Kesäkuun kuulumiset

Dossier

Vauhtiin päässyt keskustelija
Mitä muille kesäkuussa kuuluu?

Itsellä joku pieni kriisi menossa, kun alkaa pikkuhiljaa konkretisoitua tämä elämänmuutos (esikoinen siis tulossa). Välillä tuntuu, ettei mies ollenkaan tiedosta, mitä on tulossa ja sitä, että minua jännittää, pelottaa ja hirvittää joskus tulevaisuus. Hän puhuu kaikista tulevaisuuden menemisistä aivan kuin kaikki jatkuisi ennallaan, eikä tarvitsisi yhtään miettiä, ettei se pian käykään niin, että tehdään ja mennään joka paikkaan yhtään miettimättä. Ollaan etsimässä myös omaa asuntoa, ja sitäkin tuntuu olevan ostamassa sillä ajatuksella, että talous pysyy nykyisellään, ja suuttuu kun yritän pyytää miettimään, miten paljon siihen lainanmaksuun ihan oikeasti jää rahaa ja että en pysty vähään aikaan maksamaan ihan puolia kaikesta, kuten tähän asti.
 
Mua hirvittää oma jaksaminen mitä lähemmäs laskettuaika tulee. Miten jaksan aamulla nousta jos yöllä ollaan valvottu paljon. Oon pitkään saanut nukkua miten haluan, niin eniten se pelottaa. Väsynkö liikaa..muuten jaksan varmasti hyvin hoitaa asiat jne, mutta väsyneenä oon aina niin pirun kiukkunen.
 
Minuakin pelottaa valvominen, mutta eniten ehkä siksi, kun toisen isomman kanssa on ollut nyt paljon univaikeuksia. On onneksi parhaillaan sairaalassa osastolla ja tutkitaan syytä uniongelmille ja muulle oireilulle. Toivottavasti saisi vielä muutaman viikon nukkua ennen vauvan syntymää, kun monta kuukautta jo vetänyt nyt niin pienillä unimäärillä + sitä ennen kaksosten vauvavuosi, jolloin ei kyllä voinut mitenkään päin kehuskella nukkuneensa hyvin.. :/
 
Mua kanssa ahdistaa ettei päikkäreitä saa ottaa kunnolla tällä kertaa kun molemmat lapset 3 ja 5 vuotiaat ei oikein nuku enää päikkärit. Nåh ehkä jos laittaa päälle jonkun hyvän elokuvan niin voi vähän levätä joskus..
 
Odotan eniten sitä että alan olla taas enemmän oma itseni ja pääsen näistä kivuista eroon. Elän semmosessa utopiassa että sitten kaikki on taas hyvää ja hienosti ja muutun suunnilleen voittamattomaksi, oli arki mitä tahansa :D

Väsyminen kieltämättä vähän mietityttää. Onneksi mies edes pitää isyyslomaa tällä kertaa niin saan rauhassa ainakin alkuun päivisin levätä vaikka vauva paljon valvottaisikin. Ja kun nämä vähän isommat ovat kaksi päivää viikosta päiväkodissa elokuusta eteenpäin niin saan kaksi helpompaa päivää kotosalla pelkästään vauvan kanssa.
 
Mua harmittaa etten saanut kokea "normaalia" raskautta ollenkaan. :sad001 Miehelle sanoinkin, että tuntuu ettei olis raskaana ollutkaan. Just alkoi maha tulla esiin ja vähän raskausoireita, niin sitten se jo loppui. :sad001 Onneks saatiin kuitenkin ihana tyttö tilalle. :Heartred Onko täälä muita joilla lapsi syntynyt keskosena?
 
Minulla on keskoset, mutta ei todellakaan noin pienet kuin sinulla. Oletko kuullut Kevyt ry:stä? Se on keskoslasten vanhempien vertaistukiyhdistys. :)
 
Huonosti nukuttuja öitä takana myös täällä. Töissä olen ollut sitten vähemmän energisempi. Mut sekin loppuu kohta. Enää 3 päivää jäljellä määräaikaisesta sopparista. Itse olen kanssa jonkin aikaa miettinyt että miten tuun jaksamaan jos vauva valvottaa. Mutta enemmän sitä että en kestä ajatusta että oon päivät pitkät kotona. Tulen varmasti jonkin verran liikkumaan kunhan siihen on ensimmäisiä hetkiä tarjolla. :) mutta olen nyt nauttinut kun enemmän ja enemmän liikkeitä tunnen. Nyt vasta on ekoja liitoskipuja ollut ja vasta kunnolla yhtenä päivänä melkeen koko päivän. Ja seisominen on vähäisempää jos vain mahdollista. :) olen yrittänyt vain levätä. Vielä kun se on mahdollista.
 
Muokattu viimeksi:
Mä en ehdi nukkua, ei vaan riitä vuorokaudessa tunnit. Lisäksi hb oli laskenut alle suositellun 117, mikä varmasti vaikuttaa myös väsymyksen määrään. Oon nyt viikon ottanut lisärautaa, toivottavasti se tästä helpottaa. Ensi viikon jälkeen koittaa kesälomakin, tuntuu että todellakin olen sen tarpeessa!
 
Pakko olisi saada jalat ylös kun särkee niin vietävästi raskaan päivän jälkeen! Selinmakuu vaan ei tule kyseeseen kipeän selän ja hengenahdistuksen vuoksi. Kyllä on ihmisellä ongelmat! Olisiko kenelläkään ideoita avuksi?
 
Pakko olisi saada jalat ylös kun särkee niin vietävästi raskaan päivän jälkeen! Selinmakuu vaan ei tule kyseeseen kipeän selän ja hengenahdistuksen vuoksi. Kyllä on ihmisellä ongelmat! Olisiko kenelläkään ideoita avuksi?

Tukisukat/kompressiosukat :happy119
 
Onko teille sanottu neuvolassa, ettei saisi nukkua selällään? Mistähän viikoista eteenpäin se suositus on? Vai onkohan sitä nykyisin?
 
Selällään nukkumiseen suositus on muistaakseni että niin kauan kun se ei tunnu epämukavalta niin on ihan ok. Riippuu vatsan koosta, omasta ruummiinrakenteeesta yms että painaako vatsa miten isoja valtimoita.

Mulla on nyt tänään ollut useita kertoja menkkamaista jomotusta vatsalla. Pitää nyt seurailla mihin suuntaan menevät.
On kyllä ollut aika paljon stressiä ja joutunut kotona hoitamaan lähes kaiken itse ja siinä sivussa myös miestä jolla toinen käsi kipsissä. Ainakin neljä viikkoa nyt yksi käsipari pois pelistä, rajoittaa kyllä ihan hirveesti.
 
Joidenkin tutkimusten mukaan selällään nukkuminen saattaa lisätä lapsen autismiriskiä, mutta jos selällään on ihan hyvä nukkua, en tuosta stressiä kantaisi. Mielummin kuitenkin kyljellään, jos voi. :)
 
Joidenkin tutkimusten mukaan selällään nukkuminen saattaa lisätä lapsen autismiriskiä, mutta jos selällään on ihan hyvä nukkua, en tuosta stressiä kantaisi. Mielummin kuitenkin kyljellään, jos voi. :)

Tiedätkö oliko tähän joku rv-rajasuositus? Nukahdan aina kylelleen, mutta herään usein selälleen. Istukka on etuseinässä, olikohan sillä mitään merkitystä..? Kyllä tämä raskaus tuo kaikkea mukanaan mitä ei ole osannut edes miettiä etukäteen.
 
Mä oon nukkunut molemmat raskaudet pääosin selällään, koska se on tuntunut itselle mukavimmalta asennolta. Luin jostain, että suurin osa raskaana olevista nukkuu vasemmalla kyljellä, mutta mulle taas vasen kylki on ainoa, mikä aiheuttaa huonoa oloa :grin Helsingin yksityinen äitiysneuvola sanoo, että jos äidille ei tule selinmakuulla huono olo ja tarvetta kääntyä kyljelleen, ei selällä nukkuminen ole mitenkään vaarallista. Yhden aussitutkimuksen mukaan (kuulemma) raskaana olevat useimmiten valitsevat vaistomaisesti parhaan nukkumisasennon.

Ollaan kaikki yksilöitä ja kaikille ei sama nukkumisasento ole paras. Kannattaa ennen kaikkea kuunnella omaa kroppaa. Jos kohtu painaa verisuonia tietyssä asennossa, niin se ei tapahdu äidin huomaamatta.
 
Tiedätkö oliko tähän joku rv-rajasuositus? Nukahdan aina kylelleen, mutta herään usein selälleen. Istukka on etuseinässä, olikohan sillä mitään merkitystä..? Kyllä tämä raskaus tuo kaikkea mukanaan mitä ei ole osannut edes miettiä etukäteen.

En muista valitettavasti enää yhtään, missä tutkimus oli, enkä sisältöäkään yhtään tarkemmin. Mutta tosiaan, ei tuosta omasta nukkumisasennosta kannata huolta kantaa. Äiti valitsee parhaan asennon itselleen ja keho kyllä kertoo, jos asento on vauvalle huono. :) Onneksi äitikin kokee olonsa tukalaksi, jos vauvan olo on tukala.
 
Itselleni paras asento on oikealla kyljellä. Istukka on vasemmalla, joten usein alkaa tuntumaan epämukavalta jos pitkiä aikoja olen vasemmalla kyljellä. Selinmakuulla en nuku mutta muuten viihdyn ja silloin tuntee liikkeetkin parhaiten.
 
Täällä huomattu myös että oikealla kyljellä sitä usein nukutaan. Toki vaikuttaa myös kun vauva viihtyy vasemmalla ja alkaa protestoimaan jos liikaa mennään hänen tilalleen :D
 
Mä jouduin hakee sairaslomaa tänään kun viimeviikolla alkoi töissä tulemaan rasituksessa ihan jatkuvalla syötöllä supistuksia. Kotona sitten taas helpotti joten nyt tässä otetaan ihan rauhallisesti tämä ja ensvko ja katsotaan sitten uudelleen miltä näyttää..
Pikkumieskin käy ihan hyperaktiivisena kun kokoajan heittää jotain kuperkeikkaa ja potkuja tulee joka suuntaan. Jospa sekin vähän rauhoittuisi kun ei tarvi töistäkään nyt stressata.

Lääkäri totesi tänään että nyt täytyisi alkaa vähentää selällään makaamista kun se kuulemma voi aiheuttaa huonoa oloa jos alaonttolaskimo? jää painuksiin. Mutta ei mulla ainakaan ole mitään tuntemuksia tullut ko. asennosta.
Vasemmalla kyljellä nukun kuitenkin enimmäkseen kun poju viihtyy oikealla puolen ja jos erehtyy oikealle kyljelle kääntymään niin saman tien tulee monoo! :grin
 
Takaisin
Top