Kesäkuun höpinät

Meillä esikoinen 4v eikä olla yhtään kasvokuvaa julkaistu vaikka tilit on kuinka yksityiset. Ei ole tekoälyn tunnistettavissa, kuvat on hyvän maun mukaisia (vaatteet päällä jne) ja sellaisia mitä toivoisin itsestäni postattavan jos joku ilman lupaa laittaisi. Muutaman kerran on sukulaiset laittaneet yhteiskuvia joissa näkyy lapsen kasvot, ne ollaan ystävällisesti pyydetty poistamaan ja toki etukäteen siis sanottu että kuvia saa ottaa mutta ei laittaa someen. Halukkaat saa meiltä kuvia itsellensä myöskin. Ei sitä ennenkään ole nähty toisten lapsia joka viikko jos ei ole käyty katsomassa o_O mun mielestä kellään ei ole velvollisuutta laittaa lapsestaan kuvia someen että "sukulaiset ja kaverit näkee". Päinvastoin, vanhemmilla on vastuu katsoa ettei lapsesta päädy Internetiin mitään haitallista, koska niitä ei sieltä pois saa.

Edit. Nykyään kysyn myös usein lapselta luvan jos haluan laittaa kasvokuvan ryhmäwhatsappiin jossa on meidän perheen jäsenet. Joskus hän sanoo ei, koska ei pidä siitä miltä kuvassa näyttää tai esim. vaatteet on omasta mielestään rumat, silloin en lähetä kuvaa.

Viimeksi julkaisin kuvan äitiyspakkauksesta kun se tuli. Silloin läheiset tiesi jo. Tällä kertaa ei vielä mitään, katsotaan sitten myöhemmin jaksaako laittaa lähempänä marraskuuta jotain :grin
 
Muokattu viimeksi:
Osaako joku sanoa, mitä eroa on osittaisella hoitovapaalla ja joustavalla hoitorahalla?? Ja onko niiden suuruudessa eroa paljonkin? Mä yritin opiskella, mut en tajunnu :rolleyes: Vaikka ny vielä olekaan ajankohtaista, mut haluan aina vähä miettiä näitä etukäteen :p
 
Osaako joku sanoa, mitä eroa on osittaisella hoitovapaalla ja joustavalla hoitorahalla?? Ja onko niiden suuruudessa eroa paljonkin? Mä yritin opiskella, mut en tajunnu :rolleyes: Vaikka ny vielä olekaan ajankohtaista, mut haluan aina vähä miettiä näitä etukäteen :p
niin

Joustava on 3v saakka, osittainen on 1. ja 2lkvanhemmille. :)

Itse tein 30h/vko vielä senkin jälkeen kun lapsi täytti 3, mutta Kela ei sen jälkeen maksa enää tuota rahaa. Toki se oli verojen jälkeen joku satanen käteen niin ei siihen budjetti kaatunut. Sitten ostettiin talo niin aloin nyt vuoden alusta tekemään 100% työaikaa :grin
 
niin

Joustava on 3v saakka, osittainen on 1. ja 2lkvanhemmille. :)

Itse tein 30h/vko vielä senkin jälkeen kun lapsi täytti 3, mutta Kela ei sen jälkeen maksa enää tuota rahaa. Toki se oli verojen jälkeen joku satanen käteen niin ei siihen budjetti kaatunut. Sitten ostettiin talo niin aloin nyt vuoden alusta tekemään 100% työaikaa :grin
Mutta eikös osittaisella saa olla heti vanhempainrahan loppuessa ja olla siihen 2.lk saakka? Näin mä oon ymmärtänyt :wideyed:
 
No ei saakkaan.... pitäs opetella lukemaan näköjään.... mitäs sit voi saada, jos ei sen joustavan jälkee halua mennä viel täysipäiväisesti töihin? Siinähän jää se 3-6v vielä... :bored: Oon niin pihalla näistä:facepalm:
 
Voihan lapsen laittaa osapäivähoitoon, ja tehdä itse vähemmän tunteja?

Tai niin kuin mä tein viimeksi, aloitin työt lapsen ollessa n. 1v, mutta hän meni päiväkotiin kaksivuotiaana. Oli kotihoidossa ja tein itse 2-3 kertaa viikossa sellaisia vuoroja että joko mies oli kotona, tai mummo/mummi katsoi muutaman tunnin kunnes isä tuli töistä.
 
Voihan lapsen laittaa osapäivähoitoon, ja tehdä itse vähemmän tunteja?

Tai niin kuin mä tein viimeksi, aloitin työt lapsen ollessa n. 1v, mutta hän meni päiväkotiin kaksivuotiaana. Oli kotihoidossa ja tein itse 2-3 kertaa viikossa sellaisia vuoroja että joko mies oli kotona, tai mummo/mummi katsoi muutaman tunnin kunnes isä tuli töistä.
Voi toki, mietin vaan, et kun on tuohon 3v saakka ja sit taas 7-8v Kelasta mahdollisuus saada taloudellista tukea, et eikö tuohon 4-6v ole sitten mitään taloudellista tukea saatavissa, jos tekee osittaista työaikaa.
 
Voi toki, mietin vaan, et kun on tuohon 3v saakka ja sit taas 7-8v Kelasta mahdollisuus saada taloudellista tukea, et eikö tuohon 4-6v ole sitten mitään taloudellista tukea saatavissa, jos tekee osittaista työaikaa.

Ymmärtääkseni ei, tai sitten mä oon missannut jotain. Mä tosiaan tein osa-aikaista siihen saakka kun lapsi oli 3v 8kk, ja mistään ei kyllä mitään tukea sitten saanut. Mut mun kohdalla se Kelan tuki oli tosiaan verojen jälkeen noin satanen käteen, ja lapsikin oli tietty osa-aikaisestl hoidossa koska oli sen yhden päivän mun kans, joten päivähoitomaksukin oli hänestä pienempi. Lopulta kun siirryin 100% ja lapsi samoin, niin käteen jäävä raha ei ole merkittävän paljon suurempi, koska hoitomaksukin nousi. En olis oman hyvinvoinnin takia vielä siirtynyt jos ei oltais otettu asuntolainaa. Lapsi sen sijaan oli jo 3-vuotiaana aika kyllästynyt viettämään kolme vapaapäivää viikossa ja siirtyi mielellään viisipäiväiseen hoitoviikkoon. Ei me päästy silloin arkivapaalla esim hänen kavereitaan tapaamaan, kun ne oli kaikki siellä hoidossa.
 
Eilen pitkästä aikaa tavattiin ystävien kanssa kaupungilla. Lasissa kuplavettä, mutta silti aamulla krapulainen olo, lonkat kipeät istumisesta ja iho kuiva kuin korppu :bored: Syytän Tokmannin mineraaliaurinkorasvaa, joka toimii ainakin valkoisena maalina ja tehokkaana ihon kuorintavoiteena. Mutta oli kyllä mukavaa ja pikkuinenkin innostui pyörimään mahassa oikein urakalla :grin
 
Tytölle olisi montakin nimeä:greet015. Pojalle joutuisi hieman miettimään. Ehkä sitten kun näkee vauvan ja millainen luonne sieltä paljastuu, helpottaa nimen valitsemista.

Minäkään en somessa ole vielä raskaudesta huudellut. Lapsista on sellaisia kuvia, jossa kasvot ei näy.
 
Eipä oo somessa meilläkään mitään. Katsotaan nyt, tuleeko edes ainakaan ennen pienen syntymää.
 
Hei te, jotka olette jo synnyttäneet tai muutoin asiaan perehtyneet. Mitä vinkkejä teillä on antaa eri kivunlievitysmahdollisuuksista synnytyksessä? :)
 
Hei te, jotka olette jo synnyttäneet tai muutoin asiaan perehtyneet. Mitä vinkkejä teillä on antaa eri kivunlievitysmahdollisuuksista synnytyksessä? :)
Ite neljän synnytyksen kokemuksella sanoisin, et kannattaa pitää kaikki mahdollisuudet avoimena sen suhteen. Itsellä alkuun parhaiten toimi lämmin vesi ja lämpötyynyt. Lääkkeellisestä kivunlievityksestä ei ole kokemusta, mutta jos tarvetta olisin kokenut, koko arsenaalin olisin varmasti ottanut. Ilokaasusta monella myös hyviä kokemuksia, toisille se taas aiheuttaa pahoinvointia. Jumppapallolla liikkuminen myös oli itelle helpottavaa. Pahinta oli ehkä maata vain paikalla, mitä joutui mittausten aikana tehdä. Kätilöt kyllä kertoo kivasti tarpeen mukaan vaihtoehdoista. Mullekin ehdoteltiin vaihtoehtoja tarpeen mukaan, niin ei tarvinnu yrittää itte kaikkee muistaa ja tietää :happy:
 
Hei te, jotka olette jo synnyttäneet tai muutoin asiaan perehtyneet. Mitä vinkkejä teillä on antaa eri kivunlievitysmahdollisuuksista synnytyksessä? :)

Suosittelen perehtymään kaikkiin kivunlievitysvaihtoehtoihin etukäteen ja lukemaan mitä plussia ja miinuksia niissä on, ja sitten lähtemään synnytykseen avoimin mielin. Jos ei yhtään tiedä mistään niin kipeänä on hankala alkaa miettiä niitä vaikka kätilöt niitä ehdottaakin, ja tietty henkilökemiatkaan ei aina kohtaa, eikä kaikki tajua kaikkea tarjota. Vähän voi toki miettiä millainen ihminen yleensä on ja sen pohjalta miettiä miten rakentaisi itselle turvallista tunnelmaa (valaistus, lämpö, vaatteet, äänet jne) mutta sitä ei kuitenkaan sitten tiedä mikä h-hetkellä tuntuu oikeasti hyvältä.

Ja vaikka ajatus olisi että epiduraali heti kun saa, niin silti kannattaa vähän perehtyä niihin lääkeettömiinkin, kun ei niitä puudutuksia yleensä heti voi laittaa.
 
Itse tykkäsin jumppapallosta, suihkusta, ammeesta ja ilokaasusta alussa. Ilokaasuhan ei vienyt kipua pois mutta siitä tuli hyvä humala, niin että siitä kivusta ei sitten enää niin välittänyt :grin. Tenssiä oli tarkoitus kokeilla mutta unohdin koko jutun. Mies painoi jaloista jotain akupisteitä mitä kätilö näytti, se oli kans ok. Piikkilääkkeet ei mulla auttaneet, mutta kun kipeydyin sain PCB:n ja se oli ihan parasta ikinä, vei mulla kaikki kivut (ei toki aina auta niin hyvin).
Aquarakkula oli kans hyvä mut se auttaa parhaiten sellaisiin tarkkoihin kipupisteisiin kun se laitetaan just niihin. Ja jossain vaiheessa "laulu" (mun kohdalla sellaista pitkää kovaa huutoa) auttoi hyvin.

Pudendaalin sain ponnistukseen enkä kokenut siitä apua mutta toisaalta en myöskään tiedä millaista olisi ollut ponnistaa ilman sitä :grin:grin
 
Mulla ei ollut ekassa synnytyksessä kivunlievitystä. Toka oli suunniteltu sektio. Kolmannessa otin epiduraalin. Supistuskivut säteili jalkoihin ja se oli ihan kauheeta:sad001 seuraavassa otan taas jos alkaa tuntuu jaloissa
 
Halusin mennä mahdollisimman lääkkeettömästi joten aloitin kipupiikillä ja ilokaasulla, mutta lopulta jouduin ottamaan epiduraalin kun supistusten välillä ei ollut yhtään taukoa vaan tulivat koko ajan peräkkäin. Epiduraali auttoi kyllä kipuihin, mutta ei puhettakaan mistään nukkumisesta tai ihanasta autuaasta taivaasta mistä muut puhuu. Ja ponnistusvaiheessa olin jo aivan poikki ja ihan pihalla joten en tajunnut enkä tuntenut yhtään mitään. Siihen vielä se kohdunsuun puudutus niin oli kyllä niin tunnoton ettei tosikaan. Siihen olin tosi pettynyt omassa synnytyksessäni. Lisäksi se väsymys 24h jälkeen (ja huonosti nukuttuja öitä ennen sitä) joten en muista ensi hetkistä juuuri mitään. Pettymys sekin. Oltiin sentään hengissä. Epparinkin ne leikkas joka jälkikäteen tulehtu. Eli sekin meni toiveiden vastaisesti. Eli kaikki mitä olisin halunnut niin ei toteutunut. Tens ei toiminut mulla yhtään. Ammeeseen en päässyt. Suihkuun ei saanut mennä, kurkku tuli kipeäksi ilokaasusta yms ym. Mutta ollaan hengissä eikä jouduttu teholle, istukka irtos hyvin enkä vuotanut paljoa.

Eli ei ollenkaan niin kuin olisin halunnut, mutta ei mennyt pieleenkään sillä tavalla, että olis oltu hengenvaarassa tms. Joten pakko olla siihen tyytyväinen. Toivottavasti osa omista toiveista toteutuu ensi kerralla, eikä silläkään kerralla jouduta hengenvaaraan tms.
 
Takaisin
Top