Kesäkuu !

Mulla on ollu nyt kaikenlaisia pelkoja tässä raskaudessa. Esikoisesta niitä ei juurikaan ollu. Synnytyksen jälkeen kylläkin pelkäsin sitä että jos esim peitto menee pään yli vauvalla niin tukehtuu ym sellasia. Nyt tässä raskaudessa on pelkona se, että vauva kuolee mahaan. Ootan kokoajan että maha kasvais tuolta läskien alta niin, että voin olla huoletta.. ja ennenkaikkea ootan että potkut ja muut myörinät voimistuis jotta saan olla rauhassa vauvan kuoleman pelolta.
Synnytystä en minäkään halua vielä miettiä. Ei mulla kylläkään jääny mitään traumoja vaikka rankka kokemus sinänsä oliki, koska epiduraali ei mulle tehonnu.
Toivon ettei tarttis käynnistää tällä kertaa jotta sais kokea sen luonnollisen synnytyksen käynnistymisen ja sais verrata vähän et onko esim supistusten voimakkuudella eroa.
Se tässä nyt vähän on mietityttäny, että jos synnytys käynnistyy itsekseen esim yöllä, niin pitää soittaa ambulanssi joka kiikuttaa mut sit ouluun (70km) ja oon ihan varma et sitten mies ei kerkiä synnytykseen mukaan. Ja apua, kenet mä voin soittaa keskellä yötä tänne esikoista vahtimaan ku lähtö tulee sairaalaan.

Niin se vaan juhannus oli ja meni, ihan mukava juhannus olikin, käytiin pohjoisessa miun vanhempien luona kyläilemässä.

Neuvolassakin käytiin ja lääkärikin nähtiin, oli aivan ihana tuo sijainen ja otti mun huolet tosissaan ja aiko konsultoida OYSin kirurgeja minun tilanteesta. Paino oli pudonnut -1,7kg edellisestä neuvolasta, verenpaineet oli normi neuvolapaineet eli korkeat, pissassa protskuja ja lääkäri ultrasi tyypin ja hyvin pienokainen voi, väisti vaan anturia ko lääkäri koetti sydänääniä kuunnella. Sokerirasitus ois ens viikolla edessä ja samalla pitää viedä pissanäyte labraan seulaa varten.

Kaikenlaisia pelkoja oli edellisessä raskaudessa minullakin, mutta tässä raskaudessa niitä vasta onkin, mies välillä nauraa mulle että kaikkea sinäkin pelkäät. Mutta mie pääsen pelkopolille puhumaan raskauteen ja synnytykseen liittyvistä peloista. Miulla jäi kyllä traumat edellisestä synnytyksestä ja todellakin tiedän mitä en anna tehdä ja mitä taas haluan.
Minulle ei kuitenkaan neuvolassa ole motkotettu ylipainostani eikä ohjeistettu muutenkaan, olen kyllä tyytyväinen että vaaka näytti vähemmän vaikka olen kyllä syönyt ihan normaalisti, tosin välillä on kyllä ollut huonompi ruokahalu. Ylipainosta motkottaminen tuntuu olevan neuvoloiden ja kätilöiden lempiaiheita.

Joku kyseli että pitääkö mennä synnyttään muualle ylipainon takia, minä joudun menemään. Oulaskangas on meidän kunnan normaali synnytyssairaala, mutta tietyn BMI:n ylittävät synnyttäjät ohjataan OYSiin tai Kokkolaan.

Liikkeitä pieniä tuntuu aina silloin tällöin, välillä epäilen että kuvitteleen vaan ja välillä taas tuntuu selviä tökkäsyjä.

Maajo: Kiitti tiedosta, että Oulaskankaalla on myös tuo BMI raja. Mulla oli ajatuksena että kysyn lääkäriltä seuraavassa ultrassa että onko mahdollista päästä Oulaskankaalle synnyttään. Mutta näköjään mulla ei oo sinne asiaa :/ Eli oysiin tälläkin kertaa. Tosin esikoisen kohalla oli enemmänki syynä ne mun miten sattuun olleet paastoarvot viimeisinä raskausviikkoina. BMI oli siinä hilikulla että oisinko saanu synnyttää oman paikkakunnan sairaalassa vai en. Kiloja tuli 17 sillon, jotenka sen takia bmi nousi korkealle.. Nyt kun niitä kiloja jäi n. 4-5 ed.raskaudesta, bmi nousee varmasti vielä korkeammalle mitä esikoisen odotuksen aikana. Tosin, joku mulle sano, että välttämättä toisessa tai kolmannessa (jne) raskaudessa ei paino nouse niin paljoa kuin esikoisesta. Mutta tämäkin on ihan henk.koht. miten paino nousee...
Pitäs jaksaa olla ehkä hiukan vielä tarkempi ruoan suhteen. Tai ruokapuoli on ok, mutta tuo karkki.. auts! sitä ei ehkä sais syyä ollenkaan.!!

Täällähän on taas kauheesti tekstiä tullu kaikilta..Voi että mistähän tuota aloittais.

No meillä meni juhannus kavereitten kans grillatessa ja sit kotia jo seittemän aikaan illasta kun isännälle tuli kuume. JA kauhee kurkkkukipu..siis angiina. Mut ei sillä et ois haitannu et toinen oli kipeenä..ei tarvinnu ainakaa motkottaa juomisesta :D

Täällä on kans jo noita liikkeitä jo tunniskeltu..tosin hyvin harvoin niitä huomaa. Joskus iltaisin kun alkaa rauhoittumaan unille on pientä kuplintaa. Se on kyllä alkuun vaikea niitä erottaa omista masun murinoista.

Täällä ollaan kans käytetty hiusvärejä, meikkejä kaikkia ihan surutta. En ole vaihdellut merkkejä  raskauden takia. Tosin kauheasti en kyllä käytä muuta kuin puhdistusaineita ja kasvovoiteita. KAi  sitä jo pitäis alkaa masua rasvaileen..

Täällä itse vaadin viime raskaudessa että pääsen sokerirasitukseen kun meillä on suvussa sitä 2. tyyppiä. Muita riskejä siihen ei ole..mut sen takia otetaan myös tällä kertaa 27 vkolla. Kauhistelin myös esikoisen kokoa 4300g et oisiko voinut sen takia kasvaa isoksi..mut sit kuopus oli 3580g..Miehen puolen suvussa kaik pojat olleet yli nelikiloisia joten liittyneekö siihen.

Mulla on kans ollut aivan outoja unia..jotain mitä ei voi selittää mutta myös ihan juuri lapsiin ja synnytykseen liittyen. Unessa me saatiin poika. Ja jostain kumman syystä minulle on tullut sellainen olo et masukissa on oikeasti poika :D No sen näkevi sitten rakenneultrassa toivottavasti.. Ja mulla on ollut jo nyt närästystä ja esikoisen aikaan se oli aivan kauhea riesa. Et kai siität tullut se poika olo.

Mulla näitä pelkotiloja on vaan joka raskaudelta tullut enemmän. Kai se kohdunulkoinen sit sai heräämään et tosiaan jotain voi tapahtua. En kuitenkaan hysteerisenä jokaista pientä vihlaisua ala pelkäämään mut käyhän se keskenmeno mielessä. Esikoisen aikaa ei osannut pelätä kun vaan jännittää millaista elämä pienen vauvan kanssa olisi. Odotan tosissaan että liikkeitä tulisi selvemmin niin tietää kaiken olevan hyvin.

Me ei olla kyllä vieläkään kerrottu juuri kellekkään tästä raskaudesta vaikka varmaan jo voisi. Kohta jo kuitenkin vkoja on 15 täynnä.. Esikoiselle pitäisi jo alkaa kertomaan. Mut uhkana on että kertoo koko rivarille ja en välttis halua heidän kanssaan jakaa vielä asiaa. Mietin itse tuota tickeriä mut en ole vielä perehtynyt miten sellainen laitetaan..täytynen ottaa selvää niin ei tarvi aina erikseen vkoja laskeskella..

Aurinkoista huomenta!
Täällä podetaan vaihteeksi päänsärkyä. Yöllä oli pakko ottaa panadol, kun yöunien välissä kipu vahvistui. Ja nyt aamustakin tuntuu pieni taustajuilinta! aarggh! Lisäksi pääsin heti kyöläämään vessaan. Eli näin alkaa mun luksus parin päivän vapaat.
Eilen oli kyllä tappopäivä töissä. Pari viikkoa jylläsi vatsatauti ja koko osasto piti eristää. Nyt kun ollaan päästy vatsataudista, tulee näitä ikuisesti eristettäviä potilaita, joita juurikin minun "vastuualueelleni" sateli. Oli aivan kamala päivä ja työkaverit vain hymisi vierellä, että jo pitää kiirettä. Ei kukaan tehnyt elettäkään auttaakseen missään. MUR!

Koko juhannus tuli vietettyä työmaalla ja isännälle kiukkusin hirveästi, vaikka ennen jussia päätin, että toinen juhlikoon jussiansa missä lystää. Äkkiä sekin päätös unohtui... Ukko kun unohtaa oman ikänsä tuolla maailmalla eikä todellakaan osaa käyttäytyä yksistään missään. Provosoi muita ja tappeluhan siitä tulee. Puuh.

Tänään lähden katsomaan 4 pientä cottonipentua <3. Haaveissa myös ostaa aurinkotuoli terassille, jossa voisi köllötellä nyt helteillä hetken. Myös ystäväni pääsi kotiin juhannusneitovauvan kanssa, mutten vielä sinne kotiin murtaudu ;)

poutis: Jep, sama se täälläkin on että humalassa tuo mies on just semmonen että tapella pitäs kaikkien, jopa kavereitten kans.. Onneks juhannus meni rauhallisesti, ei ottanut kun kaks saunaolutta ja oli mun kans kotona :) Sitä edellinen viikonloppu taas... ei hyvänen aika -.- Oli niin kännissä kun voi vaan olla, sit puolenyön jälkeen oli palaamassa kotia ja ku ei näkyny eikä kuulunu niin koiran kans lähin vähän kävelemään, ei tarvinnu tienpäätä kauemmas mennäkään ku ojassa näkyi liikettä, oli kaverinsa kans siellä istumassa ja selittämässä jotain mistä saanut kyllä oikeen mitään selvää. No ei menny kauaa, kävin vaihtamas koiran välillä että pääsi toinenkin iltapissalle, niin nämä kaks jo tappeli siellä. Jouduin mennä väliin ja lopulta sain molemmat lähtemään omiin koteihinsa.. mies sitten sammui kotiin tultua melkein heti ja mä aloin putsaamaan sen naamaa, oli kauhea vekki silmän yläpuolella ja verta tullu melkosesti.. Huhhuh, ei tällääsia kiitos enää :/ Onneks nyt onkin ollu rauhassa tuon jälkeen.

Mulla on nyt ollu kyllä melkosen tympiää ku en oo saanu nukuttua kunnolla. Yöllä on liian kuuma, aamulla liian kuuma, päivällä liian kuuma... Ja musta tulee vieläpä tosi kiukkuunen jos en saa kunnolla nukuttua :D Sama homma jos ei oo saanu syötyä kunnolla, niin oon kyllä pahalla päällä..

Nyt olis tosi hieno sää mennä ulos ottamaan aurinkoa ja rannalle, muttei tietysti ole aurinkorasvaa ja ilman ei uskalla mennä ku on vaarallisen korkealla tuo UV -säteily tänään kuulemma. Että sisällä pitää nyt olla sitten.
Huomenna pitääkin aamusta ajaa Kauhavalle työkkäriin. Päivällä viitsi mennä ku sinnehän tukehtuu :D

Ja voi apua ku mulla stressaa tuo asuntohomma, ei mistään tunnu löytyvän hyvää kämppää! Ja kuitenki olis hyvä päästä muuttamaan hyvissä ajoin ennenku pienokainen syntyy, eikä siitäkään voi tietää että syntyykö ennenaikaisesti ja jos niin milloin :/ argh, no, eiköhän sitä pian nyt toivottavasti joku kämppä löydy :/

Meillä meinas kans olla hieman erimielisyyksiä ton ryyppäämisen kans, kun odotin esikoista. Sit kokeilin käänteistä psykologiaa ja tuputin miestä koko ajan et mene ryyppäämään, lähe kavereittes kans, nyt kannattee käydä kun vielä kerkee. Ja ehdoton kielto oli et kotia ei tarvii kännissä tulla haisemaan ja herättään mua. Pari kertaa kävi ja se into lopahti siihen Esikoisen synnyttyä ei ole kertaakaan tarvinnu asiasta edes keskustella, pari kertaa on käyny kavereittensa kans jossain ja samoin kävin minä, mut eipä enää kummallakaan kiinnosta. Kotona on kaikki mitä tarvitaan. Se kieltäminen ja esteleminen on miehille kun punanen vaate, siksi arvelin et antaa mennä ja olla. Ja eipä se enää sit kiinnostanutkaan 
Tää kuumuus ottaa taas niin voimille! Iltapäivästä vasta uskaltauduttiin koko perheen voimin leikkipuistoon,paksut kerrokset aurinkorasvaa joka nassussa. Ei voi kun olla onnellinen siittä etten oo viimeisilläni nyt. Yölläkin piti keksen unien hakea pöytätuuletin yöpöydälle että sai edes hieman nukuttua. Muistaa taas talvella arvostaa pikku pakkasia

Täälläkin huonosti nukuttu yö takana. Kaiken hyvän lisäksi nukuttiin tytön kanssa pommiin ja meinattiin myöhästyä hoitoon menosta ja töistä. Ja koska tämäkään ei vielä ole tarpeeksi, niin tyttö pissasi aamulla matolle, kun oli hetken aikaa ilman vaippaa. Grrrr! Pääsis jo lomalle!!!!

Neuvola ois ensi viikolla. Ei ne kovin usein siellä juoksuta näin alkuvaiheessa. Jotain liikkeitä on tuntunut 16 viikolta. Ei mitään "hipaisuja", vaan enemmänkin sellaista puskemista. Mahakin alkaa jo olla selvä pallo, eikä tavalliset housut mene enää jalkaa, joten huusin kesähousut huutonetistä.

Olipas tullu kovasti tekstiä luettavaksi :)

Koittanu muka nauttia helteistä muodosssa "nyt maataan auringossa" mutta vartin päästä luikin jo puoli kuolleena sisälle :)

Täälläkin liikeitä tuntunu jo tuossa 14vk:n paikkeilla, ei mitään selvääpotkua vaan sellaista mahan läpi puskeutumista kun pitäs nukkua saaha, ja maltappa siinä sitten nukkua :))
vielä pitäs malttaa neuvolaaki ootella pari viikoa että pääsee ja RU on vasta elokuulla, tiiä kumpaa oottaa enemmän sitä vai tulevaa loppu lomaa :p

Do diih, täällä myös sitten yks mamma jolla RD-diagnoosi. Kävin keskviikkona rasituksessa ja keskimmäinen arvo oli liian korkea, ja kysyin neuvolasta että vaikuttaako mahdollisesti se että paasto olikin 15h 12h sijaan, mutta ei kuulemma vaikuta ja kysyinkin että oisko mahdollista testi uusia ens viikolla mutta ei kuulemma ole mahdollista se. Maanantaina sitten neuvolaan saamaan ruokavalio-ohjeet ja mittari kotiin. Eilinen päivä meni kyllä itkeä tihrustaessa ja maalaillen piruja seinälle että kaikki menee ihan varmasti pieleen tässäkin raskaudessa ja mies ei sitten yhtään helpottanu tilannetta. Ja hyi kamalaa, pitää alkaa tökkiä ihteä neulalla päivittäin, tekee neulakammolle varmasti hyvää.

Niin ne vaan raskaudet on erilaisia, viime raskaudessa ei ollu mitään ongelmia vaikka käytännössä elin sipseillä, suklaaalla ja karkilla, nyt on paljon terveellisempi ruokavalio ni sit sokerit on päin persettä ja painokin on pudonnut yli 3kg lähtöpainosta. Nyt vaan pelottaa tuo maanantainen neuvola että kuinka mä saan siellä motkotusta kuunnella, ahdistaa tää raskaus jos koko loppuraskaus on vaan motkotusta sokereista ja ruokavaliosta.

Yhtä asiaa mä jäin ihmetteleen viime neuvolasta, ne pisti neuvolakorttiin viikoiksi että 14+0 vaikka np-ultran mukaan ois ollu vasta 13+1, niin että meneeköhän ne neuvolassa kaikesta huolimatta sitten alkuperäisen LA:n mukaan kun ei kerta korvanneet viikkoja oikeaksi? Pitääpä tuosta maanantaina kysäistä että kumpaa ne käyttää ettei ole sitten ihan pihalla itse ko siellä kulkee.

Maajo: Mulla oli ihan sama, että laskettuaika muuttui 10 päivää np-ultrassa. Neuvolantäti ei sitä korjannut korttiin ja sanoi asiasta seuraavalla neuvolakerralla. Täti ei ollut huomannut uutta LA ja muutti sen sit koneelle myöhemmin.

Maajo: Mulla kans oli np:ssä hilkulla et aikaistuuko viikolla LA. Sanoivat et tarkennetaan sit ru:ssa. Täällä ainakin pitää eron olla vähintään 5pvää ennen kuin  aletaan alkuperäistä LA:ta muuttamaan.. Itse olen sitä mieltä että olen viikon pidemmällä, mut minkäs teet. Harvemmin ne kuitenkaan syntyy LA:na, joten katsellaan. Mut jos mulla menee taas yli niin alan kyllä heti kyseleen käynnistämisen perään, vaikka se onkin viho viimeinen asia mitä haluan! 

Siihen pistelemiseen tottuu yllättävän äkkiä. Itse tuhersin itkua kun esikoiselta sain tietää et on rd, tuntu että koko maailma romahti. Joten, ymmärrän Sun tunteen!! Kyllä se siittä, päivä kerrallaan!! Usko pois, päivä päivältä on helpompaa kun oppii laskemaan ja katsomaan mitä pistää suuhunsa. Ja se pisteleminen alkaa vaan v*tuttaan päivä päivältä yhä enemmän,joten se ei tunnu enää missään On helpompaa laskea hiilareita, kaloreiden sijaan. Ja kun kerran punnitset yhden kauhallisen, niin ei enää tarvi toiste punnita kun käyttää sitä samaa kauhaa. Itse syön sipsejä ja karkkia edelleen, mut mahdutan ne suurin piiretein päivän hiilareihin. Otan pienen karkkirasian ja se riittää, sipsipussi riittää monta viikkoa kun otan vain pieneen pakasterasiaan ja tyydyn niihin. Nyt kun taas todettiin rd, niin nyt siihen osasi suhtautua, ei enää järkyttäny, ärsytti vaan! Onhan se p*rseestä kun ei saa syödä mitä haluaa, milloin haluaa, mut onhan se kuitenkin vauvan parhaaksi, niin yllättävän hyvin sen sitten jaksaa suhteuttaa oikeisiin mittakaavoihin! 
Etkä ole yksin pelkojen ja ahdistuksen kanssa!!!!! Meitä on täällä monta, ja määrä vain lisääntyy! Mitä lähemmäs meillä kaikilla se H-hetki tulee niin varmasti alkaa useammalla ja useammalla hermostuttamaan. Mua pelottaa nyt ihan tollona, tieto lisää tuskaa Esikoista ei oikein osannut pelätä, vaan menin silleen tietämättömänä henkseleitä paukuttelemalla synnyttämään, mut nyt on toinen ääni kellossa Mie lähetän Sinulle kovasti virtuaalihalauksia, kyllä tämä tästä taas iloksi muuttuu!!!

Tsempityksiä teille raskausdiabeteksen kanssa painiville! Varmasti on ihan omanlaisensa homma opetella uudet käytännöt ja syömistavat.

-S-, mullakin on vähän sama "ongelma", että tieto lisää tuskaa. Toisaalta kun ei jäänyt mitään traumoja - eikä muistikuvia, kun olin ihan paniikissa - esikoisen synnytyksestä, niin vielä ei jännitä. Esikoinen syntyi imukupilla avustettuna, josta monelle jää huonot fiilikset. Mulla meni ihan hyvin, eikä jäänyt mitään kammoa. Ehkä ne kivut arveluttaa...

Mulle ultraava kätilö sanoi, että LA ei muutu, jos ei ole yli kuutta päivää eroa. En tiedä, tarkoittaako sitten, että kuudella päivällä ei muutu, mutta seitsemällä muuttuu. Näköjään vähän eri käytäntö eri neuvoloissa.

Pitkästä aikaa päivittelyjä..
Juhannus tuli ja meni,samoin tämäkin viikonloppu.. Ihanaa kun masusta on alkanut tuntua aina välillä pieniä tönäisyjä ja hipsutusta<3 Ihme unia on tullut kyllä.. Eräs yö näin unta että vauvamme syntyy jo ja oli vkolla 16 3,5kg ja 53cm :D ja oli tietenkin poika mitä vähä ollaan täs odoteltu/aavisteltu.

Miten teillä on muuten ollut jaksamisen kanssa? Vieläkö tuntuu että virtaa riittää? Itseltä ainakin tuntuu että voisin ihan hyvin ottaa jo varaslähdön mammalomalle..:P

Meinaatteko muuten ottaa selville rakenneultrassa kumpi on tulossa?:)

Voimia!:)

Takaisin