Kesäkuu !

hyvää huomenta kanssa matkustajat! Nyt on hyvä fiilis! Tiistaina oli neuvola ja se meni paremmin ku hyvin! Kohtu on kuulemma todella hyvvin noussu, korkein kohta hieman navan alapuolla :) kyllä se siltä näyttääkin jo että joku siellä kovasti kasvaa! :D (viikkoja 14+4) istukka on luultavasti takana, koska sydänäänet saatin heti kuuluviin ja vielä tosi voimakkaasti! Rytmikäs laukka kuului, syke kokoajan 148-150, saa olla ylpeä pikkuisesta<3 sano myös ettei ihmettelis vaikka tuntisin liikkeetki jo, kun niin edessä sikiö asustelee! pian saan odotella siis niitäkin jo tuntuvaks, ihanaa! ja mikä parasta, mulla alkoi kesäloma tänään, ja ah että se tulee tarpeeseen! viettäkää naiset ihana juhannus!><3>

No ohhoh, onpas viime kirjoituksesta aikaa. Monta sivullista tekstejä kerennyt tulla. :) Ahkeria kirjoittelijoita täällä, jospas sitä itsekin sen verran ennättäisi että kävisi täällä vähän useammin turinoimassa. Käy muuten niin ettei kehtaa tullakaan kirjoittelee. :) Täytyy ajatuksen kanssa käydä lukemassa noita teidän kirjoituksia hieman myöhemmin.
Täällä odotus on edennyt ilman isompia oireita alusta tänne asti, ja muutamat neuvolat ja neuvolalääkärikin on ollut. 

Nyt sitten kysyisinkin että onkohan täällä muita ikävän tuomion saaneita, eli raskausdiabeteksen saaneita? Toissapäivänä oli testit ja eilen sain tulokset. Paastoarvo hyvä, muut ei niinkään... Joten ensiviikolla hakemaan mittari, ja eikun kotona sokeriarvoja mittailee. Vitsit näiden sukurasitteiden kanssa, mutta parempi että ajoissa tutkitaan olipa tulos mikä tahansa.

Nyt vain tarkkailee ruokavaliota (pientä viilattavaa varmasti löytyy) ja liikuntaa lisäämään! Toivon niiiin että sillä tästä pääsisi. :)

Huomenta!
Ihanan pitkät yöunet takana ja heti herätessä ja facebookkiin eksyessä huomasin rakkaan ystäväni saaneen tytön!! Työmaalla kyllä ennustettiin poikaa, mutta toisin kävi! :D Ihana aamu, tätä päivää ei voi pilata mikään!!

Minulla on sokerirasitus parin viikon päästä. Sukurasite on todella suuri ja huima, joten pahoin pelkään tulevia tuloksia. Pahoinvointiakin on edelleen, eilen varsinkin oli todella kurja päivä olla töissä.

Mistäköhän alottas. :D

Mä oon ainki käyttäny meikkieä edellisessä raskaudessa ja tässäkin. Ja muitaki kemikaaleja. Rasvoja levitelly masulle ettei tulis arpia. Mulle tulee parempi olo ku saan laittautua. Kävin eilen laitattamassa rakennekynnetki. :D Hiuksia en oo nyt värjänny ku kävin kampaajalla värjäämässä keväällä punaseks ja nyt kun väri on haalistunu ni juuri kasvu ei juuri näy. Täytyy nyt kattoa että värjäänkö koska seuraavan kerran, mun kampaaja on meinaa nyt sairaslomalla enkä osaa kenellekää muulle mennä. :D Ja entäs tää kahvin juonti? Muissa maissa kuulemma suositellaa että loptetaa kokonaa. Mä oon muuten kahvista luopunu kokonaa mutta aamukahvi on pakko saada. Ja jos jossain keskustassa ollaan niin kyllä tulee käytyä jossain kahvilassa kahvilla.

Mies asiasta vielä nyt sen verran että tää mun lasten isä soittelee mulle päivittäin ja puhuu kuinka rakastaa mua ja lapsia, tahtois että saadaa asiat kuntoon. Käy A-klinikalla. Toi mulle kotiteatteri sarjan ja asens sen ku sanoin että mun dvd-soitin meni rikki. Kuskaa autolla jos pyydän kyytiä. Mutta en tiiä oonko valmis jatkamaa. Luottamus menny. Täytyy ajan kanssa kattoa että miten käy. Oon aika katkera tästä koko sotkusta.

Onko kukaa muu vielä tuntenu vauvan liikkeitä? Mä tunsin ensimmäisiä pikkusia hipasuja jo noin viikko sitte. Esikoisenki ensimmäiset liikkeet tunsin jo viikolla 17+. <3 Tuntuu niin ihanilta noi pikku hipasut. Iltasin silittelen masua ja juttelen vauvalle sinne. :D Ja meillä kävi kaveri vauvansa kanssa kylässä niin toi meijän poika niin nätisti silitteli vauvaa ja kiikutti turvakaukalossa ku olivat lähössä. Äitin sydän suli taas. <3 Ja pakko vielä kirjottaa ku yks päivä oltiin käymässä päikkäreille ja esitin nukkuvaa että poikaki kävis nukkumaa ni se nous sängystää ylös ja tuli silittämää mun päätä. Äitin rakas. <3 Poika on nyt hoidossa mummilla niin saan hetken olla rauhassa ja miettiä asioita. Kauhee ikävä jo, ollu yhen yön jo pois. :/

Ompas tänne tullu tekstiä muutaman päivän aikana. En oo pahemmin kerenny tai jaksanu käydä tänne kirjottelemassa. Ruotsin reissuusta kotiuduttiin ma-ti välisenä yönä n.4 kantturoissa. Raskas mutta mahtava lomareissu takana :)

Joku kyseliki / kertoili raskausdiabeteksesta. Mulla todettiin se myös jälleen kerran. Esikoisen odotuksen ajan oli myös. Paastoarvo oli liian korkea (6.0) mutta muut arvot oli rajojen alla. Nyt oon sitte kotona mittaillu 3xviikossa paaston ja 2xviikossa myös aterian jälkeiset arvot. Paastoarvo ollu muutaman kerran hiukan liian korkea. RASITTAVAA! Mulla on suvussa diabetesta, niin aikuistyypin kuin raskausajan plus itellä ylipainoa niin avot, sehän on sitte siinä!

Ens keskiviikkona kontrollikäynti äplk:lla noitten sokeriarvojen takia. Näkee taas piiperön :) Jospa isi pääsis mukaan nyt ku ekalla kerralla ei päässy...

Jaahas, poika heräs päiväunilta, ei muuta ku häntä hoivaileen, meinaa olla pieni mies hiukan verran kiukkunen. Flunssanen ja hampaita vissiin pukkaa.. jes! Mies toisella paikkakunnalla töissä...

Mulla on nyt sama homma kuin esikoisen kans ton sokerin suhteen. Kaikki muut arvot mallikkaasti alle rajan, mut keskimmäinen taas saman verran yli. Eli kun raja on 10.0, niin mulla on 10.63. Pitää mitata niin paasto kuin muutkin ruokailut. Sormenpäät verillä ja hellänä.
Tällä kierroksella en joudu käymään kontrolleissa, edellyttäen tietysti sitä et saan omaseurannalla ja ruokavaliolla pidettyä arvot alle rajojen. Esikoisen kohdalla sain orjallisesti pidettyä kurissa, tyttö paino 3160g ja oli 50cm pitkä. Että eiköhän tämäkin mene sievästi.. Ja eipähän tuu niitä ns turhia raskauskiloja kun pitää katsoo mitä suuhunsa laittaa Kaikkea syön, mitään en ala välttelemään, mut pienennän vaan hiilareiden määrät per annos minimiin. Mun äidillä on ollu kaikkien meidän kolmen lapsen kohdalla rd, ja muutenkin löytyy suvusta molempia diabetestyyppejä niin eipä se ihme että mullekkin tuli taas.. Ärsyttävää ja turhauttavaa mut ei se auta

Näin se Jussi sitten alkoi! Vettä vettä ja vähän vielä vettä! Toisaalta olen töissä nämä päivät, mutta harmittaa toisten puolesta. Toivottavasti aurinko esittäytyy jossain vaiheessa taivaalla.

Kävin ostamassa tänään ekat vauvavaatteet kirppikseltä. Pieni pieni body ja iihana fleecetakki, jonka hupussa pienet karhukorvat <3

Tirri00:lle jaksuja parisuhteeseen!!

Multa ei otettu tota diabeteskoetta ollenkaan ja edelleen odottelen ensi viikon neuvolakäyntiä josko sais niitä sydänääniä kuunnella.
Jotenki tyhmästi heti tokalla käynnillä siellä on joku kesälomasijainen...
Mulla on myös alkanu ikävät nivuskivut ja töissä meinaa alaselkäki välillä olla kipee :(
Onneks pikkuhiljaa rupee saamaan jaksamista takaisin ettei ole niin tuhottoman väsynyt ja innolla odotan muuteski että tuo kesäloma alkaa...vielä viikko töitä- blaah

Musta tuntu siltä että mie olisin jo tuntenut liikkeitä mut monen mielestä se ei ole mahdollista vielä näin alussa???hmh...

Heipähei!

Meillä on kesäkuu kulunut rakennustyömaalla, nyt viimeisiä päiviä viedään eikä mitään ole silti vielä rempattu valmiiksi, apua! Neljästä huoneesta yksi on maalattu, keittiö ei ole valmis, kylppärikalusteet ei vielä ole edes kaikki saapuneet paikalle.. saas nähdä miten käy, maanantaina pitää muuttaa. Juhannus siis kuluu siellä keittiötä rakennellen. Mun kesälomakin jo lopuillaan...

Lääkärineuvola eilen ja viime viikolla sokerirasitus - paastoarvo 0.1 yli sallitun eli eilen sitten sain mittarin kotiin ja ravintoneuvontaa. Alkuun säikähdin, nyt lähinnä harmittaa, mutta kaipa tämä ruokavalion seuraileminen kuitenkin loppupeleissä on vaan positiivinen juttu. Painoa tippunut plussaamisen jälkeen pari kiloa, mutta kun ylipainoa on reippaasti niin ei sen tarvisi vielä yhtään noustakaan. Löysempiä housuja kyllä jo käytän, tuntuu ahdistavan jos yhtään tekee tiukkaa vatsan kohdalta. Neuvolan täti sanoi että jos pidän kiinni ruokavaliosta, voi olla että ei koko raskauden aikana nouse paino ollenkaan, voikohan tuo nyt olla totta? Ja nyt kun noin on mulle sanottu niin sitten varmaan koen kovasti syyllisyyttä jos/kun se paino kuitenkin nousisi? Ootteko muut (ylipainoiset?) saaneet samanlaisia ohjeita painonnousun suhteen?

Parisuhdesolmuissa ponnisteleville voimia! Meillä on yhteiselo ollut aina ajoittain räiskyvää, tullaan eri kulttuureista ja myös kieli tuo välillä omat pienet väärinymmärtämiset. Nyt raskaudenaikana asioita miettii vielä tulevan lapsenkin kannalta ja välillä tuntuu että hakataan päätä seinään eikä päästä yli eikä ympäri kiistan aiheista. Etiäpäin kuitenkin porskutellaan, nyt itseasiassa tuntuu olevan seesteisempi jakso menossa mutta pieniä maailmanloppuja on ollut jo useita enkä usko että ne meidän kohdalla olisi vielä loppuneetkaan. Joudun itse ainakin niihin epätoivon fiiliksiin niin totaalisesti että kun on huono aika menossa tuntuu ettei mikään enää milloinkaan palaa hyväksi.

Mukavaa juhannusta kaikille!

Mulle sanottiin neuvolassa että ei tarvis nousta välttämättä paino ollenkaan, mutta eihän se voi olla mahollista etteikö nousis. kyllähän vauva painaa, istukka painaa, lapsivesipainaa, verimäärä on kaksinkertaistunu jne jne jne... blaah. mulla tullu n. 3kg oman puntarin mukaan lisää painoa. oon ihan kriisissä ollu tän vartalon suhteen muutenki viime aikoina. ahdistavaa. ei varmaan monikaan kauheesti ymmärrä, mutta... näin.

Mulla on kans tuota ylipainoa vielä jonkin verran, ja ennen raskautta paino oli pudonnut 15kg. Nyt ei ole paino onneksi vielä noussut..
Veikkaisin neuvolatätien sanoneen siksi niin että paino ei välttämättä nouse ollenkaan, jos noudattaa kurinalaista ruokavaliota? Sillähän oma paino samalla hiipien tippuisi kun taas vauvan vuoksi paino hiipien nousee = + - 0 :D En tiedä, oma näkemykseni vain tämä, että näin asia voisi olla.

moikka. 

Olipas tylsä juhannus :/ Kotona vaan. Vuokrattiin leffoja jne.. =) Minä olen ainakin tuntenut hipasuja masussa <3 Ihanaa <3  

niin vielä tosta hiustenvärjäyksestä.. Luin hus.fi sivuilta tämmöstä kosmetiikasta ja hiustenvärjäämisestä: 

Kosmetiikan käyttö raskauden aikana - voiko hiuksia värjätä?

Kosmetiikkatuotteita voi käyttää raskauden ja imetyksen aikana. Käytön tulisi kuitenkin olla kohtuullista.

Alumiinia sisältäviä deodorantteja voi käyttää. Imeytyminen on vähäistä, ja ihoalue, mihin tuotetta käytetään, on pieni. 

Itseruskettavia ihovoiteita ja aurinkovoiteita voi käyttää kohtuudella. Itseruskettavissa ihovoiteissa vaikuttavana aineena on dihydroksiasetoni (DHA). DHA:n käytöstä raskauden aikana ei ole tehty tutkimuksia, mutta ei ole syytä olettaa sen olevan sikiön kannalta erityisen haitallinen. Kannattaa kuitenkin muistaa, että iholtakin voi imeytyä erilaisia aineita verenkiertoon. Raskauden aikana ihon pintaverenkierto voi olla lisääntynyt, ja laajoja iho-alueita käsiteltäessä imeytymistä voi tapahtua. Esim. osassa aurinkosuojavoiteita on käytetty aineita, joiden on koe-olosuhteissa osoitettu omaavan naissukupuolihormonin (estrogeeni) kaltaista aktiivisuutta. Koska kaikkien kemiallisten aineiden ja yhdisteiden osalta ei ole riittävästi tietoa niiden turvallisuudesta sikiön kannalta, kosmetiikan käytön tulisi olla kohtuullista. Aurinkosuojavoiteiden ohella tulisi muistaa vaatesuojan merkitys.

Hiukset voi värjätä raskauden aikana. Hiusvärit eivät ole sikiölle haitallisia kohtuukäytössä. Viikoittaista värjäämistä ei kuitenkaan suositella.

Eli en ole huolissani hiustenvärjäämisestä. :) Mutta näistä luontaistuote kaupan tuotteista kyllä enemmän ;) :

Onko luontaistuotteiden käyttö turvallista raskauden aikana?

Luontaistuotteita ja niiden vaikutuksia ei ole tutkittu samoin kuin lääkkeitä. Vakaviakin terveydellisiä haittoja on kuvattu luontaistuotteiden käyttöön liittyen. Pakkauksissa olevat merkinnät eivät myöskään aina vastaa purkissa olevaa sisältöä. Luontaistuotteita ei suositella raskauden aikana edellä mainituista syistä ja siksi, että sikiövaikutuksista ei ole tietoa. Sama koskee imetyksen aikaista käyttöä.

Sehän riippuu siittä et kuin paljon sitä ylipainoa on, mut yleinen sääntöhän on et ensimmäisen 5-6kk aikana ei paino sais juurikaan nousta. Ja toi "juurikaan"on sit kiinni siittä ylipainosta. Eihän se ole mahdollista etteikö paino nousisi ollenkaan raskaus aikana. Niin kuin Melela sano, niin kaikki muukin painaa eikä pelkästään vauva. Kyllähän se entinen kroppa on eilistä päivää sen jälkeen kun lapsen tekee, muutokset on vääjäämättömiä. Mitäs olette mieltä jos sit synnytyksen jälkeen perustettais sellainen ketju missä psyykattais tosissamme toisiamme kropan remontissa? Virtuaalinen kuntopiiri/ruokavalion siivoushässäkkä? Meneehän siinä aikaa ennen kuin ollaan synnytyksestä toivuttu, mut sit hiljalleen voitais alkaa lämmitteleen jäseniä kuntoon. Mehän se parhaiten tiedetään mihin meidän aika sitten riittää ja mihin ylimääräiseen jaksaa innostua.

Mulla on alkanu hirveet kivut ja säryt lantiossa ja nivusissa. Esikoiselta ei ollut alussa kuin vihlomista kun kohdun kannattimet paukku. Nyt on hankala istua tai kävellä. Muutenkin meinaa alkaa hermostuttaan toi kohdun kasvu, kun on jo hieman navan yläpuolellaemoticonMeinaa mihinkään vaatteisiin mahtua. Ja vauva on tosi alhaalla koko ajan, että matalavyötäröisetkin housut kiristää. Ostin kirpparilta parit toooooosi halvat mammahousut ja kiikutin ne ja parit normaalit lempihousut äidilleni, vaihtoi mahakaistaleet kirppishousuista mun omiin housuihin ja hyvät tuli! Nyt on sellaiset housut mitkää istuu muualtakin kuin mahastaIltaisin kun rauhotun tv:n ääreen niin johan alkaa mahassa semmonen jynttääminen että ei voi kun ihmetellä. No, sehän on terve lapsi joka liikkuu Päänsärky vaan jatkuu ja jatkuu. Turhauttaa ja ärsyttää, mutta kun en halua noihin lääkkeisiin kajota niin ei auta kun kärvistellä, kyllähän se sit viimeistään joulukuussa helpottaa

Hei kun teillä on raskaus diabetes niin minkälaisia oireita teillä on? Vai kuuluuko mitään oireita? :D 

Mulla on ollut nyt koko ajan pää kipeä. Ja heikko olo koko ajan. Ja tulee outo olo kun mässää karkkia :D Ja herään öisin juomaan. Kauhee jano koko ajan. Ihan sairasta mun veden juominen.. Oon miettinyt että onko tää nyt vaan normaalia vai voiskohan olla jotain muutakin? 
Tai jos tää ois se tyttö ;) Neuvola vasta ens viikolla. Ja paino mulla pompahti 4kk 10kiloa :/ 

mä en huomannu ainakaan mitään oireita et ois rd. no se ehkä et joka yö  pitää käydä juomassa.
tuo mitä -S- ehdotti tosta synnytyksen jälkeisestä toistemme tsemppauksesta liittyen kropan muokkaamiseen taas "ihmismäisemmäksi" (:D) niin kuulostaa hyvältä!
onko missään paikkakunnalla sellasta et on painoindeksi raja et saako omassa sairaalassa synnyttää vai pitääkö mennä vähän isompaan sairaalaan.. täällä päin on semmonen!!!!

Ei kai siihen sen kummempia oireita kuulu kuin et se tolkuton jano ja huono olo. Mulla tulee ensin tosi äklö olo kun verensokerit lähtee nouseen liian rajusti, ja sit mopo hyytyy täysin. Olo on niin kuin ois tervassa uitettu ja sit yleensä pakotan itteni lenkille. Liikkuminen laskee ja tasoittaa niitä piikkejä. Jos en lähe liikkeelle niin se on ihan varma että nukahdan. Juoda kannattaa,vaikkei janottaiskaan. Lapsivedestä tulee "puhtaampaa" ja sitä kehittyy sit tarpeeksi. Loppua kohdenhan se lapsivesi vähenee kuitenkin, niin ei tuu sit hätää sen kans jos raskaus menee liian pitkäksi. Mulla jouduttiin esikoinen käynnistämään 41+5 viikolla kiireesti kun huomattiin et lapsivesi on käyny liian vähiin. Ja pysyy oma pissa puhtaampana, ettei tuu pissatulehdusta jne. Jos epäilee rd:tä niin kannattee sanoo siittä neuvolassa,vaikkei olekkaan sukurasitteita tai ylipainoa niin voihan se silti iskeä. Se on turhauttava testi, ja hermoja koetteleva mut ite oon ajatellu et kyllä se on omaksi parhaaksi ja ennen kaikkea vauvan parhaaksi. Raju painon nousu voi kyllä johtua monesta muustakin asiasta, syömisen ilosta tai pelkästään siittä et nesteet on jumissa. Mulla esikoiselta kyllä nousi alussa rajusti paino, ja kun rd paljastu ja "jouduin dietille, niin sen jälkeen painon nousu oli muutama sata grammaa parissa viikossa. 
Minua ärsyttää toi kilojen mukaan kategorioiminen, jokaisen kroppa on kuitenkiin niin erilainen ja erimallinen. Toisella on iso takapuoli, ja toisella isot rinnat, ja kolmannella voi olla iso pää. Kilot jakautuu kuitenkiin eri puolille kehoa eri tavalla. Onhan niissä indekseissä isot viiterajat, mut silti. Kyllähän sitä silmälläkin näkee että kellä on ihan oikeasti niitä kiloja liikaa ja kellä niitä on liian vähän. Mut pikkusen pitäis aina osata katsoo et onko ihminen oikeasti lihava, vai pelkästään runsas muotoinen. Ja sit se neuvoloiden soimaaminen niistä kiloista, on kyllä ihan ala-arvoista touhua. Jokainen tietää itse oman kokonsa ja itse huolen siittä kantaa, tarviiko tuota enään kenenkään naamaan hieroa tai tehdä asiasta laulua. 

Huomenta!

Hyvä idea tuo virtuaalinen toistemme tsemppaus synnytyksen jälkeen kuntoon pääsemiseen, ilmoittaudun jo heti mukaan! Oon ihan selkeästi sellainen ihminen joka kaipaa vertaistukea ja välillä sitäkin että joku vähän potkii eteenpäin, painonhallinta ollut kyllä mulle jo pitkään hankala juttu. Nyt tietenkin on motivaatiota vauvan takia seurailla ruokavaliota, joten ei kai se haittaisi jos se paino ei nousisikaan nyt raskauden aikana - tuntui vaan kyllä jotenkin mahdottomalta ajatukselta! Pelotti jo etukäteen mitä se lääkäri neuvolakäynnillä saarnaa painosta, mutta eipä tuo sanonutkaan mitään. No, katsotaan miten tässä käy...

Mulla ei ole ollut mielestäni mitään raskausdiabetes-oireita - vielä viime viikolla söin ihan normaalin epäterveellisen rytmini mukaan liian harvoin ja liian isoja annoksia, tosin heti plussaamisen jälkeen on kiinnittänyt enemmän huomiota siihen MITÄ sitä tulee syötyä. Nyt pitää ihan ponnistella muistaakseen että jotakin pientä pitää syödä vähän useammin. Nyt tosin jo parin päivän jälkeen tällä uudella rytmillä huomaa helpommin saavan päänsärkyä jos ei muistakaan syödä säännöllisesti. Sokereita oon mittaillut, ihan hyvissä arvoissa ovat olleet, mutta mielenkiintoista oppia tarkaksi siitä millaiset ruuat ja annokset nostaa korkealle niitä omia arvoja.

Täällä kovasti odotellaan että alkaisi liikkeitä tuntumaan, iltaisin sängyssä sitä kuulostelee että joko ehkä tänään... ensimmäinen raskaus, kaipa vielä vähän ajoissa toivon niitä tuntuvaksi =)

Minusta tuntuu että olen jo tuntenut pienenpieniä "liikkeitä" jos niitä siksi voi vielä sanoa? :D Olen vielä ensiodottaja, että jännä sinänsä! Mutta kunnon liikkeitä odotellessa ^^
Onko teistä kukaan muuten nähnyt painajaisia esim. neuvolakäynneistä tai synnytyksestä tai siitä kun vauva on jo syntynyt? Itse näen tosi usein justiin sellaisia unia, että olen neuvolassa, ja mun neuvolatäti sitten tuumaa että ei täältä sydänääniä kuulu eikä ultrassa ketään näy, onko mahdollista että on mennyt kesken? -Ei... kai mä sen olisin huomannut!
Just näin samantyyppistä unta ennen viime neuvolakäyntiä, ja toissayönä kans ja heräsin oikeen hiestä märkänä ja sydän hakkasi :s mulla on kyllä tosi kova pelko ollut että menee kesken, niin josko sen takia sitten näitä painajaisia..
Toisaalta sitten taas näen unia, että vauva on jo syntynyt ja kaikki on hyvin :)
Käytiin tossa miehen ja äitini kanssa perjantaina kirpparilla, äiti innostui jo ostelemaan vauvan leluja ym. kun itse taas hipelöin niitä pienenpieniä vaatteita<3 vois sitä viimeistään elokuussa alkaa jo ostostelemaan näitä tarvittavia juttuja, kun on rakenneultrakin ja äitiyspakkauksen saan tilata elokuun aikana :)
Meillä olisi tässä myös uuden asunnon etsimisprosessi, kolmio tai suurempi kämppä täytyy nyt löytää että on enemmän tilaa. Meillä on niin paljon tavaraa sekä täällä miehen luona, että mun kämpillä, niin ei ne millään mahdu tällaiseen kaksioon kaikki. Lisäksi meillä on kaksi koiraa, kani ja marsu, joten nekin vaativat oman tilansa. Saas muuten nähdä mitä tää meidän toinen koira sit tuumaa kun nyytti vihdoin syntyy ja saadaan kotiin.. Pelkää nimittäin lapsia :/ Jos ei ala yhteiselämästä tulemaan mitään, niin pitää harkita koirasta luopumista. Harmi sinänsä, koira on muuten niin ihana ja tottelevainen, voi pitää huoletta vapaana, rakastaa vettä ja uimista! Ikävä tulee kyllä jos luopua täytyy.. :(

Nyt oon aika varmasti tuntenu ne ensimmäiset "potkut" eli liikehdinnät. Viime yönä vessassa käynnin jälkeen mahassa kupli urakalla :) viikkoja nyt kasassa siis 15+6. Esikoisesta tunsin selvät liikkeet jo joskus rv16+

Mie nään kans ihan psykedeelisiä unia välillä. Kai se johtuu raskauden tuomasta hormoonien tärinästä Pelkääminen on luonnollista, mut sille ei saa antaa valtaa. Itellä karkas hieman käsistä esikoisen kans. Ensin pelkäsin keskenmenoa, ja kun ei menny kesken niin sit pelkäsin kohtukuolemaa, ja kun ei kuollut kohtuun, niin sit olin varma et synnytyksessä kuolee. Synnytyksessä säikähdinkin kun sydänäänet romahti heti ensimmäisten supistusten alettua, tulivat niin rajuina kun käynnistettiin. Ja tytön ensimmäisen vuoden pälkäsin kätkyt kuolemaa. Lopuilta otin itteeni niskasta kiinni, ja totesin itselleni että vaikka istuisin tytön vieressä yötä päivää, jos se on kuollakseen se kuolee. Päätin heittäytyä täysin omien vaistojeni varaan, et kyllä se luonto tikanpojan puuhun ajaa Ja sen jälkeen ollu joka asiassa niin paljon helpompaa, luotan siihen et kyl se äidin vaisto kertoo jos jotain on pielessä, tai että mitä milloinkin pitää tehdä. Nyt on ollu hieman helpompaa ton pelkäämisen kans, huolihan on koko ajan, mut en anna sille valtaa. Synnytystä en vielä mieti hirveesti, sinne on vielä niin paljon aikaa että ennättää sit myöhemminkin hermoilla sitä. Ainoa mitä tosissaan pelkään nyt on se et joudutaanko taas käynnistämään. Viime kerralla päätin et mun kalvoihin ei koske enää kukaan milloinkaan eikä koskaan!! Vedän polvet yhteen jos edes ehdottelevat 
Liikkeistä sen verran, et ite en esikoiselta ensin älynny mitä ne on, hieman myöhemmin kun ne voimistu niin älysin et vauvahan se siellä on poksutellu. Ne tulee ja menee alussa niin nopeasti ettei kerkiä tajuta. Mut tosiaan illalla sängyssä kun hiljaa silittelee massua niin kyllä sieltä vastataan,kun voimat kehittyy niin ei siinä jää mitään epäselväksi. 
Esikoisen rd:n kans jouduin 1600kalorin, eli 230g hiilaridietille. Pari päivää meni kiukutellessa ja opetellessa kun tuntu et jatkuvasti pitää syödä. Sit muutaman päivän päästä soitin neuvolaan et onko mun IHAN PAKKO syödä koko määrä päivässä. Kroppa tottuu nopeasti siihen säännölliseen ruokailuun, niin ei tule nälkä eikä tarvi syödä niin paljoa. Pienensin sitten sitä määrää, kun en yksinkertaisesti jaksanu syödä lounaalla ja päivällisellä sitä määrää mitä olis ollut tarkoitus

Takaisin