Kenelläkään muulla ollut edellisissä raskauksissa raskausdiabetestä??

emunainen

Oman äänensä löytänyt
Rupesin tässä vaan kyselemään että löytyykö kohtalotovereita, kun itselläni oli esikoista odottaessa TODELLA paha raskausdiabetes ja nyt on jo varattu kesäkuun viimeiselle viikolle sokerirasitus, että asia saataisiin heti kontrollin alle :-) Onko kenelläkään muulla vastaavia kokemuksia??

- Emunainen ja pikkiriikkinen .
 
Kyllä vain, kohtalotovereita löytyy!
Esikoista odotaessani tehtiin sokerirasitus muistaakseni rv26 sukurasitteen vuoksi.
Ja kuinkas siinä sitten kävikään kaikki arvot oli jonkin verran koholla, tai paastoarvo oli siinä kiikun kaakun. Silloin kun kuulin neuvolassa ekan kerran että koholla olivat ja mittailu alkaa niin aloin itkemään, kun en ollut yhtään osannut odottaa :) sitten kotona hävetti että mitä mä nyt nuon menin pillittään :D
Sitten alko oma mittailu ja kirjanpito ja ruokapäiväkirjan pitäminen. Aamuarvot oli aina vähä koholla, eikä ees paljoo, niin insuliinia sitten jouduin lopuksi pistelemään iltaisin jotain pitkävaikutteista. Raskauden jälkeen about 6viikkoa olin taas rasituksessa ja arvot oli hyvät, ei koholla. Nyt tää uus raskaus niin rv12 jälkeen olis taas niin "ihana" rasitus tiedossa.
nyt osaa jo odottaa että varmaan ovat taas koholla, mutta tietää että ei se nyt niin paha juttu ollu. Ja hyviä puolia jos yrittää etsiä niin pääsipä usein ultraan...
Mutta mielummin sitä tietenkin terveenä olisi ja ei tarvisi pelätä että tulisi jättivauva tai että vauvala olisi sokereiden kanssa ongelmia tms. Itsellä käynnistettiin viikkoa ennen laskettua aikaa kun katsottiin ultrassa vauvan painoarvioksi n.4kg.
Vauvalla onneksi ei ollut mitään ongelmia sokereiden kanssa ja paino oli 4100g.
 
Mulla on joskus vuosia sitte todettu 2 tyypin diabetes ja nyt plussauksen jälkeen multa lopetettiin lääkitys, nyt viime viikolla kävin sokerirasituksessa ja joudun kotona tiuhaan mittailemaan arvoja, reseptit sain jo inskaan ja jos on toistuvasti arvot yli viiterajan niin sitten inska hoito alkanee. Sain labra tulokset ja sokerirastisu oli erinomainen ja muutanan huonon arvon olen kotona saanut, toivon kyllä parasta ettei tarvitsisi alkaa pistämään.
 
November10: Kuulostaa tutulta! Mulle tehtiin kanssa viime raskaudessa jollain viikolla 24 vissiin ja kaikki arvot oli koholla ihan reippaastikkin vissiin. Noh, sitten vaan mittailemaan ja syömään salaattia ja ruisleipää mutta ei ne pysyneet hallussa vaikka kiristin ruokavalion niin pieneksi, että itkin ja tärisin kun oli niin heikko olo ja nälkä :-( Insuliinit tuli viikolla 30 kun pikkasen painoarvio näytti silloin siltä, että painaisi syntyessään 5,3 kg :-/ Vähän hirvitti! Mulla oli kamala piikkikammo ja ensimmäisenä iltana kun piti pistää itkin kaksi tuntia ja huusin että muhun ei tota tökätä, kunnes olin niin nuutunut että mies pisti vaivihkaa insuliinit muhun ja siitä se sitten lähti päivä kerrallaan. Mulla oli 2 eri insuliinia käytössä, pitkävaikutteista illalla ja aterioiden yhteydessä lyhytvaikutteista eli 4 kertaa päivässä pistelin sitä sitten menemään ja silti oli tekemistä että arvoissa pysyttiin...Mulla synnytys käynnistettiin vasta laskettuna päivänä vaikka oli lupailtu jo että 37 viikolla voidaan katsoa keuhkot että voisiko käynnistää, olin ihan poikki ja nuutunut tilanteeseen, mutta pakko se oli vaan painaa :-) Perjantaina aamulla ne käynnisti ja sunnuntai aamuna poika syntyi sitten kiireellisellä sektiolla, kun ei pään kiertymisestä johtuen mahtunut alakautta vaikka olin auki 10cm. Turhaan pitkittivät synnytystä...Oli ihan tuskaa...Mutta joo, nyt mulla on siis varattu aika sokerirasitukseen kesäkuun viimeiselle viikolle ja olen 99,9% varma että kärähdys tapahtuu taas kolmella arvolla ja insuliinit varmaan tulee aika pian...Hyvähän se vaan on toki että seuraavat ja hoitavat, tietää vaan kokemuksesta että se hiilareitten laskeminen käy taas jossain vaiheessa aika hermoille, mutta hyvän asian puolesta jaksaa <3 Tsemppiä meille <3

Susg87: Hienoa jos arvot olivat hyvät!! Nyt peukut ja varpaat pystyyn että ne pysyisi kurissa, niin pääsisit vähän helpommalla! Voimia ja tsemppiä myös sinne!!

Voidaan vaikka me sokerimammat vaihtaa täällä noita diabetesjuttuja jatkossakin että miten kenelläkin sujuu niitten arvojen ja mittailuiden kanssa :-) Välillä nimittäin varmasti taas iskee kamala epätoivo ja haluaa saada teistä vertaistukea <3

- Emunainen ja pikkiriikkinen -
 
Toivotaan toivotaan. :))
Ja juu mä voin ainaki informoida miten tää mun juttu etenee. Mut toivotaan
ettei kukaan joutuis alkaa pistelee.
 
Emunainen: Juu ei se pisteleminen kyllä mitään mukavaa ole, mutta äkkiä siihenkin vaan "tottui". Tai siis minähän pistelen välillä ihan työkseni, ei siinä ole mitään, mutta että kun pitää ittee pistää niin se ei ollukkaa niin helppoa ;) Vaikka itse aina olin niin vainoharhainen joskus alkuaikoina kun olin pistäny (varsinkin ollessani yksin kotona) että voi mitäs jos menikin suoneen... apua jos laskeeki liikaa sokerit. No sehän nyt on todella epätodennäköistä :) Itsekkin oisin ollu valmis synnyttämään jo aikasemmin, poika jäi synnytyksessä jumiin hartioista ja pääkin oli ollu vähän väärässä asennossa joten aika kauhee kokemus oli suoraan sanoen.. imukupilla siittä sitten selvittiin ja paikkojen parsimisella.. :/ Toivon kyllä että tään kanssa ei käy samoin ja nyt on raivattu tie kerran auki joten jos toinen syntyis vähän sulavammin :)

Pidetään meille kaikille sokerimammoille peukkuja et tässä raskaudessa menisi hyvin noitten sokereitten kanssa. Ja tää onki hyvä palsta niin saa vähän vertaistukea aina kun tarvitsee :)
 
Hie auttakaa! Olen aina kuvitellut että paastoarvo on se 12h syömättä ja juomatta ennen labroja, niinkuin se onkin! Mutta entäs kotona mitattaessa sokereita, paljonko paasto aika pitää olla? Teen 3 vuorotyötä ja on ihan mahdotonta mitata arvoja aamuvuorojen ja yövuorojen aikana koska 12 tunnin paasto on ihan mahdoton! Unohdin viimeeksi diabetes hoitajalta kysyä joten kysynkin nyt jos joku teistä tietäisi? :)
 
Joo ei kotona ollessamielestäni  tarvitse paastota tota 12tuntia. eikä sitä oikein suositellakaan raskaana oleville.. mutta en kuitenkaan osaa mitään tarkkoja tuntimääriä sanoa jos nyt sellaisia onkaan. Itsekin tein kolmivuorotyötä kun piti sokereita mittailla ja minä mittasin aina aamulla ennen aamupalaa arvon. en laskenu mitää paastotunteja. Ja yövuorossa söin jos nälkä oli, sitten mittasin "paastoarvon" sen jälkeen kun yövuoron jälkeisiltä unilta heräsin.
Pakko oli vähän soveltaa työvuoroihin noita mittailuja.
Voit tietenkin soittaa sinne neuvolaan tai db-hoitajalle ja varmistaa. Jos kysyt niin kerro sitten mullekkin mikä on oikea käytäntö :) tietää sitten taas kun ja jos joutuu pisteleen täs raskaudes.
 
Hei arvon naiset!

Joo, en mäkään noista tuntimääristä tiedä, mutta varmaan riittää ihan hyvin jos iltapalan syö ja mittaa sitten heti kun herää :-) Maalaisjärjellä ajateltuna näin...

Huoh...Mulla on huomenna se saamarin sokerirasitus heti aamusta :-/ En voi sanoa odottavani innolla kun pitää paastota just se 12h ja vielä siihen päällekkin sitten se aika, mitä siinä rasituksessa menee...Huoh, muutenkin on ihan kamalan huono ja heikko olo :-)
Noh, kohta se on ohi ja pääsen piikittelemään...

Eihän se nyt toki varmaa ole, mutta kyllä mä sen aika varmaksi voin vannoa että näin tulee käymään valitettavasti :-( Pääasia on toki että vauvalla on parhaat mahdolliset oltavat ja kaikki menee hyvin! Sen eteen on valmis tekemään AIKA PALJON <3

Olin tossa tänään siskolla kylässä ja sillä on toi sokerimittari kun mulla ei vielä ole...Otinpa huvin vuoksi sokerit(huom. olin syönyt aamulla yhden sämpylän), niin mittari näytti 8,8 että hellurei :-D Hyvältä näyttää jatkon kannalta eli ei...

Noh, aikansa kutakin ja positiivisella asenteella vaan eteenpäin niin kyllä se siitä :-D Hyvä tulee! Tuun sitten ilmoittelemaan tuloksia, kun niitä saan! Mukavaa viikkoa meille sokerimammoille ja hyvää vointia <3

- Emunainen ja pikkiriikkinen -
 
Joo mä voisin ensviikolla selvittää tän asin. Kysyin eilen lääkäriltä jo ku siel np ultrassa olin mut ei se oikein osanut sano juuta eikä jaata ja oli kans sitä mieltä että ei sen tarvi sitä 12h.ta olla kotioloissa. Mut kysyn neuvolasta maanantainaku meen ja jos se ei osaa mitään tarkkaa sano ni soitan sille mun diabeteshoitajalle. :) En oo nimittäin nyt 3vko mitannu tehny pelkkää yötä. :/ Mut nyt vois kattoo niitä arvoja ku yön jälkee on nukkunu. :) Kiitti teille. :))
 
B-I-N-G-O!

Tulipa oltua siellä rasituksessa ja komiathan nuo lukemat olivat elikkäs:

paasto: 5,7

tunti jälkeen: 14,4

2 tunnin jälkeen: 12,3

että hellurei :-( Noh olihan tuo tiedossakin että en sillai osaa olla edes pettymyt enkä masentunut asiasta. On vaan hyvä että siihen puututaan jo nyt näin hyvissä ajoin :-) Ens viikolla mulla on torstaina se np ultra ja varmaan rnsi viikolla on myöskin sitten aika siihen äippäpolille ja sitten saa ne piikit ja vehkeet yms. niin saadan tilanne jotenkin hallintaan! Jännittää kyllä kieltämättä kovasti että miten tässä nyt loppuraskaus mennään noitten insuliinien kanssa ja kuinka mä saan noi sokerit pidettyä hallinnassa...Kova huoli pikkaisesta, mutta pakko vaan pitää niin tarkkaa ruokavaliota kun pystyy...Onneksi tässä helteessä ei noita mielitekoja olekkaan, jäätelöt, mansikat, herneet yms---Kyllä syö naista olla nauttimatta kyseisiä tuotteita ja paljon muita...

Noh, jos kaikki nyt vaan sujuisi hyvin, niin synnärille sitten tilataan pizzaa :-D

Mites teillä muilla sokerimammoilla sujuu?? Mukavaa viikonloppua meille(tosin mä oon töissä, huoh) mutta silti :-)

. Emunainen ja pikkiriikkinen alias mamman seuraava sokerivaava -
 
Moro sokerimammat!

Tulin vaan päivittelemään nykytilannetta eli nyt mulla on pelit ja vehkeet ja mittailen hyvinkin aktiivisesti noita sokereita. Äippäpolille lähetän sitten sähköpostitse aina viikon taulukon ja niistä sitten aetaan katsella että koska niitä insuliineja tarvitaan tai tarvitaanko niitä vielä vai vasta myöhemmin...

Nyt on ollut yllättävän hyviä arvoja, mutta kyllä mä vedänkin tiukkaa linjaa! Lasken kaikki hiilarit ihan viimeseen asti ja nyt jo huomaa, miten vatsalaukku on pienentynyt, kun on annokset pienentyneet! Mites teillä muilla sujuu??

- Emunainen ja pikkiriikkinen -

P.S. Kyllä ahistaa, kun ei voi edes mansikota ja jäätelöä näillä helteillä vetää :-(
 
minulla on ollut viidestä raskaudesta neljässä raskausdiabetes, tosin olen päässyt pelkällä ruokavaliohoidolla. olen melko varma että tässäkin raskaudessa tulee varmasti sokereiden kanssa ongelmia, kun painoa on jo valmiiksi hieman liikaa =/
 
Mulla sokerit olleet nyt tosi hyvät ku oon alkan kiinnittää huomioo siihen mitä iltasin syön, nyt paasto on aina sen alle 5.5 tänä aamuna sain jopa lukeman 4.9! Tosin silti kauhistuttaa mulla ois aika 2.8 sinne hoitajalle taasen ja ku tuossa on muutama noit yli 5.5 niin pelottaa se jos joutuu alkaa pistämään sitä inskaa, koitan kyl kaikkeni ettei tarvis!
 
Täällä kanssa mamma, jolla raskausdiabetes. Kolmas raskaus, jokaisessa tunnin arvo hieman koholla. Synnytykset 11/2002 ja 1/2011. Nyt olin tästä raskaudesta (la 1/2012) automaattisesti tietenkin rasituksessa, ja taasen se tunnin arvo hieman koholla (paasto 4.2, 1h 10.3 ja 2h 8.6). Itse asiassa toi 2h arvokin siinä rajalla. Viime raskaus meni tosi hyvin, painoa ei tullut yhtään. Viimeisessä neuvolassa paino muutaman sata grammaa alle lähtöpainon. Pelkällä ruokavaliolla olen siis pärjännyt, paastot aina ok. Omaseurannassa paastot aina alle viis ja ruokailujen jälkeiset arvot 5-6. Sinänsä siis helppoa, tiedän mitä voin syödä ja mitä en. Annoskoolla on tietenkin myös suuri merkitys. Tsemppiä kaikille sokereiden kanssa kamppaileville!
Ja ai niin: ensimmäinen lapsi on tyttö, syntyi rv 40+1, syntymämitat 3270g ja 52cm. Kakkonen on poika, syntyi rv 40, 4025g ja 51,5cm. Eli ei siis "sokerivauvoja" vaikka poika "reilusti" siskoaan painavampi olikin :)
 
Ja vielä lisään, että verensokereiden omaseurantaa teen nyt paraikaa 6pv ja jos ne ok, niin sitten seuraavaksi rv 24. Silloinhan ne sokerikriittiset viikot alkaa.. Jos nyt omasurannassa yksikin arvo yli viitearvojen, niin varmaan äippäpolille meno tiedossa. Mutta siis toinen päivä menossa ja ok ovat.
 
Heippuli!

Täällä yksi sokereita mittaava. Mua vaivaa, et mitä teille muille on sanottu, että noin arvot täytyy olla? Sain ohjelapun, jossa sanottiin, että paastoarvon kuuluu olla alle 5,5 ja tunti ruuan jälkeen arvo tulisi olla alle 7,8. Neuvolantäti kuitenin korjasi lappuun, että aamuarvon tulisi olla 4-6 ja tunti ruuan jälkeen alle 6????? Googlasin täältä netistäkin asiaa, joka puolella oli nuo arvot 5,5 ja 7,8. MIstä neuvolantätini on hankkinut nuo toiset arvot?
Muuten oon pärjänny loistavasti, mutta ilta-arvot on kyllä yli tota kuutta, vaikka ruoka jo ihan minimissä. Kauhee nälkä. Teen kolmivuorotyötä ja työajat vaihtelee ja töissä niin kiirus, että ruokaa tuskin kerkee ees syömään. tänäänkin söin kolmelta päivällä ja seuraavaks kympitä illalla ja silti ruisleipä kinkulla nosti arvon 7,0. eipä tätä ruokavaliota voi enää aneemisemmaksi tehdä. Nostaako sokereita työväsymys ja rasitus? tuntuu hullulta ettei syö mitään moneen aikaan ja ku syö, pomppaa arvot tolloain. apua, san varmaan inskat käyttöön.....
 
Kyllä mulla ainakin ne seuranta-arvot on paasto/ennen ruokaa alle 5,5 ja 1h jälkeen alle 7,8. Itse tein seurantaa 6 päivää aamupalalla ja päivän pääruualla, eli siis neljä mittausta päivässä. Ja koska ne ok, seuraava seuranta rv 24. Paljonko sulla Emmiina oli sokerirasitusarvot?
 
No hittolainen mun neuvolantätiä, ku antaa ihan hulluja arvoja mulle. onneks se ei todennäkösesti määrää mul inskoja, eli kai joku lääkäri maintsee, et antanu mulle vääriä arvoja.
Ite sokerirasituksessa mun paasto oli 5,5  tunnin jälkeen 8,9 ja kahden tunnin 5.9 eli toi paasto mut narautti.
Nyt on paasto arvot olu 4.1 ja 4.9 väliltä. Aamupalan jälkeen 4.2 ja 7.7 välillä. Yleensä kuitenkin 4.2 ja 5.4 väliä. Kerrran vaan ollu toi 7.7. Päivällisen jälkeen 4.5 ja 5.5 väliä. Iltapalalla sitten korkeempia eli 4.3 ja 7.1 väliä, ja niistä neuvolantäti jo puhelimessa sano, että ompas korkeita huh huh.Ku yleensä iltasin ollu 6.6.
Mut tän lappusen rajoissa siis pysyny, mutku täti kiristi itsekseen arvoja. Hassua jos siis muilla eri arvot. Kauhia nälkä nytki eikä tiiä mitä sitä uskaltaa syyä.
Oon siis aikast reippaasti ylipainonen, mut tän raskauden aikana nyt laihtunu 4 kiloa ja nyt menossa rv 19+0. En siis lainkaan huolestunu tuosta pudotuksesta, mut nälkä aina vain seuranain, heh.
 
Takaisin
Top