Kesäkuun kuulumiset

Toiset sanoo että viikkoja ennen synnytys alkanut sellainen seilailu oireittein kanssa (niinkuin minulla nyt).. En sitten tiedä.. Itse olen kaiken laittanut valmiiksi (miehellekkin kassi pakattuna) vauvaa varten jo viikkoja sitten, kun koskaan voi tietää milloin alkaa tapahtua.. Itse pakkasin laukkuun mukaan kaikki hygieniatuotteet (+huulirasvaa, normaaleja siteitä jne.), vaatetta itselle, vauvalle kotiin tuloa varten. Pientä evästä (patukoita ym.), kamera, puhelimen laturi, pari vaippaa, pari tuttia ymymym.. :D että semmosta..

Sent from my Nexus 4 using Vau Foorumi mobile app

Minä en ainakaan huomannut mitään. Edellisenä päivänä olis ollut fysioterapia, mutta peruin sen aamulla kun olin koko aamuyön jo potenut HIRVEETÄ migreeniä eikä olo helpottanut aamulla. Ja seuraavana aamuna (35+3) meni lapsivedet. En tiedä oliko migreeni merkki vai käynnistäjä vai vaan migreeni ennen synnytystä.
Jälkeenpäin kun asiaa mietti niin mulla oli ollut jo pitkään tosi paljon supistuksia ja alaselkä "maitohapoilla", mutta en sillon osannut yhdistää niitä mihinkään kun olin muutenkin niin huonossa kunnossa ja toisaalta la:aan oli vielä 5 viikkoo.
Luulen että niitä merkkejä on ollut enemmänkin en vaan oo tajunnut.

mä en osaa vastata tohon "millaisia oireita oli ennen synnyttämään lähtöä", mulla kun ei ollut mitään ja käynnistykseen meninkin.

pakkasin itse sairaalakassiin itselle kotiintulovaatteet: imetysliivit, imetyspaita, mammahousut (sen synnytyksen jälkeisen turvotuksen vuoksi ei mahdu omiinsa vielä ihan hetkeen), alushousut ja yösiteitä, sukkia. hiusharja ja deodorantti + huulirasva on hyvät, shampoo, hoitoaine ehkä tarpeellisia. sairaalassakin on jotakin pesunestettä, joka käy hiusten ja kropan pesuun. ja jotkut omat sandaalit sairaalakäyttöön on hyvät olla. se osastoaikahan ollaan pitkälti sairaalan potilasvaatteissa, joten ihan koko garderoobia ei ole tarpeen kuskata mukana :) ja vauvallekin on sairaalan omia vaatteita, ainakin Naikkarilla oli. hammasharja + tahnaa, joskin niitäkin voi saada sairaalasta.

vauvalle kotiintulovaatteet: body, potkarit, ulkovaatteet (vaippoja saa sairaalastakin sen kotimatkan ajalle), ehkä harso, tutti.

kännykkä latureineen on hyvä olla, kameran voi mieskin tuoda mukanaan ja jotakin tekemistä on hyvä olla kassissa, mulla oli itsellä neuletyö ja lehtiä. jotain pientä ja säilyvää syötävää on hyvä olla (itse en synnyttäessä kyennyt syömään mitään ja laattasin koko päivän ruokalistan, mutta synnytyksen jälkeen voi maistuakin ja miehelle nyt ainakin on hyvä olla evästä).

mulla oli viimeksi ihan liikaa kamaa, kun otin mukaan vielä kirjoja ja kannettavan dvd-soittimen elokuvineen, kun vauvan syntymän jälkeen aika menee pitkälti vauvaa hoitaessa ja väliajat koittaa itse lepäillä. en vaan itse tiennyt mennessäni, kuinka kauan käynnistäminen kestää ja kuinka kauan mua ja meitä pidetään osastohoidossa.

Tohon sairaalakassin sisältöön kommentoin että meillä ainakin synnytysvalmennuksessa sanottiin, että mahdollisimman vähän kamaa mukaan. Vauvalle kamat mukaan vasta kun isä tulee hakemaan, eli ei niitä siellä tarvi kun vasta vikana päivänä. Heti synnytyspäivänä ei tarvi myöskään kauheasti sitä aktiviteettia itselleen, eli siis kirjaa enempää tekemistä tuskin tarvii (ei läppäreitä, kutimia tms).. Ja isä voi myös tuoda äidin kotiintulovaatteet, kun ei niitäkään tarvitse välttämättä synnytykseen mukaan. Meillä nämä ohjeet siksi, että kun synnyttämään mennään, ei ole ns omaa huonetta, vaan eka mennään synnärille, siellä "kammariin" jos ei olla jo tositoimissa, sitten synnytyssaliin ja siellä sitten köllitään mahdollisesti joitakin tunteja. Sitten jossain välissä siirrytään toiselle osastolle, ihan toiseen osaan sairaalaa. Koko tän siirtymis-/vaeltamisajan kaikki roinat kulkee mukana. Ja voi olla että isälläkään ei kaikki aivosolut ole käytössä tuossa vaiheessa joten vois ottaa aivoon jos vaikka läppäri katoaa. Vaippoja saa sairaalasta, tuttia ei suositella ennen kun imetys lähtee kunnolla käyntiin. Lisäksi äitiysosastolla on vain pienenpieni lukollinen kaappi, joten turhaan niitä kamppeitaan sinne sulloo..

Ite meinasin laittaa kahteen kassiin kamat. Synnärille just hygieniakamppeet, yhen kirjan, kännykän laturin, kuulokkeet ja vitamiinit mitä syön päivittäin, imetysliivit ja liivinsuojat. Sitten vaikka seuraavana päivänä ukko voi roudata jotain viihdejuttua jos tarvii/kerkee käyttämään. Ja sitten kun aika on, mies tuo vauvalle kotiintuloon tarvittavat roinat (vaatteet, turvakaukalon, harson, peiton, jne) ja mun vaatteet (lököverkkarit, löysä paita, ym)

Niin se alkaa meillä elokuisilla viikot käymään vähiin :p Kohta pyörähtää jo heinäkuu käyntiin! Itse ootan jo innolla, mutta samaan aikaan stressaan kerkeänkö laittaa kaikki valmiiksi. Mulla on paha tapa jättää kaikki aina viime tinkaan. Tuntuu, ettei oikein jaksa eikä saa mitään aikaiseksi :oops: No jos nyt aloittas tuolla suursiivouksella tänään..

Ens viikolla alkaa alkaa jo mammaloma :) Osalla taitaa olla jo alkanut? Saas nähdä sitten milloin neiti päättää maailmaan putkahtaa..:rolleyes: Mullahan oli LA alunperin heinäkuun puolella ja on ollut alusta asti semmonen tunne, että etuajassa laitokselle lähdetään.. Mutta jos nyt vielä muutaman viikon vaavi köllöttelis tuolla masussa..

Mulla on ollut kamalaa kutinaa tisseissä ja nänneissä ja mietin, että vois rasvata niitä. Mutta millä? Käykö ihan joku perusrasva? Kyynärpäät on myös alkaneet kuivua ja iho on vähän arkana. Nekin pitänee jollakin rasvata..

Masussa käy edelleen kova vilske ja vipinä :bounce Kovasti odotan sitä hetkeä kun saan vauvan ensi kertaa syliin :Heartred Se onkin varmasti melkoinen kokemus ja iso elämän muutos :) Sitä odotellessa jatketaan valmistautumista!

Niimpä niin viikot vain vähenee! Mies tosin on jo sanonut ajat sitten, että voisi vauva jo tulla! :D itse nyt toivon että EDES sinne 35 viikolle oltaisiin vielä yhdessä.. :)
Totta, täällä ollaan oltu lomalla jo juhannuksesta lähteen..
Itse olen taas sellainen, että kaiken teen etuajassa reilusti valmiiksi :D täällä ei ole enää kuin siivous tekemättä tai joka viikkohan sitä tulee siivoiltua, mutta.. :D
Miulla neuvolassa neuvottiin alkamaan nännejä karaisemaan pyyhkeellä hankaamalla, niin kanssa iski sitten nännit ihan kuivaksi siitä, ihan bepanthenia olen laittanut.. :)
Täällä eilen oikein säikähdin, kun masussa oltiin niin hiljaa, mutta illalla ja yöllä alkoi sellaiset bileet, että huolet hävisi :D
En malta odottaa, että sadaan se oma nyytti syliin! :)

Sanonpahan vain että on taivaanlahja, tämä riipputuoli mikä tuli hankittua.. Olo oli niin kamala ja tähän ulos kun tulin tähän makaamaan (iso keinu ja pieni ihminen niin mahtuu makoilemaan :D ) niin kyllä alkoi helpottamaan huono olo ja levottomuus.. Tulee vauvallekkin tutuksi keinua tässä minun kanssa, kunhan syntyy.. :) nukkuakkin voisin tässä jollei keli uhkailisi noilla mustilla pilvillä..

Mullakin on riipputuoli Ainoo paikka tällä hetkellä missä voin vähän pidemmän ajan olla niin ettei tuu selkä ja kyljet kipeeks tai ala supisteleen. Huvittavinta tässä on se että oon ostanut sen miehelle synttärilahjaks muutama kesä sitten ja nyt se ei voi olla siinä kun mä oon vallannut sen :p

Riipputuoli kuullostaa ihanalta! Pitäisiköhän käydä itsekin ostamassa.

Minä olen vähän viime tipan ihminen. En ole vielä kummoisestikaan valmistellut vauvaa varten mitään, ehkä olisi jo syytä. Sairaalakassiin en mitään niin ihmeellistä ajatellut pakata, välttämättömimmät vain. Vauvan vaatteista pesen jossain vaiheessa ne alkuajan vaatteet. Sitten pesen myöhemmin sitä mukaa kun vauva kasvaa.

Vauvan pinnasängyn ajattelin tässä lähiaikoina maalata. Saimme Brion, puunvärisen pinniksen, jossa on vaipanvaihtotaso, tuttaviltamme. Ajattelin heittäytyä niinkin hurjaksi, että maalaan itse pinnasängyn mustaksi, vaipanvaihtotason valkoiseksi ja ostan/teen sänkyyn turkoosit laitasuojukset.

Muokattu viimeksi:
lupasin kaverille, että voi tulla meille ensi viikolla penkomaan tytön vanhoja vauvanvaatteita, josko löytäisi jotain kivoja. samalla pengon itsekin ne, josko neutraalisarjassa ois pojalle sopivia ja samalla voisin penkoa siskonpojalle 74-80cm kokoisia lainaan. miehelle jo sanoinkin, että jumalattomaniso bassokaappi voisi tehdä lähdön makkarista, jotta saadaan pinnis mahdutettua sinne. mittasin joskus kauan sitten mittanauhalla, että se mahtuu justjajust tytön sängyn viereen :) me eletään tosi ahtaasti :)

Kirjottelen nyt vaikka tälle osastolle kun en oikein tiennyt mikä olisi sopivin.. Inhottavia nämä pelot joita on, sitten vaikka kuinka järkeilee niin silti ne tuolla takaraivossa naputtaa.. Eli mitä mieltä ootte kuinka vaarallista se on että nukkuu välillä selällään? Tiedän ettei sitä suositella että voi estää vauvan hapen saantia eikä se mukavaltakaan tunnu pidemmän päälle mutta viime yönäkin havahduin muutamankin kerran siihen että selällään nukuin. Ja aamulla kauhea morkkis ja pelko asiasta. Mutta minkäs teet, ei sitä koko aikaa voi olla täysin tietoinen nukkuma - asennostaan... Tämmöstä purkua tällä kertaa

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app

Itsekin siihen heräilen, mutta en usko että sitä voisi mitenkään estää, kun kuitenkin ihminen unissaan pyörii todella paljon. Ehkä sillä sitä voi estää jos yöpukuun kiinnittää selän kohdalle tennispallon tms. :D

"Joidenkin äitien on täysin mahdotonta nukkua varsinkin loppuraskaudesta selällään. Heille tulee pahoinvoinnin tunnetta ja hengitysvaikeuksia. Selinmakuuasennossa vauva ja kohtu saattavat painaa äidin selkärangan päällä olevia verisuonia niin, että äidin verenpaine laskee. Jos äidin verenpaine laskee huomattavan alas, istukan verenkierto heikkenee ja vauvan hapensaanti on vaarassa. Näin ei kuitenkaan tapahdu äidin huomaamatta. Loppuraskaudessa naiset nukkuvat huonosti, pyörivät ja juoksevat vessassa. Uni on myös pinnallista. Nukkuessaan ”koiran unta” äidit valvovat alitajuisesti vauvan hyvinvointia. Jos äidille ei tule selinmakuulla huono olo ja tarvetta kääntyä kyljelleen, ei selällä nukkuminen ole mitenkään vaarallista." http://www.aitiysneuvola.fi/fi/saako-raskausaikana-nukkua-selallaan/

Veikkaan että jos selinnukkuminen olis kovin vaarallista, kohtukuolemat olis vähän yleisempiä

Mulle sanottiin neuvolassa niin, että kukaan ei pysty nukkumaan niin kauan selällään et siitä olis vauvalle haittaa.. Äidille kuulema tulee niin huono olo, että herää siihen tai sitten vauva kyllä herättää.
Sitä paitsi jokainen on senkin asian kanssa yksilöllinen, Toisethan pystyy nukkumaan todella pitkään mahallaan ja sama koskee kyllä tuota selällään nukkumistakin!

Kiitos ihanat kanssa odottajat näistä viesteistä!! <3 Rauhoitti kovasti, ja antaa itselle luvan nukkua ensi yönäkin :) :)

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app

Kesäkuun viimeinen :p Tänään oli vihdoin tehty päätös vanhempainpäivärahasta :) tuntuu taas jotenkin todellisemmalta vaavin tulo! Vauvan vaatteitakin tuli vähän pestyä ja sairaalakassin pakkauskin pääsi jo suunnittelu asteelle :grin Hyvillä mielin kohti heinäkuuta :smiley-bounce012

Mulla työnantaja on istunu papereiden päällä maaliskuusta lähtien. Yhä kelassa merkintä, että vanhenpainpäiväraha odottaa tietoja työnantajalta. Pitänee taas muistutella niitä lapamatoja...

Mullakin luki sama teksti varmaan kuukauden! Olin jo viime viikolla soittamassa kelalle ja pomolle, kun se olikin hävinnyt sieltä. Istuin vielä pomon vieressä kun hän silloin täytti sitä lappua ja aikoi laittaa heti eteenpäin.. Joten oisko viivytys ollu kelan puolella... o_O

Joopa. Laitoin just pomolle tekstaria kysyen aiheesta. Mulle kyllä kelasta soitettiinkin joku kolme viikkoa sitten, koska paperit ei ollu vielä tullu perille, joten ei tuolla työpaikankaan puolella erityisemmin kiirettä pidetä.

Takaisin