään ei tapahdu. Perjantaina sanoivat että vauva tosi alhaalla hyvällä mallilla tulossa, paikat kypsyny ja reilu 2 senttiä auki että ei mene kauaa. Tänään vauva onki korkeella, ei tulossa, paikat auki vajaa sentin. Vituttaa ja itkettää.
 
Nonni yliaikaiskontrollissa käyty ja kaikki ok. Nyt sit olis käynnistysaika varattu perjantaille ja suoraan synnytyssaliin aamusta.... AAAAPUVA

En voi uskoa että meilläkin olis kohta se pikku käärö sylissä, tuntuu niin kaukaiselta ajatukselta.

rv 41+4
 
vivan2 ja Kat82, tsemppiä matkaan (vai liekö jo kääröt sylissä) !!
Meinasin mimmulimammulille kirjoittaa kun hän oli ed. kerran kirjoitellut, mutta h***o soikoon vastausikkuna ei latautunut.. Mutta varmasti ovat eilen käynnistäneet mimmulinkin synnytyksen. Ihanaa, viimeisetkin toukovauvat näkevät kohta päivänvalon (ja jo on aikakin, kelit on kuin heinäkuussa..)
tini + vauveli 10 vrk
 
On jäänyt kirjoittelut vähälle kun neiti syö päivisin aikas ahkeraan ja iltaisin on sitten taas naatti ettei ole jaksanut vaivautua koneelle. Onneksi hän nukkuu yöt hyvin (5-6h) sitten tietty kun hänet vain saa nukkumaan! emoticon
Siellä alkaa olemaan viimeisimmillä odottajilla jännät ja ehkä vähän kipeätkin paikat kohta mutta on se sitten kaikki sen arvoista. Niin ja synnytys tuntuu päivä päivältä kaukaisemmalta kokemukselta, luottakaa siihen.

RonjaM & "NaPPula" 10pv
 
Huomenta.
Ihana hiljasuus,kaikki muut nukkuu paitsi mie.saa kerranki juua aamukaffeen rauhassa :D
Tänään on meiän neidin ristiäiset ja kaikki muut on kunnossa paitsi mie en mahu entisiin juhlavaatteisiini  ja en löytänyt kaupasta mitään kivaa...No taijan laittaa jätesäkin ja vyön :)
Neiti on nukkunut hyvin vaikka on ollut todella kuuma sisällä sekä ulkona.Torstaina on kk neuvola ja muuten eilen meiän Juho täytti 1v eli juhlaa koko viikonloppu...

Ajattelin et voisko niitä nimiä laittaa omaan topikkiin,ois kiva kuulla minkälaisia nimiä kenenki vauvat saa...tällänen tul mieleen.
Hyvää päivän jatkoa kaikille mammoillle ja vaaveille ja niille jotka viel kokonaisena (toivottavasti ei enään kukaan)
Niiva ja typy 1kk2pv
 
Niiva: Meilläkin on tänään nimiäiset! Ja nauratti toi sun vaateongelma, ku mulla oli ihan sama :) Se tosin iski jo lakkiaislauantaina, ku totesin, että yksikään kauluspaidoista ei mee rintojen kohalta kiinni :O Ensishokin jälkeen oli rynnättävä prismaan ja ostettava joku rätti. Nyt vaan nimiäisiin sama päälle. Kyllä vaan palauttaa maan pinnalle, että muistaa karistaa myös ne ihan viimeset raskauskilot! Hattiainen ja poitsu 6 vk 1 pv. P.S. Ärsyttävää, kun tekstiin ei saa enterillä rivinvaihtoa, ku kirjottelen mobiililaitteella..
 
eli meillä oli tänään ristiäiset ja neiti nukkui koko toimituksen ajan ja muut lapset jaksoi kans.
neitimme nimeksi tuli Heta Maria Katarina
 
Alkaa jo pikkuhiljaa jännittämään miten toi meijän neiti menestyy ristiäisis ens lauataina.. Mun tuurilla huutaa nii että koko talo raikaa :D Ku vaa saa syötetyksi sen kunnolla ensi.. Otetaan kyllä toimitus lyhyimmän kaavan kautta... Siitä tuliki mieleen, pitääki kattoo noita papin papereita ja valita sieltä niitä jotai vaihtoehtoja.. Nimestä päästiin yhteisymmärykseen, ehdotin sen verran erikoisen nimen tytölle että mies hyväksyi sen ;) 

Huh. Täälä on koko päivä touhuttu kämpän kimpus. Tytön huone laitettu kuntoon, enää puuttuu matto lattiasta (meillähän kävi lopuksi niin, että tytön huoneesta tuliki "varasto" ) :D Pinniksenki siirsin sinne ku ei meillä pimu siinä nuku.. Äitin vieres on paras. Nakkelin vintilleki tuos tavaraa samalla, saa nähdä miten sieltä saa sitte  pitkin viikkoa hakea niitä alas ku kuitenki joku on hukas :D Mulla tai miehellä, niinku aina... 

Täytyyki vielä jatkaa ku tuli tos pieni ajatuskatko :) 

Eli miten teillä jotka imetätte ihan täysin, ootteko uskaltanu maistaa yhtää mitää alkoholillista juomista? Itse eilen illalla, ostin Crowmoor sidukan ja meinasin että tän juon, mutta otin yhden huikan ja tuli heti nii syyllinen olo, etten voinu juoda sitä ollenkaa! :) Vaikka aikasemmin kyselin imetystukihenkilöltä (serkultani) että miten alkoholi vaikuttaa maitoon. Sain vastauksen että hyvin voi juoda ja se on niin pieni määrä mitä maitoon tulee sitä että siitä ei oo mitää haittaa vauvalle.. Eli jos on yhen promillen kännis, on maidos yks promille alkoholia joka ei oo mitää.. Meinasi että vaikka olis kännissä, voi imettää.. Vauva vaan voi olla uneliaampi ja veltompi ja mitä muuta siinä olikaa.. Mutta kuulemma turvallista.. Hassua, vaikka kuulin tuon niin en tohtinut juoda sitä tölkkiä tyhjäksi vaikka teki niiiiiin kovaa mieli :D Ehkä seuraavalla hellekelillä uskaltaisi sen yhden maistaa.. ja ihmetellä miten se nouseekaan päähän sitte :D
 
Joval, en ole juonut alkoholia mut ei ole oikein tehnyt mielikään. En ole muutenkaan mikään arki-iltatissuttelija, juon lähinnä juhlatilanteissa (kerralla kunnolla ;D). Oon kuullut tuon saman, et maidossa olisi tosi vähän, mutta jotenkin en silti halua, ihan jo siksi, että sanotaanhan et lapsi vaistoaa muutoksen vanhemmassa jo yhden annoksen jälkeen ja voi kokea turvattomuutta. Myös riski esim pudottaa lapsi tai teloa muuten kasvaa. Et helpommaksi näen olla kokonaan ilman... Mut kukin tavallaan. En usko et esim mun miehestä, joka on 2m / 110kg, yks kalja näkyy yhtään mihinkään. Mä en huomaa siitä eroa vaikka se olis juonut kuusi. :) Mulla taas tuntuu jo puolikas viinilasi päässä, joten oletan, että myös muutun jotenkin. Ainakin lapsen kokemuksessa?

Keilläs on itkuhälyttimiä? Meillä on Philipsin Avent ja sieltä kuuluu välillä jonkun toisen lapsen itkua! :O Hieman hämmentävää. Onko muilla käynyt tämmöstä? Asutaan kerrostalossa ja naapurirapussa on yksi pieni lapsi, mutta voiko se tulla jostain parvekkeiden kautta se lähetys..? Voi kai kun kantomatka oli useita metrejä. Hiukan ihmettelin kun parku kuului ja kun menin katsomaan poika vetää sikeitä täysillä ja itku vaan jatkuu. Olin hiukan että ?

Pakko hiukan valittaa vielä, just kun alkoi alakerta tervehtyä ja nännitkin on vähän paremmat kun jaksan korjailla otetta, niin eikö edellisyönä noussut 38,5 kuume, joka jatkuu edelleen! Lisäksi oikean käden nimettömän rystysnivel on turvonnut ja *n kipeä. Tänään lääkäriin. Toivottavasti selitys löytyis kummallekin... Mulla ei ikinä nouse kuume, niin vähän mietityttää että mikäs. Mietin, että kun pari päivää olen imettänyt aika runsahasti kun on ollut niin kuuma, että pojalle ei tulisi nestehukka, niin voiko maidon uudelleennousu nostaa noin korkean kuumeen? Alussa mulla ei mielestäni ollut mitään lämmönnousua vaikka ilmeisesti se olis tyypillistä kun maito nousee. Kaiken muun hyvän lisäksi kissakin sairastui ja joudun antamaan sille aamuin illoin 2-3 tablettia. Kaikki kissanomistajat tietävät mitä se tarkoittaa... Oikein ekstramukavaa touhua kuumeessa ja kipeän käden kanssa. Onneks muksu nukkuu hyviä pätkiä niin ehdin tapella karvalapsen kanssa. VALIVALI!
 
Joval: Mä ostin kans oton mustikka lonkeron ja aattelin nauttia ku lapset meni illalla nukkumaan.. Nooh tuolla se on vieläkin avaamattomana jääkaapissa.. Täälläkin tuli sellanen olo et en voi sitä juoda kun on lapset kotosalla ja hoitoon en kyl aatellu tyttöö viedä ja muutenkin olin epävarma tuon imetyksen kannalta jos on alkomaholia veres ku mä en kyl uskaltais edes sen yhen jälkee imettää... Rintamaitoo Mulla sen sijaan on kyl pakkanen täys mut sit tulee kuitenkin jotenkin niin laiska olo ettei sit kuitenkaan jaksais sitä sulatella :D Vanhuus ei tuu yksin...

Asiasta villasukkaan täällä alko äsken ihan yllättäin toooosi kova ukkonen :O mut ihanaa nyt sit tää helleaalto hieman antaa periks , eilinen meinaan oli aika rankkaa ku oli meillä varjossa sen 35 astetta ja täällä sisällä varmaan lähempää 40.. Vauva vaan huuti ja itki koko ajan ja itekkin olin ihan tuskanen.. Pakko oli kylvettää meiät molemmat et pysty edes joten kuten nukkuun...
 
Joval: mä kans oon ainakin tähän asti ollut kokonaan ilman alkoholia, ja tuntuu että tällain jatkan täysimetyksen loppuun asti. En ole tosin vielä miettinyt kuinka kauan aion sitä jatkaa. -> Mitenkä muut, meinaatteko imettää koko suositellun puol vuotta jos maitoa riittää? Eilen mies heitti ihan ohimennen, että jos tässä lähiviikkoina päästään joku ilta leffaan, niin sitä ennen vois käydä syömässä ja ottaa yhden oluen. Mä olin ihan ihmeissäni että en mä voi ottaa mitään kunnes tajusin ettenhän mä enää oo raskaana ja yhden vois ottaakin. Mutta ajatus tuntui niin omituiselta ja vaikka maitoa on meilläkin pakkasessa, niin aion pysyä imetyksen ajan tosiaan kokonaan ilman, on jotenkin selkeempi peli niin ni ei tarvi miettiä koko asiaa. Mutta kuten sanottu, kukin toimii kuten parhaaksi näkee :D

Mitenkä muilla pärjättiin noiden helteiden ajan? Meillä päivät meni enemmän tai vähemän tissillä koko ajan. Vauveli nukahteli aina väliin rinnalle ja jatkoi taas. Jos yritti suurtöö jonnekin muualle nukkumaan, heräs heti ja hermostui, ei siitä tullu mitään. Olin vähän paineessa ettei hälle tuu nestehukkaa ja annoin sitten olla rinnalla niin paljon kun halus ja torkkua siinä välillä. Käytännössä istuin sohvalla siis koko päivän heräämisen jälkeen. Illalla oli sitten tehotankkaukset kunnes nukahti 23:n tai 24:n aikoihin, sitten nukkuikin 4-5 tuntia ja yhdellä yöherätyksellä mentiin. Toivottavasti nyt helppaa olo vauvallakin kun on viileempää.
 
Mulla on vähä ristiriitaset ajatukset tuon imetyksen kans että kuinka pitkään.. Vaikka toisaalta, eipä siitä nyt kovin isoa ongelmaa oo tullu vaikka välillä turhauttaaki :) Ja nyt varsinki, ku toi mies on vähä tottunu ajatukseen "julkisella paikalla imettämisestä".. Meillä nyt on muutamia kertoja tullu vastaa tilanne, että ollaan oltu kaupungilla, syötetty tyttö hyvin ennen lähtöä ja hups, tuleeki nälkä! Ja ruokaa pitäisi heti saada.. Viimeksi lauantaina oltiin kaupungis ja sama tilanne, otin vaan harson ja laitoi sen suojaksi ja imetin samalla kun käveltiin autolle jonku 500m.. Eikä mies pistäny yhtää vastaan että siinä imetän, samoin kävi viime lauantaina Tuurissa, imetin harson kans hyllyjen välis! Että välillä tuntuu että voisin jatkaa niin kauan kun maitoa tulee, tai voisin 3kk jälkeen lopettaa tai sillon 6kk.. Mutta sitte taas tulee se, kun tyttö näyttää että on oikein paha mieli, alahuuli pitkällä, on ihana ottaa tyttö syliin ja antaa vähä tissiä sille ja johan on parempi mieli... En tiedä, joka päivä ajattelee niin eritavalla..

 
Mä olen nauttinut silloin tällöin yhden annoksen siideriä tai viiniä. Yritän toki ajoittaa sen niin, etten ihan puolen tunnin päästä imettäis. Välillä oon joutunut imettämään hyvinkin pian.

Esikoisen kanssa täysimetin 6kk asti ja jatkoin imetystä kunnes neiti oli 1v 3kk. Haluaisin siis toisenkin kanssa täysimettää 6kk, jos se vain onnistuu. Välillä tuntuu, että tuleekohan multa riittävästi maitoa, kun poika on tissillä 2-3 tunnin välein. Toivottavasti johtui vain helteistä.
 
Jee!!! Meille syntyi pikkuinen likka 8.6.2011 ja tänään pääsimme kotiin! (likka oli hengittänyt lapsivettä, joten reissu hieman venähti lastenosastolla olemisen vuoksi). <3 <3 <3 Nyt olemme onneksi koko perhe kotona!! Pikkuinen likkamme oli 51 cm pitkä ja painoi 3416g.

Ja synnytys käynnistyi itsestään juuri sopivasti, sillä seuraavalle aamulle oli varattu käynnistysaika!
 
Onnea vivan2

Joval mä oon yleensä julkisilla paikoilla menny pukukoppiin imettämään .. Oon sillei saanu imettää tyttö rauhassa ja säästyny katseilta .. Mutta sairaalassa minäkin imetin noin odotushuoneessa et laitoin harson vaan suojaks ja tissi suuhuun..

Noista helteistä!!.. kysäsin neuvolasta ku kävin et miten tuon nestehukan kanssa.. Neukkutäti sano et voi antaa keitettyä kylmää vettä aina imetyksen jälkeen ja sillei teinkin ja neiti oli aika tyytyväinen ruokaansa mut nukku vaan tosi huonosti ku hikee pukkas koko ajan joten hereillä oltiin ja kiukkusia ku ampiaiset...

Onko teillä kellään tullu enemmän maitoo toiseen rintaan ja vähemmän toiseen?? ku musta tuntuu et tuo mun vasen tissi kohta räjähtää ja vaikka sitä kui tyhjäis niin siihen sattuu (tyttö ei jaksa edes syödä sitä tyhjäks) vai voisko olla joku tulehdus?? täytyy tänään neuvolasta asiaa kysäistä et mikä oikee on homman nimi...
 
Paljon onnea vivan2 perheenlisäyksen johdosta!emoticon

Siis miks ihmees noi hymiöt on muutettu! Mä tykkäsin niistä pienistä hymiöistä ja valinnan varaakin niissä alkoi jo olemaan. Nyt nää uudet on kyl aika tylsät ja tarpeettoman isot 
emoticon

RonjaM & NaPPula 15 pv
 
Mä koitan saada eka tän imetyksen toimimaan ja mietin sit et kuinka kauan... Onko muilla sammas-tilannetta? Pojan suuhun en o pahemmin kurkistellut kun siellä on maitoa koko ajan niin mistä sen muka näkee milloin se valkoinen on sammasta? :D Kun eilen neuvolantäti sanoi, et se arkuus mitä mulla on nänneissä vois johtua siitä, kun ote näyttää (huom, näyttää) hyvältä ja painoakin tulee et maitoa saa. Oon hirveän hiivaherkkä, johtunee sokerihampaasta... Joten ihan mahdollista olis. Kun ny saan itteni muuten kuntoon alan ehkä häätää mahdollista hiivaa seuraavaksi. Mut siis onko jollain ollut siitä kokemusta? Miten lapsen suu penslataan puolukalla...?

Mun kädessä oli muuten RUUSU, eli ihonalainen infektio. Vinkiks vaan kaikille, jos nousee kovaa kuumetta ja kipua vaikka pienessäkin paikassa iholla, heti lääkäriin (siis jos ei muita oireita esim viitaten tisseihin yms). Helle vissiin edisti asiaa ja vaikkei ihossa oo mitään näkyvää reikää, ei kuulemma tarvii kun hyönteisen pistojäljen mistä basilisko pääsee sisään. Ehti päivässä pahentua niin hirveäksi, että vasta nyt kahden antibioottipäivän jälkeen alkaa kipu hellittää. Onneks ollut mutsi ja muut apuna kun ei ihan kaikki kommervenkit ton lapsen kanssa onnais. Nyt olis kiva tervehtyä että pääsis paremmin luomaan suhdetta poikaan. :'(
 
Mä sain just viikonloppuna hyvän vinkin miten voi sammaksen poistaa suusta.. Kasta tutti sitruunaan (ehkä vähän laimennettuun sitruuna mehuun, niihin mitä kaupassa on siinä sitruunan muotosessa pullossa) ja tutti muksun suuhun. Tai sitten vanupuikon kastaa sitruunaan ja sitä pyöräyttää suussa. Pitäs itekkin kokeilla jahka nyt saan aikaseks..ei noilla ainakaan hirveesti oo sammasta suussa..

Mutta sellanen homma meille kävi tossa vkl jälkeen, että paikassa missä oltiin yökylässä niin siellä on nyt 10-vuotiaalla pojalla epäilys enterorokosta. Nyt pitää poikia seurailla, että jos alkavat oireilla niin pitää käyttää lääkärissä. Tolle pojalle oli kyl sanottu et menee viikossa ohi ja ei oo hengenvaarallinen, mutta aion silti jos pojat alkaa siitä oireilla niin viedä lääkäriin..Toivottavasti säästytään tolta rokolta.
 
Takaisin
Top