Kesäkuntoon 2014

Emmiliz

Oman äänensä löytänyt
Ajattelinpa pistää pystyyn kuntoilutopicin, mikäli joku muukin on aloittamassa projektin päästä takaisin vanhoihin (tai parempiin) mittoihinsa mahdollisimman pikaisesti. Nyt kun mennään keväässä, niin muutamassa kuukaudessa pitäisi saada kehitystä jo näkymään ja kesällä toivottavasti kehtaa pitää julkisesti tiukempia vaatteita...

Esikoisen jälkeen laihduin kyllä tosi paljon ja olin lopulta laihempi kuin koskaan, mutta vatsalihaksia en koskaan treenannut takaisin. Vatsa oli laiha, mutta ryhti kärsi, mikä oli mulle ihan uutta. Nyt olisi tavoitteena saada ryhti takaisin - samoin kuin hoikka maha. Lapsiluku on meillä nyt täynnä, joten hyvillä mielin voin ajatella tämän olevan nyt "lopullista", ettei tarvi ainakaan uudelleen venyä ja treenata. Onhan se ryhti muutenkin kiva saada takaisin, koska työelämässä teen toimistohommia ja siinä kyllä selkä kipeytyy...

Oma lähtökohta on tällä hetkellä (4pv synnytyksestä) 68kg - jossa on kilo ainakin turvotusta. Jalat on jalkapöydästä pullollaan ja rannekanava oireilee käden puutumisena. Viimeinen neuvolapunnitus oli 74,4kg (!!!), mutta varmaan siihen voi vielä laittaa kilon päälle, kun poika syntyi melkein 2vk yli... Eli sairaalaan jäi vain n.7kg. Ja lähtöpaino mulla oli 51kg...voitte varmaan kuvitella, että hommaa riittää ;D

Suunnitelmissa on treenata kesään asti joka päivä syviä vatsalihaksia pienestä alkaen ja sitten kun syvät on kunnossa (hope), siirtyä suoriin vatsalihaksiin ja selkään.

Muuten tavoite on vaan katsoa, että syön järkevästi - pois karkit, sipsit, pullat ja limpparit. Tosin en niitä kovasti harrasta muutenkaan, mutta syön jos joku on kotiin ostanut. Myös annoskokoon pitää kiinnittää huomiota eli vanhaa työkaveriani matkien "ei saa santsata tai syödä pullaa jälkkäriksi".

Tavoitteena on olla vuoden lopussa vanhassa painossa ja vatsa normaalin näköinen. Nyt maha roikkuu kuin olisin yhä 6kk raskaana...ei kiva. Mielellään jo kesäkuussa saisi olla paino mennyt takaperin saman, mitä se raskaudessa kasvoi eli 2,5kg/kk.

Ohjelma:
- vaunulenkkejä joka päivä, kun sää sallii
- syviä vatsalihasliikkeitä 10kpl lisää per viikko seuraavat 3kk, aloitetaan siitä kymmenestä per päivä
- kun kunto on kohentunut säädylliselle tasolle, tarkoitus on alkaa käydä salilla vähintään kerran viikossa
- käyttää ruokailussa pientä ruokalautasta (21cm), koska paha tapani on lastata lautanen täyteen...
- jos teen ruokaa vain itselleni, käytän pientä paistinpannua ja teen vain ohjemäärän lisuketta -> muuten liioittelen määrät
- vaalea leipä pois
- herkut ja limpparit pois
- juoda vettä reilusti ja syödä paljon hedelmiä ja vihanneksia herkkujen sijaan

Millaisia tavoitteita ja haasteita teillä on kunnon tai oman terveyden suhteen? Jos jollain on hyviä ideoita, ne otetaan myös vastaan :)
 
Hyvä ketju. :thumright

Mulla on toiveena itseasiassa saada parisen kiloa raskaudesta jäämään, kun välillä olen painanut niin mahdottoman vähän. Sille ei silti mitään voi, jos eivät jää, mutta toistaiseksi on paino ainakin jäänyt sellaiseen +7kg entisestä. Olen myös nyt aivan innoissani siitä miltä näytän, kohtalaisen hyvin kyllä olen palautunutkin jo nyt, mutta pidän siitä että vartaloni näyttää aikuiselta naiselta, voin olla ylpeä siitä että olen synnyttänyt. :p (olenko outo, kun kaikki aina valittaa, että raskaus rupsahduttaa? :grin)

Toisena tavoitteena on vatsalihasten kuntoon palauttaminen ja ihan muutenkin tuota yleiskuntoa voi aina kohottaa. Vaunulenkit ja muu hyötyliikunta nyt ykkösenä, sitten voisi alkaa miettiä pikkuhiljaa lihaskuntoharjoituksia. Samoin lantionpohjalihasjumppa pitäisi muistaa.

Ruokavaliossa en viitsi olla ankara itselleni.. :smiley-ashamed005 ..kunhan hieman tarkkailee, ettei pelkästään epäterveellistä tulisi vedeltyä naamaan. Useinmiten kuitenkin kun kotiruokaa tekee, se on terveellistä, kun en ole tottunut käyttämään hirveästi esimerkiksi sokeria, suolaa tai rasvaa. Ihan kevytkevyttuotteita en silti suosi, mielestäni on terveellisempää käyttää kohtuudella ihan kunnon rasvaa. Odotusaikana meidän tuli syötyä hieman liian usein hesessä, se ainakin on yksi minkä voi jättää vähemmälle.. :)
 
Tuo kotiruuan tekeminen onkin toinen kehityskohde, kun en ole mikään järin etevä kokki... tai lähinnä mielikuvitusta puuttuu ja viitsimistä. Olisi kiva opetella vaikka tässä ohella esim. 5 hyvää uutta reseptiä, jotka sopisi myös pikkulapsille. Ainakin omelettirulla on yksi, jota olen pitkään miettinyt...täytyisi keksiä hyvä täyte :) Esikoisen herkkua taitaa kuitenkin olla makaronlaatikko ja perunasoselaatikko, että koita sitten esitellä mitään mullistavaa siihen rinnalle...

Herkkujen syömiselle on myös toinen syy, miksi koitan rajoittaa...meinaan hampaat. En haluaisi enempää joutua paikkailemaan tai ainakin hidastuttaa "kulumista". Kamala kun monella tavalla huomaa tulevansa vanhaksi! Tosin ekan lapsen myötä pääsin ihannepainooni eli eroon 2kg painosta, joka opiskeluaikana roikkui. Ikävä kyllä olen malliltani päärynäksi taipuvainen, joten vain hoikimmassa "moodissa" reidet näyttää hyvältä. Imetyksen myötä tosin rinnat pieneni kuppikoolla, mutta olin niin iloinen "uusista jaloistani", että mitä sen väliä, vaikka yläpään muodot kärsi :D Iloinen olin siitäkin, ettei rinnat alkaneet roikkua. Toivottavasti tämäkin episodin jälkeen olisi sama tilanne.

Tehokkaan projektini ajattelin aloittaa varsinaisesti sitten, kun jälkivuoto loppuu. Siihen asti vielä syön jonkin verran pullaa, kun joka ilta lappaa vieraita vauvaa katsomaan ja hyväkkäät tuovat herkkuja mukanaan :/
 
Voiku hyvä ketju! Sais vain sen inspiksen...nyt tulee mussutettua kaikenmoista herkkua, lähinnä karkkia ja suklaata melkein joka ilta. Just katoin Jutta ja puolen vuoden superdietit-ohjelman ja voin niiiin samaistua tuohon tän päiväsen jakson naiseen!!!Ihan melkein on lähtöpainokin samaa luokkaa, hohhoijaa...Mun pitäs ihan ekana onnistua kävelemään kaupassa sen karkkihyllyn ohi ja se on niiin vaikeeta!
 
Rantakunnossa ne hylkeetkin on.... :wink

Itsellä on tällä hetkellä se onnellinen tilanne, että painoa tippunut synnytyksestä jo 13kg! Ja painan 5kg vähemmän kun ennen raskautta. :O Mutta mullahan olikin sitä turvotusta lopussa ihan hullusti... Naureskelin miehelle,että pari päivää synnytyksestä katsoin aamulla peiliin ja ihmettelin kun näytin niin oudolta.. Tajusin ettei naama ollut enää turvonnut! :D Mahakin on palautunut tosi hyvin. vatsalihakset on toki ihan lamassa vieläkin, ei paljoa vedellä pömppöä sisään. :/ Mutta ne pari sekuntia mitä pystyy pitämään, näyttää suht samalta, kun ennen synnytystä, ehkä? :)

Mulla ei siis niinkään ole kyse raskautta edeltäviin mittoihin pääsystä, vaan entistä parempaan kuntoon pääsystä! Oon niin lihava, etten viitsi painoa tänne kirjoitella, mutta sanotaan nyt näin, että ei tässä hyvällä tahdollakaan voi väittää, etten olisi lihava. :sad001 Tyytyväinen olisin jos paino ei ainakaan nousisi tästä! Onnellinen olisin jos tippuisi vähän ja jos pääsisin viettämään juhannusta vaikka tästä kymmenen kiloa kutistuneena, en edes tiedä mitä tekisin!

Tarkoitus on kyllä alkaa liikkumaan vauvan kanssa, kävelyt ja muut. Ja pitäähän ne koiratkin kävelyttää, vaikka paljon pihaa onkin ja tilaa juosta. :) Tuota jumppapalloa myös hyödynnän. Joku 'tanssitan vauvaa'-jumppa olis myös kiva, mutta ne uudet kurssithan on tietysti jo alkaneet, eikä niihin alle 3kk ikäisen kanssa mennä muutenkaan.

Makeanhimo iski synnytyksen jälkeen ihan hurjaksi muutamaksi päiväksi, mutta on taas laantunut melko olemattomiin! Ihan mahtavaa, koska sillä makean mässytyksellä nämä kilot on hankittu. Kunhan vaan pysyisi poissa. Porkkanaa nassuun vaan... :wink
 
Tämähän on hyvä tsemppausketju :) Minulle tulee pian kuluneeksi seitsemän viikkoa synnytyksestä, joten voisin jo ihan hyvin alkaa liikkumaan vähän reippaammin. Tuntuu vain, etten meinaa löytää aikaa. Mies on pitkiä päiviä töissä ja minulla on päävastuu huushollin pyörittämisestä. Illalla, kun olisi aikaa vaikkapa jumppailla, ei enää oikein jaksa tai sitten pikkuneiti on tississä kiinni. Olenkin siis päättänyt, etten ota liikunnasta mitään suurempaa stressiä. Olen jo lähtöpainossani ja ihan tyytyväinen kroppaani, mutta lihaskuntoa olisi mukava saada hieman parannettua. Peruskuntoni on sen verran hyvä, että tiedän lihaskunnon ja lenkkikestävyyden palautuvan suhteellisen nopeasti, kunhan vain ryhdyn toimeen. Ruokavaliooni haluaisin lisätä enemmän kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Tykkään kyllä niistä kaikista tosi paljon, mutta olen tosi laiska tekemään esim. salaatteja.

Emmiliz: En osaa oikein mitään varsinaisia vinkkejä antaa, mutta minä olen koko aikuisiän pysynyt suht samoissa mitoissa (168 cm, 60 kg) syömällä kunnon aamupalan, peruskotiruokaa 1-2 krt/pvä, välipalan ja iltapalan. Annoskoot on sellaisia keskivertoja. Syödään tosi vähän ravintoloissa (2-3 krt vuodessa) ja valmistetaan kotona kaikki ruoka itse (ei eineksiä). Harrastan paljon hyötyliikuntaa. Herkkuja tulee syötyä lähes joka päivä, mutta se saattaa tarkoittaa vaikkapa 2 keksiä teen kanssa tai 4 palaa suklaata. Karkkia syön todella vähän.
 
Oon kanssa katsonut tuota Jutta ja puolen vuoden superdietit -ohjelmaa. Siitä saa kyllä hyviä vinkkejä ja juurikin oli jakso äidistä, joka imetyksenkin aikana onnistui laihduttaa turvallisesti :)
Ensi viikolla ajattelin aloittaa puolen tunnin vaunulenkit vauvan kanssa, jos sää vaan on edelleen hyvä. Tekee hyvää päästä joka päivä hiukan tuulettumaan ja uskoisin, että tämä vauva nukkuu hyvin lenkin ajan. Esikoinen ei meinannut nukahtaa millään...
Oma laihduttaminen ja pieni koko on perustunut pitkälti siihen, että omistan ravihevosen. Sen kanssa on mennyt 4 iltaa viikossa vähintään hommaillen ja useimmiten on jäänyt toinen lämminruoka väliin. Lounaaksi söin töissä usein salaattia ja toistuvien hiivatulehdusten takia vaalealeipä on ollut pannassa pitkään. Varmaan palaan jossain vaiheessa taas samaan rytmiin, mutta nyt kotona ollessa pelkään, että syömisestä tulee sekavampaa. Lähinnä kumminkin uskon painon tippuvan, enemmän olen huolissaan ryhdistä ja ulkonäöllisesti olen jo aivan kyllästynyt tähän tukevaan olotilaan. Haluan sitäpaitsi mahtua taas kaikkiin normaaleihin vaatteisiin, joihin ei tod. ole nyt asiaa änkeä. Varsinkin tämä mahareppu on ihan jäävätä. Kuinka kauan teillä on ekasta tai toisesta lapsesta kestänyt mahan palautua pahimmasta pöhötyksestä? Jotenkin muistelen, että esikoisesta se meni parissa viikossa normaalin puitteisiin (ettei näytä olevan yhä raskaana...)
 
Mielenkiintoista seurata, kuinka nesteet katoaa kropasta. Tänään aamupunnituksessa painoin 63,9kg eli aika rajusti on ollut nestettä kehossa. Loput on kyllä varmaan ihan rehellistä painoa, joka toivottavasti lähtee vaunulenkkeillen poistumaan...

Vatsalihasliikkeitä olen tehnyt nyt varovasti, mutta jo parin päivän jälkeen pystyn tekemään tuplat alkuun nähden. Lähinnä tuntuu, että "löysin" lihakset, joilla harjoitus pitäisi tehdä. Hölmöä vaan, että maha tuntuu jo pienemmältä, mutta tiedän sen olevan vaan suhteellista siihen, että rinnat täyttyy maidosta...noh, kivahan se on, kun kroppa näyttää hiukan tasapainoisemmalta.

Tänään ekalle vaunulenkille ~ 30min. Meillä on kivat vaunut, joita on kevyt tönätä. Merkiltään X-lander XA.
1332508743.jpg
 
Heipsan!

Itse aloin kunoilemaan jo helmikuun alussa. Kun tuli maattua tuo loppuraskaus nin lupasin itselleni tehdä elämäntapa muutoksen, koska tuli vain niin mitta täyteen lihavaa kroppaani.

Kuopuksemme syntyi siis jo 5.1 ja otin Elixian jäsenyyden 2.2 ja olen siitä lähtien liikkunut 3-6krt/vk.

Hassua tässä on vain se että n. 3kg jäi sairaalaan, ja vaikka olen ottanut itselleni Pt:n, liikun, syön aika terveellisesti, juon paljon ja imetän, niin kas kymmaa painon kanssa e ole tullut mitään muutoksia! No, harjoituksia jatketaan.

Ja kanssa kuntoilijoille, youtubesta löytyy hyviä vinkkejä kotijumppareille, kun laittaa esim jutta fitfarm jne..

Eli tällä hetkellä painan (edelleen) 68kg (ennen 59kg)

En oikein jaksa enään uskoa että käytän ensi kesänä bixuja, mikä oli tavoitteissa, mutta jatkan harjoituksia. Kuntosalitreenin lisäksi olen käynyt vaunulenkeillä, joissa esikoisemme istuu, eli siinäkin on ihan mukavasti hommaa kun työntelee n. 20kiloa mkanaan kahdeksan kilsan lenkeillä. :)



Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
Mulla ois tavoitteena saada paino tippumaan vielä n.7-10kg nykyisestä. Tällä hetkellä olen n.11kg hoikempi kuin ennen raskautta. Raskauden aikana mulle ei kertyny kiloja ollenkaan, eli tuo kaikki on alle lähtöpainon. Oon toki tähänkin tyytyväinen, mutta olisihan se kiva saada vielä muutamia kiloja pois. Vaunulenkkejä teen lähes päivittäin ja pitkiä sellaisia. Ruokaa saisi syödä kenties hieman enemmänkin, syön varmaan liian vähän. Myös siitä säännöllisestä rytmistä ruokailujen kanssa olisi pidettävä kiinni. Mikään kiire tässä ei kuitenkaan oo tän asian kanssa. :)
 
Täällä ei ole paino liikkunut enää suuntaan tai toiseen. Pääasia, ettei nouse. :) Päivisin tulee syötyä lähinnä raakoja vihanneksia ja hedelmiä, lähinnä omena ja porkkanaa, jogurttia myös. Kun mies tulee kotiin, syödään lämmin ruoka, iltapalaksi teen jogurtista, maidosta,vadelmista ja kaura-ruishiutaleista smoothien meille molemmille. :)

Mies, joka hiljattain vaihtoi harrastustasoisen kehonrakennuksen voimaharjoitteluun teki mulle mun pyynnöstä kevyen treeniohjelman, jota voin tehdä vauvan kanssa. Mutta se lähti sitten lopussa vähän käsistä ja meinasin, että vedän jotain leukoja täällä... :D
 
Wuhuu, vatsa ei enää lerpu! :grin
Ohan se vielä pehmosempi, mutta mahtuu jo vanhoihin vaatteisiinkin.. :)

Mulle tuli vasta loppuraskaudesta tuo linea negra, ja se on siinä yhä. Kestää näköjään aika kauan, ennen kuin poistuu. Raskausarpiaakaan ei näkynyt vielä raskausaikana, vasta synnytyksen jälkeen ne tuli näkösälle.
 
Kädet, jalat ja keuhkot haluaisivat kunnon treeniä, mutta mieli ei jaksa. Urheilenkin tällä hetkellä pääasiassa mielikuvien voimalla :) Painon takia ei tarttisi liikkua, mutta henkisesti tekisi kyllä eetvarttia...
 
ei oo täältäkään linea negra hävinny, ei edes vaalentunu. onko siis näin että kaikki helmikuun linea negralliset saivat pojan? :)
 
täälläkin linea negra näkyy vielä ja ei oo ees vaalentunut.. ja tää ainakin sai pojan :)
 
Täällä myös linea negra näkyvissä edelleen ja poikahan se :wink

Painoa tarvis kadottaa noin 7kg, niin olisin siinä mistä lähdettiin ja saisin lempparifarkut jalkaan! :p
 
Poika ja Linea negra edelleen tossa yhtä tummana... :D


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Ja niin mulla kai jäljellä joku kolmisen kiloa vielä, en tiedä ihan tarkalleen. Osa vanhoista vaatteista menee mutta esim tiukimmat housut ei mee nappien kohdalta vielä kiinni. Viime viikolla jälkitarkastuksessa sai luvan liikkua ja nyt aloinkin heti puuhaamaan taas. Heti hevosen selkään ja sitä rataa.. :)

En ikinä muista tätä neuvolassa kysyä mutta miten tuollainen iso arpi mahtaa reagoida auringonottoon? Kellään tietoa / kokemusta?


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mitla Itse olen muistaakseni saanut ohjeen, että etenkin leikkaus- ja palovamma-arvet on syytä suojata auringolta kokonaan tai ainakin mahdollisimman vahvalla suojakertoimella ensimmäisen vuoden ajan, koska arpikudos ei ennen sitä kestä aurinkoa juuri ollenkaan.

Tämmöiset ohjeet löysin

  • Jos sinulla on arpia, on syytä pysyä poissa auringosta tai ainakin peittää arvet. Auringon säteilylle altistuvat arvet muodostavat helposti tummia pigmenttiläikkiä tai arpien iho saattaa palaa. Varsinkin ihosiirrännäiset ja palovammojen arvet ovat herkkiä auringolle.
http://kuntoplus.fi/aurinkoon
 
Takaisin
Top