Kesäkuu !

Juuri niin lri = lääkäri :)

ei mee taas niinku elokuvissa ;) haaveilin saavani kauniin rusketuksen tänä kesänä kun pihakin sallii auringonoton (on naapureilta piilossa) niin ei pysty olemaan mahallaan kun tovin  luulin ettei  mulla oo vauvamahaa, mutta ilmeisesti se alkaa tuolla kaiken löysän alla kohoamaan 

Joopa joo! Tulipa kallis päivä tänään!
Häippäsin viime viestini jälkeen keskustaan ostoksille ja kiertelin onnissani kauppoja. Yhdet liivit sain ostettua, siinä kaikki.
Sitten häiläsin parkkipaikalla. Peruutin auton ruudusta ja lähdin vauhdikkaasti eteenpäin, kunnes
KOOOPPPSSS.. ajoin suoraan vieressä parkkiruudussa olevan auton perään ja vielä etuperin menin itsekin! Maalit lähti irti vieraan autosta ja meidän autossa on nyt kolmas tälli minun aikaansaannoksena! Sitten piti etsiä kynää, että saan numeroni auton omistajalle. ei mitään kynää missään! Enkä osaa uusinta puh.numeroakaan ulkoa, mutta vanhan onneksi voimassa olevan muistin(joskin sekin meni siinä shokissa väärin... mutta etunimen ja melkein oikean numeron kautta sai uhri minut kiinni).
Siinä meni minun aurinkoinen päivä pilalle. Onneksi kulta ei oo hermonnut. Näkee vissiin, että akalla ottaa koville ilman saarnojakin. :(

Maajo:lle korjauksena: mun ed.viesti oli vissii onnen sekasis fiiliksis kirjoitettu,eli meille on tulossa (onneksi) vain yksi, mutta saimme siis ultrakuvia kaksi,jossa toisessa kuvassa hän näytti ihan makkaralta:D

Millaisia ultrakuvia te muut ootte saanu? meille annettiin tosi huonot vaikka näytöllä pikkuinen näkyi niin hyvin. Ja ihmettelen myös kuin usein te muut käytte ultrassa kun tuntuu että toiset teistä saa käydä kokoajan? Täällä Vaasan suunnalla niitä on vain kaksi, yksi näillä viikoilla 12+ ja toinen sitten viikolla 20 :/ olis kiva päästä vähä useammin kurkkimaan..ensi kerralla mies kuulema nauhottaa iphonelleen tapahtumat masussa:D

Taiqaquu: En sano että ymmärrän,sillä mulla ei oo käsitystäkään siitä mitä koet tällä hetkellä, tuntuu niin kovin väärältä. Tukekaa toisianne ja älä syytä itseäsi. kai tällä kaikella täytyy olla jonkin tarkoituskin,enpä tiedä.. Ihanaa kesää sinulle silti, ja toivottavasti teillä tärppää kun tuntuu että sen aika on. Käy ihmeessä täällä moikaamassa,jos tuntuu siltä että siihen kykenet. Olet ajatuksissa ja iltarukouksissa <3

Se on aina vähän tapauskohtaista et kuin monesti käy ultrassa. Mulle ei pystytty kierron mukaan laskemaan LA:ta, joten kävin ultrassa 7+4 viikolla, siittä 3 viikon päästä uudesta, jotta saatiin varmuus LA:sta. Nyt pari viikkoa sitten kävin np:ssa ja heinäkuun puolessa välissä on rakenne ultra, eli se on sitten mun kohdalla 4. ultra. Esikoiselta oli raskausdiabettes, joten jouduin käymään rv20 lähtien joka kolmas viikkoa ultrassa kun seurattiin ettei vauva kasva liian suureksi. Ja onhan noissa terveyskeskuksien ja synnäreiden ultrapolitiikassakin eroja et kuin monesti utrataan. Jos kaikki on hyvin ja hienosti niin eipä ne silloin paljon ultraile. Mulla alko jo esikoisen kans kyllästyttämään se jatkuva ultrassa ramppaaminen, ei siittä enää paljoa selvää saanut kun vauva ei enää kerralla mahdu ruudulle. 

Kiitos kaikille teille lohduttaneille. Ja kiitos kauniista runoista, hieman ehkä tuovat lohtua tämän kaiken surun keskelle ja antavat uskoa tulevaan. Nuo runot kirjoitan ylös, laitan laatikkoon yhdessä ultrakuvien ja neuvolakorttien ym. kanssa. Vaikka nyt sattuukin, en silti tätä kokemusta halua unohtaa. Niin pienen hetken olin niin onnellinen.

Jotenkin tämä kaikki on vielä vähän epätodellista. Ei siitä kauaa ole, kun ultrassa näkyi elämää ja nyt sydämen kohdalla olikin vain mustaa... Ei silloin vain voinut kuvitellakaan, että vielä jotain voisi mennä vikaan. Väkisinkin tulee syytettyä itseä: menin telomaan jalkani ja jouduin röntgenkuviin, stressasin opintoja ja verenpainekin on ollut koholla...

Tänään tuntui niin pahalta, kun veljentyttöni joka innokkaasti serkkua odotti tulevaksi, kysyi vauvan vointia. Jouduin sitten sanomaan, että vauva tuli kipeäksi ja ei enää jaksanut kasvaa. Pahempaa kuin mitkään kivut ja vuodot, joita nyt on runsaasti...

Joistakin teistä varmasti tuntuu pahalta, kun tällaista kirjoittelen. Pahoittelen. Tuntuu vaan jotenkin hyvältä, kun saa ajatukset kirjoitettua ylös.

Jos jotain positiivista tästä tilanteesta etsii, niin tietää, että raskautuminen ainakin on mahdollista. Aurinkokin paistaa ja on lämmin. Ja minä saan 4 vuoden opinnot kasaan ja todistuksen kouraan ennen juhannusta.

Kiitos kerran vielä kaikille. Olen vilpittömästi onnellinen teidän puolestanne, vaikka itseeni sattuukin. Teille on tulossa ihana joulu :)

Lupaan tulla ilmoittamaan kuulumisia.  Toivotaan, että uutta raskautumista ei tarvitsisi kovin kauaa odotella. Ensin täytyy kuitenkin ne yhdet kuukautiset odottaa...

Voi kuinka surullisia uutisia taiqaquulla :( Osanottoni ja onnea uuteen yritykseen sitten, kun olette siihen valmiita! Käy ihmeessä ilmoittelemassa itsestäsi.

Me olemme olleet muutamia päiviä reissussa, käytiin Lapissa vaeltamassa, ja reissun jälkeen oli ensimmäinen ultra. Siinä itseasiassa piti vain tarkistaa, millä viikoilla mennään, mutta viikkoja olikin kertynyt riittävästi np-ultran tekemiseksikin (11+4). Saatiin kaksi kärpästä yhdellä iskulla :) Muutkin taisivat samaa sanoa, mutta yllätyin kans ultrassa, miten paljon vauvalta se pikkuinen siellä jo näytti. Potki kovasti jaloillaan - kerran löi silleen hassusti jalat yhteenkin :D - ja heilutteli, lopuksi nukahti. Meillä ultrattiin ensin mahan päältä ja sit sisäkautta. Niskaturvotusta oli paljon enempi kuin esikoisella, 2.1, mutta verikokeet sitten tarkentavat riskiluvun. Millaisia nt-arvoja muilla on ollut?

Mulla ehkä hieman on väsymys helpottanut ja huono olokin iskee yleensä vasta tässä illalla. Parempaan päin mennään.

Aiemmin olikin hyviä vinkkejä vauvanvaatteista sun muusta. Mulla on kans tuoreessa muistissa vielä ihan pikkuvauva-aika - pitääkin laittaa vinkkejä ajan kanssa joskus :) Meillä ainakin vaatteita sotkui alussa ihan kauhean paljon, johtuen puklailusta. Nyt 8 kuukauden iässä riittää jo yksi vaatekerta / päivä. Kestovaippoja ollaan käytetty ihan alusta saakka ja yllätyin, kuinka helppoa ja kivaa se on! Hennas tuolla mainitsikin, että kestovaipat ovat käteviä pikkuvauvalle. Mä olen ehkä kokenut, että kestovaippailu on jopa helpottunut lapsen kasvaessa ja kakan kiinteytyessä - nyt voi vain kipata kakat vessanpönttöön, kun alussa niitä piti suihkutella irti vaipoista. Mutta suosittelen siis ainakin kokeilemaan! Rahaa säästyy hurjasti - ellei sitten innostu ostamaan kaappeja täyteen ihania kestoja, kuten itselleni meinasi käydä - ja tietenkin kaatopaikat kiittävät.

Huomenia mammat!

Tää mamma nauttii ihanan viileästä aamusta, kuuden aikaan mittari näytti vaan +11 ja sisälämpö oli vain +21. Tänään näyttää tulevan lämmin päivä joten huh hellettä taas, taidan pysyä sisällä suosiolla, ko herkkähipiäisenä palan tosi herkästi ja kärsin aurinkoihottumasta. Tosin pitäs postista käydä pakutti hakemassa, onneksi sinne ei oo pitkä matka kuin vähän toista kilometriä.

taikaquu: itkut on itkettävä ja suru surtava pois, minusta on vaan hienoa kun käyt täällä purkamassa tunteitasi, älä yhtään arastele. Niin kuin amusia sanoikin että kaikella on tarkoituksensa. Voimia teille ja toivon sydämeni pohjasta teille parempaa onnea seuraavaan raskauteen.

amusia
: kyllä mie sen käsitin että yks on tulossa, mutta tarkoitus oli kommentoida noin yleisesti kaksosten kanssa pärjäämisestä, mutta ulosanti oli taas mitä oli  =) Tosi huono eka ultrakuva saatiin mukaan ekalta neuvolakäynniltä, vauva näytti ihan pavulta, mutta jospa ens viikon NP-ultra antais paremmat kuvat.

poutis:  pinkki bola koru, mahtaa olla hieno, mä kanssa tahtoisin mutta en vaan ole raaskinu tilata bolaa itelle, pitäs varmaan pyytää mieheltä lahjaksi ;)

henrietta: mie kanssa haluaisin että lapsi ois tyttö että pääsis osteleen kaikkia prinsessa unelmia, mutta poika kuitenkin tulee taas. Ja toisaalta taas kirppareilta sitten isommille tytöille tuntuu löytyvän paremmin vaatteita kuin pojille, poikien vaatetarjonta tuntuu loppuvan järkiään 80cm kirppareilla tai jos jotain on niin ne on niin huonokuntoista ettei viiti ostaa. Tosin sitten isompien poikien vaatteita löytyy.

Joku kyseli mammavaatteista, mie kun olen muutenkin niin iso ihminen niin pärjäsin ko ostin vaan normaaleja vaatteita yhtänumeroa isompana vaan ja hyvin pärjäsin, nyt vaan tuleva syksy ja alkutalvi mietityttää ko pitäs sitten toppavaatetus ostaa isompana eikä yhtään huvittais, viimeksi oli kesällä mukava olla raskaana ko ei tarvinnu vaatteista juurikaan murehtia.

M2O: haluatko sitten kestovaipat äippäpakkauksesta, jos sen nyt  sitten aikanaan pääsen tilaamaan? mie nimittäin otan sen taas ja en aio käyttää kestovaippoja.

Täällä ei mitään mullistavaa ole tapahtunut, esikoinen pitää huolen ettei päivät käy tylsiksi ja touhua riittää aamusta iltaan kovasti. Ens viikon mammapolikäyntiä odottelen ja sit juhannus viikolla onkin lääkärineuvola, jossa onneksi on sijainen tällä kertaa, mie kun en tykkää yhtään meidän äitiysneuvolan lääkäristä.

nyt on ihan pakko kysyä, mikä ihme on NP -ultra? meillä siis tos ekas ultras otettiin downin riskiluvut ja katottiin mitä viikkoja vastaa.. ja toinen ja viimeinen ultra siis sit vkolla 20..
:D

M2O: Saat minunkin pakkauksen kestovaipat. Ne ei oo mun juttu
ÄÄÄÄÄÄHHH! Menee järki tämän kuumuuden kanssa, kiva et on lämmintä mut liika on liikaa. Aamulla 9ltä oli jo varjon puolella +30emoticonJa nyt pitää neuvolaan lähtee raahautumaan. Onneksi mies meni pyörällä töihin ja auto on kerrankin mun käytössä, varsinkin kun auto on mun Epätoivon vimmalla käänsin vaatekaapin ympäri että löysin jotain kevollista kesävaatetta mihin vielä kohtuudella mahdun.
Eilen illalla tuntui sitten ensimmäiset liikahdukset. Esikoiselta alkoi samoihin aikoihin tuntumaan pienet tuuppimiset. Helpottavaa kun tietää ja tuntee että kaikki on mahassa ok, ja alkaa vauvan tulo ja koko raskaus oikeasti muuttumaan todemmaksi ja konkreettisemmaksi

amusia: NP-ultra eli niskapoimu-ultra, joka otetaan viikoilla 11+0 - 13+6, johon myös liittyy se Down-verikoe ja toinen ultra on sitten RU eli rakenneultra jossa katotaan sikiön rakenteet. Meillä päin kun on myös neuvolan terkoilla oma ultralaite, jota ne kiitettävästi käyttävätkin ja sitten nuo NP ja RU on mammapolilla Kokkolassa. Mähän jouduin käymään vuodon takia aikoinaan päivystyksessä, jossa tohelo neuvolalääkäri ei nähny mitään ja sitten seuraavalla viikolla kävin neuvolaterkalla ylimääräisessä ultrassa ja sitten oli vielä ekan virallisen neuvolan ultra. Monilla paikkakunnilla ei odottajille tarjota muita ultria kuin tuo NP ja RU, sen takia monet käyvätkin varhaisultrassa yksityisellä.

-S-: mua pidettiin ekassa raskaudessa pöljänä kun sanoin vkolla 8 tunteneen muljahduksia alamahassa, niin kuin joku ois pyöritelly palloa alamahalla, terkkari pisti suoliston piikkiin. Eilen kävin hampilääkärissä ja tunsin selvästi kaksi muksahdusta mahassa, mutta tiedä sitten mitä lie olivat.

Niin ne piti minuakin pöljänä kun esikoisesta sanoin et liikkeitä tuntuu Vaan kun terkkari alko kuunteleen sydänääniä ja esikoinen alko potkiin sitä anturia niin loppu terkkarilla epäilyt Kyl sen erottaa normi ilmakuplista, ne on niin nopeita sykähdyksiä/nytkähdyksiä, ilma liikkuu kuitenkin hieman hitaammin. Paljonhan se on istukan sijainnista kiinni et tuntuuko varhaisessa vaiheessa vai vasta myöhemmin. Esikonen oli niin hirvee möyrijä jo mahassa et kylkiluut oli kipeenä loppu ajasta. Ja vielä synnytksessä ponnistus vaiheessa kerran onnistui potkaseen mua suoraan palleaan, ilmat pihalle ja kätilö vaan hokee et "hengitä HENGITÄ!!" Ja mie haukoin happea ku kala kuivalla maalla, sillon meni pikkusen hengitys rytmi sekasin

Meilläkin on enää nuo kaksi ultraa. Edes ensisynnyttäjät eivät enää saa sitä kokoarvio/synnytystapa-arvio ultraa.

Tosiaan tuo liikkeiden tunteminen riippuu paljon kohdun asennosta. Mulla kohtu on selvästi taaksepäin kallellaan ja esikoisesta alkoi liikkeet tuntua 15. viikolla. Neuvolatäti sanoi 17. viikon neuvolassa, että kohta voi alkaa tuntea liikkeitä ja yllättyi, kun sanoin, että on niitä ollut jo pari viikkoa. :-) Olen myös kuullut, että toisilla liikkeet alkaa tuntua vasta joskus 22. viikon paikkeilla. Eroja on.

-S-, minä hermostuin eilen siihen, että ei ollut mitään sopivan kevyttä vaatetta, joka mahtuisi. Marssin kauppaan ja ostin kassillisen paitoja, kahdet housut ja mekon. Suurin osa oli vielä jossain poistossa mammapuolella, joten en kyllä kovinkaan paljon köyhtynyt. Jos selviäisi näillä vaatteilla tämän loppukesän... Huoh!

Meillä kans täällä pystyy neuvolassa ultraamaan ja olen päässy ylim. kertoja kun ekakerralla sanoin että yhtään lappua en täytä tai ota ennen kuin nään että pikkukaveri on ok, ja viimeksi kun kävin niin <3 äänet ei kuulunu dopplerilla niin kattovat sitten uä:lla. 
Viralliset uä:t käydäänkin sitten kaupungissa, paremmassa uä:ssä, joita on 2, tosin mulla kolme kun eka kerralla viikoja olikin 2 vähemmän niin sain uuden "varhais" uä ajan :)

Kyllä olen siunaillut että onneksi raskaus on vasta näin alussa, sääliksi käy isomahasia kavereita jotka viimeisillään puuskuttavat :) vaikka mahaa on kyllä entuudesta ainakin yhen raskauden verran :D

Kesäinen tervehdys!

Pitkästä aikaa kerkeää taas kirjoitella kuulumisia. :) Tänään oli se NP-ultra ja kaikki oli ok. Turvotusta oli 1.1 mm, mikä on aika vähän. :) Verikoe otettiin ja sanoivat, että jos juhannuksen jälkeisenä maanantaina ei ole mitään kuulunut niin kaikki on hyvin. :) Syke katottiin vauvalta ja se oli jotain 140. Hyviä kuvia saatiin, oli vaan uneliaalla päällä, mutta pienen herättelyn jälkeen heräsi ja rupesi liikkumaan. :) Ihana oli nähdä. Ensi viikolla sitten lääkärineuvola.

Kauhean kuuma, Olen ihan satavarmana syksy/talvi ihminen vaikken kovista pakkasista tykkää. Kun on töissä keittiössä nii ei oo hyvä ku on näitä helteitä. Keittiön lämpötila hipoo nimittäin 40 astetta.. huhhuh..

Hennas: Me ollaan muutettu nyt kaks kertaa kuukauden sisään, niin ei ole yhtään ylimääräistä rahaa ostaa vaatteita Ei auta kuin kärvistellä ens kuuhun asti, mut tuleepahan kerrankin kokeiltua vaatteet läpi et mikä vielä mahtuu ja mikä on auttamattomasti liian pieni, tulee tilaa vaatekaappiin ens kuun tiliä ajatellen

Niinhän siinä taas kävi, kerroin terveydenhoitajalle et eilen tuntu liikkeet. Vastasi: "jaa, vai niin, no sehän on mukavaa.." Sitten alettiin jahtaamaan sydänääniä dopplerilla, vauva meni sinnikkäästi karkuun, eikä oikein meinattu saada kuulumaan. 10min jälkeen sanoin et nyt tuntuu liikkeet että olis just toisella puolen, terkkari siirsi anturin siihen ja saman tien vauva veti kunnon karatepotkun niin että koko mun maha heilahti, terkkarilla levis silmät lautasen kokosiksi ja isä oli naama valkeena vieressä. Totesi terkkari että nyt ei kyllä ole mitään epäselvää että kylläpä vain tuntuu liikkeet 
Mahtavuutta, on jo valmiiksi hikipäässä esikoisen kanssa kun se on yhen sortin pallosalama ja nyt jos tuleekin toinen samanlainen niin ei luulis et mulla on enää tekemisen puutetta No, lapsi on terve kun liikkuu

Vai ootte tuntenut liikkeitä, vau! Mä odottelen liikeiden tuntemista vasta elokuun paikkeilla. Oliskin kivaa jos ne tuntuis jo aiemmin. Viikkoja on kyllä vasta 12 eli taitaa vielä kuukausi pari kulua ennen liikkeitä. Mutta vatsaa alkaa jo olla, vaikka eipä kai se vielä pitäisi näkyä. Kiloja on vaan kertynyt jo 4 kg lähtöpainoon, voivoi, joskus ne pitää tiputtaakin... Mä nautin ilmoista, mahtavaa kun on kunnon kesä kunnon talven jälkeen. Vielä ku olis loma niin vois nauttia olan takaa. Soitin muuten Kelaan ja asia on niin että edelliset 6 kk:ta vaikuttaa aitiysrahaan, eli voi olla että palkattomasta lomasta tulee aiottua lyhyempi.. harmi.

Oi juu, kyllä mulle kelpaavat äp:n kestovaipat oikein hyvin - vaippoja tarvitaankin nyt enempi, kun meillä tulee olemaan kaksi vaipatettavaa aika pitkään vielä... Palataan asiaan sitten, kun äitiyspakkaukset saapuvat!

Mä en ole vielä liikkeitä tuntenut - tai suoliston möyrinän piikkiin olen laittanut, jos jotain liikkeen tapaista on ollut. Ultrassa todettiin, että istukka on nyt kohdun takaseinällä, joten sinänsä liikkeet varmaan alkavatkin tuntua tällä kertaa hyvissä ajoin... Viimeksi taisin tuntea ekat potkut vasta raskausviikolla 20, mutta nyt tietty osaan eri tavalla kuulostella. :) Se on kyllä ihanan tuntuista - potkuja kaipaa raskaudesta kaikkein eniten!

Ihanat höpöttäjät! RV12!!! JIIIIHAAA! Olikos maajolla samaiset viikot kuin mulla, vai keneltä bongasin 12viikkoa tälle päivää?! Hiukan uskaltaa nyt huokaista, mutta edelleen yritän malttaa tiistaihin asti ennenkuin uskallan kunnolla huokaista.

Minäkin oon miettinyt, mitä tuolla alavatsassa myllertää. Ei ilma tunnu tältä, mitä itse levossa tuntee, mutta kattotaan. :) En edes syö niin paljon, mitä ennemmin. Ennen mässäsin valehtelematta koko ajan, oli nälkä tai ei. Nyt pieni etovuus pitää huolta siitä, ettei tule ahmittua mitä tahansa.

Sain eilen tilaamani topin ja korun! Molemmat päällä, tietenkin!  Massutuubitoppi tuntuu mukavalta ja bolakoruakin jo tässä kantelen :D Tosi pieni helisevä ääni tuosta lähtee. Kyllä tykkään!

Taiqaquulle paljon jaksamista. Tunteet tulee pyörimään pitkään hulluja ratoja. Toivon todella, että uusi masukki on pian ilonanne vahvoin sydämin! Ehdottomasti pitää purkaa tuntoja, vaikka tänne meille! Itse pelkään omaa ultraa (tiistaina), koska itsellekin kävi niin, että sykkeetön elämänalku löytyi viimeksi.

Mie sain esikoisen liikkeet tuntumaan, ja nyt tämänkin, illalla kun menen sänkyyn. Heti selälleen ja kun hiljaa makoilee niin hetken päästä alko pieni töniminen ja tuuppiminen käymään. Toi tän päivän neuvolan täräytys oli ihan vaan sitä kun vauvalla meni herne nenään kun sitä niin pitkään jahdattiin. 
Ens viikolla pitäis yrittää päästä sinne sokerirasitukseen, jäähtyis vaan nää ilmat että pärjäis 12h juomatta. Syömättä niinkin sinnittelee, mut ilman nestettä kyllä menee hermot! 

Takaisin