Kesäkuun kuulumiset

Hauska lukea täältä aina yhtäläisiä kokemuksia [:)].

Ultrassa käytiin viime viikonloppuna ja aika hyvä fiilis jäi, kun siellä vipelsi menemään pieni 5 cm kokoinen vauveli, jolla näytti olevan kaikki kunnossa. Nyt tässä onkin sitten uskaltanut jo kertoa asiasta vähän enemmän eteenpäin paitsi töihin en aio kyllä vieläkään muutamaan viikkoon kertoa.

Meille syntyi myös vappuna meidän tulevan vauvan serkku, jonka kummiksi tulen. Se on aika kiva fiilis, ja kiva fiilistellä yhdessä, että lapset saavat läheisen saman ikäisen sukulaisen, vaikka niillä nyt onkin niin suuri koko yms ero. Ja pitää toivoa, että sieltä saisi sitten kiertoon niitä vauvankin vaatteita...

Ja mulla myös seuraava neuvola on pyydetty varaamaan ennen viikkoa 22 (nyt viikolla 13), ja yhden kerran ollaan vasta käyty neuvolassa. Itse asun myös Helsingissä. Onhan nuo tuossa vähän vieressä ihmetellyt, että miten niin pitkä aika seuraavalla kerralla on, mutta voihan se olla, että kun kaikki arvot oli niin hyvät ekalla kerralla, että neuvolatäti on katsonut, ettei siellä tarvitse koko ajan ravata... mutta ajattelin kyllä varata ajan siltikin jo muutaman viikon päähän, vaikka neuvolatäti olisi sanonut mitä.

Ja issiaksen tapainen kipu vihloo välillä minullakin pakarassa... pitää muistaa vain venetyllä [;)].

Joo, no nyt mä luulen, että tässä on ihan selvä "pattern": eli Helsingissä pääsee neuvolaan yhden kerran noin viikon 8 paikkeilla ja seuraavan kerran vasta noin viikon 16-20 aikoihin... Mun seuraava neuvola on kans vasta 24.6. eli rv 17 tasan. Ja edellisen kerran kävin siis 22.4.! Ja ultran kanssa on vähän samoin, kävin np-ultrassa 25.5. ja seuraava on vasta 20.7.
Täytyy varmaan tosiaan pyytää erikseen sit jos tahtoo niitä sydänääniä kuulla jo aiemmin... Mua huolettaa ihan koko ajan, että helpottais kyllä, jos pääsis vähän useammin neuvolaan. Onneks sentään saa soittaa sinne [:)]

Tänään mä yrjösin[:'(] kadun varteen aamulla kun tulin töihin... luulin, että tää yökötys jo helpotti, mutta ei sit vissiin. Oon itse asiassa ennen tätä päivää oksentanu vain yhden kerran (eli tää oli sit niinku toinen kerta), että pikkusen yllätti tämä. Mua on alkanu yököttämään se, jos vähänkään hengästyn. Siis vaikka kävelisin ihan normaalivauhtia, niin että pitää vähän avata suuta, että happi riittää, niin alan välittömästi kakomaan. Kävely pitää hidastaa ihan etanavauhdiks, että voi kulkee suu kiinni, sit ei yökötä niin pahasti... tosi jee...[&:]

TsN; Minulla on myös tuo iskias vaivana - alkoi ensimmäistä kertaa vaivata jo joskus rv6-7 ja siitä asti olenkin asennoitunut niin, että poikahan se on taas kerran tulossa. Nimittäin joka ikisessä poikaraskaudessa tuo on ollut vaivana. Ainoa merkki, joka minulla tähän asti on selkeästi liittynyt jommankumman sukupuolen tulemiseen. Pahoinvointeja ja muita oireita on sitten ollut vaihtelevasti raskaudesta toiseen. Tyttö kuitenkin tähän mennessä ainoa, jota odottaessa selkä ei kipuillut.

Noita neuvolakäyntejä näkyy monessa paikassa harvennetun, minäkinhän ihmettelin sitä, kun ensimmäistä neuvola-aikaa sai odotella ja odotella, loppujen lopuksihan sitten ilmeni, että se 21.5 ultra oli samalla ensimmäinen neuvola, ja seuraava olisi sitten 18.6. Vähän huonoon saumaan tulee, kun varmaan juuri silloin vanhempani ovat täällä ja pitää sitten jotain tekosyytä keksiä aamuiselle kylälle lähdölle. Kun haluaisin pitää tämän omana asianamme ainakin raskauden puoliväliin asti... Äiti niin ärsyttävästi nelosen jälkeen sanoi, että se oli kyllä sitten viimeinen. Minä en kyllä ymmärrä sitä asennetta - itse lapseni hoidan, ainoa jonka kanssa ovat joutuneet auttamaan oli esikoinen, jonka sain yksin, mutta näistä nuoremmista ei kyllä ole heille vaivaa ollut. Ja äiti tietää kyllä, että jo nuorena haaveilin oikeasti isosta perheestä (8 lasta...), en jaksa ymmärtää miksi hän ei sitä meille soisi, kun löysin miehenkin, joka on asiasta samaa mieltä - kakkosesta alkaen siis kaikki täysin samaa sarjaa ja esikoisenkin mies on omakseen ottanut, tuo nimittäin ei ole koskaan tavannut biologista isäänsä, joka raskausaikana aikanaan käänsi takkinsa ja päätti olevansa liian nuori perustamaan perhettä (hän oli 32, minä 21) eikä ole sen koommin yhteyttä ottanut. ANTEEKSI TAAS VUODATTAMINEN!

Mitähän tässä vielä piti... Iski taas imetys/raskausdementia enkä muista mitä ajattelin kirjoitella. No ei kai se mitään tärkeää ollut. Palaillaan... Ihanaa perjantaipäivää kaikille!

Mä myös raskaassa työssä vanhuksia kun hoitelen. Mullakin iskias vaivana välillä lähinnä töissä. On mulla ollu joskus aikasemminkin ennen raskautta mut siitä on jo aikaa. Pitäis muistaa toimii ergonoisesti se on kyl auttanu mua välillä.
Olo on jokseenkin sama vielä. Eli väsyttää edelleen mutta oksentanu en oo vähään aikaan mut pientä pahoinvointia on viel ilmassa.

Heissan ja mukavaa kesäkuun perjantaita kaikille!
Ja TERVETULOA kaikille uusille odottajille, joita tuonne nimilistaan koko ajan putkahtelee lisää, ihanaa!! Rohkeasti vain tänne juttuihin mukaan!

Mulla ois edessä piiiitkä viikonloppu... En oo varmaan eläissäni ikinä oottanu maanantaita näin paljon, yleensä kun tullaan tuon maanantain kanssa vähän huonommin juttuun. Nyt ois kuitenkin maanantaiaamuna ultra ja se jännittää/pelottaa/yms.  n i i n  paljon! [8|]

Ärsyttää kyllä vähän, kun mulla on tuo ultra vasta näin myöhään, 12+4. Ei pysty vielä iloitsemaan tuosta 12 viikon rajapyykin saavuttamisesta, kun eka pitää nähdä, että tuolla ollaan kanssa edelleen hengissä.. Eka neuvola oli 8+5 ja seuraava tuossa 15+5 aikoihin. Mut mitään neuvolalääkäriä mulla ei oo kyllä tiedossa, käyn vaan tuolla terveydenhoitajalla.. Toisilla tuntuu olevan jotain lääkärinaikaakin tässä vaiheessa? Ja tuntuu, et toiset saanu tuon np-ultrankin pikkusen aiemmin? Mut täällä meilläpäin noita ei tarvii ite varailla, vaan neuvolatäti antaa suoraan nuo ajat. Ja pissanäytteen joudun viemään sit kuukauden välein erikseen labraan, koska mulla oli viime kesänä virtsis ja siitä on siis alle vuosi aikaa.

Mut oikein ihanaa viikonloppua![:)]

Aurinkoista kesäkuuta kaikille odottajille! Kaksi päivää on nyt mennyt, eikä oksuja ole tullut tai muutakaan kuvotusta. Josko se nyt sit pikku hiljaa ois ohi. Vieläkin odotellaan np ultran tuloksia, kusti polkee näemmä hitaasti :(. Ens tiistaina ois sitten toinen neuvola ja toivon mukaan kuultaisiin sydänäänet.
Vähän on vauvalle jo tarvikkeita kateltuna ja oli pakko sortua pariin vaatekappaleeseenkin ;).
Ihanaa odotusta kaikille!

Pakko nyt purkaa tuntoja, kun just äsken yksi työkaveri kysyi käytävällä, että milloin teidän vauva syntyy...?

Mä olin ihan järkyttynyt, kun en ole asiasta kertonut yleisesti kenellekään, vaan kahdelle työkaverille, joiden piti ainakin pitää asia itsellään. Ja jotenkin haluaisin vielä pitää asian salassa, ja ensimmäisenä kertoa sitten esimiehille jne. Ja milloin olette ajatelleet kertoa asiasta töissä?

Mä en vaan usko, että olen vielä niin iso (/vatsa), että tuollaisen kysymyksen voisi heittää ulkonäön perusteella, vai mitä luulette. Onko kenelläkään muilla vastaavia kokemuksia, vai olenko yksistään tällaisten tunnistusten alla? Itse menen nyt 12+4.

Joo, mä kerroin esimiehelle lääkärin käskystä, kun jouduin stressauksen ja huolehtimisen takia ottamaan yhen kokonaisen viikon sairauslomaa toukokuun puolivälissä. En ollu aatellu kertoo, ku vasta sitten kun on se maaginen 12 vkoa takana, mutta lääkäri oli kyllä ihan oikeassa, että tässä asiassa on muutenkin paljon huolta ja stressiä, niin vielä se, että töissä ei kukaan tietäis, lisäisi sitä stressiä entisestään. [8|]

Olen toimistossa töissä ja meitä on 2 tässä samassa huoneessa. Kolleegani ei ainakaan vielä ole maininnut mitään, että tuskin on vielä keksinyt mun olevan raskaana. Musta ei vielä juuri näy (tai ainakaan muut ei mahaa vielä huomaa), paitsi ehkä ihosta vois päätellä jos tietäis, rv 13+2 menossa. Mulla nimittäin on finnejä/hormoninäppylöitä joka paikka täynnä: naama, rintakehä, selkä, jopa käsivarsien yläosissa on vähän. [&:]

[:D] Mä haluaisin nyt jo toitottaa kaikille, ja vähintäänkin omille vanhemmille ja siskolle, kun saatiin ultrasta positiivisia uutisia toissaviikolla, mutta lapsen tuleva isä ei suostu [>:]. Sillä on joku ihme juttu, että pitää olla vähintään 4kk menny ennenku saa hiiskua kenellekään, ja silloinki vain siis omalle perheelle. Kaikki muut saa luvan ite huomata! Onneksi mun vanhemmat ei asu samalla paikkakunnalla, eli ei ihan tarvi pelätä niitten huomaavan vielä vähään aikaan. Ja onneksi on niin paljon töitä, ettei oo oikein ehtiny ketään kavereitakaan näkemään...

Onneksi kolleega jää ens viikon pe lomalle, eli sille ei siis tarvi todnäk kertoa vasta ku sitten heinäkuun lopussa, kun molemmat tullaan takas lomalta (tai siinä vaiheessa ei varmaan ees tarvi sanoa, kun kaikki jo näkee ihan iteki...[:D]). Ja onneks oma kesäloma alkaa juhannuksesta... olis kyllä jo aihetta päästä lomailemaan!

Mie aattelin kertoo töissä tuossa parin viikon päästä, meillä ois sillon sellanen meidän 6 hengen työtiimin kesäpäivä ja suunnittelin et siinä ois hyvä sauma, kun haluisin kertoo kaikille yhtä aikaa ja sit alkaa lomat pyöriä jne. Silloin ois 13+6 menossa. Tämä siis tietty sillä varauksella, että maanantain ultrassa on kaikki hyvin...

Mut kyllä täälläkin tää maha alkaa olla jo sellanen, et ihme jos eivät oo jo huomanneet! Mieskin ihmettelee, et eikö ne muka oo jo tajunnu tuota... Tolkuttoman iso osa vaatteista (ja lähes kaikki housut) on jo sellaisia, jotka ei vaan mene enää päälle tai vähintäänkin paljastaisivat mahan välittömästi. Eilen sit shoppailinkin ihan kunnolla uusia vaatteita, tuskastuin kun mulla oli toisen väljän paidan alla sellainen toppi, jota aiemmin oon kesällä käyttänyt ihan pelkästäänkin. Nyt sen helma nousi hetkessä tuohon mahan yläpuolelle kasaan eikä pysyny alhaalla ollenkaan, eli jos ois ollu pelkästään se päällä, niin ois koko ajan ollu maha kaikessa komeudessaan paljaana! [:o] Toisaalta on aivan ihanaa, et tuo maha kasvaa, mut tää sen piilottelu alkaa olla jo tosi työlästä!

Mut pitää vielä Ninuska sanoo, et aika ärsyttävää tuollaiset utelut! [:@] Kuuluu taas sarjaan, joita en voi sietää ollenkaan! Eikö sitä saa ite päättää, missä vaiheessa on valmis käytävillä huutelemaan raskaudestaan!? Sitten tietty, kun näkee jo kauas, et eihän tuossa mitään epäselvää ole, mut tässä vaiheessa vois olla vielä ihan vaan lihomisestakin kyse. Yhelle entiselle työkaverille aikanaan joku meni latasemaan, et Millokas se teidän lapsen pikkusisarus syntyy? Kaveri oli vähän, et Kiitti, mut en oo kyllä raskaana.... Lihonu vaan...

Minä jään huomenna lomalle, enkä ole töissä asiasta hiiskunut. Ja kun elokuun puolivälissä palaan, niin eiköhän tuo asia näy jo päällepäinkin. Eli aika kätevästi menee siinä mielessä. [;)]

oi ihanaa lukea kaikkien kokemuksii ja tuntemuksia raskaudesta. itse olen rv 13+5 ja kerroin jo heti äitille kun sain tietää että oon raskaana. [:)]
neuvolassa ollaan juostu oikeen urakalla kun ei saaneet sydän ääniä kuuluu, mutta ultrassa sitten saivat. kuulemma istukka kasvaa edessä nii vaikeuttaa kuunteluu.
mun mielestä on ihanaa kun on vähän viilempää tuol ulkona ku oon töissä kokkina keittiössä, missä on koko ajan melkeen 40 astetta lämpöö nii saa kyllä sieläki paistatella. töissä kerroin lätkäyttämällä ultrakuvat esille kun 12 viikkoo tuli täyteen. kaikki oli tosi innoissaan. [:)]
itse sain ison kasan vauvan vaatteita isoveljeltä jolla on kaks lasta nii ei ole itte tarttennu hankkia ihan pienempiä vaatteita, ja samalla saa laitettuu vaatteet kiertoon. saan heiltä myös syöttötuolin ja pinna sängyn. [:D]
mukavaa tässä on vielä se että meillä on kissa joka saa näillä näkymin tässä kesäkuussa pentuja. kaikki talon "tytöt" on raskaana. hihiih.
hyvää kesän jatkoa kaikille äiteille ja iseille.

Torstaina ultrassa oli kaikki hyvin ja pieni ihminen ei olis millään kääntynyt ja antanut mitata niskaturvotusta [:D] Mutta eipä tuota liikaa ollut kun vihdoin mitattua saatiin :) hurjasti oli kasvanut 1½ viikkoa sitten olleesta ultrasta :) Ihan erinäköinen toveri siellä kellui :)

Eilen oli sitten sokerirasitus, josta odotin paljon pahempaa.. Mutta sehän meni "ihan hyvin". En edes käynyt itkemään kun pisteltiin [8D]  Ja tuttuun tapaani unohdin soittaa iltapäivällä tuloksista neuvolaan, hyvä minä :D

Olo alkaa olla jo normaali, mitä nyt mielialat menee huipulta alas ja takaisin :D Sekä tietty kiihdyn nollasta sataan ja riita on valmis [:@] Onneksi muutto on nyt vamis ja isäntä kiinnittää viimeistä kattolamppua (lievästi kiroillen). Eilen istutin IHAN ITE ekat kukkaset! Eikä ne yön aikana vielä olleet kuolleet. Tosin kaikki pitää olla niin ylhäällä, ettei nuo kissatoverit ala hoitamaan puutarhaa miun kanssa :D

Niin ja nuo kissat! Vanhemmalla on prinsessapäivät. Viimeiset ja sitten viedään leikkautettavaksi :) Tämä tomera typynen oli sitten avannut yöllä molemmat ovet rappukäytävään! Oli sitten kiva alkaa metsästämään ekana vaatteita päälle ja sen jälkeen pikkukissaa sieltä rappusista takas sisälle. Onneksi oli niin unessa ettei jaksanut alkaa kiihtymään :D

mulla on sokeri rasitus testi vasta juhannuksen paikkeilla. pitää käydä 2 kertaa raskauden aikan. hui vähän jänniitää ku kaikki töissä pelotellu sitä litkua ja olo tilaa mitä siitä tulee sen jälkeen. noo toivotaan että menee hyvin.

onneks Heiri oo ainoo jolla noi mieli alat vaihtelee laidasta laitaan. itteeniki oikeen ärsyttää välillä ku tulee oltuu niin äreellä päällä vaikka toinen ei olis tehny yhtikäs mitään.. [:D]

meilläkin on pakko pitää kaikki kukkaset ylä ilmoissa koska meijän neiti tykkää toosi paljon viherkasveista vaikka saa ulkona ihan tarpeeksi varmaan syyä ruohoo yms. mut kaipa ne mun kukkaset on sit vaa nii paljon maukkaampia.. heeheh..

rock^peijpe: miullakin on kaksi sokerirasitusta, toinen sitten myöhemmin. Sitten ilmoitin itseni vielä RADIEL tutkimukseen, jossa tutkivat riskin omaavia raskaana olevia sekä sitten vauvoja ja äitejä. Sen kautta olivat tilanneet miulle vielä kolmannen sokerirasituksen, onneksi kaksi riittää ;) Näytän nyt vaan kyllä ihan narkkarilta kun on käsivarret mustelmilla [:'(] [:D]

Joo mielialat tosiaan heittelee ja välillä INHOTTAA kun ei pysty niitä "säätelemään" [:D] Vaikka ei haluaisi äkäillä niin se vaan kumpuaa jostakin! [:@]

Jännittää kun huomenna hevosten mätsäri missä paljon tuttuja.. maha alkaa jo sen verran näkyä, että saattaa kysymyksiä tulla :)

hih. mulla ei kyllä vielä näy maha. mut kyl sitä kerkee siitä mahasta vielä nauttii. [:)]
oi voi, mustki tuntuu et kauheen paljon on pistelty tänä vuonna ku oon käyny työhöntulo tarkastuksessa ja sitten kaikissa labroissa ja neuvolassa. mut eipä se mua niin haittaa ku ei se tee yhtää pahaa. [:)]
missä sellaseen RADIEL juttuun voi ilmottautuu, ku en mä ainakaa oo kuullu tollasesta mitään?! tai neuvolassa ei oo ainaka puhuttuu mistään.

Tervehdys kaikille pitkästä aikaa!

Täällä sujuu kaikki omalla painollaan. Ainoa ikävä oire on ollut monien muidenkin mainitsema ällötys ruokaa kohtaan. Sekin tuntuu onneksi olevan roimasti vähenemään päin. Työkavereilla on ollut hauskaa (kaikki miehiä) katsellessa kun lämmitin ruokatunnilla lohisoppaa mikrossa ja yökkäilin samalla siitä hajusta [:D]
Maha näkyy jo ja kaikille joille halutaan vauvan tulosta kertoa ovat tiedon jo saaneet. Parille työkaverille jouduin kertomaan tosi aikaisessa vaiheessa. Työni on todella raskas (rakennusala) joten oli kerrottava että painaviin nostoihin en aio osallistua.
Ultrassa oli kaikki ok. Miehellekin tuntui konkretisoituvan että kyllä meille se lapsi on ihan oikeasti tulossa [:)]
Neuvola on ollut meillä kerran kuukaudessa. On ollut onni saada tosi kiva neuvolatäti. Ei turhia hössötä vaan kehottaa menemään eteenpäin maalaisjärjellä. Hyvin samoilla linjoilla ollaan.
Nyt pitäisi äkkiä löytää asunto joka ostaa. Yksi kiva rivari on kiikarissa ja sitä mennään huomenna katsomaan. Toivottavasti kaikki menee putkeen ja meillä olisi oma asunto viimeistään syyskuussa.
Hyvää odottelua ja vointeja kaikille!

Me vaihdettiin paikkakuntaa tässä kuun vaihteessa enkä ole vielä nähnyt uutta neuvolatätiä.. No, tiistaina sitten :)

Ei miulla varmaan tää maha vielä oo aito vauvamaha, mutta sitä oli jo valmiiksi sekä tää kauhee turvotus on kyllä kasvattunu sitä :D Eilen kokeilin farkkuja, eivät enää olleet mukavat. Menivät kyllä kiinni, mutta se ei ollut kaunista katsottavaa [:D][:D]

Se RADIEL tutkimus taitaa olla täällä Etelä-Karjalassa.. En tosin tiedä varmaksi :)

Nyt on pakko avautua, ja tuulettaa omia tuntoja. Alkaa ärsyttää pikkuhiljaa isännän vanhemmat, jotka kohtelee melkein kun olisin kuoleman sairas. Ei saa tehä sitä ja ei saa tehä tätä ja blaablaablaa.[:@] Ne ei tajua että töissäkin joudun nosteleen painavia lehtinippuja ja limppari-koreja ja ulko-roskista ja ständejä, ja kuitenkin joka ilta pitää kioski siivota, siis imuroida ja luututa.
Arvatkaa vaan olinko eilen pinna tiukalla kun mentiin isännän ja koiran kans mökkitontille jossa nyt kasataan laituria, "anoppi" hio ja maalas saunakamarin lattiaa, ja mulle annettiin tehtäväks vaan heittää koiralle keppiä. AAAAARGGGHHH!!!!![:@] Sit siitä hyvästä mua kuitenkin konkkuutettiin hakemaan sitä ja tuomaan tätä. Ärsytti niin jumalattoman lujaa vaan palloilla tyhjän panttina kun kaikilla muilla on oikeesti jotain tekemistä. Mäkin olen kuitenkin tottunu pienestä pitäen tekemään ja osallistumaan töihin kykyjeni mukaan. Nyt kuitenkin mennään 12+2, ja olis kiva osallistuu kun vielä voi, ni ei. Kun ei ole vielä se rantapallo edessä ja tiellä. Ja osaanhan mä nyt ite sanoo et mitä pystyn tekeen, ja jos joku alkaa tuntuu epämukavalta ni pitää taukoo tai passata kokonaan.
Olivat muuten keväällä sitä mieltä et jos alan haravoimaan ni pitää käyttää hengityssuojainta kun maasta voi nousta kaiken maailman itiöitä... [8|] Oli ilmeissä näkemistä kun sanoin et joo, kerkesin jo haravoimaan koiratarhan, eikä todellakaan ollu mitään suojaimia... [:D]

Että näin. Kylläpä helpotti [:D] Keskiviikkona np-ultraan, seuraava neuvola heinäkuun alus, eli periaattees meillä käydään kerran kuussa. Ja neuvolan täti varailee aina ajat, meidän ei odottajien tartte ite niitä muistaa soitella.
Heh, ja niinkun muutama muukin tuolla on maininnu, että kun ei mahdu enää omiin housuin jne, en kyl minäkään. Maha ei ole vielä kamalan suuri, mut sen verran kuitenkin et piti käydä jo viikko sitten tyhjäämäs äiteen kaapista ylimääräset housut käyttöön [:D]

Mullapa oli tänään neuvolalääkärin sisätutkimus ja vauvasen sydänääniä kuunneltiin :) Hienosti siellä tykytti toisen pumppu [:)]
Painoin saman verran ku ekalla kerralla, eli oksentelu vaatinut veronsa, mutta noin muuten arvot oli hyvät :)
Seuraavan kerran neuvola 13.07. ja rakenneultra 16.07., joska sitten tietäis jo että sinistä vaiko punasta [:D]

Takaisin